Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

toetscontact probleem

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 15 feb 2022 23:23

toetscontact probleem

beste orgelliefhebbers,

Sinds een paar weken heb ik een probleem met één toets van het onderste klavier op mijn orgel.
Bij het spelen ontstaat er regelmatig een hiaat in de klank van die toets omdat er door één of andere reden geen goed contact ontstaat.
Aanvankelijk dacht ik dat er in het "matje" onder de toetsen een oorzaak ligt, b.v. dat de bolling niet goed meer funktioneert. Maar misschien is het ook een digitaal contact dat niet goed funktioneert.

Zowel bij het "gewoon" indrukken van de toets, alsook bij het wat steviger belasten komt de storing voor.
Het zijn Fatar TP 60 klavieren.
Om bij het klavier te kunnen komen, moet ik het halve orgel slopen, het registerblok en de 2 bovenliggende klavieren moeten verwijderd worden voordat ik bij het betreffende klavier kan komen.

Dat maakt me tot nu toe wat terughoudend om dit te gaan doen.

Hopelijk is één van jullie bekend met klavierstoringen en kan ik daarvan wat tips ontvangen.

Ik ben benieuwd.

Groet,

JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 16 feb 2022 09:23

Re: toetscontact probleem

Hallo JanZ,

Ik had onlangs precies hetzelfde euvel, ook 1 toets van het onderste klavier wat bij stevig indrukken pas wat contact maakte. (TP64 klavier) Er zit niets anders op dan je klavier "even" uit te bouwen. Ik heb desbetreffende toets en wat buurtoetsen gelicht (gaat heel eenvoudig, onder het scharnierpunt omhoog duwen en dan langs toetsgeleider schuiven, eerst "witte" toetsen) Het contact was precies de hoek van een reeks nieuwe contacten (c-klein), deze voorzichtig van de print getrokken. Contactoppervlakken even met potlood ingekleurd en alles herplaatst, met gewenst resultaat!
Scheelt dat ik zelf m'n orgel geassembleerd heb, ik snap dat je met fabrieksconsoles demonteren terughoudender bent. ;)

Niettemin succes!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 16 feb 2022 23:53

Re: toetscontact probleem

Beste Harm,

Dank voor je snelle reactie.
Als ik jouw klavier opzoek op de site, dan denk ik dat die anders is geconstrueerd dan het TP6 model dat ik heb.
Om mijn toetsen te demonteren moet ik aan de achterzijde een veer ontkoppelen om dan de hele kunststof toets aan de voorzijde ver omhoog te halen waarna ik 'm kan uithalen.

Daarmee is het me wel duidelijk geworden dat ik er niet aan ontkom om de bovenliggende klavieren te demonteren, omdat er dan pas voldoende ruimte ontstaat om de toets(en) te kunnen kantelen.

Je uitleg over de kontaktpunten kan ik nog niet goed plaatsen in mijn geval omdat er onder de toets een matje zit waarop 2 bolletjes zitten die het kontakt moeten gaan maken.
Of bedoelde je dat je onder het matje met het potlood hebt gemarkeerd?
Kun je dat nog wat toelichten?

Groet,
JanZ

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 feb 2022 10:11

Re: toetscontact probleem

Hallo Jan,

Harm bedoeld dat je de ccontactpunten moet bewerken met potlood, (grafiet), dat is voor de geleiding.
dus zowel onder de blauwe of grijze bolletjes als op de printplaat zelf.

Probleem is vaak dat er stof onder komt, soms zit er ook zaagsel onder.
In sommige gevallen is schoonmaken voldoende.

Als het goed is moet een fabrieksconsole ook makkelijk te demonteren, je moet altijd rekening houden met onderhoud.

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 16 maart 2022 13:09

Re: toetscontact probleem

Ik maak de printplaat en de zwarte rubberen dopjes onder de contacten altijd eerst schoon met een wattenstaafje met alcohol. Dan de rubberen zwarte dopjes met grafiet (podlood) zwart maken.
Een klein beetje WD40 siliconenspray op een wattenstaafje en ook de contacten inwrijven en het probleem is uit de wereld. De rubberen matjes weer op de print terugzetten. Met een paperclip kun je de pootjes terug duwen in de kleine gaatjes. Niet te hard drukken want dan druk je door de pootjes van de rubberen matjes heen.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 18 maart 2022 11:11

Re: toetscontact probleem

Beste muzieknoot,

Bedankt voor je informatie.
Omdat ik de klavieren moet demonteren om bij het probleem te komen, kom ik daar nu niet aan toe. Het zal waarschijnlijk een najaarklus worden en moet ik zolang genoegen nemen met af en toe een haperende toets.

Maar tegen die tijd zal ik zeker je info er bij halen.

groet,

JanZ

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com