Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk V is uit

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 24 dec 2019 00:16

Re: Hauptwerk V is uit

Evert-Jan schreef:Aanvullend op Jos zijn vraag:

Heb je license manager ook op de HW PC geïnstalleerd?
Wat staat in de HW activity logfile?

Het lijkt erop dat de dongle niet gezien wordt.


Nee, de Hauptwerk PC hangt niet aan internet. Mijn normale PC wel en daar heb ik de iLok licentiemanager geinstalleerd. Vervolgens mijn iLok in de PC geprikt de van Milan verkregen 12-cijferige licentie nummer ingevoerd en geactiveerd. Zie de screenshot.
De Hauptwerk PC is uitgekleed betreft drivers, zoals in het Hauptwerk boek.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 dec 2019 00:28

Re: Hauptwerk V is uit

Punt 14 van het stappenplan (viewtopic.php?p=43051#p43051):
14) Installeer op de Hauptwerk-computer HW 5 en de iLok License Manager (dat laatste ook als deze PC niet met internet verbonden is; dat is nodig om de USB driver tbv de dongel te installeren) en plaats de iLok-dongel op de HW PC.

Dus altijd de iLok License Manager op de HW PC installeren, ook als deze niet aan internet hangt.
Anders is er geen USB driver voor de dongle geïnstalleerd en werkt de iLok dongle niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 24 dec 2019 01:02

Re: Hauptwerk V is uit

Ja, ik heb de licensemanager zonet geinsytalleerd via Externe disk en nu start HW% op. Ik ben Utrecht aan het laden en krijg meteen al geheugen waarschuwing. Heb ik vaker gehad en ben doorgegaan. Eerste keer laden is langzaam alsof na verse organ install. Het orgel speelt, klinkt helderder dan voorheen. Maar opslaan als MIDI doet HW5 hangen en zelfs crashen. Morgen verder
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 dec 2019 11:21

Re: Hauptwerk V is uit

Bij een geheugenwaarschuwing van HW nooit verder gaan met laden. Dat geeft in ieder geval audiotikken omdat een deel van het geheugen (dus het geladen orgel) in de pagefile gestopt wordt.

HW5 Advanced neemt 1 GB meer geheugen in beslag van HW4 Advanced. Dus moet je de orgels opnieuw configureren als ze in HW4 al bijna al het geheugen gebruikten.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 24 dec 2019 18:22

Re: Hauptwerk V is uit

Sssssst, dan maar weer hard sparen voor nieuwe PC met meer geheugen. Ik dacht dat 32 GB voor de Domkerk sample set genoeg zou moeten zijn.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 dec 2019 19:00

Re: Hauptwerk V is uit

Fred,

Surround neemt volgens de SP site bij 20-bit 29,8 GB in beslag

Ik zou alle 16 voet labiaal registers in 16 bit laden en m.b.v. bass split (blz. 72 in het boek) het laagste octaaf van de 8 voeters labiaal ook in 16 bit.
Volgens mij past de Dom dan in 32 GB
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 24 dec 2019 20:14

Re: Hauptwerk V is uit

Hallo,

Zonet opnieuw (langzaam) en orgel draait zonder aanpassingen, dus met upgrade van HW4. Maar al bij het begin van het laden kreeg ik een warning, niet over geheugen, maar disk space. En dezelfe waarschuwing krijg ik bij laden van het kleinere Friesach orgel. Nu Utrecht geladen is, zie ik in de Audio, MIDI en Performance window dat ik nog 10,8 GB Free RAM heb. Desondanks maar eens sparen en kijken naar ombouw van mijn PC, want de huidige PC configuratie is drie jaar oud, dus de grote voeding, kast, monitor, muis, toetsenboerd, etc. kan behouden. Maar eens kijken naar nieuw moederbord, processor, 64 GB RAM met uitberidingsmogelijkheid. Moscht HW5 toch instabiel blijken. recover ik mijn HW$ backup en ga voor PC upgrade sparen en daarna over naar HW5
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 dec 2019 23:05

HW5 ervaringen

Bassplit

Als ik een orgel voor de 1e keer laad dan heb ik het laadscherm en het bassplit scherm.
Dat bassplit scherm heeft het zelfde compass/bereik als vroeger.
Hierin staan ook keurig de instellingen overgenomen zoals ik ze in V4 had ingesteld.
Maar waar gaat dat bassplit gedeelte heen hoe kan ik die koppelen aan mijn specifieke mid/bas speakers
Laad ik nu echter een sampleset inclusief de orginele bassplit in het 1e laadscherm en ik ga voor deze set daarna naar de advanced routing applications scherm dan kan ik bij de basspart van de rank opnieuw een bassplit instellen.
Het bereik is echter veel kleiner wat je kan instellen en je zou dan dus voor één register gezien het voorgaande twee verschillende split freq. kunnen instellen.
Dit begrijp ik dus even niet. Wie weet de oplossing

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 25 dec 2019 00:19, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 dec 2019 00:04

Re: HW5 ervaringen

Bij bass split kun je maar 1 punt van splitsen aangeven. Alles wat onder dat punt zit, heeft bepaalde instellingen, als wat daar boven zit andere instellingen.

Op het Organ | Load organ | Rank Audio memory options is een bass split (blz. 40 van het Engelse manual) en bij Organ settings | Advanced audio routing | Rank routing to Audio mixer (Blz. 191 van het Engelse manual).

Bij eerst genoemde weet ik niet of je daar ook het splits punt ik kan ingeven (ik heb HW5 nog steeds niet geïnstalleerd en het manual geeft daar geen plaatje van.

Op het Organ settings | Advanced audio routing | Rank routing to Audio mixer scherm en dan tab 'bas split' kun je een splitspunt aangeven en een 'Destination mixer group' instellen, net zoals op het hoofdscherm van Rank routing. In principe kun je ze naar verschillende speaker groepen sturen. En daar is dat ook voor bedoeld: het routeren naar een andere audiogroep dan main.
Het lijkt er dan op dat de eerst genoemde bass split alleen bedoeld is voor instellen van bitformaat, loops, releases e.d en de 2e voor het routeren naar een audiogroep. Beide bass splits hoeven niet overeen te komen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 dec 2019 00:17

Re: HW5 ervaringen

Hoi Evert Jan

Het is toch vreemd dat ik de bassplit van dezelfde toets van een register op het 1e scherm kan instellen op de C en dezelfde toets op een ander scherm op de A kan instellen. Dat is toch vreemd. Jammer dat het Engelstalige forum nu even gesloten is anders had ik het ook aan Martin gevraagd.
In de manual kan ik er niet verder wijs uit worden.

Gr Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 dec 2019 00:30

Re: HW5 ervaringen

Jan,

De eerste is alleen voor het instellen van de bas van het te laden register en het 2e alleen voor de routering van die bas naar een andere audiogroep. Die splitspunten hoeven niet overeen te komen. Vanuit je zelf doe je dat natuurlijk wel, maar het hoeft niet. Hauptwerk is daar door die nieuwe audio engine flexibel in.

Je kunt een mail sturen naar support@ ; je hebt tenslotte 4 gratis support tickets ........ :lol: :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 dec 2019 00:38

Re: HW5 ervaringen

Evert-Jan schreef:Jan,

De eerste is alleen voor het instellen van de bas van het te laden register en het 2e alleen voor de routering van die bas naar een andere audiogroep. Die splitspunten hoeven niet overeen te komen. Vanuit je zelf doe je dat natuurlijk wel, maar het hoeft niet. Hauptwerk is daar door die nieuwe audio engine flexibel in.

Je kunt een mail sturen naar support@ ; je hebt tenslotte 4 gratis support tickets ........ :lol: :lol:


Dat ga ik zeker doen ;) ;) want ondanks jouw uitleg klopt het voor mijn gevoel nog steeds niet helemaal.

Gr Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 dec 2019 00:46

Re: Hauptwerk V is uit

Je kunt het toch uittesten als een bevestiging?
Bas split tot een bepaalde toets in mono 16 bits / single releases zetten (rest 24 bits/stereo/multiple releases)
en tot een andere toets routeren naar een andere audiogroep.

Dat moet zeker in het audio te horen zijn.
Ook geen cache file meer aan te maken maar het is direct te horen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 dec 2019 00:51

HW5 ervaringen

Heb wel gekeken in Reaper want ik heb in het 2e routing scherm i.p.v. de C de A als split gebruikt en dat houd die wel aan maar het blijft vreemd.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 dec 2019 00:58

Re: Hauptwerk V is uit

Ik denk dat je van support hetzelfde verhaal zal horen.

In HW4 kon je ook al bij bass split een andere audiogroep aangeven dan voor main. De split was dan wel dezelfde toets.

In HW5 zul je zelf de beide bass splits op dezelfde toets moeten houden; ander weet je helemaal niet meer hoe je de diverse orgels geconfigureerd hebt: de ene split voor de routering naar audiokanalen en de andere split voor de verschillende instellingen voor de registers.

Het wordt er met al die audio mixer/group mogelijkheden wel beter op qua configuratiemogelijkheden voor de experts, maar even een snel een orgeltje installeren ........


Ik had deze en de andere berichten uit 'HW5 ervaringen' verhuisd naar 'Hauptwerk is uit' omdat dit meer een probleem is dan een ervaring na installatie van HW5 zoals in dat topic staat.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 25 dec 2019 21:41

Re: Hauptwerk V is uit

Hallo,

Wie weet het volgende. Als ik muziek opneem in audio/wav format en dan opsla, alles OK. Wel merk ik bij schakelen presets, starten opname stoppen opname, ed. dat de CPU steeds in het rood springt en snel weer terug is. Maar dan het echte probleem: als ik muziek opneem als MIDI, de opname stop en het bestand een naam geef, dan hangt Hauptwerk5 zich volledig op bij indrukken van save. Na tien minuten nog steeds "Non-responding" Als ik dan verder kijk, is de MIDI file wel opgeslagen maar zonder de opgegeven naam, en als naam Hauptwerk-ddmmyyy. ... standaard benaming als je geen custom naam opgeeft.

Het zich ophangen bij opslaan als MIDI is 100% reproduceerbaar. Ik heb een backup van het Hauptwerk 4 image gemaakt, dus ik denk er hard over terug te gaan, tenzij dit eenvoudig op te lossen is. Als mijn Core-i7 met 32GB RAM Win10 PC dat met HW4 prima draait voor HW5 te licht is, moet ik terug, want een geschikte PC heb ik niet zo even.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 dec 2019 22:10

Re: Hauptwerk V is uit

Fred schreef:
Ik heb een backup van het Hauptwerk 4 image gemaakt, dus ik denk er hard over terug te gaan


Fred als je al een migratie uitgevoerd heb is je HW4 dongle leeg, hoe ga je dan terug?
of heb je nog de trial HW5
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 dec 2019 23:09

Re: Hauptwerk V is uit

FredM schreef:Maar dan het echte probleem: als ik muziek opneem als MIDI, de opname stop en het bestand een naam geef, dan hangt Hauptwerk5 zich volledig op bij indrukken van save. Na tien minuten nog steeds "Non-responding" Als ik dan verder kijk, is de MIDI file wel opgeslagen maar zonder de opgegeven naam, en als naam Hauptwerk-ddmmyyy. ... standaard benaming als je geen custom naam opgeeft.

Het zich ophangen bij opslaan als MIDI is 100% reproduceerbaar.

Fred,

dit is een bug, bevestigd door MDA en wordt opgelost in HW5.0.1

Jouw PC van 3 jaar oud lijkt mij niet te licht. Wat moeten mensen dan met een i3 of i5 processor??
Wat heb je er nog meer aan programma's, zowel in voorgrond of achtergrond (die dus automatisch opstarten zonder dat je dat in de gaten hebt), op die PC draaien? Ik dacht trouwens dat je met HW op W7 zat en de andere, met internet verbonden partitie op W10. Is dat ook gewijzigd met de upgrade naar HW5?

Optimalisatie van de PC. Dit moet je dan uitvoeren:
- Processor op constante snelheid laten lopen: https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=32793#p32793
- Services uitzetten: https://pcorgel.nl/viewtopic.php?f=12&t=3717
De eerste staat ook in het boek. De 2e is de lijst van W10 services uitgebreid t.o.v. het boek.

In W10 zijn er in ieder geval achtergrond-apps. Die kun je uitzetten:
- druk, om deze apps te stoppen, tegelijk op de Windows-logotoets en toets I
- klik op het icoontje Privacy
- zet in de rubriek Algemeen (het scherm dat het eerste zichtbaar is) alle privacy schakelaars op Uit
- scrol in de linkerkolom naar beneden en kies Activiteitengeschiedenis. Haal de vinkjes weg
- scrol in de linkerkolom verder naar beneden en kies Overige apparaten. Zet de schakelaars op Uit
- scrol in de linkerkolom verder naar beneden en kies Achtergrond-apps. Zet de schakelaar rechts boven in dit scherm 'Apps mogen op de achtergrond worden uitgevoerd' op Uit. Alle schakelaars voor de verschillende apps op dezelfde pagina gaan daardoor ook op Uit
- sluit het instellingen window af

Met het gratis programma O&O AppBuster, te downloaden vanaf de website www.oo-software.com/en/ooappbuster, kun je onnodige apps verwijderen. Het programma werkt alleen onder Windows 10!!
- start het programma op als administrator
- ga naar 'View' en zorg dat er alleen vinkjes staan bij 'Group by Type', 'Hidden Apps' en 'Normal Apps'. Alle apps, die verwijderd kunnen en mogen worden, zijn nu zichtbaar
- vink alle apps aan
- ga naar 'Actions' en klik op 'Remove apps'
Sluit het programma af als het verwijderen klaar is.


@Jan Wim: test is uitgevoerd in de trial mode van HW5

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 dec 2019 23:36

Re: Hauptwerk V is uit

FredM schreef:
Maar dan het echte probleem: als ik muziek opneem als MIDI, de opname stop en het bestand een naam geef, dan hangt Hauptwerk5 zich volledig op bij indrukken van save. Na tien minuten nog steeds "Non-responding" Als ik dan verder kijk, is de MIDI file wel opgeslagen maar zonder de opgegeven naam, en als naam Hauptwerk-ddmmyyy. ... standaard benaming als je geen custom naam opgeeft.

Het zich ophangen bij opslaan als MIDI is 100% reproduceerbaar.


Fred, die bug is beschreven op MDA forumhttp://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=10&t=17970

HAUPTWERK FREEZES WHEN STOPPING MIDI RECORDING WITH SPECIFIC COMBINATION OF RECORDING OPTIONS:

Hauptwerk v5.0.0 freezes when stopping MIDI recording if (and only if) exactly the following combination of recording options are ticked on Hauptwerk's 'Recorder/player' large control panel:

- 'Arm audio recording': *not* ticked.
- 'Arm MIDI recording': ticked.
- 'Prompt for name': *ticked.

As a temporary work-around, please use any other combinations of those those options. For example, ensure that 'Arm audio recording' is also ticked when recording MIDI (or that 'Prompt for name' is not ticked).

(This is a bug, and we'll make sure this gets fixed properly as a matter of priority for v5.0.1.)
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 26 dec 2019 12:50

Re: Hauptwerk V is uit

Dank jullie voor de snelle reactie. Ik heb voor HW4 al eea. uitgezet, maar je tip van background apps en het toolje zijn nuttige aanvullingen
Ik ga nog verder met testen. Ook moet ik Dudelange weer aan de gang krijgen. Ik heb op mijn account bij Voxus de bestanden weer gedownload. We zullen zien of het orgel te installeren is.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 27 dec 2019 21:33

Re: Hauptwerk V is uit

Evert-Jan schreef:Aanvullend op Jos zijn vraag:

Heb je license manager ook op de HW PC geïnstalleerd?
Wat staat in de HW activity logfile?

Het lijkt erop dat de dongle niet gezien wordt.



Attent dat je op mn vraag terug komt Evert-Jan, ik had je reactie nog niet eerder gezien. Heb geprobeerd geheugen te sparen e.d., maar buffer size krijg ik niet naar beneden zonder tikken in audio.
License manager staat op HW pc geïnstalleerd. Wat bedoel je met HW activity logfile?

Groet,
Jos

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 dec 2019 21:40

Re: Hauptwerk V is uit

Jos

heb je de zaken die in dit topic (viewtopic.php?p=43790#p43790) worden genoemd, ook uitgevoerd?
Dat zorgt er voor dat de CPU op constante snelheid loopt. Die audiotikken worden veroorzaakt doordat de processor niet constant loopt en door processen, die veel CPU tijd vreten waardoor de CPU niet aan HW taken toekomt.

Een kleiner buffer zorgt altijd voor meer processorbelasting, dus eerder kans op tikken.
De processor moet voldoende capaciteit hebben om dat buffer te vullen. Ik weer niet wat voor processor in jouw PC zit.

De activitylog file staat in menu Help | VIew activity logfile. Daar schrijft HW allerlei zaken in, wat gemeten is en de errors.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 27 dec 2019 23:47

Re: Hauptwerk V is uit

Evert Jan,

Je tips en de OO-software tool waren een uitkomst. De CPU springt niet meer in het rood, maar tot maximaal beginnend in het geel. Geen glitches meer.

Weet je of ik voor het herinstalleren van Dudelange eerst de huidige versie moet uninstallen? Of wordt de oude versie netjes overschreven door herinstaleren?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 dec 2019 00:22

Re: Hauptwerk V is uit

Die tools en instellingen win W10 moet je in de gaten houden, want Microsoft wil soms instellingen terugzetten. Dus gewoon nalopen na een update en tooltje opnieuw draaien.

Ik heb geen Dudelange, maar in principe kun je het er gewoon overheen installeren. De oude encrypte WAV bestanden worden overschreven door de nieuwe.
Alleen enkele MDA sets moet je eerst verwijderen en dan pas de nieuwe installeren (men heeft denk ik in de nieuwe installatie set niet alle WAV files meegeleverd waardoor HW5 het orgel niet laadt. Er zal wel een update komen),

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 28 dec 2019 22:17

Re: Hauptwerk V is uit

Evert-Jan schreef:Jos

heb je de zaken die in dit topic (https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=43790#p43790) worden genoemd, ook uitgevoerd?
Dat zorgt er voor dat de CPU op constante snelheid loopt. Die audiotikken worden veroorzaakt doordat de processor niet constant loopt en door processen, die veel CPU tijd vreten waardoor de CPU niet aan HW taken toekomt.

Een kleiner buffer zorgt altijd voor meer processorbelasting, dus eerder kans op tikken.
De processor moet voldoende capaciteit hebben om dat buffer te vullen. Ik weer niet wat voor processor in jouw PC zit.

De activitylog file staat in menu Help | VIew activity logfile. Daar schrijft HW allerlei zaken in, wat gemeten is en de errors.


Evert-Jan,

Het is opgelost, mijn geluidskaart was niet goed ingesteld. Nu heb ik weer prima geluid.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com