Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Computer repareren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 21 jun 2021 23:06

Computer repareren

Mijne heren,

Ik heb een probleem. Tijdens mn verhuizing is mn hw-pc gestuiterd. Na het opbouwen blijkt mn pc niet meer op te starten. Om kort te zijn: het 3e geheugenslot geeft problemen. De computer start op met 2 gemonteerde geheugenbankjes, na montage van het 3e (en 4e) bankje, start hij niet door. Alle 4 de bankjes werken sowieso in het 1e slot, dus die zijn heel.
Daarnaast, als ik hw een orgel laat laden, wordt de processor ong 100 graden (getest met speccy). Tijdens het spelen loopt de cpu in het rood en gaat de audio knetteren.
Tot voor de verhuizing werkte alles naar behoren.

Info computer:
- mb asus prime h270m-plus lga 1151
- cpu intel i7 7700k
- ram corsair DDR4 vengeange lpx 2400c
Cmk32gx4m2a2400c14
2x (2×16GB)

Ik ben bang dat een en ander stuk is en neig om mb en cpu te vernieuwen.
Hebben jullie nog andere suggesties? Zo niet, welk mb en cpu raden jullie aan met behoud van het ram?

M.v.g, Mario

Berichten: 2

Geregistreerd: 18 feb 2021 12:42

Bericht 22 jun 2021 08:51

Re: Computer repareren

Hoi Mario,

Moederbord moet je denk ik sowieso wel even vervangen. Wat betreft de CPU zou ik eerst even kijken naar de koeling. Vanuit jouw verhaal lijkt het me dat de CPU te heet word en daardoor niet meer optimaal kan presteren. Maar misschien ook even afwachten wat andere zeggen hoor. Ik ben immers geen expert.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jun 2021 10:54

Re: Computer repareren

Mario

Aanvullend op het verhaal van Johan:

Door de val zit de koeler niet meer strak op de CPU. Waarschijnlijk is een borging gebroken of losgeschoten. De CPU doet het gewoon. De computer start immers op met 2 gemonteerde geheugenbankjes.
En door die val heeft de koeler de dicht op de CPU zittende RAMbankjes ook geraakt en waarschijnlijk zijn de houders gebroken.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 22 jun 2021 11:04

Re: Computer repareren

Koeling kan ik nazien. Lijkt optisch goed te zitten.
Vwb het geheugen: het zijn / is (het 3e slot), dat zit niet direct naast de koeler. Maar, ik ga vanavond kijken!
Bedankt voor de antwoorden iig.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 22 jun 2021 22:28

Re: Computer repareren

De koeler bleek inderdaad op 1 punt losgeschoten. Na nieuwe montage is temp-probleem verholpen.

Optisch niets te zien aan de geheugensloten. Is dit te testen?
Daarnaast, cpu schiet in het rood bij lage belasting door Hw. Kan dit met defect geheugen te maken hebben, of is dat echt de cpu zelf? Naast de fatale val is er niets veranderd door mij....

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 jun 2021 10:37

Re: Computer repareren

Toch moet er bij dat memoryslot wat aan de hand zijn. Testen kan alleen via een memorytest.

Heb je al onderzocht waarom de CPU ineens in het rood gaat? Loop de optimalisaties van PC en Windows na.
Misschien zijn er door de val van de PC wel bitjes omgevallen ..... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 26 jun 2021 21:32

Re: Computer repareren

Opgelost!!
Probleem RAM:
Soldeerpunten op moederbord los; laten repareren. (€ 90,- das goedkoper dan nieuw spul)
Probleem CPU:
Ongelijke buffer-instelling Hauptwerk en geluidskaart; aangepast.

Alles werkt weer naar behoren en tevredenheid!

Bedankt voor het meedenken.

Mario

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Willem Orlando en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com