Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe editie van Couperin's orgel missen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 24 feb 2019 21:02

Nieuwe editie van Couperin's orgel missen

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 25 feb 2019 11:56

Re: Nieuwe editie van Couperin's orgel missen

Hoi Adri,

Wat zou de zin zijn van een nieuwe editie? Via IMSLP kan je alles van Couperin downloaden. En de oude (ik meen van Guilmant) is nog steeds verkrijgbaar als Dover editie, voor minder dan €20. Okee, er zullen hier en daar wat aanpassingen zijn in de nieuwe editie. Maar ik verwacht geen aardverschuivingen.

Indertijd kwam er een nieuwe Buxtehude uitgave uit bij Bärenreiter, hier en daar staan wat nootjes anders of is een passage nét iets anders. De argeloze luisteraar gaat het niet of nauwelijks horen. En ach, de composities zijn niet overgeleverd in autograaf. Er was indertijd bij de oude uitgaven van Bärenreiter (door Beckman) wel veel discussie over de ingrepen van Beckmann, maar vergeleken met de nog oudere uitgave van Peters (Hermann Keller) vond ik de verschillen niet schokkend. Ik speel bv. Buxtehude en Bach nog steeds uit Peters.

Wat is jouw opinie over dit soort nieuwe uitgaven? Speel jij altijd uit de nieuwste of ben je (net als ik) tevreden met de oude uitgaven (tegenwoordig vaak gratis te downloaden in IMSLP)?

HG Orgelitis
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 25 feb 2019 12:39

Re: Nieuwe editie van Couperin's orgel missen

orgelitis schreef:Hoi Adri,

Wat zou de zin zijn van een nieuwe editie? Via IMSLP kan je alles van Couperin downloaden. En de oude (ik meen van Guilmant) is nog steeds verkrijgbaar als Dover editie, voor minder dan €20. Okee, er zullen hier en daar wat aanpassingen zijn in de nieuwe editie. Maar ik verwacht geen aardverschuivingen.

Indertijd kwam er een nieuwe Buxtehude uitgave uit bij Bärenreiter, hier en daar staan wat nootjes anders of is een passage nét iets anders. De argeloze luisteraar gaat het niet of nauwelijks horen. En ach, de composities zijn niet overgeleverd in autograaf. Er was indertijd bij de oude uitgaven van Bärenreiter (door Beckman) wel veel discussie over de ingrepen van Beckmann, maar vergeleken met de nog oudere uitgave van Peters (Hermann Keller) vond ik de verschillen niet schokkend. Ik speel bv. Buxtehude en Bach nog steeds uit Peters.

Wat is jouw opinie over dit soort nieuwe uitgaven? Speel jij altijd uit de nieuwste of ben je (net als ik) tevreden met de oude uitgaven (tegenwoordig vaak gratis te downloaden in IMSLP)?

HG Orgelitis



Sommige oude edities zijn hard te lezen vanwege een te compact notenschrift; andere hebben allerlei redaktoriele aanvullingen, aanmerkingen, boogjes, modern vingerzettingen, zg. juiste registratie aanduidingen, "verzonnen" pedaal partijen, enz., enz. Dus: niet authentiek.

Als je dat niet langer kan staan, dan is een nieuwe editie vanzelf erg mooi. Op wit i.p.v. van verbroosd en/of vergeeld papier. :-) Vooral Frans muziek papier duurt niet langer dan 10-15 Jaren! :x

Ja, IMSLP is natuurlijk een goedkoop alternatief. Doe ik ook erg veel (met een spiraal machine maak ik mijn eigen muziek boekjes), maar af en toe zijn die oudere edities inderdaad nog steeds "nep", d.w.z. niet altijd historisch juist. Voor vooral 19e eeuwse muziek is het vrij ideaal. En je vind er ook vaak nieuwe edities van odue mziek (bv. van Pierre Gouin).

IMSLP heeft vanzelf ook niet alles. Er is blijkbaar meer voor orgel geschreven dan voor welk instrument dan ook.

Ik vermeld enkel en alleen. Wat je met mijn informatie doet, is vanzelf je eigen beslissing.

Ik speel bv. nog steeds mijn Josef Hedar editie van Buxtehude. Helemaal uit elkaar gevallen, maar het heeft mijn eerste geliefde orgel leraar's (Johan van Meurs, Aa-kerk Groningen) rode ink markeringen, en dat vind ik vanzelf mieters mooi.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 27 feb 2019 21:05

Re: Nieuwe editie van Couperin's orgel missen

adri schreef:Sommige oude edities zijn hard te lezen vanwege een te compact notenschrift; andere hebben allerlei redaktoriele aanvullingen, aanmerkingen, boogjes, modern vingerzettingen, zg. juiste registratie aanduidingen, "verzonnen" pedaal partijen, enz., enz. Dus: niet authentiek.
Mee eens. Gelukkig heb ik alleen 'goede' edities al zijn ze oud (bv Buxtehude en Bach van Peters/Keller - geven 'urtext'))

adri schreef:Ik speel bv. nog steeds mijn Josef Hedar editie van Buxtehude. Helemaal uit elkaar gevallen, maar het heeft mijn eerste geliefde orgel leraar's (Johan van Meurs, Aa-kerk Groningen) rode ink markeringen, en dat vind ik vanzelf mieters mooi.
Prachtig!
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com