Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 20 dec 2019 14:53

Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

Ik denk dat het grootste voordeel van Hauptwerk V is dat je nu zelf eenvoudig via IR van 'stereo sets' 'surround sets' kunt maken.

Ik heb nooit de moeite genomen om naast Hauptwerk allerlei software te installeren om galm toe te voegen.
Voor mij is IR dus nieuw.
Maar het lijkt mij, nu met Hauptwerk V, een eenvoudige manier om van de vele stereo sample sets (die ik niet meer gebruik omdat ze geen surround zijn) een surround set te maken.

Het idee is eenvoudig:
- mijn 2 front-speakers laat ik de normale-stereo-samples afspelen
- naar mijn 2 rear-speakers stuur ik: stereo-samples + IR

Ik wil dit doen voor sets zoals:
- MDA Kampen
- OAM Arlesheim
- OAM Vollenhove
- MDA Metz
- OAM Trost/Waltershausen

Mijn vragen:
1. Is dit een goed idee?
2. Kan dit ook bij sets waarbij er al veel galm op de samples zit (Kampen / Metz)
3a. Welke (standaard Hauptwerk) IR zal ik gebruiken?
3b. Welke waarde voor 'Wet pre-delay ms'?
3c. Welke waarde voor 'Wet mix %'?

Ik snap dat dit allemaal nogal smaakgevoelig is, maar iemand met een beetje ervaring kan mij (en ik denk veel anderen) helpen met een paar hints.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 dec 2019 15:08

Re: Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

Gert schreef:
Mijn vragen:
1. Is dit een goed idee?
Ja een IR over een bestaande set is net als alchohol " geniet maar IR met mate"

2. Kan dit ook bij sets waarbij er al veel galm op de samples zit (Kampen / Metz)
Zeker wel , verstandig is het wel om de galm staart te truncate. zolang er geen Eigen set IR beschikbaar is

3a. Welke (standaard Hauptwerk) IR zal ik gebruiken?
Moeilijk beantwoorden de standaard meegeleverde IR zijn niet echt subliem vind ik, maar goed om te proberen is het een kwestie van Trial.

3b. Welke waarde voor 'Wet pre-delay ms'?
dit is afhankelijk of je bv . al een summiere IR aan je front signaal gaat toevoegen, dan moet je de pre-delay net zover op het gehoor zetten dat de IR los staat in de ruimte maar dat er geen hoorbaar "gat" tussen front en rear galm ontstaat.

3c. Welke waarde voor 'Wet mix %'?
ook hier is het van belang ga je al bijmengen op je front, zoja zal dat uiteindelijk weer invloed hebben op je Waarde
het is even stoeien, de 1e keer zal het een lichte teleurstelling geven, maar door te proberen zul je ergens een bepaalde match horen, dat is per persoon verschillend, en ik zou bij die match stoppen qua instelling IR






Gert,
je kan inderdaad je fronts zonder IR mengen, heb je een vrij droge set kan je al overwegen om heel summier zelfs in je front speakers wat IR toe tevoegen, dan krijg je al een kleine natuurlijke pre-delay.

Vervolgens kan je op je rears een IR qua afstand naar smaak toevoegen.

er is geen vuistregel van een instelling, een IR is als koken beetje meer/minder zout in de bereiding.
zo ook met de instellingen het is veel smaak gebonden.

Dat kan in het beging verwarrend zijn maar het geeft ook een grote mate van vrijheid.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 dec 2019 17:15

Re: Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

JA, ok, dit alles kon idd al heel goed in 4, maar voor mensen die niet met een DAW willen werken ( hoewel daar nog steeds veel voordelen aan zijn) ist wellicht handig in 5.

Die predelay milliseconds wordt standaard in de studio wereld ingesteld tussen 50 en 100 milliseconds. Bij orgels zou ik geneigd zijn om meer richting 100 te denken, omdat je daar meestalzo,n grote akoestiek hebt. Wil je ene kleinere akoestiek dan is het wellicht handig om gewoon 50 millisec te doen.

De bedoeling hiervan is, dat je toonaanzet niet meteen verdrinkt in de galm, dus je behoudt wat meer transparantie.

Bij deze nog even een opmerking van JIri op Facebook: hij heeft getest max polyfonie met een PC van 5 jrooud, en ging van rond de 8000 naar 11000 pijpen van 4 naar 5. Dit is toch wel weer een nadeknkertje voor degenen die nog niet "om" zijn zoals ondergetekende.....

HG

Geert

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 jan 2020 14:57

Re: Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

Met Hauptwerk V heb ik al mijn oude samplesets weer geïnstalleerd, ook de stereo sets die ik niet meer gebruikte omdat een surround opstelling heb.

Nu heb ik Mxr Preset 2 ingesteld voor stereo sets met deze IR:
Afbeelding

Nu speel ik weer met veel genoegen op Forcalquier, deze set heeft veel detail in de Wet (Front) samples, met deze IR naar de rear wordt het een prachtige surround-set.
Hetzelfde doe ik bij o.a. de Vollenhove set.
De oude sets ben ik weer aan het herontdekken.

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 jan 2020 12:56

Re: Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

Op de website van Inspired Acoustics staat nu ook een blog over IR gebruik.
https://www.inspiredacoustics.com/en/inspirations/blog/how-use-impulse-responses-hauptwerk/view

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 08 feb 2020 00:05

Re: Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

De volgende ervaring heb ik met de convolutie-galm:
Wanneer ik die toevoeg aan het ene orgel, staat deze standaard ook bij de andere orgels, aangezien de functie valt onder general-settings. Eén en ander houdt in dat de galm per keer, per orgel aan of uitgezet moet worden. Erg omslachtig terwijl, als je dit via organ-settings zou doen, en het per orgel kan opslaan....
Klopt dat of doe ik iets niet goed?

Mario

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 feb 2020 00:14

Re: Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

Mario

je moet orgels met galm onder 1 preset definiëren (bijv. preset 1), en bijv. stereo/surround orgels zonder IR gebruik onder een andere preset (bijv. preset 2). En het gekozen preset nummer voor elk orgel wordt in de orgelsettings van dat orgel opgeslagen.
Nu heb je alle orgels onder 1 preset gedefinieerd, met dit als gevolg.
Je hebt 8 presets per HW config, dus mogelijkheden genoeg.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 08 feb 2020 22:50

Re: Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

Evert-Jan schreef:Mario

je moet orgels met galm onder 1 preset definiëren (bijv. preset 1), en bijv. stereo/surround orgels zonder IR gebruik onder een andere preset (bijv. preset 2). En het gekozen preset nummer voor elk orgel wordt in de orgelsettings van dat orgel opgeslagen.
Nu heb je alle orgels onder 1 preset gedefinieerd, met dit als gevolg.
Je hebt 8 presets per HW config, dus mogelijkheden genoeg.


Dat lukt inderdaad. Bedankt Evert-Jan!

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 23 feb 2020 18:55

Re: Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

Vroeger kon je bij Sonusp. IR's kopen, of zelfs demo's gratis downloaden.
Destijds heb ik een paar van die IR's gekocht zoals bijvoorbeeld Zwolle en St max.

Nu ik probeer deze in te laden in HW 5 kom ik er achter dat dit niet gaat. :cry:

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 feb 2020 22:36

Re: Maak van een stereo-sampleset een surround-set via IR

De IR's van destijds zijn stereo IR's.
In HW5 kunnen alleen IR's gebruikt worden die 'True stereo' zijn. Of te wel: er zijn 2 zenders (LS boxen) en 2 ontvangers (2 microfones). Dat maar het 'True stereo'. Zie het plaatje waar je 4 wegen ziet van zenders naar ontvangers: 2x rood en 2x blauw.
True stereo.jpg


De oude IR's zijn door Jiri denk ik (deels) 'True stereo' gemaakt vanuit de stereo opname. Hij nam toen al wel surround op (Caen, St. Maximin, etc.), maar of als die IR's 'True stereo' zijn .....
De paar IR demo's die ik heb, zijn dat niet.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com