Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zwelpedaal perikelen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 23 sep 2020 17:08

Zwelpedaal perikelen

Het zwelpedaal van mijn orgel werkt bij sommige samplesets niet naar behoren.
Als ik het pedaal intrap van minimaal naar maximaal verlopen de volume variaties niet vloeiend maar met sprongetjes (hakkelig), met name vanaf de minimale stand, dus bij zachte volumes.
Het vreemde is dat het probleem zich bij sommige samplesets voordoet, terwijl een aantal andere samplesets probleemloos werken.

Allereerst wat aanvullende gegevens:
Als Hauptwerk console gebruik ik een Eminent Amadeus 20 LX (2012).
Bij gebruik van het originele orgel, dus zonder koppeling met Hauptwerk, werken de beide zwelpedalen uitstekend. Bij gebruik als Hauptwerk Console doet het probleem zich bij beide pedalen in gelijke mate voor.
Ik werk met Hauptwerk V, maar het probleem was hetzelfde bij Hauptwerk IV.

De samplesets die geen problemen geven (vloeiend verloop):
- Milan: St. Eucaire, Metz.
- Sygsoft: Oude Kerk Zeist
- Sonus Paradisi: Hoofdorgel Laurenskerk, Rotterdam (Demo)
- Sonus Paradisi: Dom, Billerbeck (Demo)

Samplesets waarbij bovengenoemd probleem zich voordoet (hakkelig):
- Sygsoft: Laurentius, Rotterdam (mijn favoriete orgel!)
- Piotr Grabowski: Cathedraal St. Marie, Oloron
- Piotr Grabowski: Pfarrkirche, Friesach

Omdat sommige orgels goed werken lijkt het me logisch dat het probleem moet worden gezocht in de combinatie van Hauptwerk en de betreffende sampleset.
Het zwelpedaal bedient bij een echt orgel de luiken van de zwelkast. Die gaan nooit met sprongetjes open en dicht. Hauptwerk zal naar ik aanneem deze normale werking zeker imiteren door de volumevariaties vloeiend te laten verlopen, met een maximale volumeverandering per tijdseenheid/pedaalstand. De vraag is alleen of de gebruiker dit kan beïnvloeden d.m.v. een vinkje hier of daar, of dat het een instelling van de sampleset fabrikant is.

Daarom heb ik uitvoerig gecorrespondeerd met Fred de Jong van Sygsoft Holland. Van deze firma heb ik immers een sampleset zònder het probleem (Zeist) en een mèt (Laurentius).
Uiteindelijk is uit dit overleg geen oplossing gekomen. Er was volgens Fred op dit punt geen principieel verschil tussen beide orgels, behalve dan het verschil in omvang. Hij wees me op het mogelijke vinkje bij Organ Settings / Organ Preferences / Disable Swellbox filter. De aanwezigheid van dit vinkje bespaart rekenkracht omdat dan niet alle parameters van de pijpen worden aangepast als functie van de stand van het zwelpedaal, i.e. hoe hoger het volume hoe helderder de toon. Het effect van dit vinkje was duidelijk, maar bracht verder geen oplossing. Fred kon het probleem niet voor mij oplossen, bovendien was ik de enige die klaagde..

Om dit item niet te omvangrijk te maken heb ik me beperkt tot de m.i. belangrijkste zaken. Ik heb ook nog uitgebreid gekeken naar de reeks MIDI codes die worden gegenereerd door de zwelpedalen van het Eminent orgel en wat er gebeurt als je een pedaal snel in- of uittrapt. Desgewenst kan ik daarvan verslag doen.
Ook heb ik “Hauptwerk V in de praktijk” van Evert-Jan uitgebreid geraaadpleegd, maar helaas zonder resultaat.

Vandaar dat ik me nu tot dit forum wend in de hoop dat iemand me verder kan helpen. Ik hoor graag of u deze problemen herkent en of er een oplossing is

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 sep 2020 18:48

Re: Zwelpedaal perikelen

Jaap

Je hebt zelf al veel onderzocht. Hulde.

Ik denk dat dit probleem iets van dingen uitsluiten wordt: dit en dat is het niet.

Kun je een MIDI file maken, waarbij je bij 1 register en 1 toets ingedrukt de zwel langzaam laat toenemen en afnemen?
En dan maar bij Oude Kerk Zeist (goed) en Laurentius, Rotterdam (fout) omdat deze van dezelfde maker zijn. In het 2e geval moet de fout wel hoorbaar zijn (ik weet niet of het issue altijd optreedt of vaak of veel of ....).
De beide bestanden zippen en aan je reactiebericht toevoegen.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 23 sep 2020 21:51

Re: Zwelpedaal perikelen

Evert-Jan,

Bedankt voor je reactie. Ik zal morgen aan je verzoek voldoen.

Ik probeer even te begrijpen wat je kan doen met de MIDI files van beide orgels.
Als jij in het bezit bent van beide samplesets (wat me niet onwaarschijnlijk lijkt) kun je ze afspelen en beoordelen of de fouten bij jou ook optreden ... ?

Wat betreft de reproduceerbaarheid van het probleem: bij de "foute" orgels treedt het effect altijd op, maar het is erg afhankelijk van de snelheid waarmee het zwelpedaal wordt bewogen. Als je kijkt naar de MIDI codes die langs komen dan zie je ongeveer 40 codes tussen 0 en 127 als je het pedaal heeeeel langzaam bedient. Naarmate je het pedaal sneller intrapt worden er minder codes gegenereerd en zijn dus de intervallen tussen de getallen groter.
De getallenreeks is (ongeveer): 0, 5, 14, 30, 43, 56, 64, 72, 85, 90, 93, 96, 98, 99 ... 127 (alle codes tussen 99 en 127 komen voorbij). In het begin zitten dus grote sprongen die de fout zouden kunnen verklaren.
Maar als je het pedaal snel intrapt komen slechts enkele codes voorbij waar de "goede" orgels blijkbaar mee uit de voeten kunnen.
De MIDI codes heb ik bekeken met het programma Pocket MIDI en in de Logfile van Hauptwerk.
I

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 sep 2020 21:59

Re: Zwelpedaal perikelen

Van je "foute sets" heb ik Friesach; de andere 2 niet. Dus doe ook maar een midi file van Friesach ;). Ik kan die zelf hier ook testen. En je mag die logfiles ook meesturen.

De grote stappen in het begin komt door de potmeter, die aan het zwelpedaal gekoppeld is. Maar die grote stappen treedt ook op bij de "goede sets".
Heb je ook getallen in stappen van Billerbeck?

Wat voor merk/type geluidskaart heb je?
Wat voor processor zit er in jouw HW PC? En welke windows versie?

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 23 sep 2020 23:24

Re: Zwelpedaal perikelen

Ik zal morgen proberen de gevraagde MIDI files van Zeist en Friesach en Billerbeck proberen te produceren en op te sturen.

Mijn geluidskaart/MIDI interface is Focusrite Scarlett 2i4 (2nd Gen).
Ik gebruik Windows 10 Home 64 bit, en processor Intel Core i7-6700 3.40 GHz.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 25 sep 2020 16:25

Re: Zwelpedaal perikelen

Inmiddels heb ik de gevraagde tests op 4 verschillende orgels toegepast.
Dit heeft interessante gegevens opgeleverd .....

Ik wil deze bestanden als bijlagen toevoegen, maar daarvoor moet ik ze converteren naar Zip formaat.
Mijn WinZip Trial periode is sinds lange tijd verlopen, ik wordt daar dagelijks aan herinnerd.
Geen bezwaar om die software te kopen:
WinZip 25 Standard 36,24 euro, de Pro versie 10 euro extra.

Is dit het juiste programma of adviseer je iets anders?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 sep 2020 16:54

Re: Zwelpedaal perikelen

Winzip verwijderen van je PC en het gratis 7zip installeren. Dit programma doet precies hetzelfde.
7 zip downloaden (https://www.7zip.org en dan de 64 bits versie kiezen) en dat installeren.

Ik heb je daarover ook een email gestuurd.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 27 sep 2020 11:32

Re: Zwelpedaal perikelen

Bedankt voor je adviezen Evert-Jan, ik heb 7-Zip inmiddels geïnstalleerd en de MIDI bestanden, waarvan in mijn vorige bericht sprake was, gezipt.

Zoals gezegd zijn het tests van 4 verschillende orgels, de namen van het bestand geven aan op welk orgel de test is gemaakt.
De tests zijn te beluisteren door ze als MIDI bestand op het betreffende orgel af te spelen.

Elk MIDI bestand(je) bevat de volgende acties:
- Op 0 zetten van betreffende zwelpedaal
- Keuze van register (Tongwerk)
- Toets ingedrukt houden (A’ 8-voet)
- Zwelpedaal langzaam intrappen en terug
- Pauze
- Idem op normale snelheid
- Pauze
- Idem op max. snelheid.

Als ik de bestanden op mijn orgel afspeel hoor ik exact het originele gedrag van de zwelpedalen terug! Dat betekent dat bij Billerbeck en Zeist de volume veranderingen vloeiend verlopen en dat bij Laurentius en Friesach de volume veranderingen onregelmatig zijn, het gaat met sprongetjes (hakkelig). Graag verneem ik van andere forumleden of ze dit effect ook horen bij het afspelen van de desbetreffende test op hun eigen orgel.

Er is nog een test waarmee op eenvoudige wijze kan worden bekeken of de volume veranderingen wel of niet vloeiend verlopen (althans op mijn orgel). Op het beeldscherm wordt de werking van het zwelpedaal gesimuleerd door een bewegend zwelpedaal of een op- en neergaand schuifje.
In mijn geval volgen deze indicatoren bij Friesach en Laurentius snelle bewegingen van het pedaal (geeft hakkels), terwijl er bij Billerbeck en Zeist een vertraging optreedt (vloeiend verloop).

De hamvraag is nu waardoor dit verschil (in mijn geval) wordt veroorzaakt:
- Is het de werking van mijn zwelpedaal (Eminent Amadeus 20, bouwjaar 2012)?
- Gaat er iets fout in de overdracht van de MIDI signalen?
- Een vinkje teveel of te weinig in Hauptwerk?
- Ligt het aan de betreffende sampleset (“iets” in de ODF)?
- …..?

Om deze vraag te beantwoorden heb ik uw hulp nodig.
Bent u tevreden over de werking van uw zwelpedaal en verloopt alles vloeiend?
Heeft u soortgelijke problemen als ik?
U zou mij zeer verblijden met een berichtje op dit forum, met vermelding van het type zwelpedaal.
Helemaal mooi zou het zijn als er zich een gebruiker van een Eminent Amadeus 20 meldt!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 11 nov 2020 15:08

Re: Zwelpedaal perikelen

Goedemiddag Jaap,

Je bent niet de enige met Zwelwerk-perikelen.

Ik heb sinds kort Schiedam, met daarin wat samples van de Laurentius in zwelkast, en ook een alles behalve vloeiend verloop van de slider. Het getal van de minimal position te veranderen brengt geen soelaas. Het verschuiven van de slider gaat soepeler maar bestrijkt dan niet het hele gebied meer.
Frappant is dat ik bij Friesach, dat bij jou problemen oplevert, bij mij geen problemen ondervind :roll:
Ook Aix doet het goed. Billerbeck heb ik niet kunnen controleren, dat set heb ik verwijderd.

Heb jij al toevallig een oplossing ontvangen?
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 11 nov 2020 22:48

Re: Zwelpedaal perikelen

Hallo Harm,

Het feit dat je bij Friesach geen problemen hebt duidt erop dat het waarschijnlijk een ander probleem is als bij mij.
Je vermeldt dat bij jou de slider alles behalve vloeiend verloopt, geldt dat ook voor de volume veranderingen?

Het eerste waar ik aan denk is dat je wellicht het zwelpedaal niet goed hebt ingelezen met MIDI learn, je zou kunnen proberen dat opnieuw te doen en daarbij het zwelpedaal vooral heeeeel langzaam in- en uit te trappen.
Ik ben benieuwd naar de configuratie van jouw console, gebruik je daarvoor een bestaand orgel of is het opgebouwd uit losse onderdelen?

Wat mijn eigen probleem betreft: na mijn laatste bericht heb ik, met hulp Evert-Jan, geïnventariseerd bij welke orgels problemen optreden. Wat betreft de hakkels in het volume is dat alleen bij de eerder genoemde 3 orgels het geval. Ook heb ik gekeken naar onregelmatigheden in de presentatie van de afbeelding van het zwelpedaal en de sliders, het voert tever om dat hier allemaal te noemen. Het verslag hiervan is bijna afgerond en is t.z.t. beschikbaar.

Dit onderzoek heeft bevestigd dat de basis van de problemen is gelegen in de a-lineaire reeks codes die mijn zwelpedaal verzendt, bovendien worden steeds meer codes weggelaten naarmate het pedaal sneller wordt ingetrapt. Hauptwerk biedt mogelijkheden om deze problemen in de ODF op te lossen, maar daarvan maken niet alle sampelset leveranciers adequaat gebruik.

Ook heb ik overlegd met Eminent om te zien of het orgel kan worden omgebouwd en voorzien van een lineaire reeks codes, zoals die ook in hun nieuwe consoles worden toegepast. Dat is inderdaad mogelijk maar het orgel moet dan terug naar de fabriek en de kosten zijn in de orde van een dure sampleset.

Ik ben benieuwd naar je aanvullende informatie en naar je verdere ervaringen.

Groeten, Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 20 nov 2020 22:50

Re: Zwelpedaal perikelen

Goedenavond Jaap,
Ik ben nog enige antwoorden schuldig:


Jaap Langerak schreef:Het feit dat je bij Friesach geen problemen hebt duidt erop dat het waarschijnlijk een ander probleem is als bij mij.
Je vermeldt dat bij jou de slider alles behalve vloeiend verloopt, geldt dat ook voor de volume veranderingen?


Ik heb nog eens goed opgelet, er is wel degelijk enig hakkelend verloop in Friesach te vernemen, conform het gedrag van het zwelpedaal. Het valt me in minder storende zin op als bij Schiedam (met dus dat Laurentius zwelwerk) Bij Aix is het verloop het minst hinderlijk en haast onwaarneembaar hakkelig.

Jaap Langerak schreef: Het eerste waar ik aan denk is dat je wellicht het zwelpedaal niet goed hebt ingelezen met MIDI learn, je zou kunnen proberen dat opnieuw te doen en daarbij het zwelpedaal vooral heeeeel langzaam in- en uit te trappen.


Dit heb ik nu gedaan, en dat gaf eigenlijk geen verbetering. Als ik integendeel heeeeel rustig met de muis de zwelpedalen van Aix, Friesach en "Laurentius" bedien, is het resultaat stukken beter, al blijft een heeel klein beetje schokkerig verloop van de pedalen en slider (Laurentius) zichtbaar. Dit is echter niet in hinderlijke zin hoorbaar.

Jaap Langerak schreef: Ik ben benieuwd naar de configuratie van jouw console, gebruik je daarvoor een bestaand orgel of is het opgebouwd uit losse onderdelen?


Mijn console is gebouwd met behulp van materialen van GINO-MIDI (Nico Goes)

Jaap Langerak schreef: Wat mijn eigen probleem betreft: na mijn laatste bericht heb ik, met hulp Evert-Jan, geïnventariseerd bij welke orgels problemen optreden. Wat betreft de hakkels in het volume is dat alleen bij de eerder genoemde 3 orgels het geval. Ook heb ik gekeken naar onregelmatigheden in de presentatie van de afbeelding van het zwelpedaal en de sliders, het voert tever om dat hier allemaal te noemen. Het verslag hiervan is bijna afgerond en is t.z.t. beschikbaar.

Dit onderzoek heeft bevestigd dat de basis van de problemen is gelegen in de a-lineaire reeks codes die mijn zwelpedaal verzendt, bovendien worden steeds meer codes weggelaten naarmate het pedaal sneller wordt ingetrapt. Hauptwerk biedt mogelijkheden om deze problemen in de ODF op te lossen, maar daarvan maken niet alle sampelset leveranciers adequaat gebruik.


Interessant gegeven! Ik wacht het resultaat van Evert-Jan's onderzoek even af!


Jaap Langerak schreef:Ook heb ik overlegd met Eminent om te zien of het orgel kan worden omgebouwd en voorzien van een lineaire reeks codes, zoals die ook in hun nieuwe consoles worden toegepast. Dat is inderdaad mogelijk maar het orgel moet dan terug naar de fabriek en de kosten zijn in de orde van een dure sampleset.


Ik kan niet terugvallen op mijn orgelfabrikant, maar mogelijk heeft Nico Goes betere potentiometers, of moeten er via de elektrospeciaalzaak wat betere exemplaren worden aangeschaft.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 22 nov 2020 23:01

Re: Zwelpedaal perikelen

Goedenavond Harm,

Je hoort nu ook hakkels bij Friesach, terwijl het bij Schiedam beter waarneembaar is.
Alvorens je tot de leverancier van je console te wenden is het belangrijk om te weten welke codes het zwelpedaal uitzendt als je het heel langzaam bedient. Vervolgens kun je bekijken wat er gebeurt als je het pedaal normaal of snel intrapt.

De uitgezonden codes zijn terug te vinden in de activity log file, hoe dat moet is beschreven in "Hauptwerk V in de praktijk" van Evert-Jan, onder punt 8 op blz. 85 en 86.
In een eerder bericht over dit onderwerp (op 23 sept.) heb ik de reeks van codes genoemd die mijn zwelpedaal produceert, dat is geen lineaire reeks, in het begin zitten grote stappen:
De getallenreeks is (ongeveer): 0, 5, 14, 30, 43, 56, 64, 72, 85, 90, 93, 96, 98, 99 ... 127 (alle codes tussen 99 en 127 komen voorbij). Inmiddels is duidelijk geworden dat dit de oorzaak van de problemen is, tevens lijkt het er op dat de meeste consoles een lineaire reeks uitzenden zodat het probleem niet optreedt.
Naarmate je het zwelpedaal sneller intrapt vallen er codes tussenuit, dit vergroot het probleem.
In mijn 1e bericht heb ik aangegeven bij welke samplesets ik geen problemen heb, daar kun je nog St. Annes, Moseley aan toevoegen. Over Aix kan ik niets zeggen, dat orgel bezit ik niet.

Als de bovengenoemde getallenreeks van jouw orgel bekend is, is het doelgerichter om je eventueel tot GINO-MIDI te wenden.
Ook heb ik nog een stille hoop dat de betreffende sampleset producenten de problemen oplossen.
Daar hoop ik dan t.z.t. op terug te komen.

Succes gewenst, ik ben benieuwd naar je meetresultaten.

Groeten, Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 23 nov 2020 10:36

Re: Zwelpedaal perikelen

Goedemorgen Jaap,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb het Hauptwerkboek niet, maar heb volgens mij wel eens een activitylog gemaakt. We gaan met de handreikingen aan de gang!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 04 dec 2020 21:49

Re: Zwelpedaal perikelen

Goedenavond Jaap,

Bij deze het activity log van het zwelpedaal van Schiedam, wat in 4 grove stappen werkt. :o

Klein_.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 04 dec 2020 22:03

Re: Zwelpedaal perikelen

Hierbij van Friesach, eerst langzaam en dan snel bediend zwelpedaal:

  Code:
2020-12-04-21-57-43: INF:2505 Audio and MIDI started. Effective polyphony limit: 4288. Output level adjustment: 0.0 dB. Enabled audio engine options: interpolation: Y, optimize for polyphony: N, wind supply model: N, swell box filters: Y, harmonic-shaping filters: Y, voicing filters: Y. Organ stats: switches: 7595, switch linkages: 21545, cont ctrls: 1018, cont ctrl linkages: 2001, pipes: 3010, layers: 3010, trem waveforms: 2, wind compartments: 8, wind linkages: 3018, wind unique linkages: 12, wind model iter freq: 10000 ns. [Mem. usage stats. MB: Approx. est. of tot. usable phys. mem. remaining: 6512, Approx. est. Hauptwerk sample/obj. mem. (excl. other data): 23349 (0 pageable). Approx. pct. phys. mem. used: 78, OS tot. 'available' phys.: 6645, OS commit tot.: 6, OS tot. page file: 3000, OS tot. virtual: 35697, OS mem. load pct: 79, OS sys. cache: 1, OS process commit: 24009, OS process page faults: 15, OS process work. set: 23958, OS process min. work. set: 26180, OS process max. work. set: 30649.]
2020-12-04-21-57-43: INF:2565 Diag: OUT: MIDI control change: port: TouchOSC Bridge, channel (1-16): 02, controller (0-127): 000, value (0-127): 127. (Raw hex bytes: B1 00 7F.)
2020-12-04-21-57-52: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 125. (Raw hex bytes: B1 07 7D.)
2020-12-04-21-57-52: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 102.
2020-12-04-21-57-52: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 123. (Raw hex bytes: B1 07 7B.)
2020-12-04-21-57-52: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 076.
2020-12-04-21-57-53: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 121. (Raw hex bytes: B1 07 79.)
2020-12-04-21-57-53: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 051.
2020-12-04-21-57-53: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 119. (Raw hex bytes: B1 07 77.)
2020-12-04-21-57-53: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 025.
2020-12-04-21-57-54: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 117. (Raw hex bytes: B1 07 75.)
2020-12-04-21-57-54: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 000.
2020-12-04-21-57-58: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 119. (Raw hex bytes: B1 07 77.)
2020-12-04-21-57-58: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 025.
2020-12-04-21-57-59: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 121. (Raw hex bytes: B1 07 79.)
2020-12-04-21-57-59: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 051.
2020-12-04-21-58-00: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 123. (Raw hex bytes: B1 07 7B.)
2020-12-04-21-58-00: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 076.
2020-12-04-21-58-02: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 125. (Raw hex bytes: B1 07 7D.)
2020-12-04-21-58-02: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 102.
2020-12-04-21-58-02: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 127. (Raw hex bytes: B1 07 7F.)
2020-12-04-21-58-02: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 127.
2020-12-04-21-58-06: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 125. (Raw hex bytes: B1 07 7D.)
2020-12-04-21-58-06: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 102.
2020-12-04-21-58-06: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 123. (Raw hex bytes: B1 07 7B.)
2020-12-04-21-58-06: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 076.
2020-12-04-21-58-06: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 121. (Raw hex bytes: B1 07 79.)
2020-12-04-21-58-06: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 051.
2020-12-04-21-58-06: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 119. (Raw hex bytes: B1 07 77.)
2020-12-04-21-58-06: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 025.
2020-12-04-21-58-06: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 117. (Raw hex bytes: B1 07 75.)
2020-12-04-21-58-06: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 000.
2020-12-04-21-58-07: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 119. (Raw hex bytes: B1 07 77.)
2020-12-04-21-58-07: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 025.
2020-12-04-21-58-07: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 121. (Raw hex bytes: B1 07 79.)
2020-12-04-21-58-07: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 051.
2020-12-04-21-58-07: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 123. (Raw hex bytes: B1 07 7B.)
2020-12-04-21-58-07: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 076.
2020-12-04-21-58-07: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 125. (Raw hex bytes: B1 07 7D.)
2020-12-04-21-58-07: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 102.
2020-12-04-21-58-07: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 127. (Raw hex bytes: B1 07 7F.)
2020-12-04-21-58-07: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 000001 'Enclosure', value (0-127): 127.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 04 dec 2020 22:06

Re: Zwelpedaal perikelen

En dit is Aix,
Eerst positief en daarna récit respecievelijk rustig en snel bediend:

  Code:
2020-12-04-22-05-55: INF:2505 Audio and MIDI started. Effective polyphony limit: 7104. Output level adjustment: -4.0 dB. Enabled audio engine options: interpolation: Y, optimize for polyphony: N, wind supply model: N, swell box filters: Y, harmonic-shaping filters: N, voicing filters: Y. Organ stats: switches: 7831, switch linkages: 20390, cont ctrls: 905, cont ctrl linkages: 1751, pipes: 2646, layers: 2646, trem waveforms: 74, wind compartments: 11, wind linkages: 2660, wind unique linkages: 13, wind model iter freq: 10000 ns. [Mem. usage stats. MB: Approx. est. of tot. usable phys. mem. remaining: 24778, Approx. est. Hauptwerk sample/obj. mem. (excl. other data): 5258 (0 pageable). Approx. pct. phys. mem. used: 17, OS tot. 'available' phys.: 24778, OS commit tot.: 2, OS tot. page file: 3000, OS tot. virtual: 35697, OS mem. load pct: 24, OS sys. cache: 2, OS process commit: 5722, OS process page faults: 17, OS process work. set: 5727, OS process min. work. set: 9553, OS process max. work. set: 30649.]
2020-12-04-22-05-55: INF:2565 Diag: OUT: MIDI control change: port: TouchOSC Bridge, channel (1-16): 02, controller (0-127): 059, value (0-127): 127. (Raw hex bytes: B1 3B 7F.)
2020-12-04-22-06-15: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 081. (Raw hex bytes: B2 07 51.)
2020-12-04-22-06-15: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 118.
2020-12-04-22-06-16: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 079. (Raw hex bytes: B2 07 4F.)
2020-12-04-22-06-16: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 127.
2020-12-04-22-06-17: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 081. (Raw hex bytes: B2 07 51.)
2020-12-04-22-06-17: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 118.
2020-12-04-22-06-17: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 083. (Raw hex bytes: B2 07 53.)
2020-12-04-22-06-17: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 100.
2020-12-04-22-06-17: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 085. (Raw hex bytes: B2 07 55.)
2020-12-04-22-06-17: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 082.
2020-12-04-22-06-18: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 087. (Raw hex bytes: B2 07 57.)
2020-12-04-22-06-18: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 064.
2020-12-04-22-06-19: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 089. (Raw hex bytes: B2 07 59.)
2020-12-04-22-06-19: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 045.
2020-12-04-22-06-19: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 091. (Raw hex bytes: B2 07 5B.)
2020-12-04-22-06-19: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 027.
2020-12-04-22-06-19: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 093. (Raw hex bytes: B2 07 5D.)
2020-12-04-22-06-19: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 009.
2020-12-04-22-06-20: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 095. (Raw hex bytes: B2 07 5F.)
2020-12-04-22-06-20: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-20: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 097. (Raw hex bytes: B2 07 61.)
2020-12-04-22-06-20: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-20: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 099. (Raw hex bytes: B2 07 63.)
2020-12-04-22-06-20: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-20: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 101. (Raw hex bytes: B2 07 65.)
2020-12-04-22-06-20: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-21: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 103. (Raw hex bytes: B2 07 67.)
2020-12-04-22-06-21: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-21: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 105. (Raw hex bytes: B2 07 69.)
2020-12-04-22-06-21: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-22: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 103. (Raw hex bytes: B2 07 67.)
2020-12-04-22-06-22: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-23: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 101. (Raw hex bytes: B2 07 65.)
2020-12-04-22-06-23: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-23: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 099. (Raw hex bytes: B2 07 63.)
2020-12-04-22-06-23: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-23: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 097. (Raw hex bytes: B2 07 61.)
2020-12-04-22-06-23: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-24: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 095. (Raw hex bytes: B2 07 5F.)
2020-12-04-22-06-24: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-24: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 093. (Raw hex bytes: B2 07 5D.)
2020-12-04-22-06-24: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 009.
2020-12-04-22-06-24: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 091. (Raw hex bytes: B2 07 5B.)
2020-12-04-22-06-24: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 027.
2020-12-04-22-06-25: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 089. (Raw hex bytes: B2 07 59.)
2020-12-04-22-06-25: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 045.
2020-12-04-22-06-25: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 087. (Raw hex bytes: B2 07 57.)
2020-12-04-22-06-25: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 064.
2020-12-04-22-06-25: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 085. (Raw hex bytes: B2 07 55.)
2020-12-04-22-06-25: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 082.
2020-12-04-22-06-25: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 083. (Raw hex bytes: B2 07 53.)
2020-12-04-22-06-25: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 100.
2020-12-04-22-06-26: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 081. (Raw hex bytes: B2 07 51.)
2020-12-04-22-06-26: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 118.
2020-12-04-22-06-26: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 079. (Raw hex bytes: B2 07 4F.)
2020-12-04-22-06-26: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 127.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 081. (Raw hex bytes: B2 07 51.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 118.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 083. (Raw hex bytes: B2 07 53.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 100.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 085. (Raw hex bytes: B2 07 55.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 082.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 087. (Raw hex bytes: B2 07 57.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 064.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 089. (Raw hex bytes: B2 07 59.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 045.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 091. (Raw hex bytes: B2 07 5B.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 027.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 093. (Raw hex bytes: B2 07 5D.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 009.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 095. (Raw hex bytes: B2 07 5F.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 097. (Raw hex bytes: B2 07 61.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 099. (Raw hex bytes: B2 07 63.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 101. (Raw hex bytes: B2 07 65.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 103. (Raw hex bytes: B2 07 67.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 105. (Raw hex bytes: B2 07 69.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-27: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 107. (Raw hex bytes: B2 07 6B.)
2020-12-04-22-06-27: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 105. (Raw hex bytes: B2 07 69.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 103. (Raw hex bytes: B2 07 67.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 101. (Raw hex bytes: B2 07 65.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 099. (Raw hex bytes: B2 07 63.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 097. (Raw hex bytes: B2 07 61.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 095. (Raw hex bytes: B2 07 5F.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 093. (Raw hex bytes: B2 07 5D.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 009.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 091. (Raw hex bytes: B2 07 5B.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 027.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 089. (Raw hex bytes: B2 07 59.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 045.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 087. (Raw hex bytes: B2 07 57.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 064.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 085. (Raw hex bytes: B2 07 55.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 082.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 083. (Raw hex bytes: B2 07 53.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 100.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 081. (Raw hex bytes: B2 07 51.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 118.
2020-12-04-22-06-28: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 079. (Raw hex bytes: B2 07 4F.)
2020-12-04-22-06-28: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 127.
2020-12-04-22-06-32: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 125. (Raw hex bytes: B1 07 7D.)
2020-12-04-22-06-32: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 102.
2020-12-04-22-06-33: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 123. (Raw hex bytes: B1 07 7B.)
2020-12-04-22-06-33: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 076.
2020-12-04-22-06-33: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 03, controller (0-127): 007, value (0-127): 077. (Raw hex bytes: B2 07 4D.)
2020-12-04-22-06-33: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020001 'encl inp Positif', value (0-127): 127.
2020-12-04-22-06-33: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 121. (Raw hex bytes: B1 07 79.)
2020-12-04-22-06-33: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 051.
2020-12-04-22-06-33: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 119. (Raw hex bytes: B1 07 77.)
2020-12-04-22-06-33: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 025.
2020-12-04-22-06-34: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 117. (Raw hex bytes: B1 07 75.)
2020-12-04-22-06-34: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-36: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 119. (Raw hex bytes: B1 07 77.)
2020-12-04-22-06-36: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 025.
2020-12-04-22-06-36: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 121. (Raw hex bytes: B1 07 79.)
2020-12-04-22-06-36: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 051.
2020-12-04-22-06-37: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 123. (Raw hex bytes: B1 07 7B.)
2020-12-04-22-06-37: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 076.
2020-12-04-22-06-37: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 125. (Raw hex bytes: B1 07 7D.)
2020-12-04-22-06-37: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 102.
2020-12-04-22-06-37: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 127. (Raw hex bytes: B1 07 7F.)
2020-12-04-22-06-37: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 127.
2020-12-04-22-06-39: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 125. (Raw hex bytes: B1 07 7D.)
2020-12-04-22-06-39: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 102.
2020-12-04-22-06-39: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 123. (Raw hex bytes: B1 07 7B.)
2020-12-04-22-06-39: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 076.
2020-12-04-22-06-39: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 121. (Raw hex bytes: B1 07 79.)
2020-12-04-22-06-39: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 051.
2020-12-04-22-06-39: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 119. (Raw hex bytes: B1 07 77.)
2020-12-04-22-06-39: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 025.
2020-12-04-22-06-40: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 117. (Raw hex bytes: B1 07 75.)
2020-12-04-22-06-40: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 000.
2020-12-04-22-06-40: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 119. (Raw hex bytes: B1 07 77.)
2020-12-04-22-06-40: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 025.
2020-12-04-22-06-40: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 121. (Raw hex bytes: B1 07 79.)
2020-12-04-22-06-40: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 051.
2020-12-04-22-06-40: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 123. (Raw hex bytes: B1 07 7B.)
2020-12-04-22-06-40: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 076.
2020-12-04-22-06-40: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 125. (Raw hex bytes: B1 07 7D.)
2020-12-04-22-06-40: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 102.
2020-12-04-22-06-40: INF:2553 Diag: IN: MIDI control change: port: Audio Express, channel (1-16): 02, controller (0-127): 007, value (0-127): 127. (Raw hex bytes: B1 07 7F.)
2020-12-04-22-06-40: INF:2660 Diag: IN (derived): virtual continuous control set by MIDI input event: 020002 'encl inp Recit', value (0-127): 127.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2020 23:34

Re: Zwelpedaal perikelen

Harm,

Ik ben geen Jaap, maar wil wel wat commentaar geven.

Je zwelpedaal heeft maar een hele kleine slag in gegenereerde codes en MIDI learn is bij Aix geheel anders dan bij Schiedam en Friesach

Uitleg van de logfile:
Je zwelpedaal genereert een waarde van de stand
In de logfile is dit aangeduid met: MIDI control change: ...... value (0-127): 127. (Raw hex bytes: B1 3B 7F.)

HW vertaalt dat (als resultaat van de MIDI learn die je gedaan hebt) in de stand van de zwelkastdeuren (het volume dus). Dat staat op de regel er na als: (derived) .......... value (0-127): 118.

Kijk je op de foto van Schiedam, dan genereert jouw zwelpedaal maar 4 codes, snel of langzaam bedienend: 125, 123, 121, 119 en dat was het
HW maakt daarvan 095, 064, 032, 000
Geen wonder dat het audio hikt. Komt omdat je zwel een te kleine slag/variatie heeft in RAW getallen.

Friesach: gegenereerd: 125, 123, 121, 119, 117.
HW maakt daarvan 102, 076, 051, 025, 000
Audio hikt dus ook. Veel te grote stappen

MIDI learn bij Schiedam en Friesach niet goed gedaan? Ik zie bij Aix 0, maar hier blijft hij op 119/117 steken


AIX: gegenereerd: 127, 118, 100, 082, 064, 045, 027, 009, 000, 000, 000, 000, 000
HW maakt daarvan: 081, 083, 085, 087, 089, 091, 093, 095, 097, 099, 101, 103, 105
Merk op, dat de zwelkastdeuren dus niet teruggaat naar 0. Er zit weinig verschil in volume als gevolg van bedienen van het zwelpedaal (tenzij dit elders in de ODF gecompenseerd is).
Hoe kan het dat bij een zwelpedaal, dat op 0 staat, HW verschillende codes blijft genereren? Dat kan alleen als er een hele grote vertraging tussen zwelpedaal en zwelkastdeuren zit. Het geluid ijlt fors na.
Het audio zal niet hikken door dit na-ijlen. Het is echter moeilijk om het snel op een precieze waarde te zetten.
Ander punt is, dat je bij Aix het zwelpedaal precies verkeerd om werkt. Vinkje gezet?

Conclusie: je zwelpedaal genereert te weinig codes/te weinig verschillende standen voor HW. Als een sample set een groot naijleffect heeft, merkt je er niet veel van. Maar is dan wel moeilijker te besturen.
Het zwelpedaal van Jaap presteert dan beter: het genereert meer codes bij langzaam intrappen.
Is de waarde van de potmeter in het pedaal wel afgestemd op de MIDI interface (AD converter) die er achter hangt? Is die potmeter soms een keer vervangen en heb je bij AIX geen nieuwe MIDI learn gedaan? Friesach en Schiedam zijn recentere sets dan Aix.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 07 dec 2020 16:12

Re: Zwelpedaal perikelen

Goedemiddag Evert-Jan,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Je constateert dat de potentiometers een vrij kleine slag maken. Dit klopt, omdat ze schuin onder het zwelpedaal zijn gemonteerd en met een LEGO-overbrenging aan het zwelpedaal vastzitten. Ze zorgen nu dat de potentiometer iets meer dan de helft van zijn totale slag kan maken. Ik wist geen andere mogelijkheid te bedenken om de volledige slag van een draaipotentiometer anders te kunnen overbrengen op de beweging van een zwelpedaal. In mijn geval zou het wellicht beter zijn om dan een schuifpotentiometer toe te passen. Natuurlijk zou ik ook kant-en-klaar pedalen kunnen kopen, maar daar hangt een prijskaartje aan...

Omdat bij Aix de overbrenging toch redelijk goed klonk, dacht ik in eerste instantie niet, dat mijn potentiometers de schuldige waren.
Het zwelpedaal van het positief in Aix is ge-inverted, dat verklaart dat de waarden andersom weergegeven worden. De potentiometer bevindt zich aan de andere kant van het zwelpedaal dan die van het récitpedaal.

Dit alles concluderend, liggen de zwelproblemen van Jaap en mij niet in elkaars verlengde en zullen we allebei een andere oplossing moeten zoeken.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 07 dec 2020 17:21

Re: Zwelpedaal perikelen

Goede ideeën voor een (zelfbouw) zwelpedaal met potmeter die een volle slag kan maken, staan in een draadje uit 2013/2014:

viewtopic.php?f=10&t=1004&p=19580&hilit=tandwiel#p19580

Let ook even op wat daar geschreven staat over de kwaliteit van de potmeter.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 07 dec 2020 17:36

Re: Zwelpedaal perikelen

Bedankt voor de link, Gerrit. Wat een schat aan info heeft het forum inmiddels. Mooi projectje voor rond de Kerst, om in elkaar te knutselen. ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 07 dec 2020 18:00

Re: Zwelpedaal perikelen

Evert-Jan, gelukkig heb jij de informatie van Harm op een duidelijke manier geanalyseerd, dat was mij niet gelukt!
Onze problemen zijn inderdaad verschillend en ik wens Harm veel succes met het realiseren van een oplossing.
Omdat mijn computer was gecrashed heb ik een tijdje op mijn originele Eminent gespeeld.
Nu ik Hauptwerk weer in de lucht heb besef ik opnieuw wat een ongelofelijke vooruitgang Hauptwerk heeft gebracht!
Groeten, Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 24 dec 2021 20:29

Re: Zwelpedaal perikelen

Hallo Jaap,

Zijn jouw zwelpedaal perikelen inmiddels verleden tijd?
De mijne inmiddels wel.
Op de zwelplankjes na is alles verwijderd. Ik heb de constructie van Muzieknoot nagebouwd, zoals te lezen is op dit draadje: viewtopic.php?f=10&t=1004&p=19564&hilit=volumepedaal#p19564

Het bestellen van onderdelen is altijd de grootste uitdaging, maar met wat verkeerd bestelde onderdelen en een hoop dosis geluk, geduld, en zonder echte timmermans kwaliteiten en gereedschappen is het uiteindelijk toch goedkomen :)

Goede dagen toegewenst.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 27 dec 2021 22:48

Re: Zwelpedaal perikelen

Hallo Harm,
Leuk dat je vraagt naar de oplossing van mijn zwelpedaal perikelen. Die oplossing is er inderdaad: het orgel laten modificeren door Eminent.
Maar deze oplossing kost ongeveer evenveel als de 3 sample-sets waarmee ik problemen heb.
Ik heb besloten mijn verlies te nemen en me te concentreren op het orgelspel.

Mijn strategie is eenvoudig: als ik een sampleset op het oog heb test ik eerst uitgebreid de DEMO versie en als het probleem zich voordoet koop ik de set niet.
En er valt veel te kiezen, want bijvoorbeeld alle orgels van Sonus Paradisi zijn OK, terwijl alle orgels van een andere leverancier de genoemde problemen vertonen.

Interessant is wellicht dat het zwelpedaal van het Kam-orgel dat onder Sweelinq draait (Noorlander Orgelmakerij) uitstekend werkt.
Vakmanschap is Meesterschap zeg ik dan maar!

Ik heb veel van de discussie op dit forum geleerd, mede door de inbreng van Evert-Jan, waarvoor hartelijk dank.
Tenslotte wens ik iedereen een gelukkig, gezond en muzikaal 2022!
Jaap.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com