Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Teveel bas

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 17

Geregistreerd: 18 feb 2011 20:33

Bericht 29 jun 2013 14:49

Teveel bas

Dag,

Ik heb sinds kort een pc aangeschaft, i5 processor, maak gebruik van interne geluidskaart(hd realtek), freeware versie hw, sluit er logitec boxjes met subwoofer op aan of een versterker met magnat boxen. Bij allebei de opstellingen zijn met name de bastonen veel te hard. Ik heb al de equalizer van de geluidskaart geprobeerd, om de lage frequenties aan te passen, maar ik merk dan nauwelijks effect. Weet iemand of en waar er binnen hauptwerk iets kan woren;ingesteld, zodat met name de bastonen minder 'dreunen'?

alvast dank voor de reacties.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 jun 2013 14:55

Re: Teveel bas

Ja, die optie is er, in Hauptwerk Advanced, je hebt daar het voicing menu waar je per stem en per toets de parameters aan kan passen. Kies 1 register en 1 toets waarbij je de dreun hoort, gooi de amplitude omlaag tot de dreun verdwenen is, en verhoog dan de brightness met ongeveer een gelijk aantal db's om de boventonen terug te brengen.

Een elegantere, meer universele oplossing is de aanschaf van ARC 2 room correction software, zoek eens op het forum, er zijn diverse discussies met zeer positieve reactie. Zelf ben ik de aanschaf hiervan nog aan het plannen.

Overigens worden akoestische aanpassingen van je luisterruimte sowieso altijd aanbevolen, bijv door zogenaamde bass traps. Heb hier zelf verder geen ervaring mee.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 29 jun 2013 14:59

Re: Teveel bas

Hallo,

Ik heb even zitten neuzen op foto's van logitech speakers.
Zit er op de subwoofer geen draaiknop om de bas in te tomen?
Ik had zelf een set van creative, en daar zat een volumeknop op de sub, om de bas
een beetje zachter te zetten.

Groeten Jochum Oevering
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 jun 2013 16:00

Re: Teveel bas

Risico dat ik puriteins word gevonden!

Om alteveel in het katakter van de sampleset te gaan knoeien omdat je geen met de kwaliteit van HW aangepaste weergevers en geluidskaart gebruikt, zou mij te ver gaan.

Je hebt het niet gedetailleerd over welke basregio nu te sterk is. De ECHTE bassen zullen het wel niet zijn vermoed ik.
Het gsat waaarsch over het mid-laag. Zit er geen toonregeling op die weergave-apparatuur?

Anders kan je nog proberen Reaper ertussen te zetten, daar kan je heel veel korrigeren, en zelfs al wat er aring opdoen met korrigeren van room-modes die hier ook in het spel zouden kunnen zijn.

Ik zou hier eerst meer geld besteden aan verantwoorde weergave-apparatuur, en dan pas zien of een ARC ook nog nodig is.

Hg

Geert

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 jun 2013 17:04

Re: Teveel bas

Ik denk dat ik Geert gelijk moet geven. Je hebt gekozen voor een low-budget oplossing, dat vertaalt zich in de geluidsweergave.

Maar ook met dure boxen kom je dit probleem nog tegen en dan kun je bijvoorbeeld ARC overwegen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jun 2013 20:11

Re: Teveel bas

josq schreef:Ik denk dat ik Geert gelijk moet geven. Je hebt gekozen voor een low-budget oplossing, dat vertaalt zich in de geluidsweergave.

Maar ook met dure boxen kom je dit probleem nog tegen en dan kun je bijvoorbeeld ARC overwegen.




Hoi Arie,


ik weet niet waar je woont? maar kom eens persoonlijk luisteren bij mij, het beste bewijs zijn je eigen oren zeg ik altijd maar.

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 03 jul 2013 09:10

Re: Teveel bas

Zag dit draadje en dacht: ik reageer ook even. Zo'n soort probleem heb ik ook. Zodra ik met het pedaal een subbas 16' gebruik en speel de lage 'f' dan beginnen er een paar ruitjes boven de deuren de trillen. Het geluid is dan ook heel doordringend. Dit is niet alleen bij de lage 'f' maar ook bij de 'c' en nog een paar, maar gek genoeg weer niet bij de laagste pedaaltoetsen. Het wordt helemaal erg als ik dan een koppel gebruik tussen pedaal en een klavier met een 8 voets register... Ik krijg dan altijd gelijk van mijn vrouw te horen dat het 'te hard' of een irritant geluid is... :shock:. Heb het vooral bij Rotterdam (en in mindere mate Utrecht).

Ik gebruik overigens de Tannoy Reveal 501a icm een EMU 1212m.

Hoe kun je dat voorkomen? Voordat ik een (dure) investering doet die achteraf niet blijkt te helpen heeft iemand hier misschien wel de oplossing. Kan het zijn dat de volumeregelaar van de speakers helemaal open moet staan? Ik heb ze nu halverwege en het geluidsniveau van de geluidskaart staat nog iets lager dan de helft, anders is het geluid veel te hard :-)
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jul 2013 09:37

Re: Teveel bas

Omdat het alleen in een bepaald frequentie gebied zit is het zeer waarschijnlijk dat kamer resonanties de oorzaak zijn.
Kijk maar even op het topic Akoestiek en resonanties, daar wordt het probleem uitvoerig besproken met tips om het op te lossen.
viewtopic.php?f=4&t=415

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jul 2013 11:29

Re: Teveel bas

Ofschoon helemaal eens met Jan, s ARC-promotie, kan ik wel zeggen, dat ik met Reaper ook een heel goede verbetering van dit effekt heb kunnen bereiken.

ARC gaat natuurlijk veel verder, maar voor alleen wat basklachten werkt mijn methode ook uitstekend.

In Reaper zit de tonecontrol genaamd Rea-EQ. Daar mee kan je dus op willekeurige plekken in het frekwentiespekrum notch-filtertjes aanbrengen, of heel smalbandig gemaakte bandsperfilters, waarmee je die resonantiefrektwenties bijvoorbeeld 6 a 12 dB kunt verminderen in amplitude.

Als je simpelweg in HW de betreffende pijp zachter gaat zetten, gaan de harmonsichen helaas evenredig mee, waardoor je de klank wijzigt. Met bovengenoemde methode pak je alleen de grondtoon aan. Ect mooi om zo te korrigeren.

Met deze methode loop je ook niet aan tegen een klacht die ik de laatste tijd nogal eens opvang betreffende toepassing van ARC, nl dat die teveel processor-resourses zou opeisen waardoor latency en/of polyfonie beinvloed worden.

Versder zit er ook nog een hele mooie toongenerator in Reaper, waarmee je exact die resonantiefrekwenties kunt uitpeilen, en dat dan omrekenen naar welke orgeltonen dat dan zijn....Hoewel je dat eigenlijk al weet natuurlijk!!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jul 2013 12:43

Re: Teveel bas

Hoi Geert

Polyphonie en latency is bij mij met Arc absoluut geen issue. De prossesor belasting verandert nauwelijks met Reaper en Arc draaiend. Ook mijn vorige tragere computer had totaal geen problemen.
Helaas heeft Fokko wel last maar die heeft een ander configuratie, Mac computer en hij moet Hauptwerk als vst draaien en ik denk zelf dat daar de bottle neck zit, of er draaien bepaalde achtergrond services mee die in de weg lopen. In ieder geval als je computer redelijk up to date is dan is Arc geen merkbare belasing. Voordeel van Arc is dat het hele frequentie gebied wordt gecorrigeerd met een precisie die met het gehoor niet realiseerbaar is en een ander groot voordeel is dat de geavanceerde equaliser in Arc ook fase fouten in de weergave meet en corrigeert en dat voor zover ik weet, heel veel software matige eq zoals in Reaper juist fase draaingen/vervormingen introduceren. Dit aspect van Arc is eigenlijk onderbelicht.
Feit is dat heel veel Arc gebruikers opvalt dat de transparantie zo enorm toe neemt en ik denk dat dat groten deels op het conto komt van de gecorrigeerde fase vervormingen.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 22 jul 2013 23:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jul 2013 17:25

Re: Teveel bas

Ja, Jan, bedankt nog even voor je toelichting. Ik had idd de klachten van Fokko in gedachten.......Goed datje dit nog even toelicht.

Helemaal mee eens, dat de fasekorrekties sterk medebepalend zijn voor een transparanter geluid. Dat zie je ook al terug bij sommige goede luidsprekerbouwers, als ze de tweeters een paar cm naar voren of achteren monteren.......

Ik promoot die ReaEQ oplossing ook puur voor 1 of 2 irritante baspieken......EN voor de smalle beurs natuurlijk.... :oops:

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jul 2013 18:25

Re: Teveel bas

Hoi Geert

Wat betreft de grote van de beurs :!: :!: Andre heeft Arc momenteel in de aanbieding voor €. 225,- en vergeet niet dat er ook een hele mooie microfoon bij zit.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2013 18:32

Re: Teveel bas

Geert schreef:Ja, Jan, bedankt nog even voor je toelichting. Ik had idd de klachten van Fokko in gedachten.......Goed datje dit nog even toelicht.

Helemaal mee eens, dat de fasekorrekties sterk medebepalend zijn voor een transparanter geluid. Dat zie je ook al terug bij sommige goede luidsprekerbouwers, als ze de tweeters een paar cm naar voren of achteren monteren.......

Ik promoot die ReaEQ oplossing ook puur voor 1 of 2 irritante baspieken......EN voor de smalle beurs natuurlijk.... :oops:

HG

Geert


bHelemaal mee eens, dat de fasekorrekties sterk medebepalend zijn voor een transparanter geluid. Dat zie je ook al terug bij sommige goede luidsprekerbouwers, als ze de tweeters een paar cm naar voren of achteren monteren.......

Helemaal mee eens dit luistert erg nauw

gr

JW
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 03 jul 2013 18:52, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 03 jul 2013 18:50

Re: Teveel bas

Ik vind het ARC verhaal heel interessant.
Alleen jammer dat je dan ook Reaper moet installeren.
Het wordt allemaal zo ingewikkeld.

Groet,
Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jul 2013 22:34

Re: Teveel bas

Neeee het is juist een VOORDEEL dat je Reaper nodig hebt, omdat het reuze handig is, als je met Midi en geluid bezig bent, een goede sequencer erbij te hebben. Zoasl ik al meerdere malen heb toegelicht, krijg je zoveel meer in huis kwa opname/weergave, editing, weergave-aanpassing, galmtoevoeging, etc.

En als je het eenmaal doorhebt, is het behoorlijk intuitief allemaal en ook zit er een goede handleiding bij.

Bovendien zit er een uitgebreide tutorial in de HW documentatie betreffende het toepassen van Reaper.

HG

Geert

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com