Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Muziek noteren via MIDI-kabel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 8

Geregistreerd: 05 dec 2013 21:14

Bericht 01 feb 2014 19:44

Muziek noteren via MIDI-kabel

Goedenavond,

Een vraag: Is het mogelijk om muziek te noteren m.b.v. een MIDI-kabel?

Ik bedoel: Je speelt orgel, hebt de MIDI-kabel aangesloten op je laptop, en aan het orgel, en via een programma (Musescore) de gespeelde muziek te noteren.

Kan dit? Zo ja, welke aansluitingen op het orgel moet ik gebruiken?

Met vriendelijke groet,

Herman Coster
Hartelijke groet,
Herman
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 feb 2014 22:48

Re: Muziek noteren via MIDI-kabel

Aansluitingen op het orgel gebruiken?? Dat begrijp ik niet helemaal.

Er is maar sprake van 1 aansluiting op je orgel, en dat is de MIDI-OUT connector.

Als je verder niet over een meer geavanceerde Midi-interface beschikt, waarop je kan mergen en splitten, dan moet je dus vervolgens HW gaandraaien in de HW naar VST modus. Zie de handleiding hoofdstuk IV: Midi sequencing, pag 174.

Je hebt dan dus ook een geschikte Midi sequencer nodig, die ook scores ondersteunt.

Vervolgens kun je dan de gespeelde Midi noten laten opnemen binnen dit sequencer-programma.

En als je dat dan hebt, ja DAN kan je dat zichtbaar maken in notenschrift.

Zelf gebruik ik Steinberg Cubase of Nuendo, maar hier op het forum wordt vaak Cantabile of ook bv Finale gebruikt. \Er zijn nog meer geschikte programma,s

Maar vergis je niet in de hoeveelheid werk om van je spel vervolgens een goed bruikbaar notenschrift te laten genereren....!
Je moet toch wel enige ervaring met dit soort software hebben, om de ruwe Midi data goed te bewerken. Immers, reeds een klein beetje te lange of te korte noot, of niet precies op de tel gespeeld, resulteert al snel in een brij aan nootjes in de score, omdat de software probeert omdat allemaal om te zetten.

Er moeten dan ook wat stappen worden gezet, zoals quantisering etc, en ook moet je natuurlijk nog handelingen verrichten om de software duidelijk te maken in welke toonsoort het stuk staat, en hoe je de notatie wilt hebben ( aantal en soort balken).

Nouja, een klusje dus. Maar als je het eenmaal goed hebt draaien, is het een hele mooie aanvulling, om dus die prachtige improvisaties van je vast te leggen in notenschrift; wellicht ook uitgeven??

Succes gewenst!

Berichten: 8

Geregistreerd: 05 dec 2013 21:14

Bericht 02 feb 2014 13:44

Re: Muziek noteren via MIDI-kabel

Oké, bedankt voor de info.

Ik zal kijken of ik er wat aan heb.
Hartelijke groet,
Herman

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 03 feb 2014 17:10

Re: Muziek noteren via MIDI-kabel

Ik heb hier diverse pogingen mee gedaan, en die zijn eigenlijk allemaal op niets uitgelopen. Meerstemmig inspelen is sowieso gedoemd te mislukken omdat het voor de software erg lastig is te bepalen welke noot naar welke stem moet. Capella raakt bovendien in de war bij overbindingsbogen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 feb 2014 18:39

Re: Muziek noteren via MIDI-kabel

Om het iets succesvoller te laten worden eerst midi file vanuit HW opnemen.
Daarbij elke hand / voet op een afzonderlijk klavier. Dan heb je 3 kanalen die je in het notatie-programma elk aan een muziekbalk kan koppelen.

Daarna kun je spelen met Musescore en deze midi file om het beste resultaat te krijgen bij het importeren (het bepalen wat de duur van een noot in Musescore is bij inlezen van de file is iets van trial and error. Te kort, dan mis je noten en te lang, dan krijg je een brij van noten achterelkaar).

Er is dus veel nabewerking nodig ..........

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com