Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

versie 4

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 12 mei 2011 23:02

versie 4

Beste Hauptwerkers,

Sinds kort gestart met een trial versie van hauptwerk4. Zeer enthousiast maar loop tegen paar problemen aan. Hoop dat jullie kunnen helpen.

Configuratie: Dell vostro460 core i7-2600 met 10Gb, focusrite USB 6, behringer 2031 monitors. Orgel rembrandt 395.

Geen enkel probleem met standaard HW orgel en demo van BureaChurch. Wanneer ik de demo van Zwolle laad geeft hij als probleem: Cann't set sample rate to 48000Hz to asio driver (oid). Bij de andere orgels geeft de asio driver geen problemen. Ik krijg hem welaan de praat door een standaard driver te gebruiken. Echter geluid is met veel kraakjes. Tevens loop ik dan tegen het probleem aan dat HW mijn CPU in het "rode" gebied zet (continu). Echter via taakbeheer zie ik dat mijn processor maar 3% gebruikt en dat ik 7Gb vrij geheugen heb. Geen idee of problemen met elkaar in verband staan. Iemand een suggestie? Overigens heb ik met de demo van kampen precies hetzelfde probleem. Of zijn deze samples nog niet geschikt voor HW4?

Groeten, Jaap

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 13 mei 2011 06:54

Re: versie 4

Jaap,

Kan je niet veel helpen (zwolle heb ik niet). Kampen werkt prima (bij mij) onder HW4. Is dus zeker wel geschikt hiervoor.

Mvg,
Paul.

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 13 mei 2011 10:39

Re: versie 4

De meeste nieuwe sample sets hebben een sample rate van 48 kHz, maar er zijn nog een paar oude sets met 44.1 kHz (waaronder inderdaad St. Anne en Burea). Als je een sample set laadt, zal HW je audio interface op de juiste sample rate instellen. En in jou geval lukt het dus niet om 'm van 44.1 naar 48 te zetten. De Focusrite USB 6 ondersteunt wel beide sample rates, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Het kan zijn dat de ASIO driver zo staat ingesteld dat de sample rate niet door een ander programma veranderd mag worden. Check dus even je driver instellingen.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat er een ander programma is dat ook gebruik maakt van de driver. De meeste drivers geven dan problemen, zeker als de sample rates niet hetzelfde zijn. Oplossing daarvoor is om in het sound control panel (klik met rechtermuisknop op het luidsprekericoontje rechtsonder) de 'Default device' op je interne geluidskaart te zetten.

Zie ook deze post van het HW-forum:
Martin Dyde schreef:The reason that we usually recommend not having your main audio interface selected on the Windows control panel is that many audio device drivers don't allow two separate applications to stream audio to the audio interface simultaneously, especially at different sample rates. So if an audio interface is being used at 48 kHz by a 'pro audio' ASIO application like Hauptwerk and you also have it selected as the default Windows output then Windows (or your web browser or some other application) might try to play a sound to it at 22050 Hz or 44.1 kHz. Depending on the audio interface's driver that could cause the driver to halt sound output suddenly from the first application, play at the wrong pitch, experience audio glitches, or have other problems.

Some audio interfaces do have drivers that allow multiple audio applications to access them simultaneously, but real-time sample rate conversion potentially reduces quality, adds latency, and adds CPU overheads to some degree, hence many semi-pro/pro audio interfaces don't support that, since they're primarily designed for low-latency, high quality and high performance.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 13 mei 2011 17:24

Re: versie 4

Hallo Jaap,

Heb je de Free versie van Hauptwerk? Dan is de maximale polyfonie zeer beperkt! Geeft die rode balk misschien aan of je al op dat maximum van jouw versie zit?

Ik hoop dat je de oplossing vindt voor je geluidskaartinstelling! Zoals Lia al aangaf zijn sommige samplesets digitaal bewerkt op 44100 Hz en anderen (de meesten) op 48000 Hz. Jouw geluidskaart moet daartussen schakelen.
Meestal gaat dat gewoon vanzelf. Waarom de jouwe dat nu niet doet weet ik niet.

HG,
Anton

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 13 mei 2011 19:07

Re: versie 4

Cann't set sample rate to 48000Hz to asio driver (oid). Bij de andere orgels geeft de asio driver geen problemen.

Ik heb dit probleem drie jaar geleden ook gehad maar ben vergeten waar het door kwam. Ik dacht dat het verholpen was nadat ik in de BIOS de standaard geluidskaart van mijn computer (moederbord) had uitgezet. Maar ik weet het niet zeker meer.

Tevens loop ik dan tegen het probleem aan dat HW mijn CPU in het "rode" gebied zet (continu).

Ik vermoed ook dat dit de polyphony limiet is van de Hauptwerk free versie.
Maar volgens mij kun je er toch ook voor kiezen om Hauptwerk Advanced te evalueren (maar dan met bliepje)? Dan heb je geen polyphony limiet en kun je testen of je dit probleem nog steeds hebt. Uit mijn hoofd weet ik niet hoe je instelt of je HW free of HW advanced evaluatie wilt gebruiken.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 13 mei 2011 21:09

Re: versie 4

Als ik het goed lees komt hij alleen in het rode gebied als je geen ASIO-driver gebruikt? Dan vermoed ik eerder dat het een audio-buffer-probleem is en niet de polyfonielimiet van HW Free.

Wat betreft het niet kunnen wijzigen van de sample rate van 44.1 naar 48 door HW: ik denk dat Lia het antwoord al genoemd heeft. Wat zij zegt, heb ik onlangs nog op het Engelse HW-forum voorbij zien komen: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 525#p61437.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 13 mei 2011 23:49

Re: versie 4

Ik heb even een vraag

Ik heb ongeveer het zelfde probleem als hier boven beschreven
Maar met het verschil dat hauptwerk met reaper voor nagalm bij mij goed doet.
Behalve als sample set laad van 48000 Hz of 44100 Hz, ik moet iedere keer reaper op de Hz zetten hoe het sample set is opgenomen.

Kan dat nu met Hauptwerk 4 automatisch nu de vst plugin verbeterd is
En wie weet hoe het moet.

Mvg Eef

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 14 mei 2011 00:26

Re: versie 4

Beste HW-ers!

Allemaal bedankt voor jullie spontane en zinvolle opmerkingen! Het was inderdaad het probleem wat Lia als eerste aangaf. Ik heb het na wat zoeken kunnen aanpassen naar 48khz. En zo waar: alle problemen over, inclusief de problemen met de CPU die in het rode gebied zou zitten (volgens HW dan). Ik ben dus weer helemaal "speelgerechtigd" om het in voetbaltermen te zeggen.... Nogmaals dank allemaal!

Gr. Jaap

PS: ik gebruik de advanced versie van HW 4 (met het bliepje). Overigens kan je bij trialversie van HW4 elke keer bij het opstarten kiezen welke van de 3 soorten (free, etc) je wilt opstarten.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 31 aug 2013 16:06

versie 4

Mede door de actie van deze maand door MDA -15% korting heb ik overwogen om ook over te stappen naar Hauptwerk 4.
Voorlopig heb ik Hauptwerk 4 op mijn oude PC geïnstalleerd omdat ik eerst de Nederlandstalige handleiding wil door nemen om niet voor onnodige problemen te staan.
Op de nieuwe PC staat de versie 3 zo kan ik gewoon blijven orgelspelen zonder in technische moeilijkheden te geraken (hoop ik).
De heer Schouten Gerrit (GerrGouw) zou de Nederlandstalige handleiding in de loop van volgende week naar mij toesturen.

Willem.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 11 sep 2013 00:56

versie 4

Na het door lezen van de volledige Nederlandstalige handleiding ben ik vandaag overgeschakeld naar hauptwerk 4.
De update verliep zonder problemen, eerst had ik wel een backup gemaakt van de huidige instellingen.
Het ziet er allemaal anders uit maar er is geen verschil in klank.
Maar waarschijnlijk wist iedereen dit al.

Willem.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 40 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com