Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 21 jul 2021 12:35

Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Beste Allen,

Recent naar HW6 geupgrade op een geheel nieuwe krachtige computer.
Alles functioneert. Toch klopt het geluid niet met de surround samplesets.

Ik heb de topics over het instellen van front en rear speaker opstelling meerdere keren doorgenomen; De screenshots, tip van Evert-Jan. Wat ik nu ervaar, is dat front en rear gemixed te horen zijn. Dus front hoor ik ook in de rear luidsprekers.
Het kan niet anders dat ik iets verkeerd heb gedaan met de instellingen.
Want ik wil alleen de rear samples door de rear luidsprekers horen en geen mix.

Gaan jullie mij adviseren om het HW boek van Evert-Jan aan te schaffen?

Groet Martijn Kom

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jul 2021 22:04

Re: Geluid gemixed in HW6 bij Surround

Je kunt ook in een paar plaatjes laten zien hoe jij het geconfigureerd hebt. Dan is te zien waar het fout gegaan is.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 21 jul 2021 23:44

Re: Geluid gemixed in HW6 bij Surround

Hallo Evert-Jan,

Bijdeze de screenshots zoals het nu geconfigureerd is.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 21 jul 2021 23:47

Re: Geluid gemixed in HW6 bij Surround

En de rest van de screenshots.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jul 2021 09:13

Re: Geluid gemixed in HW6 bij Surround

Dit ziet er allemaal goed uit.

Ik mis alleen het plaatje van het Audio Mixer scherm en dan van het advanced gedeelte - Primary bus.
Roep het 'Audio Mixer' scherm op via menu General settings | Audio mixer (for adding ..).
Klik op driehoekje bij de grijze regel 'Advanced items'. Scrol naar beneden naar primary bus preset 1
Klik op Front1/Main. Daar moeten de vinkjes staan zoals afgebeeld
Klik op Rear1/Main. Daar moet alleen vinkjes bij 1-4 en bij 7 staan

AudioMIxerPrimairyBus.jpg


Als dit al zo staat (het is nl. de default HW configuratie), dan zit het probleem in de mixer van de geluidskaart. Daar heb je voor Rear geluid ook de schuif tbv Front omhoog staan.


Wel een "verbetering":
- in plaatje mixbus8.jpg heb je de naam Rear bij bus 8 gezet. Dit zou bus 7 moeten zijn (Rear/Main). Bus 8 is Rear/Upper. Dit is alleen tbv naamgeving; de audiokanalen heb je wel goed toegekend

Plaatje AudioChannels4.jpg heeft alleen Front; Geluidskaart+kanalen.jpg heeft zowel Front als Rear.
De eerste is dus overbodig en kan nooit gelijktijdig met de 2e geconfigureerde zijn.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 22 jul 2021 09:35

Re: Geluid gemixed in HW6 bij Surround

Dank voor het reageren.

''Ik mis alleen het plaatje van het Audio Mixer scherm en dan van het advanced gedeelte - Primary bus".
-> Dat ga ik vanavond nog checken.

"Wel een "verbetering":
- in plaatje mixbus8.jpg heb je de naam Rear bij bus 8 gezet. Dit zou bus 7 moeten zijn (Rear/Main). Bus 8 is Rear/Upper. Dit is alleen tbv naamgeving; de audiokanalen heb je wel goed toegekend"
-> Deze ga ik ook juist zetten.

"Als dit al zo staat (het is nl. de default HW configuratie), dan zit het probleem in de mixer van de geluidskaart. Daar heb je voor Rear geluid ook de schuif tbv Front omhoog staan."
-> Dat vermoeden had ik al een beetje; De mixer van de geluidskaart is zo uitgebreid, dat het onduidelijk is. Ik hoop dat ik de juist schuif kan vinden.
Eigenlijk zou ik graag willen overstappen op een andere geluidskaart. Dat wordt eerst sparen :)

Ik had het verkeerde plaatje erbij gezet, waar alleen front (links en rechts) op stonden. Toen was ik nog bezig met het inrichten. Dankzij de screenshot in ander topic, is het blijkbaar goed gelukt om de audio kanalen in te stellen. Was in de veronderstelling dat het niet juist stond ingesteld.

Vanavond ga ik verder met je aanwijzingen.

Hartelijk groet,
Martijn
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 22 jul 2021 23:42

Re: Geluid gemixed in HW6 bij Surround

Alle adviezen opgevolgd. Hauptwerk is juist ingesteld, denk ik...
Het zal dan toch in de mixer mis gaan. Maar daar kom ik niet uit.

De naam zegt het al 'mixer'.
Wat de hele tijd opvalt is dat ik front en rear tegelijk over 4 kanalen hoor. Maar zo hoort het niet.
Welke geluidskaart kan ik beter aanschaffen tot ongeveer 200 euro?
Met een goed instelbare app?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jul 2021 00:04

Re: Geluid gemixed in HW6 bij Surround

Staan de rear registers in HW wel naar een rear kanaal geselecteerd?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 23 jul 2021 06:47

Re: Geluid gemixed in HW6 bij Surround

Ha Martijn,

Ik gebruik dezelfde geluidskaart. Is echt wel een goed ding.
Misschien wil je een schermpje plaatsen met geopend input FX, router. Dan moet bij kanaal 3 en 4 geen mix, maar alleen rear staan. Bij mij heet dat DAW 3 en DAW 4.
Groet, Mario

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 jul 2021 11:56

Re: Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Ik heb geen Saffire Pro24 maar deze wel div. malen elders ingesteld. Een poging wat ik mij nog herinner:

1. Selecteer Mix 1 tabje. Alle schuiven kun je naar beneden doen want je hebt geen analoge en digitale ingangen behalve DAW1/2. Die komen van HW af en die kun je op 0dB laten staan.
2. Geheel rechts staat 2x Many... boven aan bij de schuif. Daar op klikken met rechtermuisknop. Bij linkerkanaal selecteer Mon1 en bij rechterkanaal selecteer Mon2. Dit is voor Front. Op de achterzijde moeten de 2 audiokabels tbv je Front kanaal in Mon1/2 zitten.
3. Selecteer tabblad Mix3. Klik geheel rechts onder de 2 schuiven op het trouwringen symbooltje. Er blijft daardoor rechts 1 schuif staan. Tabblad Mix3 en 4 vormen dan 1 geheel en heet Mix3 (denk ik).
4. Alle schuiven weer naar beneden behalve DAW3/4. Zie je geen 3/4, klik dan bovenaan op 3e paar van rechts met rechtermuisknop en selecteer voor linker kanaal DAW3 en rechter kanaal DAW4. Dat zijn de 2 Rear uitgangen van HW.
5. Geheel rechts staat weer 2x Many... boven aan de schuif. Daar op klikken met rechtermuisknop. Bij linkerkanaal selecteer Line3 en bij rechter kanaal selecteer Line4. Dit is voor Rear. Achterin het kastje moet je kabel tbv het Rearkanaal zitten in Line3/4 zitten.
6. De schuiven DAW1/2 en DAW3/4 zet je op 0 dB.
7. Met de schuif geheel rechts kun je na selectie van MIX1 de sterkte van Front regelen en na selectie van Mix3 Rear

Bovenstaande heeft niets van doen gehad met update van HW4 naar 6. Dit moet in 4 ook fout gestaan hebben, tenzij je deze geluidskaart voor HW6 voor het eerst gebruikt.

Ik heb de titel van het topic aangepast zodat het later gemakkelijker terug te vinden is.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 27 jul 2021 20:01

Re: Geluid gemixed in HW6 bij Surround

Jan Wim schreef:Staan de rear registers in HW wel naar een rear kanaal geselecteerd?


Ja, dat is het geval.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 27 jul 2021 20:13

Re: Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Evert-Jan schreef:Ik heb geen Saffire Pro24 maar deze wel div. malen elders ingesteld. Een poging wat ik mij nog herinner:

1. Selecteer Mix 1 tabje. Alle schuiven kun je naar beneden doen want je hebt geen analoge en digitale ingangen behalve DAW1/2. Die komen van HW af en die kun je op 0dB laten staan.
2. Geheel rechts staat 2x Many... boven aan bij de schuif. Daar op klikken met rechtermuisknop. Bij linkerkanaal selecteer Mon1 en bij rechterkanaal selecteer Mon2. Dit is voor Front. Op de achterzijde moeten de 2 audiokabels tbv je Front kanaal in Mon1/2 zitten.
3. Selecteer tabblad Mix3. Klik geheel rechts onder de 2 schuiven op het trouwringen symbooltje. Er blijft daardoor rechts 1 schuif staan. Tabblad Mix3 en 4 vormen dan 1 geheel en heet Mix3 (denk ik).
4. Alle schuiven weer naar beneden behalve DAW3/4. Zie je geen 3/4, klik dan bovenaan op 3e paar van rechts met rechtermuisknop en selecteer voor linker kanaal DAW3 en rechter kanaal DAW4. Dat zijn de 2 Rear uitgangen van HW.
5. Geheel rechts staat weer 2x Many... boven aan de schuif. Daar op klikken met rechtermuisknop. Bij linkerkanaal selecteer Line3 en bij rechter kanaal selecteer Line4. Dit is voor Rear. Achterin het kastje moet je kabel tbv het Rearkanaal zitten in Line3/4 zitten.
6. De schuiven DAW1/2 en DAW3/4 zet je op 0 dB.
7. Met de schuif geheel rechts kun je na selectie van MIX1 de sterkte van Front regelen en na selectie van Mix3 Rear

Bovenstaande heeft niets van doen gehad met update van HW4 naar 6. Dit moet in 4 ook fout gestaan hebben, tenzij je deze geluidskaart voor HW6 voor het eerst gebruikt.

Ik heb de titel van het topic aangepast zodat het later gemakkelijker terug te vinden is.


Dit is echt heel duidelijk beschreven, Evert-Jan. Ik heb de stappen opgevolgd.
En er is wel duidelijk verschil te horen.
Echter nog steeds is het front geluid door het rear kanaal te horen. En andersom. Als ik rear op mute zet, hoor ik acoustic in de front.
Het kan ook zijn dat er akoestiek mee opgenomen is in de front samples. Ik praat dan ook Zwolle Surround. Haarlem surround heb ik nu ook en daar hetzelfde.
Het is toch gebruikelijk dat je alleen de front door front kanaal hoort en rear samples door rear kanaal?
Ik ga schermen delen van de mixer met front en rear apart.

Er moet een verklaring voor zijn.
Ik heb overigens iemand die serieus geïnteresseerd is in de geluidskaart.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jul 2021 21:18

Re: Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Je kunt het heel gemakkelijk testen.
Laadt St. Anne. Dit is een stereo set
Routeer alle registers alleen naar het frontkanaal en ga spelen. Uit Rear komt geen geluid.
Routeer vervolgens alle registers naar het Rear kanaal. Nu hoor je alleen het Rear kanaal en geen geluid uit Front als je speelt.

Natuurlijk hoor je in het frontkanaal ook akoestiek. Beide genoemde sets zijn een surround set waarin akoestiek van de kerk is opgenomen. Alleen is bij Rear de orgelklank verder weg dan bij het Front kanaal (alsof je achterin de kerk zit).
Zwolle kent een aparte Dry set, maar die is stereo en droog qua klank: nagenoeg geen akoestiek. Die heb je nu niet in gebruik en waarschijnlijk ook niet in bezit.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 28 jul 2021 22:30

Re: Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Getest met St. Anne. Stereo in alleen Front geladen= werkt alleen op front luidsprekers.
Stereo alleen naar Rear luidsprekers= werkt dan alleen op de rear.
Conclusie= front en rear zijn juist ingesteld.

Heb als test zelfs alle schuiven naar beneden gezet in de mixer.
Alle samplesets klinken nu beter.
Haarlem surround heb ik opnieuw geladen en in 16 bit (standaard) en is nu ook in orde.
Er zat een giga vertraging in de samples bij het laden in 20-bit.
Mijn ervaring is dat de meeste samplesets het mooiste klinken bij laden in 20-bit. Maar goed bij Haarlem dus 16-bit.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jul 2021 23:17

Re: Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Alle schuiven moeten altijd omlaag blijven, behalve DAW 1, 2, 3, 4 en de 2 uitgangsschuiven.

Theoretisch geeft 16 bits meer vertraging dan 20 bits laden van een sample. Het duurt nl. langer om het audiobuffer te vullen.

In het scherm General settings | Audio device and channels kun je de grote van het audiobuffer instellen
Standaard staat dat op buffer size = 1024 en buffer = 1
Buffer miet altijd op 1 blijven staan, buffer size kun je op 512 zetten. En dan testen. Je moet wel de polyfonie afregelen. Zie elders op het forum.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 01 aug 2021 16:49

Re: Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Evert-Jan schreef:Alle schuiven moeten altijd omlaag blijven, behalve DAW 1, 2, 3, 4 en de 2 uitgangsschuiven.,
Heb ik gedaan, Evert-Jan. Het surround geluid is nu in orde.

Theoretisch geeft 16 bits meer vertraging dan 20 bits laden van een sample. Het duurt nl. langer om het audiobuffer te vullen.
Ik begrijp ook niet hoe het zit. Haarlem Surround werkt bij mij het mooiste geladen in 16-bits.

In het scherm General settings | Audio device and channels kun je de grote van het audiobuffer instellen
Standaard staat dat op buffer size = 1024 en buffer = 1
Buffer miet altijd op 1 blijven staan, buffer size kun je op 512 zetten. En dan testen. Je moet wel de polyfonie afregelen. Zie elders op het forum.

Buffer gezet op 512 en dan heb ik helemaal geen audio in HW. Dus ik heb t gauw terug gezet naar 1024.

Alles werkt nu naar behoren. Wel vind ik het nuttig om toch het nederlandse boek/handleiding te bestellen. Altijd handig om een uitleg bij te hand te hebben.

Dank aan allen die hebben meegedacht en hulp geboden hebben.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 aug 2021 12:57

Re: Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Martijn

heb jij wel de ASIO driver actief in HW?
Dat is in te stellen in het scherm General settings | Audio device and channels in "Audio output device"


Als je het boek wilt ontvangen, stuur dan een emailtje met je NAW gegevens naar het adres, dat onder het 2e plaatje staat op https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=44854#p44854
Voel je niet verplicht!!
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 10 aug 2021 21:55

Re: Geluid gemixed bij Surround in HW6 icm Saffire Pro24

Jazeker. zie afbeelding .
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com