Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 dec 2019 16:52

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

anco.marijs schreef:Maar moet MDA dan mee werken om verouderde software te verkopen?

Het is niet aan MDA om te bepalen wanneer software verouderd is in de zin van dat die geen economische waarde meer heeft. Zolang er tweedehands kopers te vinden zijn, heeft de software economische waarde. En dus moeten samplesetmakers en MDA de gebruiker in de gelegenheid stellen die waarde te verzilveren, althans volgens de EU-regels zoals ik die begrijp.

Jaap380 schreef:Een sampleset is toch geen software?
Hardware dan?
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 dec 2019 09:54

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

anco.marijs schreef:Maar moet MDA dan mee werken om verouderde software te verkopen
Jaap380 schreef:Een sampleset is toch geen software?
Hardware dan?


Vallen audiobestanden en beeldmateriaal onder software? Eigenlijk een moderne geluidsdrager.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 dec 2019 10:14

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Jaap380 schreef:Vallen audiobestanden en beeldmateriaal onder software? Eigenlijk een moderne geluidsdrager.

Alles wat geen hardware (fysiek product dat je vast kunt pakken) is, is software (digitaal product dat je niet vast kunt pakken). De geluidsdrager is dus hardware, maar de bestanden die daar op staan, zijn software. Dat je hardware kunt doorverkopen is vanzelfsprekend. Of je ook (het gebruiksrecht op) software door mag verkopen, was lange tijd minder vanzelfsprekend, totdat de EU-rechter daarover het definitieve oordeel gaf: dat mag ook, ongeacht of de software zich op een fysieke drager bevindt of alleen als download te krijgen is. Op dat punt is er geen principieel verschil tussen computerprogramma's, muziek, beeldmateriaal, ebooks of samplesets.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 dec 2019 12:19

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Tot 31 maart 2020 kunnen V4 licenties ge-update worden. Daarna lijkt het mij gewoon een probleem wat opgelost kan worden als je de nieuwste versie van Hauptwerk installeert, V5.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 09 dec 2019 19:09

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Nog een andere vraag, als je Hauptwerk 4 wilt blijven gebruiken en er gebeurt iets met je HASP dongle, is deze dan nog steeds vervangbaar?
In het verleden heb ik voor een vriend (die zijn huis incl. orgel was kwijtgeraakt door een brand) bij MDA een nieuwe dongle aangevraagd en deze ook ontvangen! (kopie van politierapport opgestuurd)
Laatst bijgewerkt door JacoP op 09 dec 2019 19:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 19:16

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Jaap

die vraag kun je beter op het Engelstalig forum stellen. MDA moet tenslotte een antwoord geven omdat het hun beleid is.

(mijn gevoel zegt van niet. Men wil van het oude beveiligingssysteem af. Maar we zullen het antwoord zien)
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 13 dec 2019 01:07

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Hallo

Ik heb een Dual-boot PC, heb HW5 gekocht. Zou ik HW5 kunnen installeren op de andere boot image dan waar HW4 staat, zodat ik beide versies naast parallel kan draaien totdat alles in HW5 werkt?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 dec 2019 11:44

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Fred,

dat kan alleen als je HW 5 in Trial mode draait en dus max. 14 dagen.
Op het moment dat je op de magische menu optie in HW4 klikt om de licenties over te zetten naar iLok, dan is je HW4 dongle leeg. Je kunt HW4 daarna alleen dan nog maar als Free edition gebruiken.

Als je HW5 trial gebruikt, zou ik wel even de HASP dongle er uit halen, zodat je niet per ongeluk op die menu optie kan klikken.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 dec 2019 22:43

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

HAdie Fred, toch overstag gegaan?? Jij was nogal vastbesloten om voorlopig op HW4 te blijven.

Mag ik vragen waardoor je van gedachten bent veranderd?? Misschien kan ik er lering uit trekken........??

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 14 dec 2019 21:43

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Loosman schreef:Hoi Jos

Ik vind het wel meevallen m.b.t de sfeer. ik denk dat we er best met de nodige scepsis naar mogen kijken gezien de vele veranderingen, downloads , sampleset conversies, beveiliging, herinstallaties, kosten, ongemak etc.En dan hebben het we nog niet gehad over de te verwachten bugs want die zullen er zeker komen in het begin.
Maar goed na het zuur komt het zoet en daar moeten we maar op focussen.
Ik heb mijn Ilock wel besteld maar eerlijk gezegd zie ik er best tegen op om te upgraden.

gr Jan


Ik ben zo ook op dit moment. Ik heb HW5 aangeschaft en ilok besteld en inmiddels in huis. Maar als ik bij Voxus mijn Dudelange orgel wil downloaden is de downloadpagina verlopen. Zolang ik nog niet Dudelange kan draaien naast mijn Domkerk Utrecht orgel huiver ik ook, temeer dat ik vrijwel altijd gewoon stereo surround met koptelefoon speel, ik geen IR nodig heb bij beide orgels die wet genoeg zijn, en ik geen problemen met HW4 heb. De enige noodzaak die ik zie is :met de tijd meegaan en niet wachten totdat HW4 omvalt en er geen support meer is..

Ik heb meerdere SW upgrades in mijn leven meegemaakt,maar HW4 naar hw5 MET IlOK de ingewikkelste tot nu toe.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 14 dec 2019 23:29

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Duidelijk, Fred!

ALs je op HW4 blijft, is, mits je natuurlijk de softwarekant goed hebt gebackupt, de HASP de enige SinglePointOfFailure.....als die sneuvelt val je terug op de basic.....

Dat zou voor mij een van de weinige redenen zijn om over te stappen...... de ILOK is beter te beveiligen....

Volgens mij moet je het LOS zien van dat financiele lokkertje...

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2020 13:06

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

zie bijlage
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 42

Geregistreerd: 15 dec 2017 21:27

Bericht 27 jan 2020 20:58

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Goedenavond,

Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn om over te gaan op hauptwerk 5.
Ik heb nu hauptwerk 4 en ben er tevreden mee maar kan ik nu wel gewoon een nieuw sampleset kopen en installeren in de toekomst.
Sorry voor mijn onkunde hoor :oops:

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jan 2020 22:34

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

De consequenties als je op HW4.2.1 blijft zitten:
- niet elke sample set leverancier zal meer HW4 compatibel sample sets uitbrengen. Nu misschien nog wel, maar over een aantal jaren .....
- dongle beveiligde sets zijn niet meer te koop na 31 maart 2020. Er worden nl. geen licenties meer bijgeschreven op de HASP dongle
- als de huidige dongle defect gaat, dan is het ook exit
- geen support van MDA meer (die is er nu al niet meer (m.u.v. Martin), gezien de hoeveelheid klachten op het Engelstalige forum).
Dit lijstje kan misschien nog aangevuld worden door anderen forumleden.

Je kunt ook bij HW4.2.1 blijven als je bovenstaande 'prima' vindt en tzt naar HW6 upgraden (dus een versie overslaan).

Als je nu over zou gaan naar HW5, dan moet je een licentie update voor 31-1-2020 kopen; je krijgt dan nog korting.
- t/m 31 jan. 2020 $ 250 (speciale introductieprijs)
- na 31 jan. 2020 $ 289 (standaard prijs)

Je moet ook kijken naar de capaciteit van je PC. Als deze al ouder is, dan voldoet deze misschien niet meer. HW5 gebruikt meer RAM (ca 1 GB, maar ik heb al meer gemeten). Als je een nieuwe PC zou moeten kopen, dan wordt dat een Windows10 PC, en heb je misschien ook een nieuwe geluidskaart nodig, omdat er voor jouw huidige geluidskaart geen Windows10 driver is. En zo val je van het ene in het andere issue.


Gebruik je de gratis versie van HW4, dan moet je die zeker blijven gebruiken. De HW5 trial versie werkt maar 14 dagen, dan is het exit. Daar heb je voor de langere termijn dus niets aan.

Berichten: 42

Geregistreerd: 15 dec 2017 21:27

Bericht 28 jan 2020 21:54

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Hartelijk dank voor je duidelijke mail Evert-jan.

Het heeft inderdaad wel gevolgen als je niet overgaat.
Als ik het goed begrijp kan je straks (nu) dus geen beveiligde sets meer kopen en laden in hauptwerk 4 omdat MDA daar niet meer op reageert.
Wel jammer dat ze het opeens zo rigoureus aanpakken.

ik ga er eens even over denken.
Heb nog wel ruimte op men pc.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 28 jan 2020 22:42

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Joas schreef:Hartelijk dank voor je duidelijke mail Evert-jan.

Het heeft inderdaad wel gevolgen als je niet overgaat.
Als ik het goed begrijp kan je straks (nu) dus geen beveiligde sets meer kopen en laden in hauptwerk 4 omdat MDA daar niet meer op reageert.
Wel jammer dat ze het opeens zo rigoureus aanpakken.

ik ga er eens even over denken.
Heb nog wel ruimte op men pc.


Hallo Joas,
Er is bijvoorbeeld veel enthousiasme over de nieuwe sample-set van het orgel in de Martinikerk Groningen. Stel dat je die wilt draaien, dan heb je HW5 nodig, want HW4 is obsolete voor alle nieuwe, betaalde toekomstige sample-sets.
Ik vond het ook jammer dat het zo rigoreus is aangepakt, maar keerzijde van de medaille is dat de sample-set die ik al zo lang wilde, maar veel te duur was, nu voor minder dan de helft van de 2017-prijs de sample-set van "Bovenkerk Kampen" heb.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 42

Geregistreerd: 15 dec 2017 21:27

Bericht 30 jan 2020 21:07

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Bedankt Fred. zit er toch over te denken om het maar te doen al kan het natuurlijk ook later.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com