Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Setzer knoppen(10) bedienen met "gaspedaal" van Johannes

Toon actieve onderwerpen


Ben

Berichten: 3

Geregistreerd: 21 jan 2014 17:39

Bericht 23 jan 2014 18:20

Setzer knoppen(10) bedienen met "gaspedaal" van Johannes

Met mijn Johannes Opus 12 bespeel ik mijn Hinz PC orgel. Ook met de registerschakelaars van Johannes (kanaal 12)kan ik de registers van de PC orgel bedienen. De 10 registerschakelaars (setzers) van Hinz kan ik zo programmeren dat ze op mijn Johannes bediend kunnen worden.
Omdat ik eigenlijk te weinig schakelaars op mijn Johannes heb, wil ik met het "gaspedaal" van Johannes (kanaal 2, zelfde als klavier van het zwelwerk) de 10 setzers van Hinz kunnen bedienen. Met MIDI-OX kan ik de kanalen (poortnummer) en adresnummers uitlezen. Voor het "Gas"pedaal (crecendo) is dit kanaal 2 met stappen 37 t/m 97.
Ik krijg het maar niet aan de praat. Kan iemand mij helpen?

Groeten, Ben

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 23 jan 2014 18:28

Re: Setzer knoppen(10) bedienen met "gaspedaal" van Johannes

Voor zover ik weet is er geen formele ondersteuning vanuit Hauptwerk voor dit idee.

Een aantrekkelijk alternatief is wellicht dat je een generaal crescendo programmeert. Zie de derde post in dit topic: viewtopic.php?f=11&t=1412

Ben

Berichten: 3

Geregistreerd: 21 jan 2014 17:39

Bericht 25 jan 2014 17:23

Re: Setzer knoppen(10) bedienen met "gaspedaal" van Johannes

Josq, bedankt voor je reactie.
Op van StAnnesMoseley zie ik 2 crescendo pedalen. Op de set die ik heb, Hinz Bovenkerk Kampen volume 1, zit geen crescendo. Volgens mij moet ik de oplossing niet zoeken met een crescendo binnen Hauptwerk! Als ik met het "gaspedaal"van Johannes beweeg, worden er een hele reeks MIDI waardes via kanaal 2 naar de PC verstuurd.
Als ik één registerschakelaar indruk, wordt er één MIDI waarde via kanaal 12 naar de PC gestuurd. Mijn vraag is, hoe ik het voor elkaar kan krijgen zodat ik bijvoorbeeld één stap van de reeks (van gaspedaal kanaal 2) hetzelfde in Hauptwerk geprogrammeerd krijg dat ik hiermee één register (in mijn geval dus één setzerknop) van Hinz kan bedienen. De overige 9 knoppen kan ik dan natuurlijk hetzelfde behandelen. In de set van Hinz volume 1, staan de 10 setzerknoppen in dezelfde lijst als de registerschakelaars. De registerschakelaars werken prima. Als ik een registerschakelaar van Johannes toewijs aan één setzerstap werkt het. Maar ik wil de schakelaars van Johannes zoveel mogelijk benutten voor de registers van Hinz.
Ben benieuwd naar je reactie hier op.
Groeten, Ben

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 25 jan 2014 19:45

Re: Setzer knoppen(10) bedienen met "gaspedaal" van Johannes

Ik heb er zelf nog nooit mee geexperimenteerd maar misschien is het volgende een mogelijkheid:

Ga naar Organ Settings >> Stop/Couplers/Tremulant switches and pistons/buttons

Kies de knop die je wilt programmeren

Kies de MIDI-port en het MIDI-kanaal

Probeer bij de overige instellingen de MIDI-waarde in te voeren waarmee je de knop aan/uit wilt zetten.

Ik weet niet of dit gaat werken, best kans van niet, want het is oneigenlijk gebruik van je zwelpedaal (dat is toch wat je bedoelt met "gaspedaal"?)

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com