Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

master volume en bereik zwelpedaal

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 10 dec 2021 16:17

master volume en bereik zwelpedaal

Ik heb van het menu View=>Mini control panels=> audio autput level bij het orgel geplaatst.
Nu koppel ik daaraan een zwelpedaal van het orgel om het mastervolume van het Hauptwerk te regelen.
Nu loopt dat standaard van 0 tot 100. Daardoor is een kleine beweging van het zwelpedaal al goed te horen. Is er een mogelijkheid dat de hele uitslag van het zwelpedaal het volume van bijv 60 naar 100 laat gaan? Dan zal het indrukken van het zwelpedaal het volume wat geleidelijker aanpassen.
Ik hoor wel of deze optie in Hauptwerk mogelijk is.
Ik heb de vraag eerder gesteld voor HW4. Maar ik hoop dat er in HW5 meer mogelijk is.

Johan
Laatst bijgewerkt door jvdwvd op 12 dec 2021 13:55, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 dec 2021 16:41

Re: master volume

Bij mijn beste weten is dat niet mogelijk binnen Hauptwerk!

Gek genoeg andersom wel: je kunt er voor zorgen dat je zwelpedaal voor een deel van het bereik niets doet (met min/max position bij de MIDI-instellingen)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 dec 2021 18:58

Re: master volume

Johan, Jos,

Het is m.i. wel mogelijk in HW.

In het scherm menu organsettings --> expression/crescendo pedals zie je rechts onder aan de min. en max. positie staan van het resultaat van MIDI learn van het zwelpedaal. Die waarden moet je laten staan. Maar Range Mid-point kun je aanpassen. M.i. moet deze naar beneden, zodat het aantal MIDI stapjes in het hoge segment als het ware uit elkaar getrokken wordt.

Even uitproberen wat de beste waarde is.
Laat even weten wat die geworden is zodat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen als zij dit ook willen doen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 dec 2021 19:11

Re: master volume

Klopt Evert-Jan, maar dan gaat het in het lage segment extra snel. Maar je kunt er allicht mee experimenteren. Deze waarde kan volgens mij maar van 20-80%

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 dec 2021 09:52

Re: master volume

Beide heren bedankt.
Inderdaad werkt dit als je maar niet het pedaal helemaal onderin gebruikt. Dat schiet het volume zeer snel naar beneden. Maar dit is al werkbaar. Toch zou het minimale volume instelbaar moeten zijn. Misschien iets voor een volgende versie.

Johan
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 13 dec 2021 09:36

Re: master volume

Is het zwelpedaal alleen zo gevoelig onderin? En als je naar boven toe gaat, dan gaat het geleidelijk steeds rustiger?

Weet je of je een logaritmische of lineaire potmeter hebt?
IK heb datzelfde, en mijn idee is dat het een verkeerde type potmeter zou kunnen zijn.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 dec 2021 09:39

Re: master volume

anco.marijs schreef:Is het zwelpedaal alleen zo gevoelig onderin? En als je naar boven toe gaat, dan gaat het geleidelijk steeds rustiger?

Weet je of je een logaritmische of lineaire potmeter hebt?
IK heb datzelfde, en mijn idee is dat het een verkeerde type potmeter zou kunnen zijn.


Nee is in dit geval het gevolg van het instellen van het range midpoint, zie boven ;)
Je zou kunnen checken of deze instelling bij jou verkeerd staat

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 dec 2021 12:13

Re: master volume en bereik zwelpedaal

Het probleem oplossen door een blokje hout onder het zwelpedaal te leggen zodat deze niet meer naar 0 toe kan gaan. De dikte van het hout is dan de minimum stand. Volume, dus zwelpedaal helemaal dicht, zal bij het master volume nooit voorkomen.


(Ik heb de titel van het topic aangepast zodat het later beter vindbaar is).

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com