Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

CPU in het rood

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 25 aug 2017 20:53

Bericht 07 jan 2021 21:05

CPU in het rood

Beste forumleden.

Sinds kort heb ik een nieuwe pc.
Deze is als volgt samengesteld:
Processor Intel I7 10700
Moederbord Gigabyte B460 DS3H
SSD kaart Adata sx8200 Pro TB2
Voeding: Power Supply be quiet! Power 2 400W sfx.
Geluidskaart RME fireface UCX met de juiste driver verbonden met usb.
Ik heb ook de nieuwe hauptwerk6 upgrade gedaan.
Windows is geheel conform het boek van Evert-Jan afgesteld.
Ook in de bios zijn een aantal zaken uitgeschakeld.
Helaas gaat mijn cpu met enige regelmaat in het rood.
Ik heb Doesburg geheel geladen en de polifonie op 7000 staan.
Als ik met 10 vingers en twee voeten speel met volle werk gaat de cpu niet in het rood.
Maar helaas heb ik wel met regelmaat dat dan de cpu in het rood gaat en de tikken in de speakers soms met maar een paar registers open.
Ook heb ik het motor geluid en tractuur etc. uitgeschakeld en zelfs het windmodel uitstaan.
Helaas geen positief resultaat.
Wie heeft er een oplossing voor mijn probleem?

Mvg, J.A

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jan 2021 21:52

Re: CPU in het rood

Johan

Loopt de processor op constante snelheid? Punt 21 uit het optimalisatie hoofdstuk

Heb je HD en/of 64 kHz aan staan?
En als je die uitzet, heb je dan het probleem nog?

Wat is de grootte van het audiobuffer?

Hangt de PC aan internet?

Gaat de CPU ook in het rood, als je gedurende enige tijd helemaal niet speelt?

Berichten: 20

Geregistreerd: 25 aug 2017 20:53

Bericht 07 jan 2021 23:30

Re: CPU in het rood

Dag Evert-Jan,

Of mijn processor op constante snelheid loopt weet ik niet.
Ik ga dit nazien.
Waar kan ik HD en of 64 kHz zien?
De audiobuffer staat op 1024 en op nummer 1.
De pc is niet verbonden met internet en ik heb ook geen draadloos netwerk.
Ja als ik niet speel gaat hij binnen een paar minuten in het rood.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jan 2021 23:38

Re: CPU in het rood

Ik bedoel 96 kHz. Sorry
In te stellen op General settings | Audio device and channels.

HD audio quality kan ingesteld op: Organ settings | Organ preferences | tabblad Audio engine

Als je 1 van beiden aanzet, vreet dat extra CPU power. De polyfonie moet dan op 50% van de huidige waarde worden ingesteld. Gebruik je beiden tegelijk, dan de moet de polyfonie ca. 75% lager gezet worden.

Ik denk dat de processor niet op constante snelheid loopt, omdat als je niet speelt gaat de CPU in het rood.

Berichten: 20

Geregistreerd: 25 aug 2017 20:53

Bericht 08 jan 2021 00:44

Re: CPU in het rood

Zie onder staande afbeeldingen.
Daar zie ik inderdaad Eist aan staan.
Zijn er nog andere instellingen die uit moeten?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 jan 2021 00:49

Re: CPU in het rood

Het linkse plaatje in het boek is goed; het rechtse is de foute situatie

Eist is groen op jouw foto en dat moet uit/disabled. (Enhanced Intel SpeedStep Technology)
VMX kun je ook uitzetten; je gebruikt geen virtuele machines. Dat scheelt weer het laden van de benodigde drivers
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 14 jan 2021 07:45

Re: CPU in het rood

Evert-Jan schreef:Het linkse plaatje in het boek is goed; het rechtse is de foute situatie

Eist is groen op jouw foto en dat moet uit/disabled. (Enhanced Intel SpeedStep Technology)
VMX kun je ook uitzetten; je gebruikt geen virtuele machines. Dat scheelt weer het laden van de benodigde drivers


Ik heb hetzelfde, deze staan bij mij ook aan, hoe zet je deze dan uit , en waar doe je dat ?
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2021 12:13

Re: CPU in het rood

Henk

dat staat in punt 5 van dat zelfde hoofdstuk:
te vinden in het BIOS menu 'Overclocking' of 'Advanced CPU settings' of 'Tweakers'
- Intel Turbo Boost Technology
- Enhanced Intel SpeedStep Technology
- Intel C-State C1 - C8 indien aanwezig, BIOS afhankelijk
Ook kan in het BIOS alles wat betreft 'virtualisatie' uitgezet worden. Vaak staat dat in menu Advanced settings en dan bij de CPU. Termen zijn 'Intel Virtualization Tech' en 'Intel VT-D Tech'.


Draait de processor bij jou wel op constante snelheid? Alle balkjes blijven stabiel staan en wijzigen qua lengte niet?
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 14 jan 2021 17:50

Re: CPU in het rood

Evert-Jan schreef:Henk

dat staat in punt 5 van dat zelfde hoofdstuk:
te vinden in het BIOS menu 'Overclocking' of 'Advanced CPU settings' of 'Tweakers'
- Intel Turbo Boost Technology
- Enhanced Intel SpeedStep Technology
- Intel C-State C1 - C8 indien aanwezig, BIOS afhankelijk
Ook kan in het BIOS alles wat betreft 'virtualisatie' uitgezet worden. Vaak staat dat in menu Advanced settings en dan bij de CPU. Termen zijn 'Intel Virtualization Tech' en 'Intel VT-D Tech'.


Draait de processor bij jou wel op constante snelheid? Alle balkjes blijven stabiel staan en wijzigen qua lengte niet?



ja hoor alles draait op constante snelheid, op 4700 Mhz Met een muliplier van 46 met een corevoltage van 1.328 volt. hij is voor 42 Procent overgeklokt

ik wou wat bijvoegen, maar mijn bijlagequote is bereikt :roll:
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 jan 2021 23:29

Re: CPU in het rood

Mijn Amd processor heeft ook geen constante cpu freq.
Bij Amd heet dat cool n quiet.
Ik merk niets hiervan als ik speel dat dit aanstaat. Het geeft de processor rust als hij niet zwaar belast wordt dus er is ook minder warmte ontwikkeling.
Is het dan toch verstandig om dit toch uit te zetten of maar zo laten?

Gr Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2021 23:57

Re: CPU in het rood

Jan,

Als je er geen last van hebt, dan zou ik het zo laten.
Je weet in ieder geval waar je het moet zoeken voor het geval dat ....
AMD heeft trouwens ook nog AMD Precision Boost (X-Boost)

Je hebt trouwens wel een goede koeler op de CPU. Als die warmte ook uit de kast gaat/kan, dan wordt de CPU niet heet. Laat HWInfo maar eens draaien en dan bij Sensors kijken voor en tijdens het spelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 15 jan 2021 18:38

Re: CPU in het rood

Evert-Jan schreef:Jan,

Als je er geen last van hebt, dan zou ik het zo laten.
Je weet in ieder geval waar je het moet zoeken voor het geval dat ....
AMD heeft trouwens ook nog AMD Precision Boost (X-Boost)

Je hebt trouwens wel een goede koeler op de CPU. Als die warmte ook uit de kast gaat/kan, dan wordt de CPU niet heet. Laat HWInfo maar eens draaien en dan bij Sensors kijken voor en tijdens het spelen.


Toch is het zo dat HW al 20 procent gebruikt van de processor, zonder dat je eene noot speelt, dus puur in de ruststand..
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 15 jan 2021 19:19

Re: CPU in het rood

Dit is de processor met alleen HW en een klein geladen orgel staat dus alleen standby
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jan 2021 19:51

Re: CPU in het rood

Hauptwerk staat gewoon te wachten totdat jij gaat spelen.
En intussen is HW met zichzelf bezig. En dat kost 14% CPU tijd.

Berichten: 35

Geregistreerd: 13 dec 2011 15:02

Bericht 15 jan 2021 19:59

Re: CPU in het rood

Ik heb hetzelfde probleem: CPU staat helemaal in het groen (helemaal links) maar soms is er een felle uitschieter in het rood. Veel van de aanpassingen zoals die in het boek van Evert Jan staan heb ik al gedaan. Kan het ook komen doordat ik maar 0,9 Gb geheugen over heb als ik kijk naar View/Audio?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jan 2021 20:22

Re: CPU in het rood

Veel van de aanpassingen heb ik al gedaan
Welke niet?
Heb je ook met HWInfo gekeken of de balkjes stabiel blijven staan en niet bewegen? Punt 21 in dat hoofdstuk

Welke Windows versie? Ik denk 10. Dan zou 0,9 GB wel eens te weinig kunnen zijn. Sommige achtergrondprocessen blijven draaien en gebruiken dan geheugen.
Ik zou eerst kijken naar HWInfo.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jan 2021 14:16

Re: CPU in het rood

Evert-Jan schreef:Het linkse plaatje in het boek is goed; het rechtse is de foute situatie

Eist is groen op jouw foto en dat moet uit/disabled. (Enhanced Intel SpeedStep Technology)
VMX kun je ook uitzetten; je gebruikt geen virtuele machines. Dat scheelt weer het laden van de benodigde drivers

Even een update. Offline hebben Johan en ik contact gehad en dit is het resultaat.

Onderstaande settings zijn door een computer expert getest op een andere PC met een identiek moederbord (Gigabyte B460 DS3H), maar met een i5 processor (en misschien een andere Windows versie en/of BIOS versie. Dat heb ik niet geïnventariseerd).
In het BIOS Tweaker menu de volgende aanpassingen uitvoeren:
- Intel Speed shift: DISABLED
- CPU Eist function: DISABLED
- Race to Halt (RTH): DISABLED
- Energy efficient Turbo: DISABLED
- Intel Turbo Boost: DISABLED
- CPU Flex Ratio Override: DISABLED
- Turbo Core limit control: DISABLED
- Active Turbo Ratios: DISABLED
- CPU Power performance: DISABLED
C states Control aan laten of op disabled, maak niet uit. In beide gevallen is de CPU snelheid stabiel.

Met deze instellingen is de CPU stabiel, maar HWInfo laat Turbo Boost en Eist actief zien (groen), terwijl deze uitgezet zijn (geldt ook voor VT-D, dat is uitgezet maar groen blijft. Virtuele machines in het BIOS uitzetten is niet direct noodzakelijk voor Hauptwerk; scheelt wel in het laden van de benodigde services).
Bij Johan zijn PC is de CPU met bovengenoemde instellingen niet stabiel, en ook hier zijn Turbo Boost en Eist actief. Ik weet daar geen oplossing meer voor.


Kortom, geen moederbord waar je voor Hauptwerk "even" wat zaken moet instellen en waar een identiek moederbord toch verschillende resultaten laat zien.

Berichten: 35

Geregistreerd: 13 dec 2011 15:02

Bericht 21 jan 2021 14:28

Re: CPU in het rood

Evert-Jan schreef:
Veel van de aanpassingen heb ik al gedaan
Welke niet?
Heb je ook met HWInfo gekeken of de balkjes stabiel blijven staan en niet bewegen? Punt 21 in dat hoofdstuk

Welke Windows versie? Ik denk 10. Dan zou 0,9 GB wel eens te weinig kunnen zijn. Sommige achtergrondprocessen blijven draaien en gebruiken dan geheugen.
Ik zou eerst kijken naar HWInfo.


Mijn probleem is opgelost. Alles ingesteld volgens het boek van Evert Jan. En bovendien rest geheugen van 0,9 naar 2 Gb verhoogd.
EIST disabled. Echter EIST blijft in het groen staan in HWinfo. Alle streepjes zijn stabiel groen en varieert afwisselend van 3612 naar 3712. Bedankt voor het meedenken. (Een ontzettend goed en uitgebreid boek zeg!)

Anne
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 07 feb 2021 21:53

Re: CPU in het rood

Dit vraag ik aan een ieder, die hier ook problemen mee heeft zins Hw6.

Hoe kan het in vredesnaam , en ik ben niet de enige met dit probleem ik heb het al van diverse mensen gehoord, dat als de muis wordt bewogen ,de processor in eens op het rood vliegt. Terwijl de broncontrole met taakbeheer de processor gewoon op 30 procent staat. En de processor op het hauptwerkschermpje in het rood staat met alle gevolgen van dien dat je audio er spontaan mee stopt. Wat is dat nu. En dan nog wat dat je bepaalde registers wil intoneren. En je komt te laag met de instellingen dat ineens je speakers beginnen te klapperen. En de processor compleet vast. Dit is toch niet meer normaal

En ik ben niet de enige met dit euvel. Volgens mij zit er een dikke software fout in 6.1. Ik heb dit nog nooit meegemaakt in hw5.

Wie weet raad want mijn lol is hier zo langzamerhand aan het verdwijnen
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 07 feb 2021 22:52

Re: CPU in het rood

Bucanier schreef:Dit vraag ik aan een ieder, die hier ook problemen mee heeft zins Hw6.

Hoe kan het in vredesnaam , en ik ben niet de enige met dit probleem ik heb het al van diverse mensen gehoord, dat als de muis wordt bewogen ,de processor in eens op het rood vliegt. Terwijl de broncontrole met taakbeheer de processor gewoon op 30 procent staat. En de processor op het hauptwerkschermpje in het rood staat met alle gevolgen van dien dat je audio er spontaan mee stopt. Wat is dat nu. En dan nog wat dat je bepaalde registers wil intoneren. En je komt te laag met de instellingen dat ineens je speakers beginnen te klapperen. En de processor compleet vast. Dit is toch niet meer normaal

En ik ben niet de enige met dit euvel. Volgens mij zit er een dikke software fout in 6.1. Ik heb dit nog nooit meegemaakt in hw5.

Wie weet raad want mijn lol is hier zo langzamerhand aan het verdwijnen


Ik ben blij dat ik nog niet naar HW 6 ben overgestapt
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 08 feb 2021 09:07

Re: CPU in het rood

Ik heb harmonic shape filtering uitgezet. Kijk op dit formum even bij cpu plotseling in het rood. Wellicht hebben de problemen met elkaar te maken.
viewtopic.php?f=4&t=4186
Groeten Arend.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 feb 2021 12:20

Re: CPU in het rood

Henk

Als jij HW5 en HW6 in jouw omgeving vergelijkt, dan is er meer gebeurd dan alleen een update naar HW6.
HW5 draaide op Windows 7, en je gaf aan dat het ook wel problemen had. Bij HW6 ben je overgegaan naar Windows 10, hetgeen je ook de nodige moeite kostte i.v.m. dual boot e.d. Verder een nieuwe processor geplaatst en de clock verhoogd. Is Windows volledig geoptimaliseerd?

Als jij in HW6 teruggaat naar de 48kHz sample rate (General settings | Audio device and channels) en Higher Definition audio bij elk orgel uit zet (Organ settings | Organ preferences tabblad Audio engine) dan draait HW6 als HW5. Je kunt het audiobuffer weer een stapje kleiner zetten, zodat de latency in HW gelijk blijft.

En dan wachten totdat de nieuwe versie uitkomt waarin de bug is opgelost.

En over de broncontrole in Windows taakbeheer versus de CPU meter in HW: lees blz. 130 van het HW5 praktijkboek onder "opmerking" even door. Dan weet je het verschil tussen beiden.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 08 feb 2021 18:46

Re: CPU in het rood

Evert-Jan schreef:Henk

Als jij HW5 en HW6 in jouw omgeving vergelijkt, dan is er meer gebeurd dan alleen een update naar HW6.
HW5 draaide op Windows 7, en je gaf aan dat het ook wel problemen had. Bij HW6 ben je overgegaan naar Windows 10, hetgeen je ook de nodige moeite kostte i.v.m. dual boot e.d. Verder een nieuwe processor geplaatst en de clock verhoogd. Is Windows volledig geoptimaliseerd?

Als jij in HW6 teruggaat naar de 48kHz sample rate (General settings | Audio device and channels) en Higher Definition audio bij elk orgel uit zet (Organ settings | Organ preferences tabblad Audio engine) dan draait HW6 als HW5. Je kunt het audiobuffer weer een stapje kleiner zetten, zodat de latency in HW gelijk blijft.

En dan wachten totdat de nieuwe versie uitkomt waarin de bug is opgelost.

En over de broncontrole in Windows taakbeheer versus de CPU meter in HW: lees blz. 130 van het HW5 praktijkboek onder "opmerking" even door. Dan weet je het verschil tussen beiden.



Dankjewel voor je reactie Evert jan . W10 is volledig geoptimaliseerd . voordat ik overstapte naar de nieuwe proc, had ik het ook al. Vandaar dat ik toen een nieuwe heb aangeschaft. dus het lag dus niet aan de processor, ben ik wel achter. verder speelt het goed, dus daar ligt het niet aan , behalve als ik de muis pak om even het 1 of ander wil doen , dan vliegt hij per direct in het rood. nu vraag me dus af , wat is dat ?
Laatst bijgewerkt door Bucanier op 08 feb 2021 18:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 08 feb 2021 18:47

Re: CPU in het rood

arendl schreef:Ik heb harmonic shape filtering uitgezet. Kijk op dit formum even bij cpu plotseling in het rood. Wellicht hebben de problemen met elkaar te maken.
https://pcorgel.nl/viewtopic.php?f=4&t=4186
Groeten Arend.


dat had ik al gedaan, bedankt voor je antwoord
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 feb 2021 19:16

Re: CPU in het rood

Henk

Gaat de CPU ook in het rood als je de touchscreens bedient met je vinger?
Zo niet, dan de muis in een andere USB poort stoppen. Hij zit waarschijnlijk op dezelfde hub als de USB poort t.b.v. de geluidskaart.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com