Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

nieuw zelfbouw kistorgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 14 aug 2021 10:13

nieuw zelfbouw kistorgel

Na 2 HW orgels, een 3 en een 2 klaviers voor vrienden gemaakt te hebben wil ik al een hele tijd iets voor mezelf maken.
Ik heb een Eminent orgel met HW, dus heb ik het nodig nee, maar ja, de drang om te bouwen is er.
De Eminent staat op de 2e verdieping en kan alleen door het raam naar buiten, dat vond ik zo onhandig dat ik de andere 2 orgels demontabel heb gemaakt, en inmiddels beide al een keer verhuisd heb.
De ruimte die ik heb is nogal beperkt, dus een groot instrument is niet echt een optie.
Omdat ik eigenlijk alleen oude muziek speel heb ik meestal aan 1 klavier voldoende, en het pedaal gebruik ik ook nauwelijks.
Verder zou het mooi zijn als het orgel in 3 delen in een auto kan om het bij concertjes te kunnen gebruiken en ook via een trap verhuisd kan worden.
Zo kwam ik op het idee een kistorgel te maken.
Via internet zag ik het prachtige kistorgel van orgelmaker Rini Wimmenhove http://www.huisorgelbouw.nl/page/Fotopagina_22/, en dat heb ik in gedachten bij wat ik wil gaan maken.
Inmiddels met de ombouw bezig zie foto.

Kistorgel1.jpg

Maar wat er precies in komt moet nog ingevuld worden.
Het ondergedeelte blijft leeg zodat er uitbreiding mogelijk is voor een inschuifbaar pedaal.
Het middendeel voor de geluidsweergevers
En het bovenste deel, moet het klavier de electronica en ook nog een (mini) computer komen.
Gelukkig heb ik de tijd. Mijn electronica kennis is minimaal, maar ik weet dat ik hier op het forum alle hulp kan krijgen als ik er niet uit kom.
Ik ben nu nog druk bezig met de kast, Ik had aanvankelijk een al gemidificeerd staartklavier gekocht, maar bij nader inzien was dit toch wel een flink gewicht, en bleef er niet veel ruimte over. Ik wil nu een Fatar Ivory klavier aanschaffen.
Ik denk aan 2 Adam geluidsdragers TV7 of TV8
Mini computers?
Jullie zien, nog veel uit te zoeken, maar voorlopig ben ik lekker bezig.
Ik zal van tijd tot tijd jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 17 aug 2021 09:05

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

update
Inmiddels een refurbished Mac mini 8 GB ram 128 GB gekocht OS 10.14
de geluidskaart wordt een Motu M4
en de weergevers Adam A5X
Vanwege het kleine formaat van de Mac mini is het nu wel mogelijk het staartklavier te gebuiken.

De orgelkast gaat bestaan uit een vast onder en bovengedeelte en de 4 tussenliggende wanden blijven los.
voortschrijdend inzicht brengt me waar ik wezen wil :)

Gisteren goed overleg gehad met Wim de Borst (Sonarte) over de elektronica en een pakket huiswerk en advies mee gekregen om te solderen en aan te sluiten.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 07 sep 2021 09:58

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Inmiddels...
kistorgel2 (1).jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 07 sep 2021 10:06

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Interessant om te volgen!
Succes gewenst.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 07 sep 2021 10:21

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Dankjewel Jaap! Het is een leuk leerzaam project.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 07 sep 2021 22:03

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Erg smaakvol ontwerp. Leuk om te volgen!

Ik ben benieuwd waar je de audio een plek gaat geven, en welke sampleset je gaat gebruiken.
Als je echt iets directs zoekt, wat natuurlijk ook bij een positief hoort,
dan zou deze set een goede optie zijn. En niet duur!

https://www.prospectum.com/index.php?la ... 1=2&id2=10

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 08 sep 2021 08:47

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Dankjewel David,
De plaatsing van de Moto m4 is ook nog een hoofdbreker, ik wacht maar even tot die binnen is.
de grap van dit orgel is om mensen aan het twijfelen te brengen, is het nou echt of niet. dus het liefst zo min mogelijk zichtbaar.

een touchscreen kom ik ook niet onderuit maar de meest smaakvolle optie was m.i. deze met een bijgeleverd standaardje op het orgel te zetten.

Ik ben wat gelimiteerd door de 8GB en 128GB opslag ruimte, maar het is in ieder geval voldoende voor een aantal mooie samplesets die ik graag bespeel.
Wat de Sampleset betreft deze moet een dry version hebben of een minimale akoestiek, en daar wil ik mee gaan experimenteren. De Tsjechische en Italiaanse orgeltjes van SP zitten een aantal leuke tussen, jammer dat de regaal van Smecno niet in de dry version zit.

Meer geheugen en een externe SSD is in ieder geval mogelijk als dat wenselijk blijkt te zijn.

Ik ben ook benieuwd naar de klankervaring vanuit de orgelkast, die is aan alle kanten wel open dus ook weer experimenteren. en dan de bekleding speakerdoek; webbing; radiator ombouw. ik denk dat webbing het mooiste staat.
Er komt ook een mogelijkheid om externe speakers aan te sluiten.

Wel/geen pedaal zit ook nog in mn hoofd, en zo ja 27 tonig; een enkel octaaf met korte toetsen? Dat kan in ieder geval later ook nog, voorlopig dit maar eens goed werkend zien te krijgen.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 07 nov 2021 12:34

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Even een update, ik ga de Claviorganum sampleset van SP gebruiken zie: tinyurl.com/bwa59u9n die voldoet het meest aan de wensen voor dit kistorgel.
Verder is het lang wachten op de geluidskaart, waarvan de leveringsdatum steeds verder uitgesteld wordt, benieuwd of die dit jaar nog geleverd gaat worden.

Berichten: 1

Geregistreerd: 02 feb 2022 18:59

Bericht 04 feb 2022 17:54

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Mooi op deze manier.
Is er ook een foto van het eindresultaat?

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 05 feb 2022 11:40

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Hallo Wieger,
Ik ben nog niet veel verder door allerlei omstandigheden.
Dit jaar ga ik met pensioen, dus dan krijg ik wat meer tijd.

De geluidskaart heeft een aantal maanden geduurd tot deze binnen is. Besloten om deze ook helemaal weg te werken in de kast.
Ben ook een tijd bezig geweest met Mac en Touch OSC daar heeft ook aardig wat tijd in gezeten. Maar dat gaat een mooi functioneel scherm opleveren. Daar zal ik later nog wat meer over schrijven.

Als het orgeltje klaar is, moet het mogelijk blijven om er een compleet andere instalatie (computer geluidskaart Boxen /Speakers) in te zetten zonder dat de orgelkast hiervoor aangepast moet worden.
Ook blijft het mogelijk er een pedaal in te bouwen.
Ik ben nu bezig met een tekening te maken voor het houtsnijwerk.
Het lessenaartje op de foto gaat ook nog veranderen, de kleur van het orgel is ook alleen nog de grondlaag.
Ik heb een stuk radiator plaat (gevonden bij het grof vuil :shock: ) gebruikt voor de openingen in de kast, dat staat heel mooi (vind ik 8-) ). Ook dit is nog af te wisselen met speakerdoek.
De orgelkruk is een oude pianokruk van marktplaats waar ik een stuk tussen heb gezet.
Het blijft voor mij een leuk en leerzaam project.
05022022.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 26 maart 2022 09:00

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Bezig met het snijwerk, gewoon een set beitels gekocht en maar begonnen.
snijwerk.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 26 maart 2022 16:41

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

En het is voor het eerst dat je dat doet? Petje af hoor!

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 20 apr 2022 10:37

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Inmiddels is de orgelkast bijna klaar, nog wat schilderwerk en dan het binnenwerk nog.
orgelkast.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 20 apr 2022 12:01

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Prachtig. Je bent een man met 'gouden handjes'.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 20 apr 2022 12:28

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Fransvdl schreef:Inmiddels is de orgelkast bijna klaar, nog wat schilderwerk en dan het binnenwerk nog.
orgelkast.jpg


Volgens mij ben jij een soort mannelijke Pippie Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan.. :D

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 20 apr 2022 14:57

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

:lol: :lol: Dank jullie wel, en nu maar hopen dat ik het electronische gedeelte ook voor elkaar krijg.
Nu is het nog een lege kast.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 01 nov 2022 21:36

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Inmiddels weer een stap verder, het orgel is nu bespeelbaar, speelt heel prettig, en klinkt in huis prima.

Ik heb de toets contacten van onder het klavier naar de bovenkant geplaatst.
Mijn onbekendheid met elektronica en printplaten heeft me er toe doen besluiten dit uit te besteden aan Wim de Borst van Sonarte. Blij dat ik dat gedaan heb, want het ziet er nu professioneel uit.

Er is als extra nog en hoofdtelefoonaansluiting in het voorfront gekomen.
In de bodem van de bovenkast zitten stekkerpunten om de boxen aan te sluiten die in de op te bouwen onderkast komen.

In het deksel van het orgel zitten links en rechts 2 roosters die afneembaar zijn, deze gebruik ik om de licentie sleutel te kunnen plaatsen de computer aan te zetten en de geluidskaart te bedienen indien nodig. Ook kan ik hierdoor de monitor aansluiten voor het opstarten van het orgel. Als alles goed afgesteld (o.a. Geluidsterkte, Sampleset, toonhoogte, Reverb.) kan de monitor eventueel weer uitgezet worden.

De orgelkruk heeft plaats gemaakt voor een orgelstoel, die zat voor mij prettiger.
De gemaakte orgelkruk heeft zijn plek weer gevonden achter een knipscheer orgel, dus die heeft niets te klagen :lol:

Verder komt er toch speakerdoek achter de roosters, want het geheel was toch wel erg doorzichtig als de zon er op scheen.

Binnenkort ga ik het orgel uittesten in een kerk, dan zal ik ook wat plaatjes schieten.

Waar ik nu nog mee bezig ben is automatisch opstarten
Touchosc start automatisch op met het gekozen scherm in de editormode, dat zou in de gebruikersmode moeten zijn, maar ik geloof dat die mogelijkheid er niet in zit.
Die schermpjes maken heeft ook aardig wat tijd in gezeten omdat ik het programma niet eerder had gebruikt, maar ik ben er redelijk uit gekomen.

Het lijkt dat de geluidskaart erg traag opstart.
Hw7 start als 2e na Touchosc automatisch op met 4 seconden vertraging, maar vind de m4 geluidskaart dan niet, en moet opnieuw starten dan is het geen probleem. Misschien is er nog een andere opstart optie voor de geluidskaart die ik niet weet.

Nou tot zover weer, ik hou jullie op de hoogte.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 07 sep 2023 07:47

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Het kistorgel is klaar en inmiddels bij een paar kerkdiensten gebruikt en staat nu een week in de Vestingkerk te Hellevoetsluis. A.s. Zondag 10 Sept. om half vier is daar een concert voor 2 orgels met o.a. werken van Soler en Krebs
De sampleset die hierbij gebruikt wordt is die van Adlington Hall, Cheshire, England, bouwjaar c.a. 1693 van Sonus Paradisi.
Voor dit concert hebben we ervoor gekozen de geluidsweergevers buiten het orgel te plaatsen.
Vestingkerk.jpg

Het kistorgel past gedemonteerd in een personenauto en is eenvoudig in elkaar te zetten zonder gebruik van gereedschap.
De bouw van dit kistorgel is een leuk en leerzaam project geweest en ik overweeg in de toekomst met de opgedane kennis er nog een te gaan maken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 08 sep 2023 08:23

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Mooi zeg, knap stukje vakwerk!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 08 sep 2023 17:45

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Heel gaaf Frans! :)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 11 sep 2023 20:13

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Dankjewel Johan en Harm, het concert was ondanks de hitte goed bezocht en na afloop waren er ook nog een aantal geïnteresseerden voor het kistorgel en het HW systeem. De SP Sampleset klonk heel mooi bij het van Vulpen orgel van de Vestingkerk. Het windmodel had ik op 50 procent gezet.

Berichten: 4

Geregistreerd: 06 jan 2018 19:09

Bericht 18 feb 2024 18:35

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Fransvdl schreef:Bezig met het snijwerk, gewoon een set beitels gekocht en maar begonnen.
snijwerk.jpg

WOW!! door omstandigheden was ik even 2 jaar niet op het forum, veel gemist bemerk ik nu ik terug ben, maar deze spant de kroon! wat ongelofelijk mooi! complimenten!

groet,

PoulJan

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 19 feb 2024 07:12

Re: nieuw zelfbouw kistorgel

Dankjewel PoulJan, en welkom terug op het forum.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com