Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe Hauptwerk-PC en Thunderbolt

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 25 jan 2021 23:59

Nieuwe Hauptwerk-PC en Thunderbolt

Beste forumleden,

Ik ben bezig met het samenstellen van nieuwe een PC, uitsluitend voor gebruik met Hauptwerk. Daarbij overweeg ik een externe Motu geluidskaart met Thunderbolt-aansluiting.
Is het aan te raden om Thunderbolt te gebruiken ipv USB - en dus ook te kiezen voor een Moederbord met Thunderbolt-aansluiting? Of is het evengoed mogelijk om een Thunderbolt insteekkaart te gebruiken? Of kan ik net zo goed USB beruiken (in theorie langzamer, maar in de praktijk?)

Mijn lijstje ziet er verder als volgt uit. Schiet er maar op!

MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC - Grafische kaart
Gigabyte B550 Aorus Elite V2 - Moederbord ATX
AMD Ryzen 9 3900X – Processor
Scythe Ninja 5 SCNJ-5000 - Koeler voor processor
Samsung 970 EVO 1TB M.2 - Solid state drive
Seasonic Focus GX-550 - Voeding (intern)
Philips 172B9T - LED-monitor
HyperX FURY – Geheugen DDR4-3200 64 Gb

Vriendelijke groet,
Lucas

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jan 2021 15:03

Re: Nieuwe Hauptwerk-PC en Thunderbolt

Het PC systeem ziet er goed uit. De chipset B550 ondersteunt max. PCI 3.0 M2 disks, en die heb je ook gekozen.
De monitor heeft een TN paneel. Beter is een IPS paneel (heeft een grotere kijkhoek)

Thunderbolt: dat kun je beter aan de geluidskaart fabrikant vragen: hoe lang gaan zij die maken/ondersteunen?
Thunderbolt insteekkaarten: Gigabyte heeft er 1, maar die werkt in een select aantal moederborden en dan moet er ook een minimale BIOS versie in zitten. Verder heb ik nooit gezocht.
USB wordt ook steeds sneller, maar de meeste kaarten blijven op USB2.0 hangen. Een enkele heeft 3.0.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 27 jan 2021 22:21

Re: Nieuwe Hauptwerk-PC en Thunderbolt

Dank voor het antwoord!
Vraag blijft voor mij wel of Thunderbolt te prevereren is boven USB (lagere latency?), of dat dat wellicht in de praktijk nauwelijks uitmaakt. Ik heb geen ervaring met externe geluidskaarten, vandaar mijn vertwijfeling... Tot nu toe gebruikte ik twee M-Audio Lt1010 - interne kaarten.

Op de monitor (of-toren, ik denk dat ik er uiteindelijk twee wil) zal ik me nog verder oriënteren (dank voor de tip). Ik las overigens bij een vergelijkende test op Hardware.info (3 Iiyama monitoren, respectievelijk TN, VA en IPS) dat met name de verticale kijkhoek van het geteste TN-paneel achterbleef en IPS qua horizontale kijkhoek juist wat tegenviel. Maar goed, blijft voor mij even de vraag hoe belangrijk de kijkhoek is bij (mijn) Hauptwerk-gebruik. De IPS-panelen die ik kon vinden in 17 Inch 4:3 kwamen een flink stuk duurder uit (rond de 500 euro). Ik blijf nog even dubben ;)

Link: https://nl.hardware.info/artikel/7769/5/tn-ips-va-over-monitor-panels-en-lcd-technologie-kijkhoeken

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com