Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

vst in HW V Lite?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 10 jan 2020 11:57

Bericht 21 mei 2021 16:34

vst in HW V Lite?

Beste mensen,
Sinds een poosje heb ik een hw5 versie Lite op jaarbasis.
Ik kan daar echter niets vinden over de zgn. VST mogelijkheid in combinatie met Cantabile.
Nu weet ik nog niets over de mogelijkheden van Cantabile, maar ik heb begrepen dat ik daarmee nagalm kan opwekken bij samples die nogal "droog" klinken.
Iemand die mij het fijne er over kan vertellen?

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 21 mei 2021 20:29

Re: vst in HW V?

Orgelteut schreef:Beste mensen,
Sinds een poosje heb ik een hw5 versie Lite op jaarbasis.
Ik kan daar echter niets vinden over de zgn. VST mogelijkheid in combinatie met Cantabile.
Nu weet ik nog niets over de mogelijkheden van Cantabile, maar ik heb begrepen dat ik daarmee nagalm kan opwekken bij samples die nogal "droog" klinken.
Iemand die mij het fijne er over kan vertellen?


Ja dat kan,
Het is jammer dat HW de HW5+Lite versie niet levert met een VST-link terwijl de gratis versie van HWIV die link nog wel had. Eigenlijk vind ik het een tekortkoming van Hauptwerk en ook van GrandOrgue dat deze programmas zelf niet de hostingfunctie bieden om er rechtstreeks vst-plugins in te gebruiken.
De mogelijkheid om VST effectplugins te gebruiken is heel waardevol omdat je daarmee het geluid van je orgel aan je wensen aan kunt passen, niet alleen door nagalm toe te voegen maar ook door effecten die het geluid verbreden of naar voren of naar achteren verplaatsen zodat je het optimaal in kunt stellen voor je luisterpositie. Een Vst-link was dan nog wat, maar die is nu voorbehouden aan de dure versies.
Als je Windows als besturingssysteem gebruikt is er echter een goede oplossing voor. Ik heb een korte beschrijving gemaakt van de oplossing die ik ervoor heb gevonden en heb die als bijlage bijgevoegd. Ik ga daarin uit van het gebruik van GrandOrgue (overigens een goed gratis alternatief voor Hauptwerk en potenter dan HWLite) maar voor HW5+Lite werkt het precies zo.
Als voorbeeld gebruik ik de VST plugin Inspirata Lite. Die is ter introductie enige tijd gratis verkrijgbaar geweest.
Er zijn ook nu echter nog gratis reverb plugins die goed werken en prima zijn om met dit fenomeen kennis te maken.
Bijvoorbeeld: Hybrid Reverb (https://www.kvraudio.com/product/hybrid ... istian-bor) en Reverberate LE van Liquidsonics( https://freevsts.com/liquidsonics-reverberate-le/).
Andere interessante (gratis) effect plugins voor gebruik met HW/GO zijn bijvoorbeeld: Proximity: (https://www.tokyodawn.net/proximity/) en A1 stereocontrol: (https://www.kvraudio.com/product/a1ster ... on-a1audio). Het kost even wat moeite om de setup te maken waarmee je Effect plugins kunt gebruiken, maar het is gegarandeerd de moeite waard.

Succes,

Bas
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4

Geregistreerd: 10 jan 2020 11:57

Bericht 22 mei 2021 10:28

Re: vst in HW V?

Hallo Bas,
Bedankt voor je snelle info. Deze hele materie over VST en pluginns is voor mij een totaal nieuwe ervaring.
Ik zal mij er in moeten gaan verdiepen om resultaat te halen.
Het verbaast me trouwens dat je Grand Orgue noemt en beter vindt in bepaalde gevallen dan Hauptwerk.
Mijn eeste ervaring met de sample/virtuele wereld rond kerkorgels was met GO.
Maar een punt waar ik problemen mee had was de zgn. vertraging van de toetsaanslag in GO. Die was naar mijn mening toen veel te traag en een zgn. ASIOdriver werkte niet in GO, waardoor ik uiteindelijk toch bij Hauptwerk terecht kwam.
Ik ga mij nu eerst maar eens verdiepen in de VSTwereld en hoop daarbij dat ik je kan raadplegen voor eventuele problemen.

Ben

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 22 mei 2021 17:18

Re: vst in HW V?

Orgelteut schreef:Hallo Bas,
a. Bedankt voor je snelle info.
Deze hele materie over VST en pluginns is voor mij een totaal nieuwe ervaring.
Ik zal mij er in moeten gaan verdiepen om resultaat te halen.
b. Het verbaast me trouwens dat je Grand Orgue noemt en beter vindt in bepaalde gevallen dan Hauptwerk.
Mijn eeste ervaring met de sample/virtuele wereld rond kerkorgels was met GO.
c. Maar een punt waar ik problemen mee had was de zgn. vertraging van de toetsaanslag in GO. Die was naar mijn mening toen veel te traag en een zgn. ASIOdriver werkte niet in GO, waardoor ik uiteindelijk toch bij Hauptwerk terecht kwam.
d.Ik ga mij nu eerst maar eens verdiepen in de VSTwereld en hoop daarbij dat ik je kan raadplegen voor eventuele problemen.

Ben


ad a. Graag gedaan.
ad b. Ik heb het in de vergelijking over HW-Lite
ad c. GO ondersteunt in de Windows versie inderdaad ASIO niet meer maar wel WDM-KS en WASAPI. WDM-KS is de low-latency oplossing van Microsoft. Je hebt dan een probleem als je een geluidskaart hebt met ASIO en zonder WDM-KS drivers. De audiomixers Voicemeeter en Voicemeeter Banana bieden daarvoor een oplossing. Hoe alert je systeem reageert hangt ook van de capaciteiten van je systeem af en van je bufferinstellingen. Voor mij werkt GO zowel rechtstreeks met WDM-KS als via Voicemeeter snel genoeg maar misschien stel je hogere eisen.
ad d. Hulp vragen mag altijd. Of ik kan helpen zal moeten blijken

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com