Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Prijzen sample sets

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 apr 2012 21:21

Re: Prijzen sample sets

Anton Heger schreef:
Als een samplesetmaker zichzelf € 10 bruto per uur zou toerekenen (wat al erg riant is)

Welke kleine zelfstandige gaat voor dit bedrag werken?
Zelfs mijn kapper werkt al voor 23 euro per uur :-)


Anton

dan heb je een goedkope kapper

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 14 apr 2012 01:31

Prijzen sample sets

Meestal voor dat er een nieuwe sample-set uitkomt, kan je een demo opname beluisteren via contrabombarde of het hauptwerk-forum of op het Nederlandse Hauptwerk forum.
Daarbij is de prijs en de datum van het uitbrengen nog niet bekent.
Dus kan je in dit geval volgen mij geen vooroordeel hebben over de kwaliteit c.q. prijs.

Willem

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 14 apr 2012 13:23

Re: Prijzen sample sets

Er zijn al meer dan 50 reacties op dit topic binnen.
Ondanks al deze reacties kan ik er nog geen chocola van maken laat staan er een gevoel bij ontwikkelen.
Het enige wat ik nu weet is dat de kapper van kees hoekstra E23,- euro vraagt.De mijne is helaas duurder.

Als ik zijn model bekijk moet de kapper toch minimaal 2 van deze klanten p/u aan kunnen,al of niet met wasbeurt.fohnen,frictionnetje, dus zo,n E 45,- p/u.
lijkt me ook heel reeel.
Zag laatst dat de turk/ kapper E15,= vraagt, maar daar sta je met 20 min. ook weer buiten,en zo te zien hebben ze ook maar 1model, moderne variant op het model "bloempot", nogal geliefd bij veel prof. voetballers.
3x20 min komt ook neer op E 45,- p/u


Stel dat het gemiddelde loon van een sampler maker hier minimaal op aansluit en er zoals vermeld 50 u per register??? benodigd zijn dan kom je voor een 2kl.+ P en tremulanten op 1 klavier met kopp. op b.v. 10+8+8tr.+ 8p+3k. op 37 x50x50 op 92.500,- euro excl btw, zo,n dikke 110.ooo,- euro incl. kaal Graag een reactie of dit reeel is,kostprijs berekening zat destijds niet in mijn pakket,....sorry

grt cees
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 apr 2012 13:44

Re: Prijzen sample sets

Ik probeer serieus te zijn nu... ;)

Kostprijs berekenen is leuk en ik kreeg het uit den treure...

Ik weet echter niet wat de daadwerkelijk gemaakte kosten zijn. Dat hoef ik ook niet te weten.
Wel lijkt het me niet reëel te veronderstellen dat het allemaal hobby en liefdadigheid is.
Jiri is hoogleraar, daar zal hij best wel van kunnen leven. Echter hij maakt ook veel, onbekende, kosten. Die moeten er natuurlijk uit.
Hij is ook slim in het bewerken, daar heeft hij studenten en bèta-testers voor, die vaak blij zijn met een extraatje in de vorm van een sampleset (deels) gratis.
Verder is hij documentalistisch bezig in eigen land. Daardoor heeft hij toegang tot veel orgels en de kosten daar zijn nog steeds significant lager dan in het overgrote deel van het westen.

Hoe dan ook is hij geen filantroop en dat hoeft ook niet.

Gezien het feit dat er grif besteld wordt, zal algemeen genomen het prijsniveau aanvaardbaar zijn. Ook in deze niche-markt. Maar binnen deze markt zijn de verschillen er natuurlijk ook, qua visie, financieel vermogen en dat is uiteraard legitiem.

Is dit een antwoord, nee. Een visie.

Gr. Kees

ps. een knipbeurt voor mij is €12,50 ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 apr 2012 13:45

Re: Prijzen sample sets

tja ik denk ook niet dat de vraag moet zijn wat kost het maken van een sampleset, maar wat is op termijn de afzet markt bereid om er voor te betalen?

als ik nu zie dat Kampen nog steeds een dikke 1.100 euro kost, dan ben je volgens mij de realiteit kwijt,
van de omgeving waarin je zaken doet toch?


dus stel je komt nu als nieuwkomer hauptwerk land binnen , en je kan kiezen tussen 2 orgels van nederlandse bodem

sorry voor onderstaand vergelijk:

je koopt Kampen voor : 1.185,- euro
je koopt Utrecht voor : 538,- euro


dan is het toch denkbaar dat Kampen weinig verkocht gaat worden, omdat A Kampen te duur is, en B Kampen qua techniek verouderd is.


Natuurlijk wordt de prijs gebaseerd op een verwacht aantal afname's van een product, maar beweeg mee met de markt.

het lijkt me het meest logisch dat je uit verkoop de kosten gedekt krijgt, met een kleine winst marge , en zet dan een sample set op, een op dat moment reel vergelijkbaar prijs niveau.

ik denk dat je dan het meest verkoopt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 14 apr 2012 15:37

Re: Prijzen sample sets

kees. jan wim,

Kees, E 12,50 is echt niet duur voor de kapper en ik neem aan dat hij ook nog kwaliteit levert

Mijn opzetje is allen maar bedoeld om een "gevoel" te krijgen bij de prijzen.
Om, als ik gelijk heb, uit de kosten te komen in mijn voorbeeld,bij zo,n 500 verkochte samples zit je kaal al op ca. 230 euro .En 500 samples lijkt me heel wat, ook wereldwijd!!.
Dus prijzen rond de E 100,- marktklaar zijn hobby prijzen,of om andere redenen laag,maar hoeft natuurlijk niks over de kwaliteit te zeggen.
Tja,... Kampen, dik E 1100,-dat is ook geen kamper ui!!! .Zwolle -prijs rond de E 700,- daar krijg je ook blauwe vingers van bij het uit tellen van je euro centen.Wel na lang afwegen gekocht, om amoverende prive redenen.......maar......st Maximin en Ebersmunster blijven voor ___mij___ toch favorieten.

Het is een niche markt dus het kost ook wat uitgaande van goede kwaliteit.
Geloof dan ook niet dat de prijzen ,gezien het markt volume ,spectaculier zullen zakken eerder de rand apperatuur zoals p.c,

grt cees
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 apr 2012 17:21

Re: Prijzen sample sets

Ja dat zie je wel goed. 1100 is grof geld. Maar voor St.Max en Ebermünster zit je op een goed niveau.
Inderdaad zal de pc wel goedkoper worden, in de app. zit wel winst te halen.
Goede smaak heb je!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 14 apr 2012 19:08

Re: Prijzen sample sets

Gerrit schrijft:
Een prijs is ook mede bepalend voor het imago. Bij een lage prijs gaan mensen onbewust denken: de kwaliteit zal ook wel minder zijn. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Maar feit is wel dat je dan anders, kritischer naar een set gaat luisteren en de kans groot is dat je dan bevestigt wordt in je vooroordeel. En het omgekeerde geldt natuurlijk ook: is de prijs hoog, dan verwacht je ook een hoge kwaliteit en de kans is groot dat je dat dan ook gaat horen.

Ménestérol bewijst inderdaad het tegendeel!

Berichten: 17

Geregistreerd: 11 feb 2011 09:02

Woonplaats: Almere

Bericht 17 apr 2012 11:03

Re: Prijzen sample sets

Het is een beetje een kip-ei probleem. Zolang het aantal Hauptwerk gebruikers zo laag is zullen de samplesets voor veel geld moeten worden verkocht om je bedrijf draaiende te kunnen houden, maar tegelijkertijd zullen met deze prijzen het aantal Hauptwerk gebruikers niet snel stijgen. Aan de andere kant denk ik dat de meest vertragende factor voor het overstappen op Hauptwerk nog steeds de laadtijden zijn; als men dat zou oplossen zouden er mogelijk meer orgels worden verkocht met Hauptwerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 18 apr 2012 22:39

Re: Prijzen sample sets

Als je over de kwaliteitsets praat (de goedkopere sets zijn immers al goedkoop) denk ik niet dat ik veel orgels erbij zou kopen. Met een paar goede sets ben je in principe klaar en kun je 95% van de muziek spelen en de overige 5% goed vertalen. Natuurlijk is het leuk om meer te hebben, maar voor mij zou dat "voor de hep" zijn.
Als de prijzen bijvoorbeeld een factor 4 naar beneden zouden gaan zou ik misschien 2 orgels erbij kopen (duits barok heb ik wel, maar voor de enkele keer dat ik franse barok speel... of zo'n oud middentoonsorgel is dan ook wel leuk.)
Maar uiteindelijk wint dan toch weer de hollandsche zuinigheid en denk ik dat ik voor minder geld meer sets zou hebben gehad (als het in het verleden goedkoper was geweest)
Ik kan wel 20 sets kopen, maar als ik er maar 3 veel gebruik is het zonde, ook al is de prijs goedkoop.
Ik denk dat de prijs verlagen alleen goed is om de concurrentie te slim af te zijn. En als nou iedere samplemaker dat probeert....

Het zou natuurlijk wel niet-Hauptwerkgebruikers kunnen triggeren om "over te stappen".

Ik denk dat als je
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 19 apr 2012 07:36

Re: Prijzen sample sets

Als onervaren beginnende HWgebruiker is het oppassen geblazen. Je investeert in een goede pc, vaak nog beperkt geheugen en het audiogebeuren.
Al met al een behoorlijke investering. Ik ben in de valkuil gelopen eerst wat goedkopere sets te kopen, daarna het geheugen verder uit te breiden etc.. Maar het gevolg is; verschillende sets op de pc die je niet meer gebruikt en ook niet kunt verkopen.
Mijn advies. Als je met HW begint met beperkte middelen koop 1 goedkopere set (Menesterol)of b.v. de demo van Velesovo om HW uit te proberen en maak verder een weloverwogen plan m.b.t. je uiteindelijke wensen.
En koop dan pas 1 of 2 duurdere sets. (afhankelijk van je smaak en vaardigheid)
Dat bespaart je honderden euro's.


Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 apr 2012 07:43

Re: Prijzen sample sets

Als je met HW begint met beperkte middelen koop 1 goedkopere set (Menesterol)of b.v. de demo van Velesovo om HW uit te proberen en maak verder een weloverwogen plan m.b.t. je uiteindelijke wensen.
En koop dan pas 1 of 2 duurdere sets. (afhankelijk van je smaak en vaardigheid)
Dat bespaart je honderden euro's.
Helemaal mee eens!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 apr 2012 08:42

Re: Prijzen sample sets

Ja, ik heb ook een stappenplan gemaakt destijds, op advies van mijn schoonvader. Dankzij hem was oriënteren op samplesets ook erg gemakkelijk. Ik zou je dan ook nog willen aanraden, ga her en der eens luisteren! Wij HW gebruikers...(ja, het is echt net drug hoor 8-) ) zijn altijd wel te porren voor een gezellige avond en leggen graag uit, naar dat ons vermogen is!
Zo kun je dan zelf de div. sets ervaren. Dat werkt m.i. beter dan alleen via contrebombarde afluisteren.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 19 apr 2012 11:03

Re: Prijzen sample sets

Ha Kees,

De meeste kunnen niet blijven kopen, al zouden we dat willen. Het verschil is, wil je graag spelen op een orgel naar wens, of ben je orgel-gek...De keus wordt steeds groter en daardoor makkelijker ? Geen keus is de makkelijkste keus en kom je in Ede, Ermelo of Veendendaal terecht...

Wanneer startte jij met HW ? Ik zou nu starten met Menesterol, en dan richting Freiberg of Utrecht, in plaats van het aanschaffen van Laeken Small zoals ik deed, of Wildervank, of Maximim, of, of.. .....

'k Heb er inmiddels veel te veel :roll: (en Utrecht zal ook niet de laatste zijn :oops: )



WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 apr 2012 12:18

Re: Prijzen sample sets

Mag ik nog iets toevoegen??

Mijn ervaring is, dat een bepaalde set ineens zo,n indruk maakt, dat je er bijna niet meer aan toe komt om de set die je eerst wel goed vond te gebruiken. dat heb ik met Menesterol, daardoor gebruik ik Velesovo eigenlijk niet meer.
Maar WEL weer Anloo, die blijft overeind, ook al is de dispositie bijna gelijk aan Menesterol.

Wat ik hiermee wil aantonen: ook al doe je een weloverwogen stappenplan, je weet niet altijd hoe de impact van een bepaalde set zal zijn, en dus blijf je onherroeppelijk zitten met enkele sets die je - bijna - niet meer speelt.

Nu heb ik de "angst", dat, als ik Utrecht aanschaf, ik Caen bijna niet meer ga spelen......

Ben het wel met Tammo eens; wat ook een valkuil is, voor de leken onder ons ( ben ik dus zelf), dat je iets koopt dat niet mij jouw favoriete orgelmuziek past. dat heb ik met Forcalquier; pracht set, maar ik ben er geloof ik nog niet aan toe om
veel Fr barok te spelen.......

HG

Geert

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 19 apr 2012 12:32

Re: Prijzen sample sets

Geert schreef:Nu heb ik de "angst", dat, als ik Utrecht aanschaf, ik Caen bijna niet meer ga spelen......

Geert


Ik herken het gedeeltelijk....
Het lijkt erop dat je dan Caen hebt aangeschaft omdat die het dichtst bij je wensen kwam uit de op dat moment beschikbare samplesets, maar toch eigenlijk niet het orgel is voor je dagelijkse repertoire.

Mij stimuleert het in ieder geval wel , om per orgel juist bijpassende muziek te gaan spelen, dus wat betreft Caen.....studeren !


WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 apr 2012 12:48

Re: Prijzen sample sets

Hoi Wim,

je bent kort van geheugen... ;) Oktober 2009 begon ik met HW.
Op laptop met 2GB... Deels Freiberg, deels Forcalquier en Anloo.
Freiberg is me zo ontzettend bevallen en nog, dat ik het feitelijk dagelijks gebruik.
Je kunt met beetje goed uitzoeken er ontzettend veel op kwijt, ook Vierne, Gigout ed. om maar eens een paar comp. te noemen.
Caen is breed hoor, je moet ermee kunnen omgaan. Velesovo is ook mooi, ook goed uitzoeken. Haverhill moest ik echt leren. Anloo is me op het lijf geschreven.
Ik vind persoonlijk Freiberg het geld dubbel en dwars waard. Trouwens, persoonlijk vind ik dat bij de meeste van Jiri.
Ook St. Max, prachtig, kan me er uren mee vermaken. Forcalquier is wel specifiek, dat ligt me minder, maar het pedaal dendert wel geweldig... ;)
Wanneer ik ervoor stond, deed ik het weer op dezelfde manier. Ik heb mooi geluid, goede boxen(vind ik... 8-) en de orgels blijven me inspireren, ik heb voor iedere mood wat :)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 apr 2012 18:00

Re: Prijzen sample sets

Mij stimuleert het in ieder geval wel , om per orgel juist bijpassende muziek te gaan spelen, dus wat betreft Caen.....studeren !

Kijk....dat is een "opvatting naar m'n hart".
Inderdaad....je breder orienteren...studeren.
Als je bijv. Utrecht en Caen hebt, pak je voor Widor of Franck toch Caen. Als je Asma wilt spelen pak je Utrecht.
Als ik een lastig stuk instudeer (bijv nu een Vioolconcert van Bach) studeer ik eerst bijv op Smecno....heerlijk om de techniek onder de knie te krijgen.....als ik het dan voor de fun wil spelen pak ik bijv Kampen, wat dan overigens ook weer moeilijk is om goed op de ruimte in te spelen. ook daar leer ik weer van.

Kortom, ik moet zeggen dat ik toch redelijk van alle sets gebruik maak.....ik denk inderdaad dat je dat vanzelf ga doen als je je "breder orienteer".
gr. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 apr 2012 19:47

Re: Prijzen sample sets

Nou, Ron, als Asma de kans kreeg, speelde hij zijn stukken toch wat graag op de grote Fr orgels.......

Maar je betoog komt verder wel duidelijk over hoor! :ugeek:

Dat vind ik toch ook een uitdaging, dat je verkent in hoeverre je stukken juist op de beperking van je instrument kunt vertolken. De kunst van het aangepast registreren zeg maar, die moet toch niet verloren gaan omdat we nu even een virtueel reisje naar een ander orgel kunnen maken als het ons en de portemonnaie zo uitkomt!

HG PS. ik kom steeds meer onder de indruk van jouw niet aflatende kunde om altijd weer een prikkelende richting in te slaan.....

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 apr 2012 21:19

Re: Prijzen sample sets

Geert schreef:HG PS. ik kom steeds meer onder de indruk van jouw niet aflatende kunde om altijd weer een prikkelende richting in te slaan.....

Geert


Mee eens de bijdragen van Ron zijn altijd wel doordacht en erg to the point.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 apr 2012 23:41

Re: Prijzen sample sets

Ach...heeft met aardje van 't beesje en m'n werk te maken ;)
Uitersten bij elkaar brengen.....en mensen daarbij toch nog iets "mee te geven".
Of....als het te gezapig wordt "een beetje prikkelen".
Is op het forum soms allebei "nodig". ;)
(Enne......qua technische kennis ben je bij mij niet aan het juiste adres :( )

Dat vind ik toch ook een uitdaging, dat je verkent in hoeverre je stukken juist op de beperking van je instrument kunt vertolken. De kunst van het aangepast registreren zeg maar

Klopt Geert....en daar was Feike mijns inziens een kunstenaar in....Franse werken vertolken op een barokorgel....ga er maar aan staan!
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 169 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com