Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Perspectieven door separate speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 sep 2021 12:43

Perspectieven door separate speakers

Na het toevoegen van 2 aparte zij/hoogte kanalen voor het achterste front perspectief van de 8 kanaals sets enige tijd geleden in mijn setup en hier met veel plezier op gespeeld hebbend, begon ik meer en meer te beseffen, dat de echte meerwaarde van deze 8 kanaals sets zit in de extra opgenomen akoestische informatie verborgen in ieder perspectief. Dit vanwege het feit dat elk perspectief op een andere positie in de kerk is opgenomen!!!
Door het mixen van de perspectieven zoals oorspronkelijk bedoeld gaat deze ruimtelijke informatie grotendeels verloren. Tevens geeft het mixen van perspectieven om een luisterpositie te imiteren niet echt een overtuigend resultaat in mijn beleving.

Door mijn positieve ervaring met een apart speaker paar voor het achterste perspectief was de volgende logische stap om alle drie de frontperspectieven een eigen luidsprekerpaar te geven. Dus ik heb nog een paar speakers toegevoegd.

Mijn opstelling.!
Mijn front speakers (5x stereo) voor het direct/dry perspectief staan ​​op oorhoogte op 11 en 1 uur, de diffuse perspectief speakers (side front) zitten op 10 en 2 uur aan de zijkant bij het plafond en het achterste front perspectief ( zij-achter) luidsprekers zitten ​​op 9 en 3 uur ook aan de zijkant bij het plafond en de rear luidsprekers staan op 7 en 5 uur aan het plafond.
Dus de voorwaartse/ achterwaartse plaatsing van de luidsprekers lijkt op de positie van de opname microfoons in de kerk.

Alle kanalen zijn correct getimed en gemeten met behulp van Dirac-correctie software.

Ik speel nu al een week of twee op deze manier en geniet hier enorm van.
De ruimtelijke afbeelding van de kerk, ook nu in verticale/transversale zin, is zeer overtuigend.
Alle registers winnen tevens ook duidelijk aan definitie.
Nu hoef ik niet meer te goochelen met de beste positie van de sliders, het klinkt heel natuurlijk elk speaker paar voegt iets toe aan de akoestiek. Wat ik in het verleden soms nog wel ervoer bij de weergave van alle perspectieven door 1 stereo front kanaal, was dat het geluid nog iets gestrest kon klinken dat is nu weg.
Wat mij verder opvalt is dat ik vroeger de voorkeur gaf aan het diffuse perspectief waarbij ik iets meer dry bij mixte voor de definitie van de pijpen maar dat ik nu de voorkeur geef aan dry die zet ik nu harder en de diffuse gebruik ik nu om meer ruimtelijkheid aan dit perspectief toe te voegen.

Kortom ik denk dat de werkelijke meerwaarde van 8 kanaals sets pas naar voren komt als je ieder perspectief een eigen speaker paar geeft en ook opstelt min of meer op de plek waar ze zijn opgenomen.
Je wordt beloond met een mooie natuurgetrouwe weergave van al je mooie 8 kanaals sets.
Je krijgt dan een realistischere kopie van het orgel inclusief de akoestiek waar die in staat.

Ook bij de zes kanaals sets route ik nu de front perspectieven naar aparte speaker paren.

Zoals ik de 8 kanaals sets vroeger gebruikte overtuigde dit mij nooit, maar nu ben ik toch wel een fan geworden.

Mocht iemand het willen ervaren dan ben je altijd welkom.

Groetjes Jan

Berichten: 2

Geregistreerd: 07 nov 2016 16:34

Bericht 28 sep 2021 20:26

Re: Perspectieven door separate speakers

Hallo Jan,
Welk merk en type geluidskaart, versterker en speakers gebruik je? Kan je daar iets meer over vertellen of van laten zien?

Wat jij beschrijft is wat ik ook zou willen realiseren, lijkt me prachtig! Ik bespeel nu al mijn sets via een AKG hoofdtelefoon en een Steinberg UR44. Ook niet raar maar kan mooier denk ik.

Groeten,
Gert Gatsma
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 sep 2021 21:20

Re: Perspectieven door separate speakers

GGatsma schreef:Hallo Jan,
Welk merk en type geluidskaart, versterker en speakers gebruik je? Kan je daar iets meer over vertellen of van laten zien?

Wat jij beschrijft is wat ik ook zou willen realiseren, lijkt me prachtig! Ik bespeel nu al mijn sets via een AKG hoofdtelefoon en een Steinberg UR44. Ook niet raar maar kan mooier denk ik.

Groeten,
Gert Gatsma


Hoi Gert

In dit topic beschrijf ik mijn installatie.
viewtopic.php?f=4&t=3855
De motu 828x is defect en daarvoor heb ik een 2e RME usb digiface toegevoegd dit ziet de computer als 1 geluidskaart. Daardoor heb ik nu 16 digtale en 4 analoge (subwoofer) uitgangen.
Via marktplaats heb ik nog 2 x kef E301 en 1 x denon pma50 gekocht.

Jiri heeft mijn setup in een blog geplaatst als je op de fotos kijkt dan zijn er nu dus in de hoeken nog 2 extra kanalen bijgekomen de rest is hetzelfde. Alle 6 surround speakers zijn nu Kef E301.
https://www.sonusparadisi.cz/en/blog/al ... mple-sets/

Dit beschrijft het zo’n beetje.
Toch wel een langzaam geëvolueerde installatie waarbij ik geregeld via marktplaats heb ingekocht.
Voor de front direct kanalen kan je uiteraard met 1 stereo speaker paar volstaan.

Gr Jan

Berichten: 2

Geregistreerd: 07 nov 2016 16:34

Bericht 30 sep 2021 15:48

Re: Perspectieven door separate speakers

Hoi Jan,
Bedankt voor je reactie. Hoe is naar jouw idee het verschil in kwaliteit tussen de minx mini 12 en de KEF E301?
En heb je nu per perspectief een eigen subwoofer? Dus L+R speaker en sub?

Groeten,
Gert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 okt 2021 10:27

Re: Perspectieven door separate speakers

GGatsma schreef:Hoi Jan,
Bedankt voor je reactie. Hoe is naar jouw idee het verschil in kwaliteit tussen de minx mini 12 en de KEF E301?
En heb je nu per perspectief een eigen subwoofer? Dus L+R speaker en sub?

Groeten,
Gert


Hoi Gert.

De Kefs lopen veel verder door naar onder vergeleken met de minx min 12 toe dus hoef je met de sub minder aan te vullen.
De minx zijn wel beter als nearfield omdat de spreiding van de hoge en lage tonen hetzelfde is.
Ze klinken nooit scherp ik ben ze echt gaan waarderen.
Ik heb 3 subs spelen.
Ik route de lage tonen van het directe perspectief vanaf 60 hz naar een van de Rels en de lage tonen van de andere perpectieven de Kefs dus heb ik samen gevoegd en gaan vanaf 100 hz naar de 2e Rel.
Voor de rear Kefs ook vanaf 100hz gebruik ik een Jamo sub.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 07 feb 2022 12:21

Re: Perspectieven door separate speakers

Hallo jan

Is het geen optie jan om van je orgel samples alleen de enkel en meervoudige vulstemmen
via je Keffs te routeren en daarmee een opdeling te maken op het oktaaf van het orgel,
Bijv. De cornet die discant staat,de c naar kan.1 ,de cis naar 2 ,de d naar 3 enz.
En dan bij de zevende toets op klavier nam. de zwarte Fis deze weer naar kan.1 enz.
Omdat de meeste problemen optreden in de audio met het weergeven van veel hoge toontjes
die vlak naast elkaar klinken, dus de meervoudige vulstemmen op het orgel,mixturen
scherp,cimbel enz.
Ik ga hier uit van jou 6 kefs die jij gebruikt.

Ps wat zie ik daar een mooie afdruk op de muur ingelijst

Gr auke
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 feb 2022 23:14

Re: Perspectieven door separate speakers

Hallo Auke.

Ik heb juist voor deze opstelling om met name de akoestiek van de kerk natuur getrouw te kopieren.
Wel heb ik 5 front kanalen voor het direct /dry perspectief.
Alle tonen onder de 400 hz gaan naar scanspeak en de rest daarboven wordt opgesplitst naar de 4 bmr speakers.
Dat doe ik via de verdeel,algoritmes in Hauptwerk

https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.p ... ng#p120807

https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.p ... 104#p94796

Ik gebruik momenteel het tonematching algoritme en dat bevalt tot nu toe heel goed.
Ik denk dat dit een beetje overeenkomt met jouw ideeen.

Gr Jan

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com