Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tremulantgebruik

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 maart 2011 19:48

Tremulantgebruik

hoe meer van die 843trem orgels er beschikbaar komen hoe beter
:( :shock: :? :roll:
Ik verbaas me er op deze topic steeds meer over hoe "lyrisch" (positief bedoeld hoor ;) ) veel orgelvrienden zijn over "843tremulantorgels".
En ik vind het op z'n tijd ook mooi, maar is dit niet een beetje een beperkte belevingswereld als je beseft, dat er op 40 tot 50 stemmen grote orgels (!) er vaak slechts 1 (!) "3 voet stem met een wijde mensuur" aanwezig is.
Ik ben voor zover ik weet nog nooit dergelijke "discussies en verhandelingen" tegengekomen over bijv. een Trompet....of een Prestant....of andere combinaties van stemmen. Zelfs niet over de blijkbaar onlosmakelijk aan deze combinate verbonden Cornet.

Een orgel zonder "843trem" lijkt een "onvolkomen orgel" te zijn.
Misschien is de stelling juist wel beter: "....des te minder van die "843tremorgels" er beschikbaar komen, des te beter".
Gaan we misschien meer proberen "843trem-muziek" eens op een andere (ook smaakvolle) mannier uit te voeren.
Over de "843trem-grenzen" heen kijken dus en registratie- en/of muziekrepertoire uitbreiden?
Of ben ik de enige, die er zo over denkt....? :o

Een hartelijke "843tremgroet", Ron

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 maart 2011 20:09

Re: Tremulantgebruik

Ha Ron,

Er is inderdaad veel meer dan 843trem.
Zelf speel ik nu ruim 3 jaar op een mechanisch instrument met 39 sprekende stemmen en steeds opnieuw ontdek ik weer andere combinaties die mooi zijn.
Wel is het zo dat op dit instrument verschillende stemmen met tremulant meer gaan "zingen"; ik vind dat zelfs het karakter iets veranderd.
Selectief tremulant gebruik kan mooi zijn. Maar ook in de 843 combinatie hoeft niet altijd de tremulant erbij is mijn mening.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 maart 2011 20:23

Re: Tremulantgebruik

Hallo Peter,
ik heb ook geen "tremulant-allergie" hoor, want inderdaad met veel stemmen geeft dat een zeer mooi effect ( zachte tongwerken / uitkomende Prestant 8' etc etc). Wat te denken van uitkomend Prestant 8' + Quintadeen 8' + tremulant. 8-)
Maar als ik zo deze topic doorlees begin ik bijna wel een "843trem-allergie" te krijgen. :roll:
Ron

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 23 maart 2011 21:03

Re: Tremulantgebruik

Hoi,

Interessant; zelf heb ik het idee dat een tremulantgebruik bij veel organisten / luisteraars altijd een bepaalde kant opdenken qua werken en uitvoerden. Je komt hierbij dan weer uit op de al jaren verdeelde orgelkamp. Laat iedereen gewoon in zijn/haar waarde en genieten van het spel/uitvoering wat hij/zij mooi vindt. Waarom toch altijd alles in bepaalde hokjes willen stoppen. Nergens voor nodig volgens mij.

Zelf ben ik zeer spaarzaam met tremulant gebruik, maar dat ligt zeker ook aan mijn "opvoeding" op les. De werken die ik doorgaans probeer te spelen zijn ook niet voor "843tremulant" geschikt.

Ik denk dat de organisten die de tremulant "verafschuwen" wel eens jaloers zijn op de concert bezoek van organisten met "tremulant".

Het is soms zo moeilijk om precies hetgeen je voelt op te tikken. Ik wil niemand op zijn tenen trappen met deze bijdrage.

Mvg,
Paul.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 maart 2011 21:23

Re: Tremulantgebruik

Hallo tremulanten,


ik denk dat er niks mis is met 843+trem gebruik, alleen vul er geen cd en of concert mee.

nu is het wel zo van huis uit ben ik een liefhebber van romantische muziek, als ik dat zo mag beschrijven, want ja wat is romantisch? zelfs Bach was een romanticus toch?

mijn laatste bezochte concert was er een van uiterste, en wel gegeven door Marco den Toom ( romanties)
en Chiel Jan van Hofwegen (modern)

ik vondt het een bijzonder concert, en kon de verschillende stijlen zeker waarderen.

ik denk dat je goed moet kijken naar de muziek die je speelt,


groeten
Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 maart 2011 22:16

Re: Tremulantgebruik

(Bijna) ieder mens heeft romantische gevoelens.
Dat zal in 1533 niet anders geweest zijn dan in 1933 of 2011.
Wat wel verschilt is de uitingsvorm. Back ging in de muziek daar anders mee om dan, bijvoorbeeld, Simon Landsman.
In de literatuur zie je dat ook. We schrijven ook geen gedichten meer zoals Rhijnvis Feith dat deed (heette die niet De Huilebalk?).
Alles heeft z'n bestemde tijd.
Maar: overdaad schaadt. Zoetigheid gaat gauw tegenstaan. En goedkope imitatie ook.

gr. hans

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 maart 2011 22:40

Re: Tremulantgebruik

Alles heeft z'n bestemde tijd.
Maar: overdaad schaadt. Zoetigheid gaat gauw tegenstaan. En goedkope imitatie ook.

ben ik volkomen met je eens Hans,

de kwaliteit mag er bij een prof. organist nooit onder lijden
te vaak wordt er teveel naar de markt gekeken, en sommige concerten(beoek ik ook welleens hoor) zijn net media shows geworden zoveel om het orgel heen, dan heet het een orgelconcert terwijl het orgel ondergeschikt is.

na een concertje rampestampen en hoempa muziek, verlang ik zeker meer naar kwaliteits muziek en de uitvoering daar van.

maarja ik zie het maar zo een ieder heeft een bepaalde voorkeur qua eten, sommige houden van hartig de andere van zoet, maar een gezond evenwicht is denk ik het beste.

groeten
jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 24 maart 2011 00:41

Re: Tremulantgebruik

Dit vind ik nou zo mooi aan die 8,4,3 trem,zingt er zo mooi boven uit :D
(Overigens een schitterend orgel en dat voor nieuwbouw)

http://www.youtube.com/watch?v=yLIf0TjhepQ

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 24 maart 2011 20:50

Re: Tremulantgebruik

Ja Lub, werkelijk prachtig.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 maart 2011 13:13

Re: Tremulantgebruik

Hallo orgelvrienden,
ik ben het met een ieder hiervoor eens. Nogmaals, ik heb geen "tremulant-allergie". Voor mij moet het echter geen "trammelant-gebruik" worden. ;)

Echter, IK ben deze topic "tremulantgebruik" niet begonnen (ook al vind ik hem wel interessant). Mijn bericht had ik geplaatst onder de topic "een nieuwe Hauptwerk Batz".
Het ging me DAAR om de discussie en de opmerking "hoe meer van die "843trem orgels" er beschikbaar komen hoe beter".
Ik vond het in het licht van het kiezen van orgels voor nieuwe samplesets nogal beperkt om daarbij alleen maar te kijken naar die bewierookte "843trem-combinatie". In DAT "Hauptwerklicht" vond ik de discussie nogal "lyrisch" en "beperkt".

En dan komen er misschien meer "843trem-samplesets", dan "zijn de rugwerken weer te Barok"! Ja, zo blijven we bezig. :roll:
Mijn mening: De orgels sampelen dus zoals ze zijn en daarbij streven naar een zo'n breed mogelijk palet aan orgeltypen.
Gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 28 maart 2011 11:17

Re: Tremulantgebruik

Andere muziekinstrumenten zoals een viool bijvoorbeeld klinken ook niet zonder tremolo. Zelfs de menselijke stem (vox humana) kan er niet zonder! Er komt gewoon meer "leven" in de toon. Vandaar dat tremulanten later gecombineerd met zwelkasten niet meer uit een orgel weg te denken zijn en al in de 16e eeuw gelpaatst werden. Wie er niet van houdt, laat ze zwijgen... Ik ben een liefhebber van het theaterorgel, zoals de Paramount Wurlitzer, dan weten jullie gelijk aan welke kant ik sta!

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 maart 2011 11:24

Re: Tremulantgebruik

GarretP schreef: Vandaar dat tremulanten later gecombineerd met zwelkasten niet meer uit een orgel weg te denken zijn en al in de 16e eeuw gelpaatst werden. Wie er niet van houdt, laat ze zwijgen... !


Het gaat er niet om dat een tremulant niet gebruikt mag worden.

Als je een auto met een open dak hebt, dan gebruik je dat bij mooi weer.
En bij regen liever niet, toch?

Een oproep tot zwijgen bevordert het gesprek overigens niet.

gr. hans
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 28 maart 2011 12:42

Re: Tremulantgebruik

GarretP schreef:Andere muziekinstrumenten zoals een viool bijvoorbeeld klinken ook niet zonder tremolo. Zelfs de menselijke stem (vox humana) kan er niet zonder! Er komt gewoon meer "leven" in de toon. Vandaar dat tremulanten later gecombineerd met zwelkasten niet meer uit een orgel weg te denken zijn en al in de 16e eeuw gelpaatst werden. Wie er niet van houdt, laat ze zwijgen... Ik ben een liefhebber van het theaterorgel, zoals de Paramount Wurlitzer, dan weten jullie gelijk aan welke kant ik sta!

De menselijke stem kan niet zonder? Tuurlijk wel. Als het Nederlands Kamerkoor onder Ton Koopman gaat zingen, worden ze eerst door een zangpedagoog getraind om zonder vibrato te zingen, want vibrato past niet bij de uitvoeringspraktijk van barokmuziek. Ook een barokviool vibreert niet of nauwelijks.
Het 843trem-gebeuren is puur Nederlandse folklore. Nergens ter wereld hoor je het, alleen hier. Van mij mag het, maar zie het wel even in de juiste proporties ten opzichte van de internationale orgelkunst.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2011 12:48

Re: Tremulantgebruik

dan weten jullie gelijk aan welke kant ik sta!

laat ze zwijgen... !

:shock: :?:
Nou Garret, met alle respect, maar ik geloof door je opmerkingen dat je "de opzet van een forum niet helemaal begrijpt".
Verder wil ik niet weten "aan welke kant iemand staat". Ik discuseer graag met orgelvrienden over orgelzaken, ook al hebben die een geheel andere mening als ik.
Alleen maar om wat meer over die ander te weten te komen en om er wijzer van te worden.

En inhoudelijk ben ik het met Dick eens. Een zanger brengt ook niet te pas en te onpas een "bibber" ;) in zijn stem aan. Vaak aan het einde van een zangregel of frase. Maar goed, zangstemmen heb ik niet veel verstand van, dus daar mogen anderen "zich tegen aan bemoeien".
En nogmaals, alleen "ter lering ende vermaak".

Een muzikale groet, Ron.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 28 maart 2011 13:59

Re: Tremulantgebruik

Garretp schreef

"laat ze zwijgen... !"

Hallo Garrit,
Ik neem aan dat je het register tremulant bedoelt,even voor de duidelijkheid anders komt het zo raar over om op een leuk forum als deze te moeten zwijgen :(
Ik waardeer het zeer dat iedereen elkaar met respect behandeld,we zijn toch allemaal Orgelvrienden met verschillende smaken :D

Vr,Gr
Lub
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 28 maart 2011 15:45

Re: Tremulantgebruik

"laat ze zwijgen... !"

Waarmee ik natuurlijk de tremulanten bedoel :oops:
Forumleden worden niet geacht te zwijgen; waar bleven anders de fora.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2011 16:14

Re: Tremulantgebruik

Hoi Garret,
taaltechnisch dacht ik, dat de "Wie" moesten zwijgen. En dan ga ik toch echt bibberen als een op hol geslagen tremulant. ;)
Sorry voor deze "bibberonische spraakverwarring".
Staan we allebei toch weer aan de goede kant, zij het misschien aan een andere muzikale kant. 8-)
Ron.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 28 maart 2011 20:03

Re: Tremulantgebruik

Hoi,

Grappig ik realiseerde mij vandaag iets toen ik op Metz aan het spelen was. Heerlijk gamba/voix celeste aan op derde manuaal. Heerlijke klank (vind ik).
TIjdens dit spelen realiseerde ik mij eigenlijk dat dit ook een "soort tremulant" is. Het wordt hier zweverig door de bewuste ontstemming.

Is het een 'foute' uitspraak als ik zeg dat dit een romantische variant van de tremulant is :?:

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2011 21:01

Re: Tremulantgebruik

Nee Paul,
de romantische variant van een tremulant is "Gamba + Voix celeste + tremulant" :!: 8-) Heerlijk! ;)
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 maart 2011 21:18

Re: Tremulantgebruik

Zeg Ron,

ze hadden me al vaker gewaarschuwd voor die mensen op dat schiereiland, maar nu ga je het wel erg zoet maken :lol:

hebben ze op de spoorbrug (de orgelpijp ook een tremo zitten) :roll:

maar wel lekker romantisch, eigenlijk bij tremulant gebruik ook de kaarsjes aansteken?

sorry genoeg geplaagd
wens je nog een
fijne avond


groeten

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2011 23:23

Re: Tremulantgebruik

....op de spoorbrug (de orgelpijp.....

Geweldig Jan Wim, hoe kommie op 't idee? :o Was dat zomaar een ingeving of heb je er lang naar moeten zoeken?
Het zijn inderdaad net de voeten van orgelpijpen en dan nog wel geciseleerd (64 voet " Van den Heuvel-prestanten" dan...Guillou zou er jaloers op worden 8-) ) (8 Hertz, ook een uitdaging voor Hauptwerk!)
Die brug staat bijna in m'n achtertuin, maar zo heb ik hem nog nooit bekeken.

En een tremo zit er niet op. Wel gaat straks alles in m'n orgel tremuleren als er een goederentrein en een paar vrachtauto's overheen rijden. ;
En daar steek je echt niet romantisch kaarsjes bij aan. :(
Eilandbewoner Ron.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 28 maart 2011 23:55

Re: Tremulantgebruik

RonD schreef:Nee Paul,
de romantische variant van een tremulant is "Gamba + Voix celeste + tremulant" :!: 8-) Heerlijk! ;)
Ron

Ron,

Ik ben toch zeker anders opgevoegd en zal dit dus nooit zo registreren. Daar krijg ik wel rillingen van, maar dat zijn niet de positieve.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 maart 2011 00:10

Re: Tremulantgebruik

Ik heb er niet voor niets een ;) achter gezet, Paul.
Ik denk, dat we wel op dezelfde golflengte zitten. (zie mijn stukjes hiervoor).
Maar ik mag ook graag proberen reacties uit te lokken en met name van "tremulanthaters" als ook "tremulantvereerders".
Tot nu toe blijft het echter verbazingwekkend stil vanuit die twee "kampen". ;)
gr. Ron

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 29 maart 2011 00:38

Re: Tremulantgebruik

Ik zit in geen van beide kampen. Maar een tremulant bij zwevende strijkers doe ik eigenlijk nooit. En ik weet dat er organisten zijn die dat wel doen, maar het kan nog veel erger. Zo af en toe hoor je het volle werk met tremulant(en)..... Dan ga je je ongemerkt toch ergeren aan de 'tremulantenvereerders'.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 maart 2011 08:13

Re: Tremulantgebruik

64 voet " Van den Heuvel-prestanten" dan...

tja van den Heuvel is ook zo'n eilandbewoner, maar wel aangetrouwde familie van me 8-)

dus ja...... zo erg zijn de eilandbewoners nou ook weer niet hoor Ron :roll:

maar ik ga erg uit de tremo slag lopen

fijne dag iedereen


Groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com