Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

johannus ombouwen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 20 dec 2021 20:10

johannus ombouwen

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een Johannus orgel naar Hauptwerk? Ik heb al zo'n 10 jaar een Johannus Kabinet en heb het plan om de registerborden aan beide kanten te vervangen voor uitschuifbare touchscreens en het audiosysteem en computer te verwerken in de kast. De reden van dit plan is dat het design van de Johannus Kabinet me erg aanspreekt en tevens denk ik dat het een betaalbaardere en duurzamere oplossing is om spullen te hergebruiken. In de bijlage een afbeelding van het kabinet orgel en een fugara van Noorlander, om het idee wat beeld te geven.

Paar vragen:
- Is het audiosysteem van Johannus (of delen ervan) te gebruiken voor Hauptwerk?
- wat kan ik allemaal uit de Johannus 'slopen' zodat alleen de midi van de klavieren en het pedaal blijft werken?
- De klavieren/pedaal zijn midi, er zit een midi aansluiting onder de speeltafel, is dit ook ergens intern aan te sluiten?
- Het Johannus audiosysteem blaast aan de bovenkant een zijkanten naar buiten. Werd indertijd verkocht door Johannus als een goede surround beleving (iig veel beter dan langs de knieën, zoals veel modellen hebben). Iemand hier ervaring mee met een paar goede studio monitoren?
- Ik heb al een paar hauptwerk onderdelenleveranciers gevraagd naar het systeem om touchscreens uitschuifbaar te maken maar tot op heden kan niemand mij dat leveren. Iemand een tip waar dit te koop is?
- Tevens wil ik kleur gaan veranderen van licht eiken naar zwart, iemand ervaring met het opnieuw in een kleur zetten van een Johannus

Wellicht zijn er ervaringsdeskundigen onder jullie? bvd dank voor reacties.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 dec 2021 20:43

Re: johannus ombouwen

Speakers die omhoog blazen zijn inderdaad beter dan speakers tussen de knieën, maar verder een hele slechte keuze als je goed geluid wilt met Hauptwerk.

Wat je met Hauptwerk wilt is de originele akoestiek zo goed mogelijk reproduceren.
Wat je daarvoor nodig hebt is
1. Een paar goede speakers, met een goede on- en off-axis frequentierespons.
2. Een zodanige opstelling van deze speakers, dat de negatieve invloed van je luisterruimte zoveel mogelijk wordt beperkt.
(Op 3 en 4 staan een paar extra speakers voor surround geluid, eveneens goed opgesteld; en een subwoofer voor de lage pedaaltonen).

Wat betreft 1) geen idee of de speakers van Johannes goed geluid geven, ik vrees ervoor maar ik heb nergens objectieve metingen gezien. Maar ik weet wel dat je met bijvoorbeeld de Adam T5V een paar speakers hebt die minder dan 5% kosten dan een nieuw orgel (ze kosten 150 per stuk, dus 300 per paar), en die in alle opzichten uitstekend presteren.

Wat betreft 2) wil je de speakers symmetrisch opstellen, op of een paar centimeter boven oorhoogte, in een gelijkzijdige driehoek, op circa 1 meter afstand. Met een dergelijk hoog meubel maak je dan een slechte start. Want of je plaatst de speakers bovenop de kast, maar daar staan ze veel te hoog, zodat je het geluid off-axis (dus onder een hoek) te horen krijgt en dat is bij vrijwel alle speakers belabberd geluid. Of je zet de speakers naast de kast, maar dan staan ze eigenlijk te ver uit elkaar om een prettig stereobeeld te vormen. Of je zet de speakers op een plek waar je nóg slechter geluid heb.

Als ik nu met Hauptwerk zou beginnen, zou ik kiezen voor een lage orgelkast, en daar bovenop een paar speakers zetten, links en rechts van de lessenaar en zo nodig iets opgehoogt zodat ze niet beneden oorhoogte komen.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 21 dec 2021 17:00

Re: johannus ombouwen

Dag Co,

Deze inschuifbare touchscreens gewoon zelf maken is niet moeilijk. Bij het inschuiven gewoon naar binnen drukken en om uit te schuiven even kort indrukken en de voorkant springt naar voren!
Ik stuur een foto van mijn ontwerptekening, als je een dwg viewer bezit, kan ik je deze tekening toesturen na ontvangst van een PB.
Succes!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 24 sep 2022 19:15

Re: johannus ombouwen

Jaap, bedankt voor deze tekening! Heeft u ook een lijst met benodigde materialen? BVD!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 sep 2022 19:42

Re: johannus ombouwen

Hallo Co,

Als het goed is heb ik nog een set nieuwe kant en klare liggen.
Zijn zeer stabiel, alleen iets dikker/dieper dan die van Jaap.
De firma die ze vroeger maakte is helaas failliet.

Het kan zijn dat ik ook nog een set elektrische heb.

mvg

Andre
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 24 sep 2022 22:52

Re: johannus ombouwen

Heb je een pb gestuurd

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com