Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Windmodel HW verbeteren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 aug 2014 19:44

Windmodel HW verbeteren

ik persoonlijk denk dat het windmodel alleen redelijk na te bootsen valt, als er daad werkelijk winddruk gemeten word.

nu is het volgens mij zo dat de sampleset maker, de winddruk berekent aan de hand van de gesampelde pijpen, dus in de trant van bv een Prestant 8 voet ,verbruikt zoveel liter lucht, met in acht neming van de mensuur, zo word een simulatie gemaakt, en met parameters in de set vast gelegd.

ik ben van mening dat als je een realistisch windmodel wilt maken, je fysiek moet gaan meten. wat verbruikt bv de Prestant?? direct gemeten vanaf de windladen, hoe gedraagt deze lade waar de Prestant op staat zich in kombinatie als er tutti gespeeld word??
want dan gaat de winddruk inzakken.

dit zal voor ieder register gemeten moeten worden, afzonderlijk, met bijgetrokken registers. enz. enz.

dit is een enorm werk wat denk ik net zoveel werk is als het opnemen van een sample set.
maar mijn in ziens is dit de enige manier om daad werkelijk de wind gedragingen vast te leggen.

dan pas kan je in staat zijn om deze meet gegevens realistisch te kunnen vertalen, en vast te leggen in hauptwerk.

wie heeft er andere ziens wijze, ideeën , ??????? alles is welkom om het windmodel te verbeteren

hier onder een winddruk meter die Laukhuff heeft, dus een erkend metertje om winddruk/waterkolom te meten
winddruk meter.jpg

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 08 aug 2014 20:52

Re: Windmodel HW verbeteren

Dit is denk ik een heel interessante onderwerp. Wind is de adem van het orgel en bepaald de klank en levendigheid. Persoonlijk houd ik hier van. Mijn indruk is niet dat de samplesetmakers metingen verrichten. Als dat het geval was hadden we er na 12 jaar hauptwerk wel eerder lucht van gekregen. Wel zie je dat er rekening gehouden wordt met een aantal variabelen zoals windkamers, aantal balgen of motors, en natuurlijk de luchtdruk per kamer (soms verschilt de druk per kamer of divisie). Er zullen vast meer variabelen instelbaar zijn. Het enige sampleset dat een fantastische geslaagd is qua windgedrag is Bovenkerk Kampen. Het is dus wél mogelijk om windgedrag goed in te regelen in Hauptwerk, gegeven bovenstaande variabelen en ook snelheid van spelen, aantal open registers waarbij grote voetmaten anders reageren dan kleine, omvang akkoorden etc..
Misschien is het verstandig om ook de vraag bij Milan voor te leggen, wat de mogelijkheden binnen Hauptwerk zijn?

Met een alpengroet, Fokko

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 aug 2014 21:42

Re: Windmodel HW verbeteren

Fokko schreef:Dit is denk ik een heel interessante onderwerp. Wind is de adem van het orgel en bepaald de klank en levendigheid. Persoonlijk houd ik hier van. Mijn indruk is niet dat de samplesetmakers metingen verrichten. Als dat het geval was hadden we er na 12 jaar hauptwerk wel eerder lucht van gekregen. Wel zie je dat er rekening gehouden wordt met een aantal variabelen zoals windkamers, aantal balgen of motors, en natuurlijk de luchtdruk per kamer (soms verschilt de druk per kamer of divisie). Er zullen vast meer variabelen instelbaar zijn. Het enige sampleset dat een fantastische geslaagd is qua windgedrag is Bovenkerk Kampen. Het is dus wél mogelijk om windgedrag goed in te regelen in Hauptwerk, gegeven bovenstaande variabelen en ook snelheid van spelen, aantal open registers waarbij grote voetmaten anders reageren dan kleine, omvang akkoorden etc..
Misschien is het verstandig om ook de vraag bij Milan voor te leggen, wat de mogelijkheden binnen Hauptwerk zijn?

Met een alpengroet, Fokko


Hoi Fokko,

Milan houd zijn mond stijf dicht, van hem komt geen enkele informatie over dit onderwerp, Brett ziet nog steeds elke sampleset producent als Concurrent. Of welke vraag je ook richting dit onderwerp aansnijd.........
Jammer want inderdaad Brett is de enige die bij benadering Kampen voorzien heeft van een redelijk wind model


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 aug 2014 22:50

Re: Windmodel HW verbeteren

Misschien dat Jiri Zureck er iets mee kan doen in zijn volgende orgels. Per slot van rekening heeft hij ook de tremulant emulatie van Hauptwerk verbeterd. Of zit het windmodel zo diep in Hauptwerk weggewerkt dat andere software/sampleset makers er niet aan kunnen of mogen komen zonder toestemming van MDA.
Het lijkt me wel wenselijk dat Sampleset producers bij elke sampleset een soort voorkeurs instelling voor de windvoorziening meegeven. Zij kennen het echte orgel en de sampleset door en door en zij kunnen dan ook als beste adviseren welk percentage windvoorziening het beste overeenkomt met de werkelijkheid.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 09 aug 2014 07:11

Re: Windmodel HW verbeteren

Het probleem is dat de ODF (XML) waarin het WindModel beschreven moet worden slecht en/of gedeeltelijk gedocumenteerd staat. Alleen via trial en error kun je er achter komen hoe het WindModel precies beschreven kan worden in de ODF. En inderdaad Brett geeft geen enkele support hierop. Hij is de enige die echt weet wat er allemaal mogelijk is om in de ODF te beschrijven en geeft deze informatie niet allemaal vrij. Dat is ook precies het probleem van Brett, hij zit met twe petten op, de ene van Hauptwerk leverancier en de andere als Sampleset leverancier (als een concurrent van de andere samples-set leveranciers).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 aug 2014 07:45

Re: Windmodel HW verbeteren

Volgens mij is het windmodel ook geïntroduceerd, toen de set van Kampen gemaakt werd.

Dus ik weet niet 100% of dit model uit de brein van Martin of Brett ontsproten is? Of een samenwerking van beide

Inderdaad erg jammer dat Brett elk sampleset maker als concurrent ziet.

Terwijl HW zeker nog een grote sprong voorwaarts kan maken, indien dit model echt goed werkend te krijgen is,
Want hoe realistisch HW ook nu klinkt, je mist toch de adem , het karakter van een orgel word niet alleen bepaald door de klank van de pijpen , juist de fluctuaties (of deze nu gewild of ongewild zijn) bepalen het karakter van een orgel.

Gr.
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 aug 2014 08:05

Re: Windmodel HW verbeteren

En wat doet een windmodel nu? met de klank?

word de klank nu beïnvloed aan de hand van parameters door:

A. Het verlagen of verhogen van het volume ?

B. Een lichte detuning aanbrengen ?


Kijkt het windmodel ook naar het aantal ingedrukte toetsen ??

Want met alleen het aantal getrokken register toewijzen , met hun wind verbruik kan je nooit een realistisch model krijgen.

Als ik op een kerkorgel een fluit 4 gebruikt, dan heeft deze weinig wind nodig, toch is daar al het gedrag van wind te horen.
Stel met de genoemde fluit 4 ik sla een stevig akkoord aan, en vervolgens laat ik direct het akkoord los met uit zondering van de hoogste toon, dan hoor ik al die toon sterk overblazen.

Dus een windmodel moet ook in staat zijn om toets aanslagen te kunnen registreren !!!!
Ik denk niet dat dit gebeurd?

Kortom nog een lange weg te gaan.


Gr.
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 09 aug 2014 09:07

Re: Windmodel HW verbeteren

Bericht verwijderd.

Sorry, ik had in het voorgaande bericht een link staan dat eigenlijk hier niet geplaatst mocht worden. Vandaar deze verwijdering...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2014 12:14

Re: Windmodel HW verbeteren

Loosman schreef:Misschien dat Jiri Zureck er iets mee kan doen in zijn volgende orgels.

Het windmodel van Jiri is m.i. niet juist geïmplementeerd.
Kijk je in zijn samplesets naar het tabblad "wind", dan zie je dat elke balg wel een keer leeg is (dus onderaan staat, ook als je niet speelt) terwijl dit in de werkelijke orgels nooit het geval is.
Bij een enkele van zijn orgels is het ook mogelijk dat het orgel even geen geluid geeft bij volle werk terwijl het werkelijke orgel daar geen last van heeft (zie mijn eerdere opmerkingen op dit forum over Freiberg, waar ik met een mede HW-er dit op het echte orgel heb kunnen uitproberen). Volle werk laat daar de schepbalg ca 8-10 cm in elkaar zakken, maar ze zijn nooit plat op elkaar (leeg).

Het goede van zijn implementatie van het tabblad 'wind" is dat hij alles gevisualiseerd heeft en ook dingen uitschakelbaar zijn.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2014 12:18

Re: Windmodel HW verbeteren

Jan Wim schreef:Volgens mij is het windmodel ook geïntroduceerd, toen de set van Kampen gemaakt werd.

Dus ik weet niet 100% of dit model uit de brein van Martin of Brett ontsproten is? Of een samenwerking van beide

Inderdaad erg jammer dat Brett elk sampleset maker als concurrent ziet.

In de User guide van de CODM V1.05 (uit 2007) wordt al gesproken van windmodel; dit was HW V2.2.
En het eerste deel van Kampen is ook in die tijd ontstaan. Dus waarschijnlijk wel een samenwerking van Brett en Martin

En er staan idd veel ongedocumenteerde zaken in een ODF file. Er zijn in ieder geval samplesetmakers die deze ook gebruiken. Dit is wat Brett / Martin dan ook prijsgeven buiten het manual om.
Dus de CODM manual is verre van compleet.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2014 12:21

Re: Windmodel HW verbeteren

Jan Wim schreef:En wat doet een windmodel nu? met de klank?

word de klank nu beïnvloed aan de hand van parameters door:

A. Het verlagen of verhogen van het volume ?

B. Een lichte detuning aanbrengen ?


Kijkt het windmodel ook naar het aantal ingedrukte toetsen ??

Want met alleen het aantal getrokken register toewijzen , met hun wind verbruik kan je nooit een realistisch model krijgen.

In een oud document van 2007 stond dit:
  Code:
A complex physical model, using fluid dynamics principles, is used to model the air pressures and air flows within the parts of the wind supply system of an organ, and the movements of mechanical parts which interact with it. The resulting air flow rates, calculated separately for each organ pipe, modulate their pitch, amplitude and harmonic content in real-time. Thus every pipe on the organ interacts with every other pipe, and effects such as 'wind sag', wind instability and regulator table oscillation are modelled very accurately.

The wind supply model allows air to be 'pumped' manually through the parts of the virtual wind supply system, with the wind supply model controlling the speech of the pipes or reeds accordingly, allowing for realistic, fully functional models of harmoniums, bagpipes and similar manually-blown instruments.

Air flow turbulence model.
The turbulence model allows any air flow through a virtual organ pipe or part of the wind supply system to be randomised using a physical model, simulating the effects of turbulence within flow through a tube. In the case of flow through organ pipes, this causes the speech of each pipe to vary subtly and constantly, imparting movement and life to the sound of the organ.

Er is dus meer dat de klank beinvloed.
Maar wat is het gevolg van de combinatie van beide? En wat doet een ieder afzonderlijk?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 aug 2014 13:46

Re: Windmodel HW verbeteren

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:En wat doet een windmodel nu? met de klank?

word de klank nu beïnvloed aan de hand van parameters door:

A. Het verlagen of verhogen van het volume ?

B. Een lichte detuning aanbrengen ?


Kijkt het windmodel ook naar het aantal ingedrukte toetsen ??

Want met alleen het aantal getrokken register toewijzen , met hun wind verbruik kan je nooit een realistisch model krijgen.

In een oud document van 2007 stond dit:
  Code:
A complex physical model, using fluid dynamics principles, is used to model the air pressures and air flows within the parts of the wind supply system of an organ, and the movements of mechanical parts which interact with it. The resulting air flow rates, calculated separately for each organ pipe, modulate their pitch, amplitude and harmonic content in real-time. Thus every pipe on the organ interacts with every other pipe, and effects such as 'wind sag', wind instability and regulator table oscillation are modelled very accurately.

The wind supply model allows air to be 'pumped' manually through the parts of the virtual wind supply system, with the wind supply model controlling the speech of the pipes or reeds accordingly, allowing for realistic, fully functional models of harmoniums, bagpipes and similar manually-blown instruments.

Air flow turbulence model.
The turbulence model allows any air flow through a virtual organ pipe or part of the wind supply system to be randomised using a physical model, simulating the effects of turbulence within flow through a tube. In the case of flow through organ pipes, this causes the speech of each pipe to vary subtly and constantly, imparting movement and life to the sound of the organ.

Er is dus meer dat de klank beinvloed.
Maar wat is het gevolg van de combinatie van beide? En wat doet een ieder afzonderlijk?


Precies Evert-Jan blijven genoemde, afzonderlijk werken? En samengevoegd word het dan geen optelsom van een onnatuurlijk verloop?

De documentatie is later wel aangepast met de komst van HW4 is e.e.a herzien M.b.t het windmodel
Maar die interpretatie is moeilijk te vertalen , ook al word dit windmodel al vrij uitvoerig beschreven.

Informatie hebben is 1, maar deze informatie begrijpen en toepassen is 2, en daar het Brett alleen nog maar deels gelukt is, word er jammer genoeg niet alle info beschreven, of ondersteund door Milan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 aug 2014 16:38

Re: Windmodel HW verbeteren

ik heb bij Tholen het windmodel uit gezet. vond het helemaal niets, orgel werd heel erg hijgerig en had gewoon ademnood.
ook in kleinere registraties.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 aug 2014 18:20

Re: Windmodel HW verbeteren

Andre_Kaptein schreef:ik heb bij Tholen het windmodel uit gezet. vond het helemaal niets, orgel werd heel erg hijgerig en had gewoon ademnood.
ook in kleinere registraties.




Hoi Andre,

Inderdaad ook Tholen heeft een gebrekkig windmodel, je hoort dat het windmodel op de verkeerde momenten ingrijpt

Helemaal uitzetten zou ik niet doen, je kan eens 40% proberen??

Daarom blijft het noodzaak , een beter windmodel is cruciaal.

Gr.
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 aug 2014 13:17

Re: Windmodel HW verbeteren

Loosman schreef:Misschien dat Jiri Zureck er iets mee kan doen in zijn volgende orgels. Per slot van rekening heeft hij ook de tremulant emulatie van Hauptwerk verbeterd. Of zit het windmodel zo diep in Hauptwerk weggewerkt dat andere software/sampleset makers er niet aan kunnen of mogen komen zonder toestemming van MDA.


De tremulant innovatie van Jiri staat hier los van en is meer een concessie voor het oor: een creatie van een meer aanvaardbare klank.

Jan Wim schreef:En wat doet een windmodel nu? met de klank?

word de klank nu beïnvloed aan de hand van parameters door:

A. Het verlagen of verhogen van het volume ?

B. Een lichte detuning aanbrengen ?


Kijkt het windmodel ook naar het aantal ingedrukte toetsen ??

Want met alleen het aantal getrokken register toewijzen , met hun wind verbruik kan je nooit een realistisch model krijgen.

Dus een windmodel moet ook in staat zijn om toets aanslagen te kunnen registreren !!!!
Ik denk niet dat dit gebeurd?


Allemaal te beantwoorden met JA.
Ik bracht dat al te berde en bij Kampen werkt dat ook zo. Hauptwerk beschikt al over die intelligente module. De vraag blijft hoe stuur je deze module aan.

Evert-Jan schreef: Het windmodel van Jiri is m.i. niet juist geïmplementeerd.
Kijk je in zijn samplesets naar het tabblad "wind", dan zie je dat elke balg wel een keer leeg is (dus onderaan staat, ook als je niet speelt) terwijl dit in de werkelijke orgels nooit het geval is.
Bij een enkele van zijn orgels is het ook mogelijk dat het orgel even geen geluid geeft bij volle werk terwijl het werkelijke orgel daar geen last van heeft (zie mijn eerdere opmerkingen op dit forum over Freiberg, waar ik met een mede HW-er dit op het echte orgel heb kunnen uitproberen). Volle werk laat daar de schepbalg ca 8-10 cm in elkaar zakken, maar ze zijn nooit plat op elkaar (leeg).

Het goede van zijn implementatie van het tabblad 'wind" is dat hij alles gevisualiseerd heeft en ook dingen uitschakelbaar zijn.


Dat klopt mijn inziens maar deels. Het probleem is dat Jiri denk ik niet alle variabelen in de module van Hauptwerk kan aansturen maar slechts enkele. Dat geeft klaarblijkelijk een ongebalanceerd resulaat. Zoals Jan Wim ook aangaf zou je de wind al moeten kunnen waarnemen bij een enkel register. Stel je dat zodanig in bij Hauptwerk dan ontstaat een windziek orgel, niet natuurgetrouw en onbespeelbaar. Freiberg heb ik helaas (nog) niet, maar ook bij Tholen is dit een groot manco (windsupply heb ik op 55 ingesteld). Ook bij de ontwikkeling van Apeldoorn lees je over deze problemen.

Al met al, een intelligent windmodel is in Hauptwerk beschikbaar, er is geen beter bewijs dan de werking van Kampen wat mijn inziens bijzonder geslaagd is voor wat het windmodel. De documentatie van de module is niet volledig vrijgegeven door MDA.
Weet iemand hoe dat juridisch in elkaar steekt? Je koopt wel een licentie maar geen directe en volledig toegang tot de geboden functie?

Groetjes,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 aug 2014 17:18

Re: Windmodel HW verbeteren

Interessante discussie!
Ik begrijp alleen nog steeds niet goed waarom het bij Kampen wel goed werkt maar bij Tholen niet.
Je laat toch dezelfde wind algoritmes los op Tholen als op Kampen? Waar liggen dan de verschillen?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 10 aug 2014 20:26

Re: Windmodel HW verbeteren

De algoritmes zijn inderdaad hetzelfde, maar de algoritmes zijn gebaseerd op het wiskundige model dat Martin ontworpen heeft voor het gedrag van de Wind in een pijporgel en heeft dit in een Wind Model gestopt met een hele batterij aan parameters. De truc is nu het juist definiëren van al deze parameters en dat is bepaald niet eenvoudig. Echter nergens is door Milan uitgebreid beschreven hoe al deze parameters bepaald moeten worden en wat de onderlinge invloed is op de wijziging van een parameter. Het is ook geen eenvoudige materie en wellicht daarom nooit uitgebreid beschreven. Ik denk dat voor Kampen Martin zelf het Wind-model geconfigureerd heeft en daarom precies weet hoe dit moet en dat Sonus paradisi en Voxus op basis van de beschikbare informatie een zo goed mogelijk model hebben weten te definiëren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 aug 2014 06:22

Re: Windmodel HW verbeteren

Inderdaad er zijn veel parameters die invloed hebben op het wind gedrag, en deze beïnvloeden elkaar ook nog eens.

De documentatie die ervan is, beschrijft wel hoe het windmodel is samen gesteld, maar niet waar en hoe de parameters moeten worden ingezet.

Terwijl het windmodel al een wiskundig kunstwerk op zich is.

Gr.
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 aug 2014 19:17

Re: Windmodel HW verbeteren

Ik heb vanuit het CODM manual alle Windmodel gerelateerde tags bijelkaar gezocht. Hieronder volgen ze:

Table: division
WindModel_EnableWindModel
WindModel_TotalResrvrAndWndchstVolMetresCubed
WindModel_AreaOfReservoirTableMetresSquared
WindModel_ResrvrBellowsPositiveDampingCoeff
WindModel_WindchestPressureDropPctAtMaxLoad

Table: general
CustomDisplay_EnableStdPages_Wind

Table: rank
WindSupply_DivisionCodeOfWindchest
WindSupply_MaxFlowRandomisationPct
Amp_PipeMIDINoteNum036_WindModelModDepthAdjustDecibels
Amp_PipeMIDINoteNum096_WindModelModDepthAdjustDecibels
Pitch_PipeMIDINoteNum036_WindModelModDepthAdjustPercent
Pitch_PipeMIDINoteNum096_WindModelModDepthAdjustPercent
HarmonicShaping_PipeMIDINoteNum036_WindModelModDepthAdjDb
HarmonicShaping_PipeMIDINoteNum096_WindModelModDepthAdjDb

Table: enclosure
WindModel_Enable
WindModel_BoxPressureRisePctAtMaxLoadWhenClosed


Ik heb ook in een ODF met tags, die gewoon zichtbaar zijn en die geen <a>, <b>, enz. hebben, gekeken.
Twee secties zijn mi relevant:
- WindCompartment
- Pipe_SoundEngine
Ik heb van elk zo'n sectie een voorbeeld als JPG bijgevoegd.

Als je WindCompartment bekijkt, dan staan daar meer relevante tags in dan je in de CODM kan ingeven (die in het manual gespecificeerd zijn) en die een default waarde (0) hebben. Die extra tags zijn dus voor "eigen gebruik".

Pipe_SoundEngine staan waardes in tags die geëxtrapoleerd uit de ingegeven waarden (in de CODM geef je alleen midi note 36 en 96 in).

Een windmodel verbeter je niet op een achternamiddag .............
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 12 aug 2014 07:52

Re: Windmodel HW verbeteren

Je moet een verschil maken tussen twee formaten van een Hauptwerk XML-file, het CustomOrgan-format zoals dat in de CODM gedefinieerd staat en het Organ-format. Het grote verschil is dat met de CustomOrgan-format je een beperkt aantal objecten/tabellen kunt configureren, zoals is aangegeven in bovenstaand bericht. In het Organ-format, heb je veel meer controle en kun je op individueel pijp-niveau de wind-parameters inregelen. Op het CustomOrgan format kan dit niet en hoef je alleen de 36 en 96e toets een waarde geven en berekent Hauptwerk voor de tussenliggende pijpen de waarden. Sampleset leveranciers gebruiken meestal het Organ-format en Hauptwerk-gebruikers gebruiken het CustomOrgan-format om zelf een sample-set te maken (bijvoorbeeld op basis van een aantal andere sample-sets bestanden). Het CODM is vrij goed beschreven, omdat het een beperkte set van tabellen is die je kunt configureren. Echter het Organ-format is niet volledig beschreven, wel de basis tabellen, maar niet de wat ingewikkelde tabellen zoals die voor het wind-model.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 aug 2014 10:42

Re: Windmodel HW verbeteren

CustomOrgan-format (de CODM) is de input om een sampleset te definiëren en staat in het manual beschreven.
ODF is de output en die wordt aan de eindgebruiker beschikbaar gesteld om een orgel in HW te laden en is het resultaat als je een CODM in HW inlaadt via de design optie.
Een sampleset maker kan niet rechtstreeks in de ODF "hacken" omdat als hij de CODM opnieuw in de design module laadt, alle eerder gedane hacks weg zijn........

Wat ik met bovenstaande 2 schermafdrukken heb willen aantonen is dat in de ODF meer tags staan dan dat er in de CODM te definiëren zijn (los even van de extrapolaties die er gedaan worden en die dus in de ODF staan).
Of te wel dat de manual incompleet is.

PS. de implementatie van de XML in HW is als een gewone tekstfile. XML heeft tags en je een tag niet gebruikt/definieer, dan laat je deze gewoon weg. In het programma definieer je dan gewoon default waardes waar nodig. Maar nee, HW moet alle tags gewoon hebben en leest hem dus in als een 1 op 1 tekstfile/tekstblok ipv hem intelligent te "behandelen". Vandaar misschien dat daarom ook de extensie van het bestand is weggelaten (nu dus _XML), ook zo'n rare gedachte kronkel..........

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 aug 2014 11:05

Re: Windmodel HW verbeteren

Ik bedacht me dat een reden voor de opstelling van MDA gelegen kan zijn in het feit dat in belangrijke delen van de wereld het windmodel niet geactiveerd mag worden om juridische redenen. Tot op heden geeft dat al een bepaalde ontevredenheid bij gebruikers die onder deze jurisdictie vallen. Toch lijkt MDA dit te kunnen managen en het " probleem" blijft voorlopig bij MDA liggen.
Een meer geavanceerde openstelling van het windmodel zou de tweedeling tussen beiden gebruikersgroepen enorm versterken vermoed ik en het probleem zou ook makkelijk kunnen verschuiven naar de samplesetmakers die dan twee groepen moeten bedienen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 aug 2014 12:31

Re: Windmodel HW verbeteren

Dit is het patent:
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... /5,508,472

Patent geldt alleen voor de USA; de rest van de wereld heeft er geen last van.
Geldig vanaf June 11, 1993 gedurende 20 jaar. Zou dus in 11 juni 2013 afgelopen moeten zijn .............

Niet alleen het windmodel is onvolledig gedocumenteerd, er zijn ook andere zaken. Zo liep Anton tegen een ontstemmingsprobleem aan bij de Zurek V. Een niet gedocumenteerde tag loste het probleem op.
En wat dacht je van de samplesets die ineens gelijktijdig loskomen van de verschillende leveranciers, waarin je met sliders aan de bak kunt om je luisterpositie te bepalen. Er is geen update voor nodig geweest in HW.........

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 aug 2014 12:34

Re: Windmodel HW verbeteren

Evert-Jan schreef:CustomOrgan-format (de CODM) is de input om een sampleset te definiëren en staat in het manual beschreven.
ODF is de output en die wordt aan de eindgebruiker beschikbaar gesteld om een orgel in HW te laden en is het resultaat als je een CODM in HW inlaadt via de design optie.
Een sampleset maker kan niet rechtstreeks in de ODF "hacken" omdat als hij de CODM opnieuw in de design module laadt, alle eerder gedane hacks weg zijn........

De CODM is niet de standaard manier om samplesets te definiëren. Een samplesetmaker kan wel degelijk rechtstreeks een ODF maken/wijzigen, omdat dit inderdaad gewoon een xml-bestand is.

Er bestaat van het volledige ODF-formaat ook een handleiding, los van de CODM-handleiding. De CODM-handleiding is voor iedereen beschikbaar, maar de ODF-handleiding is alleen beschikbaar voor (aspirant) samplesetmakers die hem apart bij MDA moeten opvragen.

Zoals gkruizinga al zei: de CODM is niet bedoeld voor samplesetmakers, maar alleen voor eindgebruikers die een aan eigen wensen aangepaste ('custom', de naam zegt het al) sampleset willen maken.

Ik vind dit overigens een interessant topic. Een wild idee: blijkbaar is er in HW-land behoefte aan iemand die zich al experimenterend volledig specialiseert in het windmodel en tegen betaling zijn diensten aanbiedt aan samplesetmakers. Wie o wie gaat dat doen?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 aug 2014 13:38

Re: Windmodel HW verbeteren

Evert-Jan schreef:Dit is het patent:
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... /5,508,472

Patent geldt alleen voor de USA; de rest van de wereld heeft er geen last van.
Geldig vanaf June 11, 1993 gedurende 20 jaar. Zou dus in 11 juni 2013 afgelopen moeten zijn .............


Dank je Evert-Jan, ik was in de veronderstelling dat het patent nog immer van kracht was.

Evert-Jan schreef: En wat dacht je van de samplesets die ineens gelijktijdig loskomen van de verschillende leveranciers, waarin je met sliders aan de bak kunt om je luisterpositie te bepalen. Er is geen update voor nodig geweest in HW.........


Dat klopt maar dit staat los van het windmodel. De zogenaamde luisterpositie is niets anders dan een mix van front en rear samples en kan je ook zonder sliders via hauptwerk eenvoudig configureren. Niet innovatief - naar mijn smaak.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com