Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Velesovo 3 klaviers update

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 27 jul 2011 19:42

Velesovo 3 klaviers update

Beste orgelvrienden,
Ik heb 2 weken geleden de update gedownload via Al Morse van de 3 klaviers moderne uitvoering van het Velesovo sample set voor Hauptwerk 3,er staat nu ook een barok versie bij,maar....die is alleen te downloaden voor Hauptwerk 4,weet iemand of er ook een Hauptwerk 3 versie van is?Want ook de file voor het moderne orgel is nu alleen nog maar te downloaden voor Hauptwerk 4.

vr.gr:Jan.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 28 jul 2011 12:28

Re: Velesovo 3 klaviers update

Hallo Jan,

In een andere topic heb ik (n.a.v. een ander sampleset) geschreven:
1) de bestandsnaam van de ODF is anders van opbouw: waar vroeger puntjes stonden staat nu een underscore: .xml is veranderd in _xml.
Als je die twee underscores weer terugveranderd in puntjes is er niets aan de hand.
Maak van
St. Michel en Thierache, demo.Organ_Hauptwerk_xml dus
St. Michel en Thierache, demo.Organ.Hauptwerk.xml

2) op regel twee van de ODF staat dat het om Hauptwerk versie 4.00 gaat. Als je dat veranderd in 3.20 is er ook niet meer aan de hand.
Zie:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<Hauptwerk FileFormat="Organ" FileFormatVersion="4.00">

3) erger is dat deze sampleset er van uitgaat dat het scherm automatisch wordt aangepast aan de monitor-resolutie. Dus geen 1280x1024 maar het is 1500x1000 geworden. En dát is niet aan te passen, helaas.
Alleen degenen die een moderne monitor hebben van 1920x1080 zullen deze sampleset in Hauptwerk versie 3.30 kunnen gebruiken.
Moeten ze wel eerst de punten 1 en 2 hebben aangepast natuurlijk.
Punt 2 bij voorkeur met het gratis programma XMLmarker.
Dat gebruik ik zelf al jaren en ik weet dus zeker dat dat goed gaat :=)


Punt 1 en 2 kun je zelf eenvoudig aanpassen. Als het dan goed werkt is alles okee.
Punt 3 is lastiger als je dat ook zou moeten doen.

Wellicht kun je hier iets mee.

HG,
Anton

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 28 jul 2011 20:10

Re: Velesovo 3 klaviers update

Beste Anton,

bedankt voor je tip,ik ga er eens lekker voor zitten een dezer dagen,ik laat het wel horen hoe het afloopt.

vr.gr:Jan.

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 29 jul 2011 23:04

Re: Velesovo 3 klaviers update

Anton Heger schreef:Hallo Jan,

In een andere topic heb ik (n.a.v. een ander sampleset) geschreven:
1) de bestandsnaam van de ODF is anders van opbouw: waar vroeger puntjes stonden staat nu een underscore: .xml is veranderd in _xml.
Als je die twee underscores weer terugveranderd in puntjes is er niets aan de hand.
Maak van
St. Michel en Thierache, demo.Organ_Hauptwerk_xml dus
St. Michel en Thierache, demo.Organ.Hauptwerk.xml

2) op regel twee van de ODF staat dat het om Hauptwerk versie 4.00 gaat. Als je dat veranderd in 3.20 is er ook niet meer aan de hand.
Zie:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<Hauptwerk FileFormat="Organ" FileFormatVersion="4.00">

3) erger is dat deze sampleset er van uitgaat dat het scherm automatisch wordt aangepast aan de monitor-resolutie. Dus geen 1280x1024 maar het is 1500x1000 geworden. En dát is niet aan te passen, helaas.
Alleen degenen die een moderne monitor hebben van 1920x1080 zullen deze sampleset in Hauptwerk versie 3.30 kunnen gebruiken.
Moeten ze wel eerst de punten 1 en 2 hebben aangepast natuurlijk.
Punt 2 bij voorkeur met het gratis programma XMLmarker.
Dat gebruik ik zelf al jaren en ik weet dus zeker dat dat goed gaat :=)


Punt 1 en 2 kun je zelf eenvoudig aanpassen. Als het dan goed werkt is alles okee.
Punt 3 is lastiger als je dat ook zou moeten doen.

Wellicht kun je hier iets mee.

HG,
Anton


Hallo Anton,
Ik ben gisteravond en vandaag aan het stoeien geweest met bovenstaande,zonder resultaat helaas.Ik neem aan dat je de ODF file moet openen in kladblok,en daarna op bewerken klikken in bestand,heb ik ook gedaan maar dan word het geopend in kladblok via internet?????Je kunt dan ook niks bewerken/aanpassen.Ik zal vast iets helemaal verkeerd doen.Wil u/jij dat voor mij doen?Ik heb op mijn orgel PC geen internet,wil ik ook niet,dus moet ik het op de huis PC doen,dat is mischien het probleem,daar staat Windows XP Pro 32 bit op,op de orgel PC Windows 7 Ultimate 64 bit.

vr.gr:Jan.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 30 jul 2011 08:02

Re: Velesovo 3 klaviers update

Ha Jan,

Je gaat met je internet computer naar Google en typ je" XML marker" in.
Dan download je dat programma(tje) en zet je het op je hauptwerk pc via een geheugenstick, installeren uiteraard,als het goed is zie je het programma in het menu staan via start-programma`s-alle programma`s.
Zoek nu de odf op van je orgel dat je wil aanpassen,in dit geval Velesovo en klik met je rechtermuis knop op openen met XML marker,volg nu de stappen die Anton heeft beschreven,
Gewoon blijven proberen,als het op gegeven moment lukt geeft dat weer een voldaan gevoel en heb je weer wat bijgeleerd ;)
Vr,gr
Lub.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 30 jul 2011 11:22

Re: Velesovo 3 klaviers update

Ik betwijfel of dit gaat werken. Op de site van Al Morse staat te lezen dat de versies voor HW4 gebruik maken van allerlei mogelijkheden die alleen in HW4 beschikbaar zijn. Alleen het versie-nummer aanpassen in de ODF zal deze sets dus niet geschikt maken voor HW3, lijkt me. Je zult ook die extra mogelijkheden er uit moeten halen.

Jan, ik snap dat je graag nog een tijd HW3 wilt gebruiken. Maar de realiteit is nu eenmaal dat in de computerwereld alles snel verandert. Wil je HW blijven gebruiken, dan zul je vroeg of laat toch mee moeten. Doe je dat niet, dan krijg je problemen. Ooit heb je een nieuw onderdeel nodig voor je installatie (geluidskaart, pc) en als alles verouderd is (hardware, drivers, Windows, HW) wordt het moeilijk om aan een nieuw onderdeel te komen dat past bij wat je nog hebt. Dan loop je de kans dat je alles in 1 keer moet vervangen.

Daarbij komt dan dus nog dat samplesets vanaf nu allemaal gemaakt worden voor HW4, dus zolang je niet mee wilt, zul je je er bij neer moeten leggen dat de nieuwe sets voor jou onbruikbaar zijn.

Kortom, kies je er voor HW te gebruiken, dan is het wel verstandig om geld te blijven reserveren voor update-aankopen. HW is nu eenmaal anders dan een 'normaal' digitaal orgel dat je zo 20-30 jaar kunt blijven gebruiken zonder bijkomende kosten. Met HW moet je bij blijven, anders is de levensduur hooguit een paar jaar.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2011 22:54

Re: Velesovo 3 klaviers update

Hallo Jan

Zoals Gerrit al vermoedt, gaat dit niet werken in geval van de 3 man. Velesovo versies van Al Morse.
In HW 4 is het o.a. mogelijk om ook de tremulanten van de nieuwe (toegevoegde) stemmen af te leiden uit de oorspronkelijke stemmen. En dat heeft Al ook gedaan. Hij levert alleen een ODF file en de schermplaatjes in geval van HW4.
In de HW3 versie levert Al van de extra registers ook de tremulant WAV files. En die zul je missen als je de HW4 ODF file omzet naar HW3 format, zoals Anton hierboven schreef. Dus gaat het NIET werken.

Daarom heb ik de HW3 versie van Al voor je op internet ter download gezet. Daarin zitten alle 3 versies van de uitbreidingen, die Al gemaakt heeft. Download link is <verwijderd>
password bij uitpakken van de zipfile op je eigen PC is velesovo
In de gedownloade zip file zitten 3 zipfiles; voor elke extentie 1


Maar denk er ook over om tzt te upgraden naar HW versie 4, om redenen die Gerrit noemt. Alleen dan kun je nieuwe orgels toevoegen

Evert-Jan


edit: downloadlink verwijderd
Laatst bijgewerkt door Evert-Jan op 31 jul 2011 13:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 31 jul 2011 13:21

Re: Velesovo 3 klaviers update

Beste Evert-Jan,

Heel hartelijk dank voor je enorme service,het werkt perfekt.Ik ben er zeer blij mee.En dat ik eens moet overstappen,ja....daar ben ik ook bang voor,maar dan moet eerst mijn PC op de schop,maar Bruin kan momenteel er niks meer bij hebben om de kar te trekken.Geeft verder niks hoor,ik ben blij met het gene wat ik heb staan.Maar wensen mag je altijd houden.Ook Anton en Lub bedankt voor jullie inzet.

vr.gr:Jan.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jul 2011 13:57

Re: Velesovo 3 klaviers update

Jan

graag gedaan. Veel speelplezier ermee.
Ik heb de link weer verwijderd

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 apr 2012 20:34

Re: Velesovo 3 klaviers update

Beste orgelliefhebbers, ik ben toch zo geschrokken van wat op de website van Al Morse

http://morse.home.comcast.net/~morse/co ... cking.html

Met Velesovo is gedaan......Vooral die tweede verminking is heel erg nmm; mot je ook eens dat door hem ingespeelde stukje van Nimrod beluisteren. even afgezien van de inhoud.......dit is een typisch amerikaans kwasie-romatisch instrument geworden! Wat schiet je daar nou mee op??

Nee, dan vind ik die aanpassing die hier op het forum werd gepresenteerd heel wat respektvoller tov het origineel!!

Ik kan me steeds beter voorstellen, dat de professor zijn sets potdicht heeft getimmerd!

Wat is jullie mening hierover?? Ik schijn ergens te boek te staan als iemand die altijd zou willen sleutelen aan het origineel; dat doet mij nog steeds zeer......Vooral als ik dit zo bezie!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 apr 2012 20:40

Re: Velesovo 3 klaviers update

Sorry, nu heb ik toch even een vergissing gemaakt... Ik zie nu, dat zijn tweede aanpassing niet Velesovo betreft, maar Casavant.......dat komt natuurlijk dichter bij het getoonde klankbeeld.....

HG
Geert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 apr 2012 21:04

Re: Velesovo 3 klaviers update

Geert,

De barokke versie ( http://morse.home.comcast.net/~morse/velesovo3mV4.CompPkg.Hauptwerk.rar ) komt het dicht bij de originele versie en is uitstekend te bespelen. Er zijn extra registers toegevoegd o.a. Unda Maris.
Twee issues:
- windmodel werkt niet (meer)
- het audio is nogal zacht tov het origineel

De andere versie is een meer Amerikaanse versie incl zwelkast en cresendo

Evert-Jan

Off topic: nu loopt de forum klok weer een uur achter ! De server staat in de verkeerde tijdzone ....

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 17 apr 2012 21:47

Re: Velesovo 3 klaviers update

Off topic: nu loopt de forum klok weer een uur achter ! De server staat in de verkeerde tijdzone ....
Bij mij staat het forum nu op 21:47 en dat klopt volgens mijn tijdzone...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2012 21:51

Re: Velesovo 3 klaviers update

evert-Jan

de tijdzone moet je in je forum profiel goed zetten, "dan ben je weer bij de tijd" :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 apr 2012 21:53

Re: Velesovo 3 klaviers update

Toen ik mijn ingetikte (bovenstaand) bericht zag stond de klok toch echt op 20:04 en ik had het journaal al volledig gezien. Mijn PC gaf 21:04 aan. En nu is het 21:53 hr (op min PC als op het forum). Maar ik ga kijken in mijn profiel

Edit: vinkje zomertijd is nu in mijn profiel gezet.
Laatst bijgewerkt door Evert-Jan op 17 apr 2012 21:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 apr 2012 21:58

Re: Velesovo 3 klaviers update

Bij mij is het nu ook 21:55.

Om toch nog even terug te komen op dat orgelmodel: Het Nimrod stukje blijkt dus toch op de gewijzigde Velesovo te zijn gespeeld volgens de tekst op de website. Daarnaast heeft hij dus een combinatie van een Schantz en de Casavant gemaakt maar daar is geen geluidsvoorbeeld bijgevoegd.

Maar eerlijk gezegd herken ik geen Velesovo in die demo...... :geek:

Geef mij maar een gewone Anloo of Menesterol....nouja, smaken verschillen.

Hg

Geert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 apr 2012 21:59

Re: Velesovo 3 klaviers update

op Contrebombarde komen af en toe stukken, gespeeld op de 3 man. versie, voor. Even zoeken aldaar
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 apr 2012 22:03

Re: Velesovo 3 klaviers update

Bedankt voor de tip, Evert Jan.....Sorry trouwens dat ik niet eerst eens goed op het forum had gezocht......blijk ik dus ouwe koeien........ :oops:

HG

Geert

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 151 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com