Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Orgel bouwen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 18

Geregistreerd: 21 sep 2022 19:45

Bericht 14 feb 2023 21:44

Orgel bouwen

Goedenavond,

Ik zit erover te denken om zelf een orgel te bouwen,
Nou heb ik zelf daar weinig verstand van want wou dan met het programma sweelinq gaan werken.
Kan ik misschien wat tips krijgen over hoe te beginnen en wat het gaat kosten enz.

Groet.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 feb 2023 10:50

Re: Orgel bouwen

Hallo Harmen,

Wat gebruik je nu aan speeltafel? En wat zou je meer willen?
Ik heb zelf mijn orgel gebruikt als zijnde van soort donor orgel. Die uitgebreid met twee extra klavieren en
een kast omheen gebouwd, om daar de speakers in te plaatsen.
Je kan op dit forum genoeg voorbeelden vinden hoe andere mensen het gedaan hebben.
In principe staat de software hier los van.
Succes!

Groet,
Jochum Oevering

Berichten: 18

Geregistreerd: 21 sep 2022 19:45

Bericht 15 feb 2023 11:34

Re: Orgel bouwen

Jochum schreef:Hallo Harmen,

Wat gebruik je nu aan speeltafel? En wat zou je meer willen?
Ik heb zelf mijn orgel gebruikt als zijnde van soort donor orgel. Die uitgebreid met twee extra klavieren en
een kast omheen gebouwd, om daar de speakers in te plaatsen.
Je kan op dit forum genoeg voorbeelden vinden hoe andere mensen het gedaan hebben.
In principe staat de software hier los van.
Succes!

Groet,
Jochum Oevering


Ik speel nu op een wesley jubilate

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 feb 2023 13:39

Re: Orgel bouwen

Voor wat betreft de bediening van Sweelinq kun je een heel eind komen door de MIDI-uitgang van het orgel te verbinden met de computer. Je kunt dan de klavieren en registers van je orgel verbinden met de klavieren en registers van de sample sets in Sweelinq. Een USB-MIDI kabel

Het valt aan te bevelen om een stel goede speakers te kopen (in combinatie met een geluidskaart) die je bovenop je orgel kunt zetten. Adam T5V is een top speaker voor niet teveel geld.

Voor een goede geluidskwaliteit is het goed om rekening houden met het volgende:
* Positioneer de speakers in een goede luisterdriehoek. Stel dat je luisterpositie (waar je zit op de orgelbank) het midden van een wijzerplaat van een klok is, dan zouden de front speakers bovenop de 11 en de 1 moeten staan, en kun je de rear speakers (als je die hebt) het best bovenop de 8 en de 4 zetten.
* Plaats de speakers niet in een hoek en bouw ze niet in. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat er extra resonanties ontstaan en dat het afstraalpatroon van de speakers negatief wordt beïnvloed.
* Plaats de speakers ongeveer op of iets boven oorhoogte. Zorg dat de tweeters op je oren zijn gericht. De meeste speakers zijn geoptimaliseerd om op die manier beluisterd te worden.
Veel zelfbouwers gaan voor een prachtig pijpenfront, waarachter ze de speakers plaatsen. Dan heb je een prachtig meubel, maar qua geluid pakt het meestal niet optimaal uit.

Het goede nieuws is dus dat je, als je al een orgel en pc hebt, met een paar 100 euro klaar kunt zijn:
* Speakers EUR 300
* Geluidskaart EUR 200
* Kabels paar tientjes.

Eventueel nog een touchscreen als meer flexibiliteit wilt in de bediening van de registers.

Berichten: 18

Geregistreerd: 21 sep 2022 19:45

Bericht 15 feb 2023 14:15

Re: Orgel bouwen

josq schreef:Voor wat betreft de bediening van Sweelinq kun je een heel eind komen door de MIDI-uitgang van het orgel te verbinden met de computer. Je kunt dan de klavieren en registers van je orgel verbinden met de klavieren en registers van de sample sets in Sweelinq. Een USB-MIDI kabel

Het valt aan te bevelen om een stel goede speakers te kopen (in combinatie met een geluidskaart) die je bovenop je orgel kunt zetten. Adam T5V is een top speaker voor niet teveel geld.

Voor een goede geluidskwaliteit is het goed om rekening houden met het volgende:
* Positioneer de speakers in een goede luisterdriehoek. Stel dat je luisterpositie (waar je zit op de orgelbank) het midden van een wijzerplaat van een klok is, dan zouden de front speakers bovenop de 11 en de 1 moeten staan, en kun je de rear speakers (als je die hebt) het best bovenop de 8 en de 4 zetten.
* Plaats de speakers niet in een hoek en bouw ze niet in. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat er extra resonanties ontstaan en dat het afstraalpatroon van de speakers negatief wordt beïnvloed.
* Plaats de speakers ongeveer op of iets boven oorhoogte. Zorg dat de tweeters op je oren zijn gericht. De meeste speakers zijn geoptimaliseerd om op die manier beluisterd te worden.
Veel zelfbouwers gaan voor een prachtig pijpenfront, waarachter ze de speakers plaatsen. Dan heb je een prachtig meubel, maar qua geluid pakt het meestal niet optimaal uit.

Het goede nieuws is dus dat je, als je al een orgel en pc hebt, met een paar 100 euro klaar kunt zijn:
* Speakers EUR 300
* Geluidskaart EUR 200
* Kabels paar tientjes.

Eventueel nog een touchscreen als meer flexibiliteit wilt in de bediening van de registers.


Bedankt, touchscreen word nog zoeken dan, wat word aanbevolen

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com