Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 26 jan 2012 00:34

Digitale Registernamen voor Hauptwerk

minilcd.jpg


Beste hauptwerkliefhebbers,

Vandaag mocht ik als eerste de mini LCD's testen van Midi-hardware.com.
Na eerst de overduidelijke handleiding via de website (tutorial) de instellingen in Hauptwerk gedaan en......
Het is geweldig om te zien. De kleine Mini LCD tjes zijn zelfs op 60 cm afstand nog haarscherp te lezen en dat terwijl mijn ogen al niet zo goed meer zijn als vroeger :geek:

Nu is het dus mogelijk om bover ieder (trek)register een display te plaatsen en in Hauptwerk de namen van het bijbehorende werk en de registernaam in te stellen. Dat hoeft maar 1 keer per orgel.
Wordt er een ander orgel geladen dan verschijnen automatisch de goede (van te voren ingestelde) namen op de display's. Geen gezeur meer met raampjes wisselen of magnetische strips.
En... Ik vind de prijs van 22 euro per display erg meevallen i.v.t. andere hardware aanbieders.
Trouwens met alle hardware is Midi Hardware naar mijn idee het goedkoopste. Daarbij komt ook nog dat deze Hardware echt uitstekend en betrouwbaar werkt en voor alle zowel analoge als digitale orgels een prima oplossing biedt!

Laten we eerlijk zijn: Touchscreens zijn erg handig maar niet des orgels. Qua uitstraling blijven trekregisters met registernamen toch het mooiste naar mijn idee.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet Muzieknoot
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jan 2012 00:41

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Ziet er wel goed uit.
Nadeel bij "boven de registertrekkers" zetten is dat de printen iets groter zijn dan het display. De printen zitten tegen elkaar en de displays niet. Voor registerwippers mi dus niet geschikt.
kun je ook de afmetingen geven van display (bruine frame dus) en de printplaat?

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 26 jan 2012 12:35

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Aan de onderkant steekt de print 1,5 mm uit en aan de bovenkant 3 mm.
De afmetingen vindt je op de site http://www.midi-hardware.com

venster buitenmaten (is overigens niet bruin maar zwart). 43mm x 20mm
Tekstregels gebruiken het hele vlak aan de binnenkant van het venster. Dus geen lege ruimte om de tekst heen zoals bij andere displays.

Groet,

Muzieknoot

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jan 2012 13:04

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Martin, bedankt.
Ik zag op het Hauptwerk.com - forum een directe link naar deze displays: http://midi-hardware.com/index.php?section=prod_info&product=miniLCD

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jan 2012 16:56

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

ziet er wel goed uit, alleen vindt ik het denk ik te steriel bij een trekregister als benaming.

maar het is wel praktisch dat zeker.

maar in mijn geval 80x 22 euro= 1.760,- :oops:

daar kan ik ook wel veel registerborden voor laten maken( maar goed daar gaat het niet over in deze topic.

ik denk als je een heel modern orgel maakt dat het er perfect in past


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 jan 2012 18:50

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Oei...Jan Wim......zeer praktisch maar.......foeilelijk :roll:
Ik vind dat je er dan ook vierkante trekregisters bij moet maken met neonverlichting.
Of zou het een kwestie van wennen zijn.
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jan 2012 19:03

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Nou Ron,

ik zou zeggen verlichte toetsen zijn ook makkelijk hoor in blacklight ofzo :lol: :roll:

maar ieder zijn smaak, ik zal blij zijn als ik nette registerborden heb laten maken.

er wordt nu een proefdruk gemaakt dus ben benieuwd.

gr


jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 jan 2012 23:53

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Hoi Ron Jan Wim,
wat denk je van een plexiglas kast met van die fluoricerende koelvloeistof voor de pc die je door de orgelkast heenleid.
Zou wel een super blits orgeltje worden.
Kunststof toetsen kan je inderdaad met LED verlichting verlichten. tegenwoordig met ledjes kan je drie of meer kleuren elkaar laten afwisselen.
En dan met een strak gezicht Bach spelen. lijkt mij echt tof.

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 27 jan 2012 12:45

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Het alternatief is de touchscreens en die zijn helemaal niet des orgels. En kosten ook al gauw 800 euro per twee.

Als je de LCD's mooi achter een houten frontje met opening inbouwd dan valt het denk ik erg mee.
Ik zie liever die LCD's dan dat gewissel met al die raampjes rond de registers.
Stel je hebt 10 orgels. Links en rechts de registers, dan moet je 20 raampjes steeds verwisselen.
Pffffff.

Wacht maar tot mijn Cavaille Coll speeltafel klaar is dan zullen jullie zien dat het erg mooi staat.

Groet.

Muzieknoot

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 jan 2012 16:29

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Hallo Martin,

je hebt gelijk touchscreen is ook niet mooi. Ik denk dat je een stap de goede richting uitgezet heb. Ik ben erg blij met je initiatief en zal er zeker gebruik van maken. Zij het misschien in een andere versie.
En die raampjes rond de registers zien er ook niet echt uit en inderdaad ik denk bij 10 orgels dat je ook schrikt van wat de wissel raampjes kosten
Ik ben benieuwd hoe jij je CC tafel maakt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 jan 2012 20:45

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Ik heb ook geschreven, dat het inderdaad heel praktisch is....
en of het mooi is?.......ik zou wel een vakkundig voorbeeld hiervan willen zien....misschien ben ik dan ook om ;)

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 08 feb 2012 20:54

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Als je twee registers per display doet, scheelt het alweer de helft.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 feb 2012 10:15

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Twee register namen per display is lijkt mij wel mogelijk maar dan moet je optisch kijken hoe het uitkomt. dan is het beste in het midden.

Martin,
Heb je er al mee getest?

mvg

André

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 09 feb 2012 12:14

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Ik heb de lcd's uitgebreid getest en het werkt allemaal prima!
Het einige is dat als je meerdere Lcd's in serie zet er een sterkere voeding moet komen van 5v dc en 2 ampere.

Twee registernamen per display is mogelijk.
Zelf vind ik het mooier om in de bovenste regel het werk aan te geven waartoe het register behoort.
B.v. Hoofdwerk of Bovenwerk. Afhankelijk van de sample.
In de onderste regel zet ik dan de registernaam. Zo heb je een goed overzicht.
Je kan natuurlijk ook mooi verschil maken met HOOFDLETTERS en kleine letters.
Ook het uitlijnen zodat de namen in het midden staan vind ik mooi.

Groet, Muzieknoot

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 feb 2012 15:58

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

Klinkt goed ,

ik ga denk ik ook proberen.

mvg

André

Berichten: 18

Geregistreerd: 14 feb 2011 15:50

Bericht 25 dec 2012 18:24

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

muzieknoot schreef:Het alternatief is de touchscreens en die zijn helemaal niet des orgels. En kosten ook al gauw 800 euro per twee.

Als je de LCD's mooi achter een houten frontje met opening inbouwd dan valt het denk ik erg mee.
Ik zie liever die LCD's dan dat gewissel met al die raampjes rond de registers.
Stel je hebt 10 orgels. Links en rechts de registers, dan moet je 20 raampjes steeds verwisselen.
Pffffff.

Wacht maar tot mijn Cavaille Coll speeltafel klaar is dan zullen jullie zien dat het erg mooi staat.

Groet.

Muzieknoot


Hallo Muzieknoot,

ben zeer benieuwd naar het resultaat, momenteel ook bezig met ons Monarke orgel, denk aan beplating, maar wat U nu maakt of reeds af hebt met die mini LCD's lijkt me gaaf. Heb er alleen 86 nodig, dat is vers 1 en dan nog laten monteren dat is vers 2. Mijn vraag is dan ook tweeledig, zie graag wat foto's van uw nieuwe orgel met deze LCD schermpjes erin verwerkt en als laatste : hoe is zoiets te implanteren in ons omgebouwde Johannus Monarke orgel?

hartelijke groeten,

Gerrit Teunis
0546572303
g-teunis@home.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 25 dec 2012 21:56

Re: Digitale Registernamen voor Hauptwerk

De dispays zijn vooral functioneel zo te zien. Zelf zal ik denk ik wachten op de eerte full-color displays waar je een jpegje heen kunt sturen, dan kun je de registernamen uit het originele HW-console knippen en als plaatje boven de registers plakken. Dat smoelt een stuk beter en is minder steriel. Als het alleen om efficiency gaat zet ik wel een cd op :lol:
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com