Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Verzoek voor een permanent item - opname maken

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 27 sep 2013 09:37

Verzoek voor een permanent item - opname maken

Hallo ,

* is het een idee om een permanent item in dit forum te maken over wat de beste instellingen zijn hoe een een audio opname te maken in HW en hoe deze te publiceren op bijv Contra bombarde / You Tube ?

Nu is deze info vaak versnipperd voor mijn gevoel .

groetjes

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 sep 2013 10:09

Re: Verzoek voor een permanent item - opname maken

Ja, dat herken ik wel, ook op het US HW forum zie je die bijna onontkoombare versnippering. Komt natuurlijk ook omdatwij ons niet altijd keurig aan het onderwerp houden.
Ik probeer vaak aan te sluiten als er al eens iets over dat bepaalde onderwerp is geschreven, maar lukt niet altijd.

Voor veel instellingen zowel in HW als in Reaper, zou het handig zijn, als er gewoon ergens een lijst is te raadplegen waarop die zaken kort en bondig worden aangegeven inklusief de reden waarom het zo kan worden gedaan.

Wat het opnemen betreft: tsjaaa daar heb je weer zoiets: de 1 zweert bij opnemen rechtstreeks in HW, de ander gebruikt daar aanvullende software bij, zoals Reaper ( mijn stokpaardje), Cantabile, etc etc.
Dus nog nit echt gemakkelijk om dat even snel te behandelen.

Ik wil wel mijn persoonlijke ervaring en mening geven, dat het mbv Reaper allemaal wel heel flexibel te doen is:

1. Het midisignaal opnemen, en evt nog wat editen.
2. Alle audio kanalen tegelijkertijd opnemen ( multichannel)
3. Een stereo mixdown ook tegelijkertijd opnemen.

of 4: na het opnemen van het Midisignaal en evt nog watediten, dit daarna afspelen vanuit Reaper terug naar HW, en het zo geproduceerde audiosignaal tegelijkertijd opnemen.
Zo kan je dus bv nog wat bijsturen, zoals volumes, registratie oid.

Je maakt zo optimaal gebruik van het tweerichtingsverkeer dat dus allemaal wordt afgewikkeld in de HW-VST link.
Dit is toch wel erg mooi geimplementeerd in HW vind ik.

Als laatste stappen kan je dan nog - ook alweer met het onvolprezen Reaper - het audiosignaal normalisen, hetgeen betekent dat je binnen het digitale audio-domein de meest gunstige signaal-ruisverhouding maakt omdat het hardste signaal wordt gedetekteerd en van daaruit alles wordt gecodeerd.

Tenslotte kan je dan het zo onstane format saven in 16 tot 24 bits WAV formaat, EN allerlei andere formats, zoals lossless codering (bv FLAC, Apple lossles (m4a) etc,
OF natuurlijk MP3, met instelbare parameters.

De lossless compressie heeft het voordeel, dat je altijd het originele WAV format weer kunt terug winnen, er wordt immers niets weggegooid.

In elk geval geeft bovenstaande opsomming even een overzicht van de mogelijkheden; in Reaper is dit alles vrij simpel in te stellen, maar voor belangstellenden wil ik daar weleens een tutorial over schrijven.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 27 sep 2013 10:34

Re: Verzoek voor een permanent item - opname maken

Hoi Geert,

Bedankt voor je uiteenzetting , ik meld me bij deze aan voor je tutorial :D

Ik ben pas begonnen met het maken van opnamen binnen HW , gebruik (nog) geen Reaper , maar wellicht komt dat nog wel een keer ;)

met vriendelijke HW groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 27 sep 2013 11:19

Re: Verzoek voor een permanent item - opname maken

in Reaper is dit alles vrij simpel in te stellen, maar voor belangstellenden wil ik daar weleens een tutorial over schrijven ...


Ik meld me ook aan Geert, een handleiding voor simpele mensen.
En voor belangstellenden wil ik wel pogen de engelse gebruikshandleiding (versie 4-40) om te zetten naar Word-Nederlands. Had daar al eens een aanvang mee gemaakt.

Trouwens in het verleden zijn er pogingen geweest om een soort HW-wikipedia te maken.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 27 sep 2013 12:00

Re: Verzoek voor een permanent item - opname maken

Ik meldt mij ook aan als geinteresseerde praktische handleiding reaper.:Prima idee ,want er zijn wel wat samples die dit kunnen gebruiken.

Eeen vraagje vooraf. In HW zijn diverse configuraties aanwezig. Confg, 0,1,2,3 en 4.Bij mij zitten alle samples zoals blijkt in alle confuguties. Heb ik bij het instaleren. iets over het hoofd gezien? Als ik een orgel verwijder in conf 1 verdwijnen ze in alle configuraties.Ik wil reaper aan 1of 2 samples toedelen zonde dat anderen beinvloed worden ,dat lijkt me toch mogelijk te moeten zijn.
Vandaar deze vraag.

grt ceess
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 sep 2013 21:46

Re: Verzoek voor een permanent item - opname maken

Ja Ceess, idd als je een orgel installeert, verschijnt hij in alle 4 de HW-instanties. Dat is ook bewust zo gekozen.

Ook de combinatie-sets worden gedeeld over alle 4 instanties.

Maar: de gehele set instellingen, en ook bv de pipe and rank voicing, die zijn apart per HW-instantie.

Dus je kunt rustig een HW-instantie maken die via VST naar bv Reaper kijkt, en daarnaast een instantie in de lucht hebben die rechtstreeks naar je audio device gaat. Met elk hun eigen instellingen, ook kwa aantal Audio kanalen etc etc.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 01 nov 2013 13:53

Re: Verzoek voor een permanent item - opname maken

Vraag: als ik in Hw een Audio opname maak , krijg ik er direct 3 ; nl een front , rear en noises opname , dit zijn nl de kanalen zoals ze op mijn orgel staan ingesteld , maar als ik dit wil publiceren op ContreBombarde , moet ik deze 3 dan nog samenvoegen en hoe gaat dat samenvoegen in zijn werk en hoe krijg ik ze op CB ?

ik hoor het graag van jullie ;)

vriendelijke groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 nov 2013 14:13

Re: Verzoek voor een permanent item - opname maken

Hoi Hans

Als je een opname van bijv Utrecht of Doesburg op Contrebombarde gaat zetten dan zou ik alleen voor de frontkanalen kiezen omdat er galm genoeg in zit en elke mix met de rear kanalen waarschijnlijk alleen maar negatief zal uitpakken m.b.t. De detailering van het geluid. Tholen is bijv. wat droger en daar zou je kunnen overwegen om de rear kanalen door de front kanalen te mixen voor iets meer galm, maar dat is een kwestie van smaak. Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor de front kanalen alleen.

Groet Jan

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com