Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Johannus 1978 en Windmodel?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 11 maart 2023 20:28

Johannus 1978 en Windmodel?

Hallo allemaal!

Ik ben zeer geïnteresseerd in de volgende vraag: Op basis van de discussie hier (https://www.kirchenorgelforum.at/t1048f ... assic.html) weet ik niet zeker of een Johannus-orgel uit 1978 al een windmodel had.

In deze opname (https://youtu.be/NUR5e7_nnB4) is een windmodel te horen, maar volgens andere verklaringen zou dat in 1978 onmogelijk moeten zijn geweest.

Heeft iemand hier een aanwijzing?

Muzikale groeten
Matthias
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 12 maart 2023 19:06

Re: Johannus 1978 en Windmodel?

Hoi, het orgel wat je op deze LP hoort is de Johannus Opus 130. Deze had een soort van windmodel. Nou ja, windmodel... Hoe meer toetsen ingedrukt werden hoe meer dip in toonhoogte :D
Dit model, Opus 130, heeft jaren in de concert zaal van Johannus Orgelbouw gestaan. Ik heb daar persoonlijk vaak op gespeeld in de jaren '80.

Gr. Willem
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 14 maart 2023 09:45

Re: Johannus 1978 en Windmodel?

Bedankt voor het antwoord. Dus als ik het goed begrijp kan een analoog orgel zoiets hebben als een windmodel. Het is te horen.

Al met al moet ik ook zeggen dat dit Johannus orgel een behoorlijk goede indruk maakt voor het jaar 1978.

Muzikale groeten
Matthias
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 maart 2023 10:05

Re: Johannus 1978 en Windmodel?

Orgeljournal schreef:... Dus als ik het goed begrijp kan een analoog orgel zoiets hebben als een windmodel. ...

Ja, als je een tremulant analoog kunt simuleren, waarom een dip in toonhoogte niet? Voor zover ik weet hadden alle analoge Johannus modellen deze feature al. Als je in de schema's kijkt kun je het terugvinden als het Hick-circuit. En het was via een potmeter in te stellen op de voedingsprint.
Zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf is 'windmodel' misschien een te groot woord voor dit effect. Meer dan een dipje in toonhoogte was het niet en dat alleen bij indrukken van toetsen, dus geen effect bij loslaten van toetsen en ook niet afhankelijk van het aantal registers wat ingeschakeld was en welke registers enz.
Maar het was natuurlijk al veel beter dan niets ;)

Gr. Willem

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com