Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sweelinq, Xeon CPU's en Windows Server

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 16 mei 2023 00:02

Sweelinq, Xeon CPU's en Windows Server

Hi allen,

Ik heb recent een Lenovo x3950 x6 aangeschaft. Dit is een server met 8 xeon cpu's.
Op het ogenblik zitten er 8 xeon e7-8880 cpu's in met 22 cores per stuk 2.86ghz per core.

Tot voorkort draaide ik Hauptwerk en Sweelinq (ik draai ze altijd tegelijkertijd en gebruik meerdere instanties van Sweelinq) op mijn andere computer met een i9-11900k een 8 core CPU, 4.8ghz per core. Deze setup draait probleemloos 7 instanties van Sweelinq, Hauptwerk erbij mits ik niet teveel registers opentrek, alles open van Dudelange lukt ook, maar stacato is out of the question dan. :lol:

De Lenovo daarintegen heeft het moeilijk met twee instanties van Sweelinq of 1 instantie Sweelinq en Hauptwerk.
Hauptwerk of meerdere Hauptwerk instanties zelf is geen probleem (heb wel een issue met load over meerdere NUMA nodes, maar dat is niet voor de Sweelinq sectie)

Volle belasting op de CPU komt niet echt voor. Ik kan met Affiniteit de belasting spreiden, er is geen enkele core onder vollast, en toch problemen.

C states en P states uitschakelen verbeterd de situatie iets maar niet veel.

Ik draai op het ogenblik op Windows Server 2022. Dit omdat Windows 11 Enterprise maar 4 CPU's ondersteund. Ik ga nog testen of het beter is op Windows 11 Enterprise.

Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag.

Voorlopig draai ik nu Hauptwerk op de Lenovo en Sweelinq op de andere PC. Dit is echter niet de gewenste situatie gezien de vertraging met het mixen van de audio, (een analoge mixer zou daarvoor eventueel de oplossing zijn) maar de oplossing waarbij alles vanaf de Lenovo draait lijkt mij het beste.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 mei 2023 18:39

Re: Sweelinq, Xeon CPU's en Windows Server

Die server is geen kleine jongen. Als je die aan zet knippert het licht even. In de winter heb je een goede kachel.... :)

Ik ga er van uit dat Windows geoptimaliseerd is en dat de clock van alle CPU's op een constante snelheid draait (te controleren met HWinfo).

Sweelinq 2x laden gaat waarschijnlijk in 2 verschillende NUMA nodes of de 2e Sq gaat deels in node 1 en de rest in de andere node.
Je oude systeem had maar 1 CPU en had daar geen last van. Ik denk dat Sweelinq niet goed met 2 of meer CPU's in 1 systeem kan omgaan. Hauptwerk kan dat wel: meerdere CPU's op 1 systeembord. Vandaar dat HW bij jou geen probleem geeft.

Ik weet niet of in het BIOS de mogelijkheid is om 7 CPU's uit te zetten zodat Sq gedwongen wordt alles in 1 node te laden (hopelijk dat daar genoeg RAM voor is, want je geeft niet aan hoeveel RAM per node beschikbaar is). En dan Sq meerdere keren laden.

Je kunt het ook omdraaien: zet (als dat mogelijk is) in het BIOS voor alle CPU's core 2-22 uit zodat alleen core 1 in elke CPU actief is. En kijk dan naar systeembelasting van elk van die cores (als Sq dan überhaupt meerdere keren wil laden en spelen).
Met affiniteit instellen ben je te "laat", want dan moet het proces al draaien om cores uit te zetten (dus moet Sq geladen zijn).

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 17 mei 2023 01:25

Re: Sweelinq, Xeon CPU's en Windows Server

Dank voor de reactie Evert-Jan
Evert-Jan schreef:Die server is geen kleine jongen. Als je die aan zet knippert het licht even. In de winter heb je een goede kachel.... :)


Valt nog wel mee, gemiddelt tussen de 300 en de 650 watt. De hitte die het ding uitstoot daarintegen...

goede kachel ja.

Windows 11 Enterprise geeft geen verbetering, is zelfs slechter.

Verder in de Bios Hyper-Threading uitgezet en iets interesants gebeurde. Voorheen kreeg ik zowel Sweelinq als Hauptwerk niet over een Numa Node heen, en met Hyper-Threading uit dus wel, maar slechts naar 44 cores dus twee CPU's. Ik vermoed dat ik iets moet zoeken om via windows de affiniteit aan meer dan 44 cores tegelijkertijd toe te kennen.

Met hyperthreading uit is de performance significant beter, maar nog niet geheel je van het, dus we gaan door met testen, ga ook je andere suggesties proberen.

Wat ook interesant is is dat Sweelinq minder cores geven en de CPU een redelijke belasting geven (4 instanties verdelen over 1 cpu) ook al een performance verbetering geeft... veel testjes om uit te proberen... het uitvoeren van de testjes zal wel even duren,

Weten we iets over de instructieset die sweelinq gebruikt? Hauptwerk kan gebruikmaken van AVX-2, maakt sweelinq eventueel gebruik van AVX-512?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 mei 2023 18:41

Re: Sweelinq, Xeon CPU's en Windows Server

Dat vermogen lijkt mij te weinig voor het hele systeem.
De TPD van de Xeon is 150 W en dat maal 8. Plus de additionele componenten en rendement van de voeding (80%). Dan loopt het al gauw tegen de 1,5 kW als je hem op zijn staart trapt.
Ter vergelijk: een desktop, ingesteld voor HW gebruik (dus niet energie zuinig geconfigureerd), doet 200-250 W.

Sq is een geheel gesloten systeem. Je kunt helemaal niets dan het alleen gebruiken/orgelspelen. Of AVX/AVX2 gebruikt wordt: het lijkt mij niet omdat er in Sq heel weinig rekenwerk aan te pas komt bij het afspelen van de audiofiles. En bij de min. systeemeisen voor Sq wordt een processor gespecificeerd die geen AVX/AVX2 instructies kan uitvoeren.
Wil je het zeker weten, dan zul je het aan Noorlander moeten vragen.

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 19 mei 2023 01:50

Re: Sweelinq, Xeon CPU's en Windows Server

Hauptwerk issues met NUMA gefixed,

Dit is met Process Lasso, Processor Group Extender aanzetten. Werkt ook met Sweelinq maar geen oplossing voor het gekraak. De server onder behoorlijke load:

Afbeelding

Op naar het fixen van het probleem, ga morgen de Sweelinq helpdesk eens aanmailen

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com