Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

zwelpedaal met lamp midificeren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 23 nov 2020 16:00

zwelpedaal met lamp midificeren

Bij het midificeren van een oude Eminent kom ik het volgende probleem tegen:
Het zwelpedaal was uitgevoerd met een lamp en een fotocel.
Afhankelijk van de stand van het zwelpedaal schijnt er meer of minder licht op de fotocel waardoor de weerstand anders wordt.
Ik heb bij Midi Hardware een BBSP gekocht waar je potmeters op kunt aansluiten.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik de bestaande aansluitingen van het zwelpedaal op deze BBSP maken, of moet ik een nieuwe potmeter installeren?
Vr. groet,
Henri

Berichten: 15

Geregistreerd: 02 okt 2018 14:33

Bericht 23 nov 2020 19:43

Re: zwelpedaal met lamp midificeren

Ha Henri,

Ik heb zoiets ook al weleens bij de hand gehad. Je moet zorgen dat je zwelpedaal 3 aansluitingen krijgt: 5V, GND en het analoge signaal. Dan kun je hem op de BBSP aansluiten. Als er een gloeilamp inzit moet die vervangen worden met een (witte) LED, wel even een weerstand (270 Ohm oid) in serie plaatsen.

Hoe zit het circuit rond de LDR in elkaar? Het kan zijn dat je dat ook een beetje moet aanpassen. Stuur anders een foto van de voor- en achterkant van de print met de LDR, dan is het waarschijnlijk meteen duidelijk.

Groet,

Corjan

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 23 nov 2020 20:51

Re: zwelpedaal met lamp midificeren

Hoi Corjan,

Volgens mij is het en super simpel printje: lamp op twee contacten en een fotocel met twee contacten.
waarschijnlijk heeft de rest van de electronica in het deel gezeten dat ik inmiddels verwijderd heb.
Dit is dus alles wat ervan over is.

Het lukt me niet om de foto's erbij te zetten
Ik krijg een melding dat de bijlage quota is bereikt. Het zijn heel kleine bestandjes ca 100kB
Hoe kan dat?
Vr. groet,
Henri

Berichten: 15

Geregistreerd: 02 okt 2018 14:33

Bericht 23 nov 2020 21:42

Re: zwelpedaal met lamp midificeren

Foto's posten doe ik meestal via imgbb.com, en dan de link als afbeelding toevoegen. Maar ik ben geen ervaren forumgebruiker dus wellicht kan het beter.

Wat betreft de print: je moet dus nog wat elektronica toevoegen. Eén poot van de LDR gaat naar GND, poot 2 is je analoge uitgang. En verder moet er nog een weerstand van poot 2 naar 5V. Die mag wel 100kOhm zijn of iets in die grootte. Als je er verder in wilt duiken kun je hier eens kijken: https://electronics.stackexchange.com/questions/70009/why-use-a-pull-down-resistor-with-a-ldr-and-microcontroller/70012.
Laatst bijgewerkt door Corjan Veenema op 25 nov 2020 23:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 15

Geregistreerd: 02 okt 2018 14:33

Bericht 25 nov 2020 23:50

Re: zwelpedaal met lamp midificeren

In mijn vorige post zei ik dat de andere weerstand in de spanningsdeler met de LDR wel iets van 100kOhm kan zijn, maar dat is niet helemaal waar. Als dit je circuit is:

+5V
|
|R|
|1|
| |
|
------- Analoge uitgang (gaat naar MIDI controller)
|
|L|
|D|
|R|
|
GND

Dan is je analoge uitgang bereik volgens de formule ((LDR)/(LDR+R1))*5V afhankelijk van de LDR weerstandwaarde en R1. De weerstand van de LDR kun je even meten terwijl je je vinger op de LDR legt, zodat er geen licht op komt. Stel dat dat 10kOhm is en je voor R1 ook 10kOhm kiest, Dan staat er als het donker is (10k/(10k+10k))*5V=2,5V op de analoge uitgang en als er licht op schijnt (0/(0+10k)*5V=0V. Neem je voor R1 een weerstand die lager is dan die van de LDR dan wordt je bereik groter (= beter want grotere resolutie). Neem bijvoorbeeld voor R1 4.7kOhm dan wordt je bereik: 0V tot (10k/(10k+4.7k))*5V=3.4V.

Conclusie: Als je de mogelijkheid hebt, experimenteer dan een beetje en als je die mogelijkheid niet hebt, kies dan bijvoorbeeld gewoon een weerstandswaarde voor R1 die gelijk is aan of lager is dan de weerstandswaarde van de LDR in het donker.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 17 dec 2020 11:09

Re: zwelpedaal met lamp midificeren

Corjan,

Nog even een laatste check:
De LDR is 80kOhm als bij belicht wordt, en >2000k in het donker. (verder gaat mijn multitester niet).
Ik heb twee weerstande in serie gezet (totaal 100k) en aan een van de contacten van de LDR vastgemaakt.
Zodoende zou ik een bereik hebben van 80/(100+80) = 0.44 en 1
Is dit een goede keus?

Nu blijft bij een gewone Potmeter de totale weerstand constant. Omdat de LDR in serie staat veranderd die totale weerstand mee.
Zou dat nog een probleem kunnen geven op de BBSP?
Vr. groet,
Henri

Berichten: 15

Geregistreerd: 02 okt 2018 14:33

Bericht 17 dec 2020 22:53

Re: zwelpedaal met lamp midificeren

Ja ik denk dat het moet werken, Gewoon testen nu...

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com