Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HW FLAUWTE

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 11 jun 2013 16:10

HW FLAUWTE

Zo af en toe, niet vaak gelukkig, heb ik een vreemd probleem.
Ik zit lekker te spelen, en zo opeens is het net of de stroom uitvalt en de balgen leeglopen.
Maar ja, het is HW dus het moet wat anders zijn. Het geluid zakt weg tot het nulpunt. :o
HW opnieuw opstarten, probleem verholpen, maar.... wat is de oorzaak.
Wie een vermoeden heeft mag het zeggen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 jun 2013 16:19

Re: HW FLAUWTE

Heb je het bij alle orgels Garret?
Of bij een specifiek orgel?
Kan het zijn dat je de Calcant of anders genoemd functioneel register open trok of dicht zette?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jun 2013 17:21

Re: HW FLAUWTE

misschien per ongeluk een toets o.i.d toegewezen in hauptwerk zodat deze zichzelf uitschakelt?



en zoals Kees al aangeeft, is dit bij een specifiek sampleset, of een willekeur?


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 11 jun 2013 18:47

Re: HW FLAUWTE

Het overkomt me met name bij twee orgels: Skrzatusz en Velesovo.
Nu zit op Velesovo inderdaad een calcant, maar ik heb dat nog nooit gebruikt of misschien per ongeluk.
Ik ga nu dus opletten welke handelingen ik heb verricht als het me weer overkomt. Speciaal lettend op de calcant, die ga ik maar eens gebruiken en kijken wat er gebeurt. Wordt vervolgd.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 jun 2013 18:52

Re: HW FLAUWTE

Bij Velesovo is het inderdaad zo dat als je perongeluk de Calcant uitzet, na verloop van tijd het geluid wegvalt. Dat is inderdaad alsof de wind wegvalt, zo is dat gemodelleerd met het Hauptwerk windmodel.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 11 jun 2013 19:33

Re: HW FLAUWTE

Dat is het probleem. Ik sprong een beetje slordig met de orgeltrapper om... :oops:
Ik heb het uit geprobeerd en het klopt. Ik zal hem in het vervolg voor zijn diensten rijkelijk belonen.
Wat Skrzatusz betreft; misschien in het vuur van mijn spel aan de aan/uit knop gezeten. Wel een leuk orgel trouwens.
Maar je er moet wel wat aan sleutelen om een beetje balans te krijgen tussen manuaal I en II.
Bedankt voor het meedenken.. de calcant dus....
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 jun 2013 19:51

Re: HW FLAUWTE

Wel, mocht je het blijven hebben, dan kun je nog es onderzoeken of je die knop kunt uitschakelen. Door opnieuw te laden, zonder de Calcant ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 11 jun 2013 20:26

Re: HW FLAUWTE

Interresant onderwerp is dit :D

Bartmans :D

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jun 2013 21:48

Re: HW FLAUWTE

Kees Hoekman schreef:Wel, mocht je het blijven hebben, dan kun je nog es onderzoeken of je die knop kunt uitschakelen. Door opnieuw te laden, zonder de Calcant ;)
Dit is niet mogelijk. Het is geen register maar een "functieknop" zoals bijv. een koppel of tremulant.
Hetzelfde geldt voor de aan/uit knop van Skrzatusz; is ook altijd aanwezig en actief.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 jun 2013 14:58

Re: HW FLAUWTE

GarretP schreef:Dat is het probleem. Ik sprong een beetje slordig met de orgeltrapper om... :oops:


Hoi Garret
Wees maar voorzichtig met je calcant ;) ;) want ik weet denk ik als een van de weinigen op dit forum hoe het daadwerkelijk is als orgeltrapper.
Heel lang geleden in 1982 ben ik met een jeugdreis met de NCRV mee geweest naar Kranska Gora in het voormalige Joegoslavie.
Voor de vele Nederlanders daar op vakantie werd een kerkdienst in de plaatselijke kerk georganiseerd en de Nederlandse organist vroeg of ik en nog een andere jongeman(toen nog!) wilden assisteren bij het orgel. Boven bij het orgel waren 2 hefbomen met elkaar verbonden die een balg in werking zette. Alles was net naast het orgel dus ik denk niet dat er een calcant belletje was, althans ik herinner het me niet.
Het was wel zwaar werk dat weet ik nog wel :!: :!: Het orgel zal nu wel gemotoriseerd zijn.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 30 jun 2013 22:36

Re: HW FLAUWTE

GarretP schreef:Wat Skrzatusz betreft; misschien in het vuur van mijn spel aan de aan/uit knop gezeten. Wel een leuk orgel trouwens. Maar je er moet wel wat aan sleutelen om een beetje balans te krijgen tussen manuaal I en II.


Is je dat gelukt, ik bedoel dat meer in balans brengen van man I en II? Ik heb met de Poolse maker van dit (inderdaad mooie) orgel gemaild, maar die had er niet zoveel zin in (ik had nog wel een donatie naar hem overgemaakt).
Cees van der Waal sr

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com