Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

trek registers aansluiten

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 22 dec 2012 21:51

trek registers aansluiten

hallo allemaal ik ben ondertussen gestart met het bouwen van mijn orgel. het is dan ook de bedoeling dat daar maar liefs 60 register trekkers in gaan komen. alleen hoe werkt dat precies :? geloof met reeds contacten maar nu dus de volgende vragen.. ;)

wat heb ik allemaal nodig om de trekregisters in te bouwen en aan te sluiten ik heb 62 trekregisters beschikbaar voor mijn orgel alleen weet ik nog niet hoe ik dat dus aan moet sluiten. kunnen jullie mij misschien op weg helpen..

foto"s zouden ook mooi van pas kunnen komen..

alvast bedankt voor jullie mee denken :D ..

mvg hendrik
Laatst bijgewerkt door Hromkes op 23 dec 2012 00:55, in totaal 1 keer bewerkt.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 22 dec 2012 22:42

Re: trek registers aansluiten

Dag Hendrik,

Wat je nodig hebt zijn contacten het liefst reedcontacten,custommadeorgan kan je goede contacten leveren die je zo vast kan schroeven zie deze link http://www.custommadeorgan.com/register ... ceren.html

Met vriendelijke groet,
Lub de Vries

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 24 dec 2012 12:48

Re: trek registers aansluiten

Hallo Hendrik,

Onderstaand een paar foto's hoe ik dat uiteindelijk uitgevoerd heb. Bedoeling was om het zo eenvoudig mogelijk uit te voeren. Midificering heb ik met GINO midi systeem uitgevoerd. Werkt uitstekend.

Eerst in de frontplaat vierkante gaten voor de trekstangen (18x18) gemaakt. Boren met een speed boor en dan vierkant vijlen. Op de achterkant van de frontplaat heb ik net onder elk vierkant gat een paar koperen spijkertjes ingetikt.
Als je die daarna schuurt kun je daar prima de magnetische contacten (reedcontacten) op solderen.
Eventueel een extra spijkertje richting het midden van de frontplaat voor de bijbehorende diode te solderen.

Vervolgens een achterplaat op ongeveer 15 cm achter de frontplaat. Hierin een gaten patroon overeenkomend met het patroon van de vierkante gaten in de frontplaat. Echter gaten van ca. 5 mm rond. Aan de achterkant een rond viltje met een 5 mm gat erin.

Trekstangen op lengte en aan één zijde (maakt niet uit welke) een magneet (gat 3mm boren en magneet erin tikken). Positie van magneet afhankelijk van de lengte van de trekstang en hoe ver je hem uit wilt trekken. Ook aan beide kopse kanten een gat van 3 mm precies in het midden. Eén voor de registerknop aan de voorzijde en de ander voor de lange schroef aan de achterzijde.

Nu kun je de trekstang via de voorkant van de frontplaat erin schuiven en tegelijkertijd een lange schroef aan de achterzijde van de achterplaat. De schroef heb ik ongeveer 2 cm in de trekstang geschroefd. Slag van de trekstang is nu afhankelijk van de afstand tussen twee platen en schroeflengte van de lange schroef. Let op dat het magneet bij volledig uittrekken van de register onder het reed contact komt. De schroef zo afstellen dat alle stangen even ver naar buiten komen.

Als laatste alle reed/diodes voorzien van dunne kabeltjes en in een matrix op het decoder printje gesoldeerd. Elke registerkast (totaal 3 stuks, twee aan de zijkant en één boven) hebben een eigen decoderprintje met uniek kanaal nummer. Ook de drie klavieren en pedaal hebben een decoder printje. Alle decoderprintjes worden met een lange flatband kabel aangesloten op de GINO hoofdprint. Hierop kunnen 8 decoderprintjes aangesloten worden. Ik heb dus ruimte voor een vierde klavier..;-) Op elke decoderprint kunnen maximaal 64 toetsen of registers aangesloten worden.
Ik heb voor een decoder in elke registerkast gekozen om een modulair systeem te krijgen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr, Dries

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 24 dec 2012 19:01

Re: trek registers aansluiten

ja daar heb ik wel wat aan zou je me die laaste foto nog eens in groot willen sturen zo dat ik kan zien hoe het precies gesoldeerd is heb niet veel verstand van electronica :) gr hendrik

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 24 dec 2012 23:03

Re: trek registers aansluiten

Ik heb een grotere foto en een schema in m'n dropbox gezet.
Hier voor 20 registers maar je kan bij GINO tot 64 registers per decoder.

https://dl.dropbox.com/u/51491685/register-matrix.jpg
https://dl.dropbox.com/u/51491685/Register-matrix.pdf

Gr, Dries

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 24 dec 2012 23:13

Re: trek registers aansluiten

Dit is de foto in iets grotere resolutie.

Afbeelding

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 25 dec 2012 01:05

Re: trek registers aansluiten

mijn dank is groot :D zal eens kijken wat ik hier mee kan doen..

gr hendrik

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 05 jan 2013 02:42

Re: trek registers aansluiten

hallo ik heb nog even gekeken maar het ik kom er echt niet uit.

hoe moet dit nu worden aan gesloten dan de reed contact komt onder het gat van de register en dan?

moet je de zaak aan elkaar door verbinden heb nu zelf 3 registers naast elkaar zitten hoe moet ik het nu verder solderen dan het is wel de bedoeling dat het ook gaat werken bij mij :lol: sorry maar misschien kunnen jullie het in stappen uit leggen hoe ik te werk moet gaan. :roll:

alvast mijn hartelijke dank

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2013 12:34

Re: trek registers aansluiten

je moet als basis je een kein beetje verdiepen in het midi gebeuren

je moet een matrix gaan maken, en dit aansluiten op een 8x8 boardje, en dit vervolgens naar een midi controller(waar ook eventueel je klavieren op aangesloten zijn, als daar nog plek voor is.
de meeste bordje zijn 8x8 dus per eenheid kan je 64 registers aansturen.

bij het maken van een matrix heb je per streng zeg maar een data lijn en een signaal lijn

hoe kan ik dit begrijpelijk uitleggen?

zie het reedje voor je als een contactje, met links en rechts een pootje
dan bepaal je voor je zelf even(dit maakt niet uit) links bv word de + kant en rechts word de - kant
uiteraard werkt dit + en - niet met midi maar dit als voorbeeld.

dus we nemen voor het gemak de linkerkant als +, koppel nu 8 reedjes aan 1 draad dus alle + zijn nu doorverbonden aan elkaar.
de rechterkant word de - zijde , maar deze kant word niet doorverbonden onderling, elk reedje krijgt dus aan de - kant een eigen draadje.

dus per streng(matrix) krijg je dus 8 reedjes gekoppeld aan de + zijde
en 8 losse kabeltjes aan de - zijde.

op het 8x8 matrix bordje kan je dit aansluiten, volgens het schema wat bij je bordje geleverd word

als dat gebeurd is dan ga je met een flatcable van dit bordje naar je midi controller, en vervolgens naar de midi ingang van je pc kant.

het klinkt erg ingewikkeld maar dit is het niet, probeer het maar eens
ik heb niet echt de gave om iets duidelijk over te brengen, wellicht zijn er mensen die dit wat transparanter kunnen overdragen.

succses

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jan 2013 13:18

Re: trek registers aansluiten

Aanvullend hierop ter verduidelijking: zie http://www.nl.gino-midi.nl/matrixen.htm
De diodes moeten en ook nog in.

Hendrik, misschien kun aangeven van wie de midi materiaal heb gekocht. En kunnen andere forumleden hier specifiek op inspelen

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 05 jan 2013 13:25

Re: trek registers aansluiten

nou ik vind dat je het goed uit hebt gelegt :) supper bedankt hoor ik word ik vrolijk van :lol:
het werkt dus bijna het zelfde als je klavieren. alleen waar moet ik dan de min draden op aan sluiten van de rechter kant :roll: en welke reeds contacten kan ik het beste bestellen.....

ben ook nog op zoek naar een Extra midi print en een hooft print plaat heb nu heb nu 4 kleine printplaatjes en een hooft printplaat heb nu twee klavieren heyligers voorzien van midi wil daar nog een heyligers 4 octaaf bij doen en mijn pedaal is ook voorzien van midi. nu krijg ik dus 62 trek registers in mijn orgel die moeten ook op een printplaat om dat ik nu te kort kom moet ik die ook nog bestellen heeft iemand een idee waar deze vandaan komen deze hebben geen 8x8 maar 16x16 aansluiting :D

heb ook nog een oproep staan voor een heyligers klavier 4 octaaf als jullie nog tips hebben of iemand kennen die nog zo klavier heeft hoor ik het graag heb geen zin om een compleet orgel aan te schaffen



alvast hartelijke dank.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2013 14:28

Re: trek registers aansluiten

Evert-Jan schreef:Aanvullend hierop ter verduidelijking: zie http://www.nl.gino-midi.nl/matrixen.htm
De diodes moeten en ook nog in.

Hendrik, misschien kun aangeven van wie de midi materiaal heb gekocht. En kunnen andere forumleden hier specifiek op inspelen


de diodes zitten al op het 8x8 board dat scheelt veel soldeerwerk ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 05 jan 2013 14:28

Re: trek registers aansluitenQ

Zie onderstaand de volledige schema van gino midi. Het werkt hetzelfde als de toetsen maar ipv toetscontacten schakelen de reedcontacten als de registers bediend worden.

Eerst sluit je per register een reed contact en een diode in serie.
De - van de diode moet op één kant van het reed contact.
Maak een groepje van 8 registers.

Daarna sluit je alle + van de diodes aan op de data bus van de matrix print.
Dus +diode 1 op databus pin 1, +diode 2 op databus pin 2....+diode 8 op databus pin 8.

Nu houd je nog 8 open zijden van de reedcontacten over.
Sluit die allemaal op elkaar aan en dan met 1 kabel naar de clocksignaal van de matrixprint (TP1)
Elk reedcontact heeft dus aan één kant zijn eigen diode, aan de andere kant zitten ze per 8 aan elkaar vast.

Maak nu op dezelfde manier weer een groep van 8 registers, + van de diodes op dezelfde pinnen van dezelfde databus maar nu de kabel die van de 8 samenaangesloten reedcontacten komt naar TP2.

Op deze manier kan je 8 groepjes van 8 registers op één matrixprint aansluiten.
Hoop dat dit duidelijk is.

image.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2013 14:34

Re: trek registers aansluiten

Hromkes schreef:nou ik vind dat je het goed uit hebt gelegt :) supper bedankt hoor ik word ik vrolijk van :lol:
het werkt dus bijna het zelfde als je klavieren. alleen waar moet ik dan de min draden op aan sluiten van de rechter kant :roll: en welke reeds contacten kan ik het beste bestellen.....

ben ook nog op zoek naar een Extra midi print en een hooft print plaat heb nu heb nu 4 kleine printplaatjes en een hooft printplaat heb nu twee klavieren heyligers voorzien van midi wil daar nog een heyligers 4 octaaf bij doen en mijn pedaal is ook voorzien van midi. nu krijg ik dus 62 trek registers in mijn orgel die moeten ook op een printplaat om dat ik nu te kort kom moet ik die ook nog bestellen heeft iemand een idee waar deze vandaan komen deze hebben geen 8x8 maar 16x16 aansluiting :D

heb ook nog een oproep staan voor een heyligers klavier 4 octaaf als jullie nog tips hebben of iemand kennen die nog zo klavier heeft hoor ik het graag heb geen zin om een compleet orgel aan te schaffen



alvast hartelijke dank.

de leverancier van je matrixboardjes heeft er als het goed is een schema bij gedaan, of anders kan je dit wel via de site van de leverancier downloaden. bekijk dit maar eens en hoed het verhaal in je achterhoofd met de plus en min kant,dan zal je vanzelf in het schema zien waar je de(+) op aan moet sluiten en waar de 8 losse draadjes per streng op aan moet sluiten.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2013 14:37

Re: trek registers aansluiten

let wel op
dat als je geen Gino matrix hebt dit bij een andere leverancier wel eens anders kan zijn!!! uit eindelijk moet je midi controller ook het gesoldeer snappen :roll:

dus bij wie je de spullen besteld heb daar gebruik je ook het schema van,

de kans is groot dat als je een standaard matrix maakt dit wel werkt, maaar voor het zelfde geld werkt het niet omdat je controller niet met je matrix matcht.

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 05 jan 2013 17:29

Re: trek registers aansluiten

ik begrijp het verhaal nu

zo als ik al bekend maakte weet ik niet waar de print vandaan komt heb deze over genomen van iemand dus moet ik nog maar even zoeken.
Op
trouwens welke reeds contacten moet ik gebruiken

gr hendrik

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 05 jan 2013 18:25

Re: trek registers aansluiten

hendrik, te zien aan de eerdere foto, is het eerste printje van MIDI Gadgets Boutique (www.midiboutique.com van Jordan); dat is dan het printje b4ce1x waarschijnlijk (eigenlijk speciaal voor een b4 software orgel van Native Instruments, maar zal vast wel werken, alleen zul je niet al die ingangen voor de drawbars gebruiken). Kijk maar 'ns op die site.

mvg,
bert

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 05 jan 2013 19:23

Re: trek registers aansluiten

ik heb even gekeken maar volgens mij zijn het andere printplaten :(

ik heb printplaten voor max 4 aparaten 2x klavier
1x pedaal
1x 64 registers
deze aansluitingen zijn geen bruggetjes van 8 maar deze print heeft aansluit bruggetjes van 16

nu is het probleem dat ik toch liever mijn orgel bouw met 3x klavier
1x pedaal
62 trekregisters.
dus kom ik een printplaat te kort maar ook de hoofdprint waar het extra plaatje voor het 3 klavier op moet komen.
zou ik dat op kunnen lossen op een manier zo dat ik er wel 3 x klavier op kan zetten en overige opties :roll:

of moet ik dit setje weer proberen te verkopen en een ander setje halen.
heb helaas al wel 2 x een klavier voorzien van midi en mijn pedaal heb ik ook al klaar...

alvast bedankt voor het mee denken.
gr hendrik

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2013 20:00

Re: trek registers aansluiten

Hendrik

heb even opgezocht welke reed contacten ik ooit besteld heb bij Conrad

art.nr:503770 Reedschakelaar 14.1MM

art.nr:185106 Miniatuurmagneet NdFeB 8x5 mm


succses
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 07 jan 2013 17:27, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 05 jan 2013 20:40

Re: trek registers aansluiten

Hromkes schreef:ik heb even gekeken maar volgens mij zijn het andere printplaten :(

Ja, kan best zijn hoor. Maar ik denk dat de eerste print op de foto in ieder geval wel van midiboutique.com komt vanwege de initialen JDP op de grote IC. Ik weet er verder niet zoveel over te zeggen. Waag er anders eens een mailtje naar info@midiboutique.com aan - als het inderdaad printplaten van daar zijn dan zou Jordan je toch moeten kunnen helpen.

mvg,
bert

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 05 jan 2013 20:51

Re: trek registers aansluiten

heb een email gestuurd naar die persoon en nu afwachten op reactie :D

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 05 jan 2013 21:05

Re: trek registers aansluiten

heeft ook iemand nog een idee waar ik goedkoop maar toch goedwerkende reeds contacten kan bestellen :?

gr

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2013 21:48

Re: trek registers aansluiten

Hromkes schreef:heeft ook iemand nog een idee waar ik goedkoop maar toch goedwerkende reeds contacten kan bestellen :?

gr

zie mijn antwoord hierboven Conrad, is niet de aller goedkoopste, maar de reeds en wat ook belangrijk is de glas ampulle is van goed kwaliteit.

er is niks zo vervelend dan dat je over een jaar een te goed kopen reed er uit moet gaan solderen omdat ze kuren gaan vertonen.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 05 jan 2013 21:53

Re: trek registers aansluiten

nl.farnell.com
Zoek op: 2103636
50-99 stuks: 0,30 per stuk.

Gr, Dries

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 06 jan 2013 02:04

Re: trek registers aansluiten

Volgens mij is dit de B4CE1X midi encoder en de keymux64 key multiplexor van Midiboutique.com
Gr, Dries
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com