Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midi learn settings i.c.m. Big midi

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 23 mei 2021 12:47

Midi learn settings i.c.m. Big midi

Hallo. Ben nog steeds bezig met de bouw maar wou alvast 1 klavier en het pedaal testen of dit werkte, maar als ik via midi learn het klavier selecteer met de muisknop rechts vraagt systeem de onderste toets of pedaal in te drukken, er gebeurt dan niets. Als ik een toets meerdere octaven hoger in druk reageert het systeem wel, maar krijg dan weer niet de keuze de button met "done" aan te klikken. Heb spullen van Nico en anders aansluiten kan niet volgens mij. Heeft iemand dit al eens gehad en opgelost?

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 23 mei 2021 14:25

Re: Midi learn settings

hi henki
druk de laagste en de hoogste toets in ga dan naar done
het zelfde met ped.
groet dick

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 23 mei 2021 16:50

Re: Midi learn settings

Zodra ik weer ga bouwen zal ik dit proberen, alvast bedankt.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 11 jul 2021 13:22

Re: Midi learn settings

Hallo dit werkt. Alle 3 klavieren en de pedalen doen het. (na lang proberen) Maar als ik nu wil registreren krijg ik op alle klavieren en pedalen dezelfde registratie. Ik krijg niet voor elkaar per klavier te registreren, alles blijft dus hetzelfde. Heb de gratis versie van St. Anne mosley, al een paar keer eraf en opnieuw geïnstalleerd maar lukt niet. Zal een instelling wezen? Iemand bekend met dit probleem?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jul 2021 10:00

Re: Midi learn settings

Omdat je zoveel heb zitten experimenteren, hebben waarschijnlijk alle klavieren dezelfde kanaalinstelling gekregen.

Wat je moet doen, St. Anne laden. Onderstaande geldt per orgel. Als je dus op andere orgels hetzelfde probleem hebt, dan dit daar ook uitvoeren.
Dan op manuaal 1 MIDI learn kiezen, in dat menu de 2e optie: "Clear all MIDI key trigger settings" kiezen waardoor alle MIDI instellingen van dat klavier gewist worden.
Daarna Auto detect kiezen, de laagste en hoogste toets van je eigen klavier indrukken en OK klikken.

Hetzelfde voor manuaal 2 en het pedaal doen.

Daarna opnieuw testen.

Is het probleem bij St. Anne niet opgelost, dan staan je MIDI printen voor klavier 1, 2 en pedaal op hetzelfde kanaalnummer. Dat moet je dan in de MIDI printen oplossen en moet je even uitzoeken in de documentatie van Nico Goes.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 12 jul 2021 12:41

Re: Midi learn settings

Bedankt voor de iinfo. Ga het vanavond nog eens proberen, heb het al meerdere malen zo gedaan maar zal nog een poging doen. Trouwens met de muis werkt alles wel goed. Kun je daar nog iets mee? Gr. Henk. Laat het nog weten of het is gelukt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jul 2021 14:35

Re: Midi learn settings

dat bevestigt dat het MIDI signaal, dat binnen komt, niet juist is.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 15 jul 2021 22:16

Re: Midi learn settings

Hallo daar was ik weer. Heb het meerdere malen geprobeert qua instellingen, meerdere malen. St. Anne opnieuw geladen, midi toegewezen zoals in het boek beschreven voor de klavieren en pedalen . Via de lcd switch de kanalen gewisseld maar resultaat blijft hetzelfde. Met de muis op het scherm is verschillend registreren wel mogelijk, maar met de toetsen blijft alles hetzelfde geluid houden. Heb de info van Nico erbij gehad maar als niet pc deskundige kom ik daar niet mee verder. Erg vervelend maar heeft iemand nog ideeën of tips? BvD.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jul 2021 23:07

Re: Midi learn settings

In HW zit een MIDI logging, waarin alle door HW ontvangen MIDI signalen worden weggeschreven.
Ga naar menu General settings | General Preferences en tabblad Advanced preferences
Vinkje zetten bij de optie 'Diagnostics: log all MIDI messages received and sent?'
Dan van het onderste klavier van je eigen orgel de onderste C indrukken en de de hoogste g (dit niet als MIDI learn doen maar gewoon als of je speelt een toets indrukken).
Hetzelfde voor klavier 2
Voor het pedaal de laagste c en de hoogste f (of een lagere toets als het pedaal niet tot f loopt).
Er zijn in totaal nu 6 toetsaanslagen gelogd. Meer is niet nodig.

Vinkje bij de optie 'Diagnostics: log all MIDI messages received and sent?' weer weghalen.


Kijk in de Activity logfile (Menu Help --> View Activity logfile) of daar Note On/Off staat voor de ingedrukte toetsen en welk kanaalnummer er bij staat.
Als je daar niet uit komt, kopieer dan het laatste deel van het logbestand in je forumbericht.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 16 jul 2021 21:12

Re: Midi learn settings

Hallo Evert-Jan, maar weer bedankt. Helaas wil nog niet lukken. Wil foto plastsen maar het best tand zijn te groot wezen, is via whats app een mogelijkheid?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jul 2021 21:49

Re: Midi learn settings

Vanwege mijn privacy heb ik geen Facebook, Whatsapp, Google/Gmail, enz.

Zelf even zoeken op 'foto verkleinen' via https://duckduckgo.com helpt je ook uit de brand.
Je kan oa. hier je foto verkleinen: https://www.fotoverkleinen.nl maar er zijn veel meer sites.
Het moet wel leesbaar blijven!!

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 16 jul 2021 23:44

Re: Midi learn settings

Heb de foto verkleind maar bestand blijft nog te groot max is 250kib. Zal vlgd week wel proberen uit te printen en daar een foto van te maken, resolutie is dan hoop ik goed.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jul 2021 08:00

Re: Midi learn settings

als het om een losse foto gaat kan je dit ook makkelijk in Paint(windows) openen

het aantal pixels bepaalt de "size" van de foto, in het plaatje is de pixel verhouding als voorbeeld genomen, zelf even kijken of je dit wellicht nog kan verhogen.
als de foto een nieuwe afmeting heeft gekregen kan je deze vervolgens opslaan in de door jouw gewenste map.

forum.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 25 jul 2021 11:19

Re: Midi learn settings

Hallo, krijg het nog steeds niet voor elkaar. Uitprinten en foto maken en uploaden is bestand nog te groot. Heb de lcd switch en print ook al losgekoppel zoals het ooit was maar probleem is dan nog hetzelfde. Zijn er nog andere mogelijkheden?

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 25 jul 2021 15:29

Re: Midi learn settings

In de bijlage een foto print screen, leesbaar?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jul 2021 10:29

Re: Midi learn settings

Dit is niet leesbaar.

Je hoeft een foto niet eerst uit te printen maar kunt deze direct klein maken zoals Jan Wim aan geeft of via een aangegeven website. In beide gevallen horizontaal (x as dus) 800 pixels (nu is dat 200 px). Of kopieer de tekst van de logfile direct in het forumbericht. Dat is altijd leesbaar.

En het lijkt mij ook verstandig dat je een beschrijving geeft van wat je gemaakt hebt. Nu heb je het ineens over een "LCD switch en print" en misschien zit er nog wel meer aan, zoals fysieke registerknoppen, enz.
En wat werkt daarvan wel goed en wat werkt er niet goed.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 26 jul 2021 18:50

Re: Midi learn settings

Hallo EvertJan, weer aangepast hoop de bijlage nu wel leesbaar. Over je vragen : 3 klavieren, zwelpedaal en 27-t.pedaal. Voor de rest niks, geen schakelaars o.i.d. Klavieren e. d. aangesloten met spul van Nico Goes. De lcd-switch en print komt ook bij Nico weg en zit zoals hoort op de big midi aangesloten, hiermee kun je de toonhoogte hoger en lager instellen en zou je de klavieren e.d. kunnen vastleggen en/of wijzigen. Alle aansluitingen kunnen maar op 1 manier dus dat is goed. Heb zoals je eerder aangaf het schema van de lcd-switch en print erbij gehad met de kanalen, note on en off maar hier kom ik niet uit. (zal wel simpel wezen maar dat wordt ik er zo langzamerhand oom van :) Ik hoop dat met deze info het wel gaat lukken. Alvast bedankt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 63

Geregistreerd: 06 maart 2013 20:24

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 jul 2021 19:34

Re: Midi learn settings

Hallo Henkie,

Gekke vraag misschien, maar zitten er wel jumpers op de scanprinten van de klavieren? Hiermee stel je namelijk het MIDI kanaal in bij Gino Midi...

Gr. Marien

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jul 2021 19:58

Re: Midi learn settings

Helaas, is nog niet leesbaar. Dus het moet nog een slag groter.

De toonhoogte hoger en lager instellen kan ook in HW; de klavieren op de MIDI printen instellen niet.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 27 jul 2021 20:39

Re: Midi learn settings

Nogmaals printscreen. Als ik het goed begrijp had ik de lcd-switch print niet eens hoeven te kopen? Ik dacht dat het een nuttige uitbreiding zou zijn. En voor de klavieren heb ik de fatar printen van Nico gebruikt, hier zitten 2 aansluitingen op en verder niks volgens mij. Hoop dat je hier iets mee kunt. Zal proberen nog een foto van het project te plaatsen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 27 jul 2021 20:46

Re: Midi learn settings

Zo is ie geworden, nu de registratie per klavier nog:)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jul 2021 21:25

Re: Midi learn settings

Precies wat ik dacht: klavier 1, klavier 2 en het pedaal staan allemaal op hetzelfde kanaal, in jouw geval kanaal 5.

Dit kanaal moet je in de MIDI printen wijzigen. Een logische instelling is dan:
Pedaal: kanaal 1
Manuaal 1: kanaal 2
Manuaal 2: kanaal 3
Manuaal 3: kanaal 4

Voor HW maakt het niets uit, want MIDI learn herkent het kanaal. Maar zo zit de nummering in de meeste elektronische (behalve Johannus) en zelfbouw orgels

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jul 2021 21:45

Re: Midi learn settings

https://www.shop.gino-midi.nl/product/big-midi/

Je moet de bekabeling van klavier en pedaal als volgt aangesloten hebben:
Poort 2 wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het hoofdklavier
Poort 3 wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het tweede klavier
Poort 4 wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het pedaal
Poort 6 wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het derde klavier
Poort 1 en 5 worden gebruikt voor registerschakelaars

Ik heb even de handleiding gedownload: https://www.shop.gino-midi.nl/wp-conten ... MIDI-1.pdf

Er zijn 3 toetsen: F1, F2 en F3 en een LCD display. (dit heb je dus nodig voor het configureren van de MIDI printen en zijn niet voor niets gekocht!!)

Druk op F2
Druk op F1 om de toonhoogte te bevestigen. Uit de printscreen zie ik dat MIDI code 36 en 96 zijn ontvangen)
Vervolgens zie je 'Change port numbers'
Druk op F2.

Als eerste wordt meteen het midi-kanaalnummer van Port 1 of 2 getoond. Dit is afhankelijk van de P-C Change instelling. Door op F2 of F3 te drukken kunt u het nummer van het midi kanaal (channel) wijzigen. Deze kanaalnummers lopen van 01 tot en met 16.
F2 is aftellen en F3 is optellen. Na al dan niet een ander kanaalnummer ingesteld te hebben drukt u op F1 voor de volgende Port. Ook hier kan men weer door op F2 of F3 te drukken een ander kanaalnummer kiezen.

Port 2 wordt kanaal 2 (voor klavier 1)
Port 3 wordt kanaal 3 (klavier 2)
Port 4 wordt kanaal 1 (pedaal)
Port 6 wordt kanaal 4 (klavier 3)

De andere poorten die (7 en 8) kun je op kanaal 5 en 6 zetten. Ze worden niet gebruikt

Met het volgende menu wordt u gevraagd naar P-C Change. Maakt niet uit wat hier staat; je gebruikt geen registerschakelaars). Druk op F1.
Je wordt nu gevraagd om al dan niet de Progmodus te verlaten. Druk op F1
Vervolgens wordt gevraagd de parameters te bewaren. Druk op F1
Nu verschijnt een scherm met de boodschap Parameters are saved.
Druk op F3; je komt weer in het hoofdscherm.
Programmeren is klaar.


HW opstarten en testen.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 28 jul 2021 21:55

Re: Midi learn settings

Heb de instellingen met de kanalen en poortnummers via het lcd scherm ingevoerd. Met de muis werkt het en via de klavieren en pedaal nog steeds niet. Nog een print screen erbij gedaan.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 28

Geregistreerd: 18 maart 2018 12:49

Bericht 28 jul 2021 21:57

Re: Midi learn settings

De bekabeling en aansluiten van de toetscontacten, printen ed kan volgens mij ook maar op 1 manier.
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com