Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Floating divisions

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 14 jul 2022 22:27

Floating divisions

Dankzij het boek van Evert-Jan weet ik hoe je Floating divisions kunt instellen. Zeer handig als je twee fysieke klavieren hebt en wilt spelen op een sample set met drie of meer klavieren. Ik gebruik daar de hoogste toetsen van mijn klavieren voor (A, A#, B, C).
Echter, wanneer ik stukken uit het Franse barokrepertoire speel, bijv. een Grand Jeux, wordt het lastig. Deze muziek vraagt vaak verschillende snelle wisselingen van klavieren, zonder dat er rusten tussen de wisselingen zitten. Je start bijv. op het hoofdwerk (ik hou de benamingen even Nederlands), dan ga je met je linkerhand naar het rugwerk en je rechterhand moet dan zeer snel naar het echowerk. Kortom, je hebt dan simpelweg geen tijd om tussendoor nog op een toets te drukken om van klavier te wisselen binnen de sample set (hopelijk ben ik nog te volgen).

Ik vroeg me af of het mogelijk is om vooraf verschillende floating division settings op te slaan, waarna ik dan bijv. de Hauptwerk stepper kan gebruiken (die ik kan koppelen aan een pedaaltoets) om de gewenste klavierwisselingen gedaan te krijgen. Dat scheelt je ook wat denkwerk welk klavier je ook alweer moet selecteren etc.

Wellicht ben ik wat cryptisch, maar ik vermoed dat er mensen raad weten.

Dank!

Gr. Ralph

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 jul 2022 23:02

Re: Floating divisions

Ja daar is wel een oplossing voor. Heb Hauptwerk nu even niet voor me. Maar in het zwevende schermpje waar je de floating divisions in kan stellen heb je 4 routes per floating division. En pijltjesknoppen waarmee je kunt rouleren tussen deze routes.

Dus stel je wilt een van je fysieke klavieren snel kunnen wisselen tussen een virtueel hoofdwerk/zwelwerk, dan kun je route 1 en 3 instellen op hoofdwerk, en 2 en 4 op zwelwerk. Aan de pijltjesknop wijs je dan een pedaalknop toe, zodat je met 1 druk op de knop wisselt tussen hoofdwerk en zwelwerk.

Nadeel is dan dat je een extra knop hebt, ik geloof niet dat je dit kunt integreren met de stepper. Een alternatief is daarom om het binnen de stepper frames op te lossen met registraties inclusief koppelingen tussen klavieren (zo nodig gebruikmakend van de extra Master couplers die Hauptwerk biedt).

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 16 jul 2022 12:01

Re: Floating divisions

Dank!
Dat ga ik proberen. Franse barok vraagt vrijwel geen pedaalgebruik, dus gebruik van een pedaaltoets als extra knop om snel te kunnen wisselen tussen divisions is mogelijk.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 16 jul 2022 13:15

Re: Floating divisions

Dag Ralph,

Als je handig bent kun je ook voor een permanente oplossing kiezen, zie foto
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com