Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Launchpad alternatief voor Touchscreen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 25 jun 2011 22:44

Launchpad alternatief voor Touchscreen

Hallo hauptwerk liefhebbers,

Voor degenen die niet per se trekknoppen willen hebben maar wel hun registers makkelijk willen kunnen bedienen is de Novation Launchpad een goed alternatief. http://www.novationmusic.com/products/midi_controller/launchpad. Martin Dyde is bezig met een ingebouwde ondersteuning in Hauptwerk http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=4&t=8410. Ik heb de test-versie momenteel en het werkt heel makkelijk met midi learn. Je kunt aan elk register zelf een kleur meegeven. Zo heb ik voor Caen van de fonds de fluiten oranje, de prestanten rood, de andere achtvoeten geel en de alternatieve registers rood. Even tellen vanaf links welke toonhoogte het is en dan kun je het zo selecteren. Voor de tongwerken heb ik de kleur bepaald aan de hand van de toonhoogte. Met de indeling kun je de indeling van het orgel nabootsen of een indeling maken die makkelijk te onthouden is.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 27 jun 2011 20:29

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Hoi Sander,
Bedankt voor de tip, ik heb hem toegevoegd aan mijn lijstje met registratie mogelijkheden: http://www.pcorgan.com/Benodigdheden3.html#Registreren

Wat zijn eigenlijk de voordelen ten opzichte van een Touchscreen?
Misschien dat je sneller/harder kunt drukken op een toets?
Of is hij veel goedkoper (ongeveer E 120,-)?

Zelf vind ik trekregisters het meest realistisch en een touchscreen het meest flexibel.
vrgrt,
Gert

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 29 jun 2011 23:58

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Zelf heb ik nooit een touchscreen gebruikt dus helemaal vergelijken kan ik niet.

De Launchpad heeft buttons op vinger grootte met multi-touch die gemaakt zijn om vaak op te drukken. Met een touchscreen op sommige orgels lijkt het me soms moeilijk drukken. Je kunt de launchpad ook plat neerleggen. Als je de juiste registers kunt onthouden / opschrijven heb je het in principe geen beeldscherm nodig. En je kunt de buttons aan alles toekennen dat je wilt (record/play/presets/laad ander orgel, met altijd een drukbare grootte).

Als je al een touch-screen hebt en daar tevreden over bent dan is het prima. Wil je iets van een touchscreen kopen dan is de launchpad een heel goed(koop) alternatief.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 11 aug 2011 20:38

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Gisteren heb ik een Novation Launchpad binnen gekregen.

't Is een compact licht gewicht apparaat waar je veel mee kunt. Zeker als je gaat voor bedieningsgemak en niet voor een mooie layout op je scherm.
De prijs tov een touchscreen is ook prachtig.

Voor de bediening heb ik een proeflayout gemaakt waarop de namen van de registers vermeld kunnen worden. Een scherm heb je dan niet direct nodig. Als de launchpad in een standaard gezet kan worden (moet nog ontwikkeld worden) kan voor ieder te laden orgel een bij het orgel horend layout voor de bedieningsknoppen van de de LP geplaatst worden. Vervolgens spelen maar. Wordt vervolgd!

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 08 dec 2011 15:55

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Sander en Peter,

Jullie hebben al enkele maanden ervaring opgedaan met de Novation Launchpad. Hoe bevalt het gebruik in de praktijk? Missen jullie funtionaliteit t.o.v. een touchscreen?
Een aanrader of..........
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 dec 2011 20:47

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Je kunt zelfs meerdere Launchpads tegelijkertijd gebruiken, dus bv links en rechts. Ik heb ze kunnen testen, en vind het een fraaie oplossing als je geen min of meer authentieke trekregisters of wippers wilt plaatsen, en dus momentschakelaars plus leds of met ingebouwde verlichting bv van Conrad overweegt. Dat wordt duurder, want je hebt ook nog eens Midi-decoder(s) voor de terugmelding nodig, en natuurlijk voldoende capaciteit op je encoder-module(s).

Ik heb geprobeerd er eentje te slopen, teneinde de knoppen in een rij naast elkaar te plaatsen, maar dat is een vrij lastig klusje. Omdat ze in een matrix staan, is het aanbrengen van tekst lastig, en helemaal als je dat wilt verwisselen.
Dat gaf bij mij de doorslag voor touchscreens.
Maar blijft een zeer fraai product en veel value for money.

Leuk dat het hier ook is ge-introduceerd. Er is een leuke demo voor orgeltoepassing op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=boIHn7I0MzQ

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 dec 2011 20:51

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Vergat nog deze link naar HW forum:

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... =45#p63243

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 dec 2011 20:56

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Peter, kun je evt een beschrijving of foto sturen hoe jij verwisselbare opschriften had gedacht??

HG

Geert

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 11 dec 2011 09:51

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Beste Wout,

De voordelen:
De knoppen zijn altijd goed. Je hoeft je geen zorgen dat je vingers te groot zijn voor je scherm.
Je kunt alle Hauptwerk functies met midi aanzetten. Bijvoorbeeld voor opnemen en afspelen kun je extra knopjes maken.

De nadelen:
Je moet wel een vertaalslag maken van knop naar registernaam. Hierbij heb ik vaak nog mijn scherm nodig, maar een spiekbriefje kan ook. En met kleurcodering kan je ook veel doen.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 21 aug 2020 22:16

Launchpad alternatief voor Touchscreen

Beste allemaal.

Ben van plan om een Novation launchpad mini mk3 aan te schaffen.
Maar daar heb ik wat vragen over:
1: functioneert dit toestel met Hauptwerk 4.2?
2: Kan niets vinden over een midi aansluiting of gaat alles door de usb kabel?

Wil het voornamelijk voor de sample set van Zwolle gaan gebruiken, omdat op de Opus 30 niet alle registers toegewezen kunnen worden aan de aanwezige tuimelschakelaars.
De overgebleven registers zitten op de 10 laatste toetsen van het vijfde octaaf geprogrammeerd, maar deze worden niet opgenomen in de setzer combinaties van de Opus 30 vandaar dat de Novation launchpad mini mk3 misschien een uitkomst biedt.

Of als iemand ander een andere oplossing c.q. idee heeft altijd welkom.

Willem.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 aug 2020 22:22

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Launchpads werken over het algemeen prima met Hauptwerk 4, maar specifiek de mk3 zou ik moeten nazoeken.

Alles gaat via de USB-kabel.

Ik heb wel gemerkt dat het niet eenvoudig is om de knoppen te labelen, je kunt ze bijvoorbeeld niet makkelijk beplakken. Als iemand daar een goede oplossing voor weet hou ik me aanbevolen. Ik wil niet iets met overlays die je per orgel moet wisselen.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 28 aug 2020 19:47

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Dank u Jos.

Heb de vraag ook op het Engelstalig forum gesteld maar kreeg ook geen bevredigend antwoord op mijn vraag.
Martin Dyde melde dat in diverse draadjes op het forum welke modellen van de Launchpad compatible zijn met Hauptwerk V.
Daar heb ik niet veel aan omdat Hauptwerk 4.2 nog steeds door mij wordt gebruikt, en voorlopig niet ga overschakelen naar versie V.

Heb ook geen zin om iets aan te schaffen om er dan vervolgens later achter te kommen dat het niet of nauwelijks goed functioneert.

En anders laten we het gewoon zo als het nu is.

Willem.

Berichten: 4

Geregistreerd: 10 nov 2018 14:22

Bericht 03 sep 2020 20:11

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Dag Willem,

De Novation Launchpad Mini MK3 heb ik net in huis. Hij werkt voor wat betreft de knoppen: ik kan ze als registertrekker gebruiken of menuknop gebruiken. Maar de lichtjes zijn niet in te te stellen. Ik krijg altijd een rood lampje wanneer ik een knop vanaf het beeldscherm of vanaf de MK3 bedien; een groen lampje wanneer ik een andere midi-knop bedien.

Blijkbaar moeten we toch de Launchpad Mini MK2 gebruiken voor correcte weergave van de lichtjes.

De launchpad is te gebruiken in verschillende modi. Je moet volgens sommigen de "programmer mode" gebruiken. Maar de Launchpad start altijd op in "Live Mode".

De Mini MK2 heeft minder kleurmogelijkheden (ik meen 4 kleuren) en is iets zwaarder dan de MK3 (zo'n 200 gr.). Daarnaast is hij iets dikker en groter (gaat om mm.). Voor meer kleuren kun je de gewone MK2 nemen.

De werking van de Launchpads zou in HW4 hetzelfde moeten zijn als in HW5.

Veel succes,
Cor

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 04 sep 2020 19:55

Re: Launchpad alternatief voor Touchscreen

Dag Cor.

Bedankt voor deze informatie, ga eens kijken of de MK2 hier nog te koop is.

Willem.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com