Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geen MIDI signaal in HW

Toon actieve onderwerpen


Jos

Berichten: 36

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 12 dec 2023 15:01

Geen MIDI signaal in HW

Hallo,

Na lange tijd pc met HW niet gebruikt te hebben wil ik nu console koppelen aan HW, maar dat lukt niet.
Bij indrukken van toetsen of pedaal gaan wel lampjes van de MIDI-controller knipperen. Dus daar komt het signaal binnen, maar met auto-detect wordt geen klavier of pedaal herkent.
Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
Het gaat om HW v7 en midi via geluidskaart RME HDSPe.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
M.v.g.,
Jos

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2023 19:41

Re: Geen MIDI signaal in HW

Jos,

Door een Windows update is de ASIO driver geüpdatet of je hebt de geluidskaart in een andere USB poort van de PC geplaatst. Intern in Windows krijgt MIDI daardoor een andere naam/nummer en ziet HW de originele van destijds niet meer. Bij opstarten van HW krijg je daar ook een melding van.

Ga naar menu General settings | MIDI ports. In het scherm (Tabblad MIDI in) kun je de route die het MIDI signaal volgt, instellen.
Boven een kolom (vertikaal) zie je de geluidskaart staan.
In die kolom moet een kruisje staan bij de eerste regel (als je 1 MIDI aansluiting gebruikt). Waarschijnlijk staat daar nu niets.
Let op: elke koppeling moet uniek zijn: er mag per kolom en per regel steeds maar 1 vinkje geplaatst zijn. Dus even naar beneden scrollen en kijken of daar in die zelfde kolom soms een kruisje staat. Deze dan verwijderen.

Jos

Berichten: 36

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 12 dec 2023 20:40

Re: Geen MIDI signaal in HW

Hoi Evert-Jan,

De MIDI ports staan als volgt aangevinkt, zowel bij Midi IN als bij Midi OUT.
Console MIDI IN 1: AIO Midi
Console MIDI IN 2: Hauptwerk VST link (moet die ook aangevinkt zijn?)

Het is een interne geluidskaart, dus aansluiting is niet veranderd.

PC heeft voor zover ik weet steeds zonder internet aansluiting gestaan, wel een paar dagen bij IT-bedrijf gestaan, dus update ASIO driver zou kunnen. Hoe kan ik dat controleren of instellingen van driver goed staan?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2023 23:23

Re: Geen MIDI signaal in HW

Jos,

De vinkjes staan goed.
Hauptwerk VST link mag maar is niet verplicht als HW rechtstreeks de geluidskaart aanstuurt.

Bedoel je met "MIDI-controller" de lampjes rechtsonder in HW?

Krijg je bij opstarten van HW ook een foutmelding dat deze de geluidskaart niet kon vinden? Zo ja, wat heb je toen gedaan? (Misschien heeft het PC bedrijf iets gedaan in geval HW automatisch opstart na aanzetten PC).
Het kan zijn dat door verkeerde handeling HW de instellingen gewist heeft.
Je kunt dat testen door bijv. St. Anne te laden en dan MIDI learn doen op beide klavieren en pedaal. (alleen lees ik hierboven dat je dit al gedaan hebt). Wel raar als "MIDI-controller" lampjes (in HW?) laat oplichten.

Werkt het, dan moet je dat bij alle andere orgels ook doen. Onderstaande beantwoorden is dan niet nodig.


Wat heeft dat IT bedrijf aan die PC gedaan?
Wat was de reden dat de PC naar dat bedrijf moest?

Welke versie van Windows?


Driver geupdatet?

In Windows tik in het zoekvak in
Device manager

Ga naar die geluidskaart, meestal onder Audio inputs and outputs (ik heb een Engelse Windows, dus zelf even vertalen voor de exacte term)
Klik met de rechtermuisknop op die geluidskaart en kies dan Eigenschappen
Tabblad Driver.
Wat is het versienummer en de datum? De laatste update is van 2023-07-13 (https://www.rme-audio.de/hdspe-aio.html), maar jij weet denk ik niet welke versie er oorspronkelijk op gestaan heeft.
Is de knop Roll Back zwart? Dat zet de vorige versie van de driver terug.


Afhankelijk wat het IT bedrijf gedaan heeft zou je ook een herstelpunt in Windows terug kunnen zetten

Jos

Berichten: 36

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 13 dec 2023 14:41

Re: Geen MIDI signaal in HW

Evert-Jan,

Met midi-controller bedoel ik de midi-hardware in het orgel, dus niet de lampjes in HW zelf. Het zou dus ook nog aan de midi-kabel tussen controller en geluidskaart kunnen liggen, al verwacht ik daar geen problemen mee.

HW geeft geen foutmelding o.i.d. dat de geluidskaart niet te vinden is. Geluidskaart is ook te vinden bij Instellingen.
Driver van geluidskaart is van 26-06-2019 (geen recente update). Versie: 4.2.9.0.
Windowsversie: 10.

PC gaf steeds tikken in audio, ondanks de instellingen volgens jouw HW-boek om Windows te optimaliseren.
Vervolgens pc incl. HW-boek naar IT-bedrijf gebracht om tikken te verhelpen. Of dit gelukt is heb ik nog steeds niet kunnen testen omdat Johannus-orgel verkocht was. Nu is nieuwbouw-orgel zover om klavieren en pedaal te testen of midi werkt. Kan er nog ergens een instelling staan die betrekking heeft op Johannus-orgel en die nu met nieuwe console gewijzigd moet worden?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 dec 2023 20:00

Re: Geen MIDI signaal in HW

Ok,Jos, duidelijk.
HW krijgt dus helemaal geen MIDI binnen.
De driver is ook niet geupdate.

Kabel of orgel dus.

Heb je de MIDI kabel in het orgel in de MIDI out zitten en bij de geluidskaart in MIDI in?

MIDI kabels gaan niet snel kapot. Alleen bij oudere kabels worden de pennetjes in de konnektor vaak zwart. Oxidatie t.g.v. toen de pennetjes nog verzilverd waren. Tegenwoordig niet meer. Een paar keer in- en uitsteken schuurt er wel wat vanaf.

De ledjes zitten waarschijnlijk op de print; dat wil iet zeggen dat er ook MIDI uit het orgel komt. Zit intern in je nieuwe orgel de MIDI connector (DIN plug op de kast) wel aangesloten op de print?

Moet er in je nieuwe orgel iets tbv "MIDI actief" aangezet worden? Bijv. een Content en aanverwante orgels hebben dat: PCC (Personal Control Center) met een functie "Hauptwerk on".

Als je nog tikken in het audio had, dan is er waarschijnlijk in het BIOS iets vergeten uit te zetten. En bij sommige MB/processorcombinaties moet je een BIOS update doen.
En HW starten met Administratorrechten.

Jos

Berichten: 36

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 13 dec 2023 21:11

Re: Geen MIDI signaal in HW

Sorry Evert-Jan,

De midi-kabel zat bij orgel inderdaad in de midi-in poort. Dom, dom...
Nu doet ie het gelukkig.
Hartelijk dank voor je tijd!

Groeten,
Jos

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com