Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 16 maart 2020 14:56

Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Hallo,

Al een tijdje heb ik het probleem dat windows niet doorstart na het verschijnen van het welkom scherm.
Uiteindelijk heb ik windows (10) over de oude versie heen geïnstalleerd. Alle instellingen zijn overgenomen in de nieuwe installatie.
Nu heb ik het volgende verschijnsel: Als windows is opgestart duurt het wel 20 sec. dat Hauptwerk opstart. Irritant lang.
Is er een manier om deze tijd te verkorten?
De procedure op blz. 39 van het handboek van Evert-Jan heb ik doorlopen. Dat klopt wel.
Als één van jullie een oplossing weet, dan hoor ik het graag.

Groet,
Piet Alkema

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2020 16:18

Re: Automatisch starten van Hauptwerk

Er zijn 2 wachttijden in HW4:
1. een max. tijd wachten op de USB dongle. Korter maken heeft geen zin. Het is de maximale tijd van wachten. De USB driver voor de dongle moet geladen zijn en daar wacht HW op. Je zou de neiuwste versie van de driver kunnen proberen.
2. een ingestelde wachttijd vnl. bedoelt om de audio driver de kans te geven eerst op te starten.
Die 2e wachttijd kun je inkorten, totdat het fout gaat. Dan de vorige tijd weer instellen.
Zie pagina 65
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 16 maart 2020 17:08

Re: Automatisch starten van Hauptwerk

Dag Evert-Jan,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb de nieuwste (?? 2015) dongle driver opnieuw geïnstalleerd.
Resultaat is hetzelfde. De oude installatie gaf dit probleem niet, dat is het vreemde.
Ook daar stonden de General Prefences op de standaard waarden.
Is 2015 de laatste dongle driver update?

Groet,
Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2020 17:37

Re: Automatisch starten van Hauptwerk

De actuele versie staat hier: https://sentinelcustomer.gemalto.com/sentineldownloads/.
Kies in geval van Windows voor de download 'Sentinel HASP/LDK - Windows GUI Run-time Installer'. Rechter kolom. 17.9 MB, Version 7.103, Released 2019-12-27

Pak de zipfile uit na het downloaden en installeer de driver.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 16 maart 2020 18:36

Re: Automatisch starten van Hauptwerk

Helaas, ook dit levert geen beter resultaat op.
Het moet een probleem zijn die door Windows 10 wordt veroorzaakt lijkt me.
Ik heb geen idee waar ik het in moet zoeken.

Groet,
Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2020 19:38

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Probleem is waarschijnlijk veroorzaakt omdat de PC aan internet hangt en er een update (van drivers) heeft plaatsgevonden.
Jammer dat je Windows eroverheen geïnstalleerd hebt. Daarmee zijn de herstelpunten, als ze al aanstonden, om zeep geholpen. Je kunt dan niet terug naar een wel goed werkende situatie.

Je kunt de bootlog van Windows 10 aanzetten en kijken of daar wat in zit.
Tik in het zoekvak bij de startknop msconfig.exe in.
Ga naar tabje 'boot" en zet een vinkje bij bootlog.
Herstart de PC
Als de PC is opgestart, bekijk dan in een editor (notepad oid) dit bestand: c:\Windows\ntbtlog.txt
Ik weet niet of daar ook fouten in gelogd worden.
Als dit gebeurd is het vinkje bij bootlog weer weghalen.

Je kunt ook in de Eventlog kijken.
Klik met de rechtermuisknop op de startknop en kies "eventlog"
Kies in het scherm voor Event Viewer --> Windows logs --> System. Wacht even tot het middelste deel van het scherm gevuld is.
En kijk of daar errors en/of warnings van bijv. drivers staan.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 16 maart 2020 19:59

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Is het ook mogelijk om de Hauptwerk installatie cd te draaien en Hauptwerk weer te installeren (in mijn geval op de D: schijf)?
Het zou kunnen dat ik dan in Hauptwerk opnieuw kan aangeven dat deze automatisch gestart moet worden en dat dan de juiste settings in Windows komen te staan?
Of haal ik me dan een hoop ellende op de hals doordat Hauptwerk niet meer goed werkt?
Het vreemde is dat ik in beide mogelijkheden voor het opstarten op blz. 39, de link naar Hauptwerk heb verwijderd, maar dat Hauptwerk wel automatisch (na 20 sec) opstart.

Gr. Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2020 20:32

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Als HW nog steeds automatisch start, dan moet er nog een gebruiker op de PC zijn. En in diens startup folder staat het HW icoontje. HW kan dat zelf doen en daar neerzetten, als je (de gebruiker die HW installeert) bij installeren ene vinkje zet bij 'autom. starten'

Download Autoruns: https://docs.microsoft.com/en-us/sysint ... s/autoruns
Prg uitpakken en dat starten als Administrator (Start daarvoor de Windows verkenner, klik met de rechtermuisknop op autoruns.exe en kies 'Als administrator uitvoeren')
Op tabje Logon kun je zien of er nog een HW icoontje staat. Deze weggooien (rechtermuisknop en delete kiezen)

Het HW programma zelf kan NIET op D of een andere drive geïnstalleerd worden; alleen standaard in c:\program files.
Dat gaat NOOIT werken.


Hangt de PC aan internet?
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 16 maart 2020 20:50

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Met Hauptwerk opnieuw installeren bedoel ik ook het installeren op de C: schijf maar de samples enz. staan op de D: schijf.
Kan ik Hauptwerk op de C: schijf opnieuw aangepast installeren met verwijzingen naar de D: schijf zonder alle instellingen in de war te gooien in Hauptwerk?
In ieder geval bedankt voor je suggesties en ik ga er morgen mee aan de slag.
Ik laat het je weten.

Fijne avond nog.

Groet Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 16 maart 2020 21:16

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

O ja, de PC hangt normaal niet aan het internet, omdat de netwerk adapter is uitgeschakeld.
Door deze in te schakelen kan ik zo op internet komen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2020 21:57

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Je kunt HW gewoon opnieuw installeren en daarbij de huidige of nieuwe locaties van samples en cache files en USerData kan worden opgegeven. Als het nieuwe locaties zijn, dan verhuist HW die bestanden.
Settings blijven bewaard. Maar maak voor de zekerheid een backup via menu File | Backup your settings ...

Vraag: hoe komt het dat de PC (ineens) langzaam opstart? Iets geïnstalleerd? PC aan internet geweest waardoor er een update heeft plaatsgevonden?
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 16 maart 2020 22:51

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Het probleem met Windows is gekomen toen ik 2 Nieuwe touchscreens heb geïnstalleerd.
Veel problemen gehad om de touchscreens goed werkend te krijgen. Daarna bleef de PC regelmatig hangen bij het welkom scherm.
Daarna heb ik een nieuwe videokaart geïnstalleerd. Hiermee veel problemen gehad met het vinden van de juiste driver. Daarbij heeft de PC een tijdje aan internet gehangen e n zijn er ongewild updates geïnstalleerd.
Vandaar mijn laatste redmiddel om Windows opnieuw te installeren. Het lijkt er op dat de opstartproblemen verholpen zijn, alleen het vertraagde opstarten van HW is nog een storende factor.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 18 maart 2020 15:35

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Beste Evert-Jan,

Na anderhalve dag speuren, installeren en uit proberen heb ik nog geen resultaat kunnen boeken.
Ik heb Hauptwerk opnieuw geïnstalleerd. Ook dit gaf geen snellere opstarttijd.
Sterker nog, bij het starten van een sampleset kreeg ik de foutmelding 'Could not open MIDI IN Port USB Midi. Make sure that the Port is not used by another program.'

Het bleek dat HW 2 keer werd gestart.
Fijn dat je me attent hebt gemaakt op het programma Autorun.
Één verwijzing naar HW eruit gehaald. Bij het opstarten was nu de fout verdwenen, hopelijk komt die niet weer terug.
Ik heb besloten de vertraagde opstart maar te accepteren. Tzt ga ik Windows 10 helemaal opnieuw installeren incl. Hauptwerk. Laat het nu eerst even rusten.

Toch heb ik nog een andere vraag, als je het niet erg vindt:
Zolang ik HW gebruik hoor ik op de achtergrond een zacht gerommel door de speakers. Die wordt ven sterker als ik de muis gebruik, het toetsenbord gebruik, of op een scherm een registerknop indruk. Bij sommige sampleset is het achtergrond gerommel echt storend.
Ik dacht dat het misschien aan de aarding van de computer kon liggen en/of versterker, maar dat was niet de oorzaak.
Heb jij dit verschijnsel als eens eerder meegemaakt of er van gehoord?

Groet, Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 maart 2020 16:23

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Piet

je moet HW ooit een keer geinstalleerd hebben onder een andere gebruiker. Anders kan HW niet 2x opstarten als je het opnieuw geinstalleerd hebben. Of je moet in de startup map nog een command file hebben staan, waarin HW ook gestart wordt.
Als dat niet zo is: als de met de Windows verkenner in c:\users of c:\gebruikers kijkt, zie je naast de huidige gebruiker en public nog andere gebruikers?

Wat die storende geluiden betreft: gebruik je de geluidskaart van het moederbord? Soms wil dat wel eens storen als je met de muis beweegt.
Andere mogelijkheid dat toevallig alles op een dezelfde USB hub zit. Dus je USB geluidskaart, muis, e.d. En je touchscreen is ook met USB verbonden. Gebruik je een externe hub?
Als dat niet het geval is, kun je in Windows apparaatbeheer kijken welke hubs gebruikt worden en waarvoor
Met het prog. USBdeview kun je dat bekijken. Download: https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html. x64 versie pakken. Uitpakken en direct draaien
Alleen de groene regels tonen de op dat moment aangesloten USB apparaten
Je moet zorgen dat de externe geluidskaart alleen op een USB hub zit en de rest op de andere hubs.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 18 maart 2020 17:28

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Er zijn geen andere gebruikers.
Daarom ga ik tzt Windows helemaal schoon installeren, dan moet ik van het probleem af zijn.
Momenteel het orgel weer dichtgemaakt. Het lijkt (??) nu goed te werken behalve de vertraagde start.

Wat betreft het storende gerommel:
Ik gebruik geen hub maar wel een PCI USB uitbreidingskaart in de PC. Kan het zo niet zien maar het kan zijn dat de externe Focusrite geluidskaart daar op staat met nog andere aansluitingen. Alle windows geluiden staan uit.
Moet ik misschien in de Bios nog iets uit schakelen wat van invloed kan hebben op het gerommel. Verder is er niets op de geluidsuitgang van het moederbord aangesloten.
Ik kan de Focusrite USB ingang wel eens verplaatsen naar de USB aansluiting op het front van de computer.
Laatst bijgewerkt door Piet Alkema op 18 maart 2020 19:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 maart 2020 17:54

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

De geluidskaart moet je aansluiten op een USB aansluiting die op de PC zelf zit en niet een USB aansluiting die op de uitbreidingskaart. Anders moet je er 2 even verwisselen als de PC geen vrije USB aansluiting heeft zodat de geluidskaart rechtstreeks op de PC zelf zit.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 18 maart 2020 18:12

Re: Automatisch starten van Hauptwerk gaat traag

Ga ik controleren en evt. verplaatsen

Dank je wel voor alle moeite die je hebt gedaan.
Echt super.

Ik laat je wel even weten hoe het eea is afgelopen
Ik denk er ook over om de PC geheel om te bouwen naar de huidige maatstaven. De PC is inmiddels 9 jaar oud en het vinden van drivers wordt steeds moeilijker.
Een compleet nieuwe installatie is zeker niet overbodig.

Groet,
Piet

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com