Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Touchscreen werkt niet meer

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 14 apr 2020 23:15

Touchscreen werkt niet meer

Na de upgrade van mijn PC en schone windows 10 (en Hauptwerk installatie werkt de touchscreen van mijn Iiyama monitor niet meer. Ik heb een gewone Philipls Brilliance monito en Iiyama 17"PL 2235M Touch screen monitor. Beide monitoren worden in Windows gezien als Generic PnP monitor. Wie weet hoe ik de touch screenfunction weer werkend kan krijgen?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 apr 2020 23:40

Re: Touchscreen werkt niet meer

Fred

voor beiden moet je op zoek naar de betreffende Windows10 driver voor de monitor.
Bij de Iiyama wordt dan ook het USB deel actief voor die monitor.
Bij de Philips misschien de hogere resolutie als deze nu niet in Windows10 te zien is (ik weet niet of je die waarden nu wel correct ziet)
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 apr 2020 10:02

Re: Touchscreen werkt niet meer

Hoi Evert-Jan,

Dank voor je snelle reactie. Allebei de monitoren doen het goed en worden door Windows ook gezien als resp. Philips Brilliance en Iiyama PL2235M. Ook in de devices staan ze zo aangegeven en van beide klopt de ingestelde resolutie van resp 1920x1200 en 1920x1080. Ik heb de USB-kabelaansluiting gechecked en kabel is aangesloten. De touchscreen werkt alleen in de takenbalk onderaan. Vanwege de afstand van monitor tot PC maak ik gebruik van een USB-Hub. Ik zal eens kijken of kabel los maken en weer aansluiten iets doet.
Uiteraard heb ik je handboek erbij gepakt en Windows geoptimaliseerd. Kan het zijn dat ik net een service teveel heb disabled dat de touchfunctie van de IIyama verzorgt?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 apr 2020 11:15

Re: Touchscreen werkt niet meer

Dan is er toch wat veranderd. In je eerste bericht schreef je
FredM schreef: Beide monitoren worden in Windows gezien als Generic PnP monitor.
en nu zie je ook de Iiyama PL2235M monitor in Windows.
Heb je nu toch ook de Iiyama driver geïnstalleerd?

Als je de services geoptimaliseerd hebt zoals in het boek staat, dan is dat niet de oorzaak.
Als de touchscreen alleen in de taakbalk werkt, kan het ook wel eens opnieuw kalibreren zijn van de monitor in Windows.

En HW is NIET plug and play. Dus als je kabels losmaakt en weer aan de PC koppelt, dan ziet HW dat NOOIT. Als je dit doet, kun je dat alleen in Windows zelf testen. Als het daar werkt, dan heeft het pas zin HW op te starten en daar ook te testen.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 apr 2020 12:17

Re: Touchscreen werkt niet meer

Evert-Jan schreef:Dan is er toch wat veranderd. In je eerste bericht schreef je
FredM schreef: Beide monitoren worden in Windows gezien als Generic PnP monitor.
en nu zie je ook de Iiyama PL2235M monitor in Windows.
Heb je nu toch ook de Iiyama driver geïnstalleerd?

Als je de services geoptimaliseerd hebt zoals in het boek staat, dan is dat niet de oorzaak.
Als de touchscreen alleen in de taakbalk werkt, kan het ook wel eens opnieuw kalibreren zijn van de monitor in Windows.

En HW is NIET plug and play. Dus als je kabels losmaakt en weer aan de PC koppelt, dan ziet HW dat NOOIT. Als je dit doet, kun je dat alleen in Windows zelf testen. Als het daar werkt, dan heeft het pas zin HW op te starten en daar ook te testen.


Hoi Evert-Jan,

Dank voor je wederom snelle reactie. Ik weet niet hoe ik de Iiyama monitor moet calibreren. Dat heb ik nooit hoeven doen. Eigenlijk is het nu voor het eerst dat ik deze problemen heb. Ik zie met Belarc Advisor dat Windows de monitoren herkent. Maar als ik de display menu kies (rechtermuis op display) en dan eigenschappen kies, zie ik "Generic PnP Monitor, driver OK)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 apr 2020 17:56

Re: Touchscreen werkt niet meer

De monitoren herkennen is 1, de juiste drivers gebruiken is 2.

Ga naar Apparaatbeheer. Klik op Monitors en selecteer de Iiyama met rechtermuisknop en dan eigenschappen
Op het tabblad Driver moet de gebruikte driver staan.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 apr 2020 18:11

Re: Touchscreen werkt niet meer

Hoi Evert Jan,

Ik zag bij het afsluiten van de PC iets vreemd. Als ik met mijn vinger over de Iiyama wrijf zie ik het effect op het andere scherm , Dat verklaart ook dat de taakbalk leek te werken want de icon voor de verkenner ligt op maar opent op het andere scherm. Moet dus een configuratiegedoe zijn

Alsnog en alvast superbedankt voor je meedenken.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 apr 2020 18:37

Re: Touchscreen werkt niet meer

Hoi, ik heb het voor elkaar door naar de "öude" Win7 control panel te gaan i.p.v. Win10 System ... display, want in de Windows 10 control panel kun je schermen verwisselen, dupliceren of extenden, maar je kunt niet een van de twee als hoofdscherm kiezen, Na selecteren van de Iiyama als hoofd monitor draait het zoals voorheen.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 7

Geregistreerd: 02 jan 2019 21:26

Woonplaats: Nijmegen

Bericht 08 dec 2020 10:50

Re: Touchscreen werkt niet meer

FredM schreef:Hoi, ik heb het voor elkaar door naar de "öude" Win7 control panel te gaan i.p.v. Win10 System ... display, want in de Windows 10 control panel kun je schermen verwisselen, dupliceren of extenden, maar je kunt niet een van de twee als hoofdscherm kiezen, Na selecteren van de Iiyama als hoofd monitor draait het zoals voorheen.



Ik heb hetzelfde probleem met mijn IIYama monitor. Ik heb gisteren een tweede IIYama touchscreen monitor aangeschaft.. Beide prima beeld en met de muis kan ik beide schermen bedienen... ook zaken van het ene, naar het andere scherm slepen... Het aanraken gaat echter fout.... daar waar ik op het linkerscherm bijvoorbeeld ergens rechts-onder druk, gebeurt er op diezelfde plek op het rechter scherm iets, maar niet op de het linker scherm.

Ik denk dat jou oplossing ook voor mijn probleem geldt.... maar waar vind ik het oude Win7 control panel? (Mijn PC draait op windows 10). Beide monitoren zijn identiek...
Organist in ontmoetingsplek Nijmegen en Gereformeerde Kerk Renkum Heelsum. Beginnend hauptwerker.

Berichten: 7

Geregistreerd: 02 jan 2019 21:26

Woonplaats: Nijmegen

Bericht 08 dec 2020 12:05

Re: Touchscreen werkt niet meer

armul schreef:
FredM schreef:Hoi, ik heb het voor elkaar door naar de "öude" Win7 control panel te gaan i.p.v. Win10 System ... display, want in de Windows 10 control panel kun je schermen verwisselen, dupliceren of extenden, maar je kunt niet een van de twee als hoofdscherm kiezen, Na selecteren van de Iiyama als hoofd monitor draait het zoals voorheen.



Ik heb hetzelfde probleem met mijn IIYama monitor. Ik heb gisteren een tweede IIYama touchscreen monitor aangeschaft.. Beide prima beeld en met de muis kan ik beide schermen bedienen... ook zaken van het ene, naar het andere scherm slepen... Het aanraken gaat echter fout.... daar waar ik op het linkerscherm bijvoorbeeld ergens rechts-onder druk, gebeurt er op diezelfde plek op het rechter scherm iets, maar niet op de het linker scherm.

Ik denk dat jou oplossing ook voor mijn probleem geldt.... maar waar vind ik het oude Win7 control panel? (Mijn PC draait op windows 10). Beide monitoren zijn identiek...





Ik ben er al uitgekomen, na enig zoekwerk..... deze link was de gouden tip: https://support.ctouch.eu/hc/en-us/arti ... indows-10-
Organist in ontmoetingsplek Nijmegen en Gereformeerde Kerk Renkum Heelsum. Beginnend hauptwerker.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com