Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Eerste ervaring met HW 4

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 21 apr 2011 21:10

Eerste ervaring met HW 4

Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen met HW 4.

Mijn eerste verkenning is positief! Een gebruiksvriendelijk geheel is het geworden. Dit gaat de digibeten in organistenland helpen.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 21 apr 2011 21:51

Re: Eerste ervaring met HW 4

Mijn ervaringen staan op: http://www.pcorgan.com/News.html

Van mijn instellingen heb ik schermvoorbeelden gemaakt, zie: http://www.pcorgan.com/Benodigdheden3.html#Tips

Hauptwerk 4 bevat vooral verbeteringen voor gebruikersinterface, de geluidskwaliteit is volgens mij exact gelijk aan Hauptwerk 3.

Positief:
    - automatisch schalen van verschillende samplesetafmetingen naar optimale grootte, ideaal!
    - koppelen van master volume aan zwelpedaal
    - eenvoudige midi-instelling
    - veel nieuwe dingen, zie verder op: http://www.pcorgan.com/News.html

Negatief:
    - bij ieder sampleset alle knopjes/zwelpedalen/manualen/pedaal opnieuw instellen
    - niet geheel 'full screen', je ziet nog randen
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 apr 2011 08:42

Re: Eerste ervaring met HW 4

Ik kwam er net achter dat de stemming bij sommige orgels een hele toon hoger staat dan bij gebruik in HW 3. Je kunt hem eenvoudig transposen in hauptwerk om eventueel te kunnen combineren met het elektronische orgel. Wel een tikje irritant dat je na het inladen meteen een heleboel schermpjes weg moet gaan klikken en eerst je midi instellingen moet instellen voordat je kunt gaan spelen. Hoe is dat geregeld bij de speeltafels met geïntegreerde PC, zeg maar de hauptwerk orgels?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 22 apr 2011 09:12

Re: Eerste ervaring met HW 4

mbouwheer schreef:Ik kwam er net achter dat de stemming bij sommige orgels een hele toon hoger staat dan bij gebruik in HW 3. Je kunt hem eenvoudig transposen in hauptwerk om eventueel te kunnen combineren met het elektronische orgel. Wel een tikje irritant dat je na het inladen meteen een heleboel schermpjes weg moet gaan klikken en eerst je midi instellingen moet instellen voordat je kunt gaan spelen. Hoe is dat geregeld bij de speeltafels met geïntegreerde PC, zeg maar de hauptwerk orgels?



Ik ga hem vandaag installeren op mijn Hw-speeltafel en heb inmiddels de update via de mail binnengekregen. Later meer dus. Dat met die schermpjes had ik gisteren ook gezien maar dat zal wel egens uit gezet kunnen worden.

Later.....

Groet Lubbert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 apr 2011 11:05

Re: Eerste ervaring met HW 4

Over het opnieuw instellen van midi:
ik heb op het Hauptwerk forum daarover al een "enhancement request" gevraagd.
Zie de reactie van Martin daarop: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=5&t=8382

Although the option is intentionally ticked by default (since our experience was that most Hauptwerk v3 users had at least some incorrect or spurious MIDI settings and we want to try to ensure that people have correct MIDI settings by using MIDI learn), the option to reset is labelled clearly and there's a specific prompt asking you whether you're sure you want to reset the settings if you leave the reset option ticked.

To reset the settings by accident you would have had to click through the options screen and also to have acknowledged the specific confirmation/warning prompt.

Brett and I discussed it at great length previously and we both feel that it's very clear and we prefer to keep it the way it is

en even verderop:
It prompts to ask whether you want to re-default your organ preferences when you first load an organ in version 4, even if you chose to reset or not to migrate your *global* MIDI settings or preferences when you first ran version 4, since those things are different.

That's working as intended

Of te wel: het default vinkje bij de installatie weglaten !!

Evert-Jan

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 22 apr 2011 23:20

Re: Eerste ervaring met HW 4

Heb het net geinstalleerd en de upgrade van Advanced 3 naar 4 gedaan. Even wennen allemaal. Ik had dat vinkje aan staan, dus alles was gereset. Even uitzoeken hoe dat midi learn werkte en toen werkte alles weer.

Ook mijn register knoppen zijn makkelijk in te stellen met dat midi learn. Het nadeel is alleen dat dan ook mijn orgel mee gaat spreken. Weet iemand of daar ene oplossing voor is? Ik heb een Content 4227.

De grote voordelen vind ik het scherm dat je in grootte kunt aanpassen en het opnemen van midi, zodat je eventueel een registratie anders kan doen en dan weer afspelen. Voor de sample set makers onder ons is de mogelijkheid om met multi-releases te werken in de CODM natuurlijk een mooie optie.

verder moet ik het allemaal nog verkennen.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 apr 2011 23:41

Re: Eerste ervaring met HW 4

Hallo Harm,

Ik doe een verloopplug in de koptelefoon aansluiting,
daarmee is je orgel helemaal stil. ;)

Groeten Jochum

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 23 apr 2011 15:19

Re: Eerste ervaring met HW 4

Jochum schreef:Hallo Harm,

Ik doe een verloopplug in de koptelefoon aansluiting,
daarmee is je orgel helemaal stil. ;)

Groeten Jochum


Dat klopt, maar dan heb ik ook geen Hauptwerk geluid. Want dat loopt ook via mijn orgel.

Berichten: 7

Geregistreerd: 22 apr 2011 14:52

Bericht 27 apr 2011 17:16

Re: Eerste ervaring met HW 4

Registers hauptwerk 4 koppelen aan Johannus orgel?

Even een vraagje.
Ik heb een Johannus orgel staan die via een MIDI kabel gekoppeld is aan de PC en dus hauptwerk.
Ik heb versie 4 van hauptwerk ( de nieuwste dus)
Nu wil ik niet steeds naar mijn pc lopen om de registerknoppen uit te trekken door erop te klikken maar ik wil graag gewoon via de registers van mijn orgel de registers van het hauptwerk orgel bedienen. Dus als ik bijvoorbeeld een register op het Johannus orgel indruk bijv. de Bourdon dat ik dan een register uittrek van het orgel in hauptwerk. Dit schijnt te kunnen en heel simpel te zijn in hauptwerk 4, maar ik heb geen idee hoe :?

Iemand enig idee?

Groeten

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 27 apr 2011 17:22

Re: Eerste ervaring met HW 4

Klik met de rechtermuisknop op de registerknop van de sample-set die je wilt koppelen en klik op 'Auto-detect MIDI/trigger settings for stop...' Er verschijnt nu een dialoogvenster dat je vertelt dat je nu de te koppelen registerknop van je Johannus aan en uit moet zetten. Vervolgens klik je op 'Done'. Als het goed is zijn de registerknop van de sample-set en de registerknop van je Johannus nu gekoppeld. Hetzelfde doe je voor de alle registerknoppen van alle sample-sets die je wilt koppelen.

Als je Johannus verlichte knoppen heeft en als je die aan en uit wilt laten zetten door Hauptwerk, dan moet je voor je op 'Done' klikt ook even 'Send matching MIDI output to control this draw-knob/tab/switch' aanvinken. De koppeling werkt dan beide kanten op.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com