Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk loopt vast op HP Z420 workstation

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 04 sep 2021 13:51

Hauptwerk loopt vast op HP Z420 workstation

Hallo allemaal,

Het is nu een jaar geleden dat ik het sampleset van de bovenkerk Kampen heb, HW 5. In het begin ging het allemaal super, maar sinds ik suround heb zijn de problemen gekomen. 1. Hauptwerk loopt vast en 2. hij plopt weleens (audio in het rood). Net zolang van alles geprobeerd tot het goed ging, maar sinds een maand of 2 begint weer verschillende keren per week een vastloper. Sinds 2 weken ook weer ploppen. Het enige wat ik doe is wat prutsen met de IR (Fade out, delay en meer of minder wet). Wat opvalt is dat ik bij de Laurenskerk nooit een probleem heb gehad, alles koek en ei.

Een aantal aandachtspunten:
-Pc geconfigureerd volgens het boek van Evert-Jan, behalve het afstellen van de processor vanwege oude bios (wel de
nieuwste versie, maar die is niet toereikend blijkbaar)
-Als ik hw realtime priority geef in taakbeheer zelden problemen, heb dit ingesteld in general settings, maar dat werkt
blijkbaar niet
-Audio staat met écht volgas (voor test alles open, breed akkoord met pedaal) 2 streepjes onder het gele, gaat dan ineens naar rood, dan weer naar oude stand. Bij normaal gebruik met normale registratie 4, 5 streepjes.
-cpu indicator vertoont hetzelfde gedrag, staat normaal goed onder geel als polyphony al in geel staat.
-HP Z420 workstation, intel xeon e5-1607 v2 (4 cores 3 ghz), 32gb ram, Windows 10.
-HW 5.0.1

Het gaat me met name om het vastlopen, die ploppen krijg ik er wel uit, al vind ik het raar dat Rotterdam véél harder kan, nog nooit een plop gehoord.

Ik heb zoveel geprobeerd al, buffers omhoog en omlaag, polyphony omhoog en omlaag, hw heeft alle machtigingen, ir uit, drivers hebben laatste update, pc hangt niet aan internet. Loopt vast met weinig of veel registers, kleine of grote akkoorden. Doe ik iets verkeerd?

Helpt het als ik een nieuwe pc zou kopen? Ik heb het idee dat het in de pc omdat geen enkele hw instelling invloed heeft.
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 sep 2021 17:41

Re: Hauptwerk loopt vast

Willem Jan

De HW audiometer mag tijdens het spelen nooit in het rood komen, dan vervormt het geluid. En bij sterke oversturing heb je ook ploppen.
Maar ik denk dat de kloksnelheid van de CPU niet constant is. Dan springt het audio ineens in het rood en hoor je ploppen.

Blijven de balkjes in HWInfo stil staan? (Punt 21 in het optimalisatiehoofdstuk).
Zolang de klok niet constant is, heb je ploppen in het audio als de processor ineens veel werk moet verstouwen (van een zachte registratie naar het volle werk). Dat moet je eerst in orde maken, voordat je andere dingen probeert te verbeteren.
Kun je een downloadlink geven van het manual waarin het BIOS is beschreven?

Als HW vast loopt, kun je dan andere programma's op de PC nog wel starten of stoppen? M.a.w. loopt de PC vast of alleen HW? En als je een tijdje wacht, kun je dan weer wat doen in/met HW?
Heb je al eens in de activity logfile gekeken voor foutmeldingen?
Welke geluidskaart gebruik je?

Nog wat andere opmerkingen.
- de xeon e5-1607 v2 heeft 4 cores maar kent geen hyper-threading.
- IR gebruikt AVX instructieset van de CPU. Dit is de beperkte set instructies tov AVX2.
- bij surround gebruik moet je de polyfonie op de helft zetten t.o.v. waar deze eerst op stond bij wet. De belasting van de CPU is nl. 2x zwaarder geworden.
- Polyfonie omhoog zetten heeft een averechts effect en geeft een grotere kans op ploppen bij tutti registraties. Zie ook blz. 122 van het boek 'Polyfonie bepalen en afregelen' waar polyfonie instellen voor bedoeld is.

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 04 sep 2021 20:51

Re: Hauptwerk loopt vast

Dag Evert-Jan

De cpu loopt op wisselende snelheid. Ik heb dit al eens op proberen te lossen maar de instellingen staan niet in de bios.
https://pcorgel.nl/viewtopic.php?f=12&t=3805
Ik zal maandag de manual zoeken.

Als hw vastloopt kan ik niets meer doen in het programma, ook niet na 10 minuten . Verder kan ik op de pc alles doen.
In de activity log staan geen foutmeldingen.
De geluidskaart is een Steinberg UR44.
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 sep 2021 22:53

Re: Hauptwerk loopt vast

Ik heb even gezocht. Het manual staat hier: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04205252
HP Z220 SFF, Z220 CMT, Z420, Z620, and Z820 Workstations Maintenance and Service Guide

Kijk ik op blz. 47. dan zie ik daar bij menu Power --> OS Power Management --> "Turbo Mode" mode staan. Die moet disabled zijn, zodat Intel Speedstep uitgeschakeld is
Blz. 49: menu Advanced --> Device Options --> Turbo Mode op disabled zetten
Blz. 56: menu Advanced --> Device Options --> CECP Mode ook op disabled zetten

Het kan zijn dat dit niet allemaal in jouw PC BIOS zit. En dat blijkt ook wel want het plaatje in https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=44283#p44283 laat minder opties zien.
Hier staat wel een nieuwe BIOS https://support.hp.com/us-en/drivers/se ... on/5225033 maar ik kan niet zien of dat ook voor jouw moederbord geldt.

Je zou ook de HP Performance Advisor kunnen runnen om te kijken of daar nog wat mee te winnen is. Download: https://www.hp.com/us-en/workstations/p ... visor.html
Je kunt met dit prg ook in het BIOS komen en waarschijnlijk zie je dan meer instellingen (blijkens https://docs.zerodensity.tv/reality425/ ... ce-advisor).

Verder, heb je ook de laatste versie van de Steinberg driver geïnstalleerd?
https://o.steinberg.net/en/support/down ... river.html

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 07 sep 2021 14:07

Re: Hauptwerk loopt vast

Ik heb een paar drukke dagen, maar ik denk dat ik morgenavond tijd heb om de in de bios enz. te 'sleutelen'.
ik laat het weten!
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 08 sep 2021 21:11

Re: Hauptwerk loopt vast

De update die je stuurde had ik al eens gedownload (volgens hp support).
CECP stond uit, maar turbo mode niet. Turbo mode kon ik overigens alleen in performance assistent vinden en uitschakelen.

Ik heb hier voorlopig alles uitgezet:
Knipsel.JPG


Als ik naar de cpu speed kijk: de effective clock wisselt van snelheid, de active clock staat continu op full speed.
De nieuwste driver van steinberg had ik ook al geinstalleerd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door willem jan op 09 sep 2021 19:06, in totaal 2 keer bewerkt.
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 sep 2021 22:11

Re: Hauptwerk loopt vast

Ik zie geen afbeelding.
Hier staat hoe je een afbeelding toevoegt: https://pcorgel.nl/viewtopic.php?f=2&t= ... gen#p32550

Je moet HWInfo opstarten om te kijken of de CPU op constante snelheid loopt. De 4 balkjes moeten stil blijven staan.
Zie punt 21 in het boek in het hoofdstuk "PC optimaliseren"

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 09 sep 2021 19:19

Re: Hauptwerk loopt vast

Het lijkt erop dat het programma is vernieuwd, ik heb het woensdagavond gedownload, alles volgens het boek. Er komt ook een pop up met die balkjes, net als in het boek, maar dan staat er achter cpu effective clock of active clock.
effective clock.JPG

active clock.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 sep 2021 21:17

Re: Hauptwerk loopt vast

Ik krijg altijd maar 1 pop-up, ook bij de nieuwste versie. In het boek staat daar alleen CPU #0, nu staat er CPU #0 - Active clock.

Sinds okt. 2019 is er ook een pop-up met Effective Clock; dit is nieuw (het CPU #0 plaatje in het boek is van voor die tijd).
Dit is de clock gemeten over langere periode. Daarmee wordt o.a. ook het slapen van de CPU meegenomen.
Een gemiddelde clock dus

Ik zie trouwens wel dat EIST (Enhanced Intel SpeedStep Technology) nog groen en dus actief is.
Waarschijnlijk zal de Effective Clock hoger zijn als EIST ook uitgezet is.

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 09 sep 2021 21:58

Re: Hauptwerk loopt vast

Dat zag ik ook al, maar ik kan die instelling niet vinden! Die zou in de bios moeten staan toch?
Heeft die een andere naam misschien?
Als ik het goed begrijp zou speedstep via turbo mode uitgeschakeld moeten worden, maar die speedstep is toch eist?
In de handleiding staat er verder niets over.

Dus de effective clock is van belang?
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 sep 2021 16:50

Re: Hauptwerk loopt vast HP Z420 workstation

Turbo en Eist zijn 2 verschillende dingen. Beiden moeten afzonderlijk worden ingesteld in het BIOS.
- Eist is het aanpassen van de CPU klok en spanning met als doel energie te besparen.
- Turbo is automatisch overklokken als de CPU de belasting niet kan bijhouden

De effective clock is niet van belang. Als in een programma 1 core op 100% draait en de 3 anderen op 0 %, is de effective clock lager (1x 3 GHz en 3x 0 GHz)/4 = 0,75 GHz. In dat geval wordt de clock over langere periode gemeten, wat inzicht geeft in de effectiviteit.
De actieve klok is van belang

Waar staat de handleiding van de HP Performance Advisor?

Ik heb de titel van het topic aangepast zodat het gemakkelijker terug te vinden is.

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 15 sep 2021 18:56

Re: Hauptwerk loopt vast op HP Z420 workstation

Ik bedoelde de handleiding van de pc. Heb even gezocht, maar voor performance advisor lijkt geen handleiding te bestaan, alleen voor performance advisor 2.0 terwijl ik 3.0 gebruik.

Het knallen is volledig weg, cpu en audio zijn stabiel. Ik kan nu de overburen wakker maken, terwijl audio nog in het groen staat, nummer 1 opgelost dus!

Behalve het vastlopen, ik heb nog steeds last van vastlopers, zou dat door eist komen?
Waar zou dat ooit kunnen staan?
Of zou ik contact op moeten nemen met hp?
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 sep 2021 20:44

Re: Hauptwerk loopt vast op HP Z420 workstation

Turbo mode was dus de oorzaak van de knallen

Eist zorgt niet voor vastlopen van HW. Meestal is het een externe oorzaak, bijv een driver van de geluidskaart.
Misschien dat in de Event log daarover iets wordt gemeld op het moment van hangen? In het zoekscherm eventvwr.exe intikken, dan naar Windows log en dan in Applications, Setup en System kijken op en rond dat tijdstip van hangen.

Als HW hangt, hoe kom je er dan uit? Via het rode kruisje rechtsboven op het scherm?

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 25 sep 2021 18:56

Re: Hauptwerk loopt vast op HP Z420 workstation

Ik schakel schakel hw uit via taak beheer.
Vorige week heb ik hw administratorrechten gegeven, sindsdien heeft hw dus ook real time priority.
Ik heb toen dezelfde dag een vastloper gehad, maar deze hele week nog geen problemen gehad.
Ik had hw geen administratorrechten gegeven, daardoor moest ik het programma zelf real time priority geven.
Kan hw door die rechten, naast real time, nog meer?

Ik ga voor de test de administratorrechten uitschakelen, dan zal ik in de event log kijken.
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 16 nov 2021 18:30

Re: Hauptwerk loopt vast op HP Z420 workstation

Al deze tijd geen vastloper of knal meer gehad, totdat ik ook dit heb gedaan: viewtopic.php?f=6&t=4296
Weer knallen gehad. Van het derde groene streepje plots in de een na hoogste. Vastlopers zijn en blijven weg. Is dit gerelateerd aan de vorige problemen?
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 nov 2021 21:35

Re: Hauptwerk loopt vast op HP Z420 workstation

De belasting van het systeem is meer omdat door detune de processor veel meer moet rekenen dan zonder detune.
Je zou de polyfonie lager kunnen zetten en dan kijken of het over is.

Anders, als je in HW terug gaat naar de oude situatie, dan zou het over moeten zijn.
Terugzetten in HW5/6 gaat door:
- ga naar 'Organ settings' - Rank Voicing and Surround/3D/Perspective panning.
- kies bij Adjustment: 'All Perspectives: overall: tuning (cents)
- selecteer alle stemmen (bijv. Shift ingedrukt houden, of over de namen slepen met linker muisknop ingedrukt)
- kies links onderin 'Reset' + OK en alles is weer terug in de originele staat

Daarna zou je enkele registers kunnen doen. De 32, 16 en 8 voeters labiaal kun je, als het geen strijkers zijn, overslaan, daar heeft detune minder toegevoegde waarde. Maar kost wel processortijd.


Gebruikte je ook het fidelizer programma? Want dat wordt in dat topic ook genoemd.

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 18 nov 2021 17:56

Re: Hauptwerk loopt vast op HP Z420 workstation

Ik heb de polyphony lager gezet en de 16 en 8 labialen uit gezet. Lijkt vooralsnog te helpen.

Heb zojuist fidelizer geinstalleert, kan daar op dit moment dus nog niets over zeggen.

Ik ben benieuwd! Hopelijk kan ik het detuning programma blijven gebruiken.
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 19 nov 2021 17:49

Re: Hauptwerk loopt vast op HP Z420 workstation

Weer opgelost lijkt!
Vandaag een uur een heel breed akkoord vastgezet. Met alles open en gekoppeld (gebeurd normaal nooit natuurlijk). Hij is, met de schuif op honderd, niet in het rood geweest.

Evert-Jan, voor zover bedankt voor de hulp!
Kan weer (al een tijdje) zonder haperingen spelen.
Mvg.

Willem Jan van Manen

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com