Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging
Ik heb een AKG701 aangesloten op mijn Focusrite Saffire via de koptelefoonuitgang 1. In sampleset Freiberg een registratie gekozen en het volume op een voor mijn gevoel juist geluidsniveau ingesteld. Vervolgens de koptelefoon afgezet, de geluidsdrukmeter zo dicht mogelijk en gericht naar de weergever gepositioneerd en hetzelfde stukje muziek nogmaals gespeeld en omdat het een open koptelefoon is, hoor ik ook dan nog wel wat ik aan het doen ben.
De meetwaarden zijn mij meegevallen. Deze bevonden zich grofweg tussen de 65 en 75 dB(A). Na het instellen van een forse registratie zonder aan de volumeknop te draaien liep deze meetwaarde op richting 70 - 90 dB(A).
Voor onze gezondheid stelt men dat 80 dB(A) "veilig"is, dat wil zeggen dat men 8 uur blootgesteld mag worden zonder dat gehoorbeschadiging optreedt. 90 dB(A) levert bij lang(er)e blootstelling wel tot gehoorbeschadiging.
Ik ga binnenkort ook nog het volume via versterkers en luidsprekers meten. Ik heb nu gemeten met een budgettaire meter omdat de Bruel & Kjaer vandaag zakelijk in gebruik is. Is nu dus alleen maar indicatief.
Jan