Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 01 jun 2021 17:56

Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Stuur een PB als je op zoek ben naar iets speciaals of een onderdeeltje uit de pijporgelwereld.
Na het beëindigen (2015) van mijn orgelbouwbedrijfje liggen er in mijn werkplaats nog de nodige restanten van diverse orgelmaterialen en onderdelen.
Als mijn leven voorbij is verdwijnt er vermoedelijk het nodige bij het grof vuil en dat is jammer!
Dus laat het mij weten als je iets nodig hebt.
Toen ik voor mijzelf begon (1984) wilde ik met iets komen wat in de orgelbouw (voor zover ik wist) nog niet was gemaakt, ik noemde dat een opzet-positief of bovenbouw.
Op een bestaand elektronisch orgel een bescheiden pijporgel (3 stemmen 8’ 4’ 2’) plaatsen met dus met echte pijpen op een windlade en een eigen windvoorziening die vanaf het elektronisch orgel kon worden bespeelt.
Tijdens experimenten had ik gemerkt als je met de elektronisch klanken het echte pijpgeluid gelijktijdig liet horen het synthetische minder hoorbaar was.
Als je het leuk vindt om hier wat afbeeldingen te zien hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 03 jun 2021 08:49

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Goed om dat nog eens onder de aandacht te brengen Jaap dat je nog onderdelen heb die liggen te wachten op zelfbouwers of op een reparatie.

Het aantal zelfbouwers is jammer genoeg beperkt.
De custom made HW bedrijven zitten overvol.

Heb je nog een foto van die pijpenunit ?
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 04 jun 2021 17:26

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Dag Gerrit,

Tot inspiratie van jullie kreativiteit wat foto’s met uitleg!

Mijn eerste privé bovenbouw als experiment stond op een analoge Eminent.
In deze bovenbouw stonden 3 vurenhouten registers Holpijp 8’, Fluit 4’ en Blokfluit 2’ met elk een omvang van 56 pijpen.
Onderin een kleine balg met een Ventola voor de windvoorziening en de schakelprinten!
Er was geen Midi aanwezig dus werden de toetscontacten via een omweg benut.
Het pijpwerk staat op een pijpstok met aan de achterkant scharnieren die in 3 delen voor service onderhoud omhoog kan worden getild om bij de magneten te komen.
De frontpijpen worden bij de kern aan de achterkant aangeblazen.
De Eminent heb ik zodanig aangepast dat de 3 pijpregisters op beide klavieren en pedaal onafhankelijk van elkaar komen worden gebruikt, ook heb ik een draaiknop incl. elektronische aanpassing voor het aanpassen van de totale toonhoogte ingebouwd.
Dit voorkwam bij temperatuurwisseling stemmen van het pijpwerk!
Op deze combinatie heb ik jaren met veel plezier gespeeld, de klank van het echte pijpwerk maskeerde de klank van de Eminent op een aangename wijze.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 04 jun 2021 18:27

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Dag Gerrit,

De tweede bovenbouw werd gemaakt in opdracht, een oom van mij was zo onder de indruk van mijn eerste product dat hij voor zijn Heyligers ook een bovenbouw wilde.
Het uiterlijk is totaal anders en op de 12 grootste pijpen na is het pijpwerk van een tin/lood-legering.
Ook weer 3 stemmen een Holpijp 8’ ; Roerfluit 4’ en een Blokfluit 2’. (alle 3 met 56 pijpen) De opstelling is een C - Cis deling met de kleinste pijpen aan beide zijkanten.
Het stemmen gebeurt door een draaibaar zijpaneel aan beide kanten.
Het pijpwerk staat op een getrapte pijpstok, (de laagste stok ligt aan de achterkant) dit vergroot de bereikbaarheid van de magneten aan de onderzijde na het verwijderen van het lessenaarpaneel.
De windvoorziening incl. elektronische aansturing bevindt zich onderin.
Ook de Heyligers is voorzien van een centrale toonhoogte regelaar.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door JacoP op 09 jun 2021 08:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 04 jun 2021 18:41

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Dag Gerrit,

De tweede bovenbouw zonder de Heyligers!
Na het overlijden van mijn oom ben ik eigenaar van deze bovenbouw geworden, de Heyligers is verkocht want ik wilde een andere combinatie uit proberen, nu met de
4 x 9 expander van Böhm.
Dit is een volledig programmeerbare soundmodule met bijbehorende software
De nieuwe klavieren en pedaal heb ik voorzien van Midi en voor aansturing van het pijpwerk is een programmeerbare digitale besturingsunit ingebouwd.
Zo kon ik mijn pijpregisters op meer manieren onafhankelijk van elkaar gebruiken zoals b.v. het groot oktaaf van de Holpijp 8’ aanvullen met de Roerfluit 4’ waardoor er ook een Roerfluit 8’ ontstond e.d.
Op deze orgel combinatie heb ik ook jaren met veel genoegen bespeeld en hij staat nu bij mijn schoonzoon.

Hoe zou de combinatie van het luidspreker geluid van een Hauptwerk speeltafel samen met de klank van pijpwerk in de huiskamer klinken?
Misschien een optie voor zelfbouwers die graag een pijpenfront boven de klavieren plaatsen maar dan met sprekende pijpen!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 04 jun 2021 21:56

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Ontzettend mooi om allemaal te lezen, Jaap. Wellicht ben je de grondlegger van de hybride oplossingen ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 05 jun 2021 09:04

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

-
Laatst bijgewerkt door GerrGouw op 05 jun 2021 09:06, in totaal 1 keer bewerkt.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 05 jun 2021 09:05

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Jaap, prachtig om te lezen en de foto’s te bekijken !
Dan kriebelt het weer om wat met echte pijpen te doen.
Ruimte is er in elk geval genoeg op m’n nieuwe orgel.....

De Eminent van je (een 8100 ?) uit begin jaren 80 zou ik zomaar nog op gespeeld kunnen hebben.
Tot mei 1984 daar gewerkt als werkvoorbereider. Pracht baan!

Prive exspirimenteerden we op een 8100 met een dubbele akoestiekprint in serie, gaven ze een hogere clock-frequentie voor het emmertjes geheugen.
Resultaat was frisser geluid met minder ruis en meer hoog in de galm.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 05 jun 2021 09:39

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Dag Gerrit,

Bij mij op de werkplaats zolder ligt nog compacte windlade incl. de zuigmagneten geschikt voor 1 register met 56 pijpen.
Als je interesse hebt laat het maar weten, ik doe hier niks meer mee en deze set is makkelijk aan te sturen via Midi!
De Eminent was een 7900.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 05 jun 2021 19:07

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Als hij niet in de weg ligt Jaap, stil laten liggen.
Ik hou het in gedachte.

Als hij opgeruimd moet worden, wil ik het bewaren graag 'overnemen'.
Het zou wel echt jammer zijn als het in de vuilcontainer terecht komt.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 23 jun 2021 21:52

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

JacoP schreef:Dag Gerrit,

Bij mij op de werkplaats zolder ligt nog compacte windlade incl. de zuigmagneten geschikt voor 1 register met 56 pijpen.
Als je interesse hebt laat het maar weten, ik doe hier niks meer mee en deze set is makkelijk aan te sturen via Midi!
De Eminent was een 7900.


Goedenavond Jaap,

Uit de vorige bijdragen begrijp ik dat de windlade, die bii je in opslag ligt, redelijk eenvoudig moet te kunnen bouwen zijn. Is er bij deze windlade nog sprake van membranen, of duwen zuigkernmagneten zelf de kegels open? Degene die nu op je zolder ligt wil ik niet voor Gerrits neus wegkapen, maar ik zou het best eens leuk vinden om zelf een windlade voor pakweg 4 stemmen te maken en digitale aansturing te maken. Zou dat redelijk te doen zijn?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 23 jun 2021 23:08

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Dag Harm,

Nadat ik je bericht had gelezen, ben ik gaan zoeken op mijn werkplaatszolder naar de genoemde compacte windlade en tot mijn stomme verbazing kon ik hem niet meer vinden!
Vermoedelijk heb ik hem al eerder weggegeven aan een hobbyist maar dat kon ik mij niet meer herinneren!
Maar het is eenvoudig zelf te maken, een rechthoekige bak met onder elke pijp een zuigkernmagneet, hiervoor gebruikte ik een KimberAllen magneet, het mooie van deze magneet is dat hij onhoorbaar sluit.
De zuigkern heeft een behoorlijke doorsnede die door een messingbuisje schuift die van onderen is afgesloten op een klein opening na die instelbaar is door een schroef.
Als de kern naar beneden wordt aangetrokken ontsnapt de samengeperste lucht via deze instelbare opening en wanneer de kern naar boven gaat wordt hij instelbaar afgeremd waardoor er geen bijgeluiden hoorbaar zijn.
Op een meegestuurde foto zie je deze magneten.
Als je meer wil weten hoor ik het wel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 24 jun 2021 13:27

Re: Voor alle zelfbouwers en knutselaars!

Ha Jaap,

Dat kan gebeuren, soms ben je rijker en soms armer dan je denkt ;)

Aha, de zuigkernmagneet voorziet zelf in opening of sluiting van wind naar de pijp. Dit constaterend bedenk ik me dat in ons kerkorgel een soortgelijk laadje is aangebracht, waarop wat voormalige frontpijpen nu dienst doen.

Wij spelen als organisten een beetje met het idee om ons kerkorgel met zo'n 4 stemmen uit te breiden. Dankzij dit draadje krijg je een zet in de goede richting :)
Met vriendelijke groet,
Harm

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com