Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Toon actieve onderwerpen


lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 12 sep 2019 21:30

Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Beste allemaal , morgenavond is de ingebruikname van het het nieuwe hybride orgel in de hersteld hervormde kerk te Barneveld.
Voor meer info zie website Noorlander.
Ik zou zeggen kom luisteren en ik kan nu al zeggen dat het zeer overtuigend klinkt.
Harme Hoeve zal deze avond spelen en begeleiden.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 sep 2019 21:45

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Moet een mooie avond worden met naamgenoot op de bok.
Iemand enig idee van welke sample stemmen toegevoegd zijn?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 sep 2019 10:11

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

lub schreef:... Harme Hoeve zal deze avond spelen en begeleiden.

Huh? Ik heb vorige week een mailing van Noorlander gehad waarin staat dat Pieter Heykoop zal spelen...
Maar Harm is ook prima natuurlijk (persoonlijk vind ik dat beter zelfs ;) )

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 13 sep 2019 10:13

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Pieter is helaas ziek geworden vandaar dat Harm deze avond waarneemt.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 13 sep 2019 10:52

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Belangrijkste is: beide zijn "hybride"organisten, komt dus wel goed ( als je er van houd..)
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 sep 2019 13:27

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

"Hybride organist"
Wordt dit de nieuwste toevoeging aan de dikke van Dale ??? :D

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 13 sep 2019 14:23

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Leuk verzonnen, wel of niet van blad spelen. :D
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 sep 2019 11:32

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

lub schreef:... Ik zou zeggen kom luisteren en ik kan nu al zeggen dat het zeer overtuigend klinkt. ...

Ik ben gisteravond geweest. Hierbij mijn (leken)verslag.

Volgens het programma was er een uitleg over het orgel door Dhr. Nijsse. Dit betrof echter meer een algemene uitleg over een orgel (Prestant als basis, lange pijpen/korte pijpen/toonhoogte, fluiten gedekt, strijkers dun, tongwerken met tong) dan een specifieke uitleg over dit instrument en m.n. als hybride instrument. Graag had ik meer gehoord over hoe HW is geïntegreerd zoals versterking/luidsprekers enz. Ook was er geen verdere info over het orgel, zoals dispositie. En natuurlijk had ik het leuk gevonden te horen welke stemmen pijp en welke sample zijn.

Dan het orgel zelf.
Wat ik goed vond is dat ik absoluut niet het gevoel had naar luidsprekers te luisteren.
Verder is het prettig zingen bij dit orgel en daar is het in eerste instantie natuurlijk ook voor bedoeld.
Maar daar houdt het dan een beetje mee op. Ik vond het namelijk geen mooi orgel. Het komt nogal doods op me over, als een blok star geluid. Verder vond ik de gedemonstreerde stemmen die b.v. voor uitkomende stem geschikt zijn erg tegenvallen. De Cornet spreekt niet (dof), de Hobo viel me ook erg tegen evenals de Trompet.
De Viola da Gamba met Vox Celeste vond ik mooi met zwelkast dicht. Maar met meer volume viel het me ook tegen (harde klank, niet van volume ;))

Mijn conclusie: Goed geslaagd project als begeleidingsinstrument maar de organisten zullen moeite moeten doen om solistisch spel aangenaam te laten klinken.
Misschien wordt mijn beoordeling ook wel beïnvloed door het feit dat het kerkgebouw erg weinig tot geen galm heeft. Ik hou persoonlijk erg van grote galmen :D .

Ik ben benieuwd of er nog meer forummers geweest zijn en wat zij ervan vonden.

Gr. Willem

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 14 sep 2019 12:17

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

De ruimte waarin het orgel staat is natuurlijk niet echt vriendelijk , veel bekleding en geen acustiek.
Maar Harm Hoeve was echt onder de indruk en kon het haast niet geloven welke stemmen nu echt pijpwerk zijn en welke niet .
Er zit bijvoorbeeld een krumhoorn 8 vt op Manuel 1 en die is niet te onderscheiden van echt pijp of digitaal.
Cornet is een kwestie van smaak , deze is wat donkerder van intonatie en de sexquitera is weer veel pittiger .
Smaken zullen altijd blijven verschillen , maar ik vind het een overtuigend orgel zonder het gevoel te krijgen dat het electronic is en dat is toch bizzar.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 sep 2019 12:23

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

lub schreef:... zonder het gevoel te krijgen dat het electronic is en dat is toch bizzar.

Dat ben ik met je eens. Maar dat is nog geen garantie voor een mooi orgel. Want helaas zijn er ook veel lelijk klinkende pijporgels ;)

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 14 sep 2019 12:30

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Ja exact , en dat is toch bijzonder omdat het 2 heel verschillende werelden zijn en omdat tot een eenheid te laten klinken is toch heel gaaf om te horen .
Hoe vond je het pedaal ?
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 sep 2019 12:48

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

lub schreef:... Hoe vond je het pedaal ?

Best goed, maar hetzelfde als voor het hele orgel: heel plezierig om bij te zingen, goed dragend maar nergens too much. Maar bij het demonstreren van de bazuin (met aanvulling van bijna het hele orgel volgens mij) hoorde ik weinig onderscheidend karakter.

Jij lijkt meer van het orgel te weten. Heb jij een dispositie? En weet jij meer over de HW kant van het orgel?

Gr. Willem

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 14 sep 2019 13:31

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Je had even naar boven kunnen lopen na afloop, het is een 3 klavier instrument mechanische tractuur en 15 echte stemmen .
23 toegevoegde stemmen met Hauptwerk, dus je hebt gisteravond grotendeels Hauptwerk gehoord, ook het pedaal is grotendeels Hauptwerk, 90% van de tongwerken is ook Hauptwerk .
Laatst bijgewerkt door lub op 15 sep 2019 15:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 14 sep 2019 21:31

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Het originele pijporgel is van Fama en Raadgever en het bevat(te?) 15 registers, waaronder 2 tongwerken. 15/II/P. Althans, volgens de website van Van den Heuvel Orgelbouw.
Lub zegt 11 registers, zijn er pijpenrijen verwijderd? En zo ja, weet iemand waarom?
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 15 sep 2019 15:39

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Volgens de brochure op de website van Van den Heuvel was de oorspronkelijke dispositie:
Hoofdwerk Prestant 8', Roerfluit 8', Octaaf 4', Prestant 2', Mixtuur III sterk, Dulciaan 8' (1976)
Nevenwerk Holpijp 8', Roerfluit 4', Gemshoorn 2', Sifflet 1' (1976), Sesquialter II sterk, Tremulant Pedaal Subbas 16', Fluit 8', Octaaf 4' (1976), Fagot 16' (1976)
Koppelingen Hoofdwerk - Nevenwerk, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal – Nevenwerk

Groet,
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 25 sep 2019 13:06

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

Volgens de brochure op de website van Van den Heuvel was de oorspronkelijke dispositie:


Weet iemand ook wat de hybride dispositie is geworden?
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 sep 2019 15:43

Re: Ingebruikname Hybride orgel hhk te Barneveld

jaco schreef:Weet iemand ook wat de hybride dispositie is geworden?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Op orgelsite.nl staat alleen hoe het oude pijporgel eruitzag: https://www.orgelsite.nl/barneveld-pnielkerk/
De site van Noorlander geeft ook totaal geen info: https://www.noorlanderorgels.com/hauptwerk-hybride-in-barneveld/
Beetje jammer vind ik persoonlijk...

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GerritP en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com