Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk 7 en CPU pieken

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 25 feb 2022 13:01

Hauptwerk 7 en CPU pieken

Goedemiddag,

Ik loop tegen een probleem aan. Ik heb de update van HW6 naar HW7 gedaan.

Sinds deze update 'piekt' de CPU regelmatig.

Ik heb een nieuwe PC (Ryzen 9, 64Gb, 1TB HD), met een Motu M4 geluidskaart.

In HW6 werkte alles prima. Zelfs HD audio met 96khz.
Waarom updaten, zul je je afvragen? Ik was 'om' door de functionelere layout (zoals meer knoppen/bedieningsgemak touchscreen).

Nu ik de samplesets opnieuw heb ingeladen, staat alles qua audio op de laagste instellingen.
De audio buffer is al verhoogd, polyphony enorm verlaagd (te laag naar m'n zin).
En nog piekt de CPU. Niet alleen bij het volle werk, met veel noten.
Ook bij zachtere registraties gaat het fout.

Soms piekt de CPU zelfs als je niets doet...

Zit er een bug in HW 7? Ik ben er inmiddels achter, dat HW7 veel meer van de pc vraagt dan HW6. Maar de instellingen zó laag zetten, dat je qua prestaties nog onder HW6 blijft, lijkt me niet de oplossing...

Ik kwam een video tegen waar het probleem in voorkomt.
Echter, de geboden oplossing werkt maar licht. De pieken blijven komen, al is de hoeveelheid pieken lager...)
https://www.youtube.com/watch?v=g863kuGVX6c

Heeft er iemand tips, of misschien zelfs dé oplossing?

Groet,

Ronald

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2022 20:16

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Ronald

welkom op het forum.

Draaide HW 6 bij jou ook op die nieuwe PC?
Is de PC aan internet verbonden? Of geweest om bijv. iLok te upgraden naar HW 7?
Heb je de PC geoptimaliseerd zoals in div. forumberichten is aangegeven? Bijv. hier https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=32793#p32793 of hier https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=48822#p48822

Draait HW bij jou in Real time priority? Taakbeheer --> tabblad Details en dan rechtermuisknop op HW --> Set priority. Dat moet de bullet bij realtime staan. Voorwaarde: er moet een orgel geladen zijn.

In menu General settings | General Preferences en tabblad Advanced preferences, staat daar een vinkje bij 'Allow MIDI Master Fine Tuning sys-ex messages to tune Hauptwerk?' Wat gewijzigd is in HW7 is de instelling daaronder: 'Extra time to allow when starting audio on Windows if not running at real-time priority'. Dit was default 3 sec. in HW6 en nu is dat 0 sec in HW7. Je zou dat weer op 3 sec. kunnen zetten.

Wat in die YT video gedaan wordt is alle cores inschakelen. HW gebruikt alle cores, tenzij je dat zelf teruggebracht hebt tot minder.
Je kunt dat controleren in taakbeheer en dan prestaties. Ga maar spelen met een wat voller werk en je ziet dat in de verschillende grafiekjes voor elke core.

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 25 feb 2022 20:44

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Goedenavond!

Dank voor je antwoord.

M'n PC hangt niet aan internet. Ik gebruik de iLok dongle, en die update ik op een separate pc.
Hauptwerk 6 (laatste versie, geïntstalleerd ongeveer een week voordat 7 uitkwam) draaide goed.


Ik kom een heel eind met instellingen. De instellingen die genoemd worden in de links geven wel een verbetering, heb ik het idee. CPU blijft een stukje lager staan dan voorheen. Pieken blijven helaas nog wel voorkomen.

Het lastige is: in de BIOS dingen doen die voor een Intel beschreven staan, terwijl ik een AMD heb, vind ik een beetje tricky...
Kun je vertellen wat ik daar precies moet wijzigen in het geval van mijn AMD processor?

Groet,

Ronald

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2022 20:54

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Oké, de PC was dus niet geoptimaliseerd. En de CPU clock loopt niet constant. Te checken met HWinfo (even zoeken op het forum).
Dat is de oorzaak van die CPU pieken.

Deze aanpassingen in het BIOS, meestal te vinden in het menu 'Overclocking' of 'Advanced CPU settings', zijn:
- Intel Turbo Boost Technology (bij gebruik van een Intel processor)
- Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST) (bij gebruik van een Intel processor)
- C-State C1 - C8 indien aanwezig, BIOS afhankelijk (bij zowel een AMD als een Intel processor)
- AMD Cool N Quiet (bij gebruik van een AMD processor)
- Precision Boost / X-Boost / Core Performance Boost / Turbo Core (bij een AMD processor)
Ook kan in het BIOS alles wat betreft 'virtualisatie' uitgezet worden. Vaak staat dat in menu Advanced settings en dan bij de CPU. Termen bij een Intel processor zijn 'Intel Virtualization Tech', 'Intel VT-D Tech' en 'Intel VT-x'. Bij een AMD processor is dat 'SVM' (Secure Virtual Machine). Door deze aanpassing worden er in Windows geen virtualisatie drivers geladen.

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 26 feb 2022 09:39

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Goedemorgen,

Ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan vanochtend.

Helaas zijn een aantal termen niet terug te vinden (Cool N Quiet is bijvoorbeeld onvindbaar, en C-state kan ik ook niet terug vinden).

De BIOS van AMD is niet erg overzichtelijk. Met zoeken op termen kon ik soms vervangende namen vinden.

Ik heb wel de overige dingen aangepast, maar de pieken komen nog steeds.
Zo vreemd, dat 6 wel prima draaide...

Edit: Screenshot van HWINFO toegevoegd.

Groet,

Ronald
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 feb 2022 11:56

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Als ik het plaatje bekijk, dat staat de clock van alle cores goed. En als je niet bewegen/minimaal bewegen is dat oké.

Het BIOS is niet van AMD maar van je moederbord fabrikant.
Ik zie in HWinfo dat je een ASUS ROG STRIX E gaming moederbord heb.
Ik wil vanavond dat manual wel even opzoeken en kijken.

Meet het lijkt mij dat het niet uit het BIOS komt maar van achtergrondprocessen.
Heb jij al deze services ook uitgezet?
viewtopic.php?p=42658#p42658
viewtopic.php?p=42693#p42693

Alleen deze 2 niet uitzetten, want sommige touchscreens maken daar gebruik van:
- Tablet PC Input Service (Windows 7)
- Touch Keyboard and Handwriting Panel Service (Windows 8 en 10)

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 26 feb 2022 12:39

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

De groene balkjes (van de cores) bewegen inderdaad praktisch onzichtbaar. Stilstaan is misschien een betere omschrijving. Tijdens spelen merk je nauwelijks iets van beweging.

Ik heb nu alle genoemde services uit staan (een paar stonden aan), behalve WinHTTP Web Proxy Auto-Discovery Service. Daar kan ik geen toestemming voor maken om uit te zetten... (Kan bewerking niet voltooien, toegang geweigerd).

Inmiddels heb ik in de BIOS nog wel een power save functie gevonden, en uitgezet. Dit blijkt de 'nieuwe versie' van Cool N Quiet te zijn....

Systeem herstart, Utrecht geprobeerd, had goede hoop, het duurde langer voordat het fout ging.
Helaas toch weer pieken. Nog steeds orgel op de laagste kwaliteit ingeladen, met een buffer van 512

EDIT: kleine aanvulling, die wel eens van belang kan zijn: Tremulant settings staan ook op de laagste stand.
Maar het blijft heftiger en vaker pieken bij tremulantgebruik...
Bij gewoon spel hooguit 1 of 2 streepjes bij CPU, bij iets drukker spel, 3 hooguit 4.

Kleine aanvulling 2: Ik heb net een half uur lang zitten studeren op Rotterdam (hoofdorgel).
Geen tremulanten gebruikt. Continu aan het spelen geweest.
Zodra ik even een tijdje niet gespeeld heb, en een volle werk akkoord neerzet, dan ist gelijk mis.
Net of het RAM geheugen even in slaap valt ofzo...
Daarna nog een tijdje (bijna 5 minuten gespeeld met Noordbroek. Alles op hoogste kwaliteit ingeladen.
Geen veranderingen aan audio instellingen gedaan (nog steeds laag, buffer op 512).
Tremulanten er bij (zelfs even met volle werk (not done, ik weet het...), geen enkele piek.
En ineens (zonder tremulanten weer) een piek, compleet onverwachts/onlogisch. Ik deed exact hetzelfde als een minuut eerder...

Ik ben al aardig close met de instellingen in de BIOS, zo heb ik het gevoel...

Tof dat je er even in wilt duiken! Hopelijk is er iets te vinden...
Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,

Ronald

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 feb 2022 19:51

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

E16546 ROG STRIX B550-E GAMING
Manuals: https://rog.asus.com/motherboards/rog-s ... esk_manual

Dit is wat ik zo gauw kon vinden in het BIOS.

Ai Tweaker menu
Ai Overclock Tuner --> Manual en dan de BLCK Frequency op 100 MHz zetten
TPU --> op Keep Currect Settings zetten

Precision Boost Overdrive
- PBO Fmax Enhancer --> Disabled
- Precision Boost Overdrive --> Disabled
- Precision Boost Overdrive Scalar --> Manual
- Max CPU boost clock overdrive --> 0 MHz

Advanced menu

CPU configuration:
SVM Mode --> Disabled (Virtualization)
Core Leveling Mode --> Automatic

Onboard Devices Configuration:
HD Audio Controller --> Disabled
Wi-Fi Controller --> Disabled
Bluetooth Controller --> Disabled

APM Configuration:
ErP Ready --> disabled
Energy Star Ready --> disabled
CEC Ready --> disabled

AMD CBS:
Core Performance Boost --> Disabled
Global C-state Control --> Disabled


Zie ook viewtopic.php?p=49565#p49565

Even voor de duidelijkheid: natuurlijk beweegt de CPU meter op het performance scherm altijd als je speelt. De CPU mag echter NIET in het rood komen. Als dat wel het geval is, dan moet je de polyfonie afregelen.
Laad een groot orgel, bijv. Rotterdam. Zet alles open en speel zo het volle werk. Neem dit als MIDI op. Daarna dit afspelen. De CPU en polyfonie meters moeten in het performance scherm "gelijktijdig rood naderen". Zodra de CPU in het rood komt, kan deze de verwerking van het audio niet meer bijhouden en worden er tikken en hick-ups e.d. in het audio gehoord. In dat geval moet de polyfonie teruggeregeld worden.

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 26 feb 2022 21:14

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Bedankt voor de info!

Heb gelijk alles toegepast.
Helaas bood dit geen oplossing. Ik heb nu de polyfonie helemaal terug gedraaid naar 1024 maar zelfs dan piekt 'ie nog...

Groet,

Ronald
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 27 feb 2022 12:35

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Ronald schreef:Bedankt voor de info!

Heb gelijk alles toegepast.
Helaas bood dit geen oplossing. Ik heb nu de polyfonie helemaal terug gedraaid naar 1024 maar zelfs dan piekt 'ie nog...

Groet,

Ronald


Ik heb besloten bij HW 5 te blijven. Goed is goed genoeg. Wat goed is, moet ik zo laten. Ik ben tevreden. Ik heb zelfs dezelfde muziek opgenomen met Hauptwerk als in een youtube op het echte orgel is gespeeld en dat komt zo goed overeen dat ik niet behoefte heb aan geld uitgeven, tegen clipping etc. aan te lopen. Ik heb geen trekregisters of andere toeters en bellen. Ik hoef niet de configuratie van alle orgels tegelijk in te stellen omdat de klavier volgorde niet van alle orgels dezelfde is en eenmaal een orgel ingesteld hoef ik niet te wijzigen. Ik heb geen last van clipping en zelfs bij afspelen van een MIDI van bijvoorbeeld: https://youtu.be/29rIQfLmk5A geen polyfonieproblemen
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 27 feb 2022 12:57

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Dag Fred,

Ik heb inmiddels ook wel het idee, dat ik beter bij 6 had kunnen blijven.

De verbeterde interface, en het zgn. bedieningsgemak van 7 trokken me wel aan.
Maar, achteraf vind ik het allemaal tegenvallen.
Niet alleen nu, om het gedoe met de CPU pieken, maar de layout is nou ook niet zo ontzettend veel veranderd.
Ik had er meer van verwacht, zegmaar.

Ik krijg komende week het boek van Evert-Jan. Daar ga ik mee aan de slag.
Mocht het dan nog niet lukken, ga ik terug naar 6...

Groet,

Ronald

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 01 maart 2022 15:59

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Goedemiddag,

Inmiddels heb ik Hauptwerk 7 opnieuw geïnstalleerd. Dit heb ik gedaan, om er zeker van te zijn, dat er niks uit 6 in de weg kan zitten, wat misschien door de upgrade is blijven staan....

Vanochtend kwam de post met de handleiding van Evert-Jan (Mooi boekwerk, respect!!!)

Inmiddels heb ik de handleiding doorgewerkt v.w.b. optimalisatie van de pc voor Hauptwerk.

Alle stappen zijn doorlopen.

Ik had goede hoop. Beginnen te spelen zonder gelijk een piek.
Maar enkele maten later kwam de beruchte tik weer, en stond de CPU weer in het rood...

Het viel me op, dat vooral tremulantgebruik (in dit geval Utrecht) en grote akkoorden in het volle werk (lees heel veel registers open) het probleem triggert.
Ik heb trouwens de instellingen voor tremulanten/wind/etc op 'lower' staan.

Door de polyfonie te verlagen, en de buffer iets te vergroten, heb ik de meeste pieken er uit weten te halen.

Als je gelijk na het laden een flink groot akkoord neerzet met veel registers open, dan heb je 1x een piek (soms 2). Ook met tremulantgebruik. Even een stukje spelen, om de pieken gehad te hebben, en daarna heb ik geen problemen meer.
Het lijkt net, of de PC er dan nog nét niet helemaal klaar voor is...

Heel af en toe komt er nog een piek op een totaal onlogisch moment.

Al met al is het al wél een grote verbetering. Maar, we zijn er nog niet helemaal.

De audio engine van 7 eist inderdaad best wat. Maar, het is nog steeds vreemd, dat een pc met 6 perfect draaide. Bij wijze van spreken met 2 vingers in de neus. En met 7 gaat er van alles mis. Zelfs met veel lagere instellingen dan in 6...

Hopelijk komt er snel een update met een bugfix...

Groet,

Ronald

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2022 17:07

Re: Hauptwerk 7 en CPU pieken

Ronald schreef:Als je gelijk na het laden een flink groot akkoord neerzet met veel registers open, dan heb je 1x een piek (soms 2). Ook met tremulantgebruik. Even een stukje spelen, om de pieken gehad te hebben, en daarna heb ik geen problemen meer.
Het lijkt net, of de PC er dan nog nét niet helemaal klaar voor is...
Ronald

Dit fenomeen klopt. Als een orgel geladen wordt of je wijzigt instellingen waarbij het registerpaneel van de sample set verdwijnt, en het registerpaneel wordt weer getoond, dan wordt de HW audio engine gereset.
Wat er dan gebeurt: HW zet zichzelf op real-time priority in Windows en gaat daarna de audioverwerking verdelen over het beschikbare aantal cores. Dit neemt een aantal sec. in beslag. Door te wachten met spelen (dus intussen registers selecteren ipv een setzer of master general registratie aan te zetten en direct te gaan spelen) treedt het genoemde probleem niet op.
Voor het andere stuur ik je even een rechtstreeks bericht.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com