Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Novation Launchpad X - MK3

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 2

Geregistreerd: 11 okt 2018 18:49

Bericht 29 apr 2021 11:17

Novation Launchpad X - MK3

Sinds 1 week heb ik een novation launchpad X (LPX). Die hoort bij de nieuwe MK3-generatie. Deze post in eerste instantie om mijn oplossing te delen en mocht iemand iets beters weten... Onderstaande zou ook moeten werken voor de MK3 Mini.
LPX is aangesloten op een powered hub met aan/uit knop - de pc dient niet enkel voor HW. Dus alvorens HW te starten start ik LPX op. HW start ik met een batchfile. De shortcut start de batchfile als administrator. HW start ook als administrator. Dit is de inhoud van de batchfile:
CD C:\ORGEL
SENDMIDI DEV "MIDIOUT2 (LPX MIDI)" HEX SYX 00 20 29 02 0C 0E 01
SENDMIDI DEV "MIDIOUT2 (LPX MIDI)" HEX SYX 00 20 29 02 0C 04 03 0C
start "" /Realtime "C:\Program Files\Hauptwerk Virtual Pipe Organ\Hauptwerk.exe"

- SENDMIDI (https://github.com/gbevin/SendMIDI) is vrij downloadbaar. Deze tool zendt sysex midi-berichten naar de LPX. Ik heb een kopie van sendmidi.exe in c:\orgel
- De eerste verzonden sysex naar LPX zet LPX in program-mode (alle lichtjes uit, 8x8 grid stuurt midi-note on/of, de 8 bovenste en 8 meest rechtse zwarte toetsen sturen CC). In deze modus reeds bruikbaar voor Hautpwerk: een functie (register bvb) geactiveerd middels touchscreen licht zacht-oranje op op de LPX. Een functie geactiveerd middels LPX geeft telkens een andere kleur. Daarom de tweede sysex-regel. Voor de sysex zie Programmer's Reference p. 7-8)
- de tweede sysex zet de velocity vast op een vaste waarde. Op de LPX is het de velocity-waarde die de kleur bepaalt. (Programmer's Reference p. 25-26). De voorlaatste waarde (03) bepaalt dat de velocity een vaste waarde wordt. 0C is dan die vaste waarde. Die laatste waarde bepaalt meteen de kleur van de knoppen indien geactiveerd. Met OC heb ik gekozen voor een warme zachtwitte kleur (kleuren en waarde Prgogrammer's Ref. p. 12). Als een Hauptwerkfunctie geactiveerd wordt middels LPX licht de knop telkens op in die gekozen kleur, als de overeenkomstige functie op een andere manier geactiveerd wordt (mijn Behringer footcontroler bvb of een tik op een stop op het touchscreen) dan licht die knop zachtoranje op (standaard vanuit Hauptwerk). Op deze manier zie ik op de LPX bvb ook welke stops geactiveerd zijn via stepper of generals (mijn behringer) en wat op LPX geactiveerd is.
- de laatste regel heeft niets te maken met LXP, maar laat zien dat ik op dit forum zelf ook wel wat geleerd heb: HW opstarten in real-time-mode.

Voor het labelen gebruik ik transparant/overlay met bovenaan een strook klittenband.

Iemand andere suggesties?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 apr 2021 10:07

Re: Novation Launchpad X - MK3

Ik heb het bericht gelezen en je schrijft : ".....mijn oplossing te delen...". Dat suggereert een probleem.
Ik begrijp echter niet wat het probleem is.

Ik heb zelf ook een Novation Launchpad en die is geïntegreerd in Hauptwerk.
Dus vanwaar het moeilijke verhaal? Ik mis iets denk ik?

Groet Jan

Berichten: 2

Geregistreerd: 11 okt 2018 18:49

Bericht 30 apr 2021 13:08

Re: Novation Launchpad X - MK3

De nieuwe MK3-generatie van Novation Launchpads wordt (nog) niet volledig ondersteund door Hauptwerk. cfr ook enkele berichten hierover op dit forum en op het Hauptwerkforum. Het belangrijkste gemis is het instellen van de kleuren. Het meest vervelende daarbij is dat bijj elke druk op een pad de kleur ervan wijzigt. De tweede sysex in mijn batch zorgt er net voor dat je kan bepalen met welke constante kleur de actieve pad oplicht. Let wel: die constante kleur geldt dan voor het gehele 8x8 grid, niet voor een afzonderlijke pad., maar voor elke geactiveerde pad.
Bij toewijzing middels Hauptwerk is voor een novation uit de MK3-generatie de functie om de lampkleur te bepalen niet beschikbaar.
Vermits ik zag dat meerdere mensen hiervoor een oplossing zochten...
Groet,
Jef

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com