Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HW5 ervaringen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 dec 2019 09:34

Re: HW5 ervaringen

Zie forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=4&t=18042

It might well still just be the case that the wind model definition in the organ definition file could benefit from a little optimising for v5, since v5's background model processing higher time resolution can have a small effect on flow rates/pressures/oscillations, which might be enough to accumulate to noticeable differences in this particular case. If so, the 'Reduce ... model response/accuracy/quality ...' organ preference should cause it to behave as v4 did for that particular organ.


Ik heb Heusden zelf niet, maar zou het dus ook voor Heusden kunnen gelden dat "the organ definition file could benefit from a little optimising for v5"?

Mijn eerste indruk is dat het windmodel bij meer samplesets wat nadrukkelijker aanwezig is, vaak in positieve zin, maar het kan dus mogelijk ook minder positief uitvallen. Samplesetmakers hebben het windmodel maximaal proberen te optimaliseren bij de beperkte resolutie van HW4, en nu HW5 een hogere resolutie heeft kan het net "over the top" blijken te zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 30 dec 2019 15:54

Re: HW5 ervaringen

josq schreef:Zie forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=4&t=18042

It might well still just be the case that the wind model definition in the organ definition file could benefit from a little optimising for v5, since v5's background model processing higher time resolution can have a small effect on flow rates/pressures/oscillations, which might be enough to accumulate to noticeable differences in this particular case. If so, the 'Reduce ... model response/accuracy/quality ...' organ preference should cause it to behave as v4 did for that particular organ.


Ik heb Heusden zelf niet, maar zou het dus ook voor Heusden kunnen gelden dat "the organ definition file could benefit from a little optimising for v5"?

Mijn eerste indruk is dat het windmodel bij meer samplesets wat nadrukkelijker aanwezig is, vaak in positieve zin, maar het kan dus mogelijk ook minder positief uitvallen. Samplesetmakers hebben het windmodel maximaal proberen te optimaliseren bij de beperkte resolutie van HW4, en nu HW5 een hogere resolutie heeft kan het net "over the top" blijken te zijn.


Daar zou het probleem wel eens in kunnen zitten.
Luister naar de laatste opnames op Zeist op CB. Het windmodel gaat hier heel erg onnatuurlijk over de top. Dat heeft niet met meer levendigheid te maken, maar een doorslaan van de nabootsing van het windtekort in het orgel.
Misschien dat de samplemaker hier een update/herstelbestand voor moet maken.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2019 20:46

Re: HW5 ervaringen

Het windmodel kun je zowel naar beneden als naar boven bijstellen.
Ik denk dat Christian dat laatste gedaan heeft om Kampen na te bootsen (dat hij op CCH aankaart). En dan nog wat out of tune er bij .......
Maar ik denk dat hij zelf even moet aangeven of hij dit gedaan heeft.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 30 dec 2019 22:49

Re: HW5 ervaringen

Inmiddels heb ik HW5 ruim een week draaien maar kan ik nog niet heel enthousiast worden. Gebruik HW in combinatie met Reaper. Eerder middels VST maar vanwege known bug daarin nu uitgeweken naar ReaRoute.
Jammer dat de nieuwe audio engine een beduidend steviger RAM footprint heeft. Heb je een sampleset geladen waarbij nog 2GB RAM overblijft dan klaagt HW5 bij starten audio engine dat er onvoldoende RAM over is. Juist in HW land worden systemen geoptimaliseerd om zo veel mogelijk RAM te kunnen benutten en dan springt HW5 er zelf ietwat kwistig mee om. In mijn geval gebruik ik Reaper en gebruik ik de mixing features van HW5 sowieso niet. In Reaper kan nog altijd meer en ik houdt de afregeling graag centraal.
Het starten van de audio/midi engine kost met HW5 ook meerdere seconden. Telt weer op bij de netto laadtijd van een orgel.

Ik heb HW geconfigureerd staan om het laatst geladen orgel automatisch te laden bij startup. Eerder (HW4) kon ik het automatisch laden onderbreken door middels midi knoppen door cued orgels heen te lopen. Met HW5 werkt dat niet meer. Aangezien ik een headless setup heb, waarbij ik beeldscherm vrijwel niet gebruik, is dat heel vervelend. Want nu moet ik wachten tot orgel geladen is of het beeldscherm erbij pakken om laden orgel te cancellen.

Verder is er instabiliteit bij het wisselen van met name dongle beveiligde orgels. Switchen van Martini naar Haarlem resulteert bij mij in zeer traag completeren van laatste procent orgelcache en starten van audio engine daarna duurt minuten of resulteert in crash. Als ik Haarlem initieel laad na koude start is er niets aan de hand.

Kortom: voor mij te veel kleine narigheden die bij elkaar zorgen dat ik niet enthousiast ben.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 30 dec 2019 23:41

Re: HW5 ervaringen

Dag Allemaal
Ben ook nog niet erg blij met Hauptwerk5.
Maar wil er niet te negatief over doen. Niet leuk voor Milan en sampleset makers.Het zal bij mij een paar maanden duren voor dat ik alles begrijp en misschien dingen moet veranderen die de beleving beter doet worden.
Mijn audio is nu nog hetzelfde als met H4.
6 speakers-cycled-front
6 speakers-cycled-middle,rear
Vindt de klank over algemeen dunner geworden en meer elektronish klinken.Ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet uitleggen.
Volume van subwoofer iets hoger gezet,dat was voor mij beter
Ik denk dat de wind in H5 anders is geworden maar weet niet zeker.
Heusden heb ik de wind nummers verlaagd om te proberen.Dan veranderd het orgel wel maar niet zoals het was met H4.
De groeten uit Canada

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 02 jan 2020 18:22

Re: HW5 ervaringen

Inmiddels een paar dagen aan Heusden gedokterd.
Er stonden veel stemmen-toetsen veel te scherp en te hoge volume .
Dat was het hele probleem bij mij.
Klinkt nu allemaal goed en beter dan met HW4, en de wind werkt nu ook goed.
Het orgel zingt nu erg mooie,en lijkt veel op Bolsward zoals je die op een CD hoort :D
Pedro

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 10 jan 2020 22:49

Re: HW5 ervaringen

Inmiddels heb ik een development build ontvangen waarin de instabiliteit bij wisselen van dongle beveiligde samplesets verholpen lijkt en de VST link weer werkt. Ook is daarin support toegevoegd voor het onderbreken van laden sampleset middels MIDI input zoals bij HW4 het geval was. Voor mij zijn daarmee de belangrijkste punten opgelost.
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com