Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk of digitaal orgel?

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 feb 2011 19:37

Hauptwerk of digitaal orgel?

Voordelen Hauptwerk
• Klank is veel realistischer, bij veel sample sets kun je niet horen of een opname gemaakt is in de kerk of met Hauptwerk.
• De nagalm is zeer realistisch omdat deze is opgenomen in de kerk.
• Flexibiliteit, je kunt eenvoudig nieuwe orgels (gratis) downloaden en kopen.
• Je kunt er CD-kwaliteit opnames mee maken waarbij je niet hoort of het in de kerk is opgenomen of via Hauptwerk.

Nadelen Hauptwerk
• Als je de computer nog moet aanzetten duurt het ongeveer 2 minuten voordat je kunt spelen (vanwege opstarten pc en laden sample set).
• Vanwege computer en software is het storingsgevoeliger/onderhoudsgevoeliger dan een digitaal orgel.
• Het gevaar van 'steeds meer' (sample sets, apparatuur) te willen is sterk aanwezig. Tip: Bezoek deze site niet meer.

Voordelen Digitaal Orgel
• Als je hem aanzet, kun je gelijk spelen.
• Minder storingsgevoelig en onderhoudsgevoelig dan Hauptwerk, de meeste digitale orgels gaan zonder enig onderhoud minimaal 10 jaar mee.
• Robuuster (voor kinderen).

Nadelen Digitaal Orgel
• Klank is veel minder realistisch, ook bij de bekendste merken kun je goed horen dat het geen echt orgel is.
• De nagalm is minder realistisch.
• Een digitaal orgel bevat 1 of meer 'sample banken' en die zijn niet of beperkt uitbreidbaar.

Samenvattend:
• Vind je de (realistische) geluidskwaliteit het belangrijkst: kies Hauptwerk.
• Vind je gebruikersvriendelijkheid het belangrijkst: kies een digitaal orgel.

Wat vinden jullie hiervan?
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 08 feb 2011 08:37

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Van mij hoeft elektronisch voorlopig niet meer. En een pijporgel past gewoon niet. Dus maar over op Hauptwerk! :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 feb 2011 11:36

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Hallo Lubbert, kom ik je nu op dit forum ook weer tegen :o
Volgens mij zit jij de hele dag achter je PC i.p.v. orgel te spelen ;)
Overigens ben ik het helemaal met je eens. Tot nu toe dan, he :!:
Na 15 jaar geen orgel gezien en aangeraakt te hebben en na een digitale orgelorientatiereis van 15 jaar ben ik niet voor niets bij Hauptwerk beland.
Digitale orgels moeten echter ook "stapje voor stapje" mee met de ontwikkeling. Bij Johannus bouwen ze nu al samples in van nagalmen van diverse kerken en gebouwen. En dat klinkt toch al wel iets "aangenamer" al haalt het qua realiteit niet bij hauptwerk.

Ik ken je alleen nog maar digitaal, maar we komen elkaar wellicht wel weer tegen, of op de forums of in het echie.
Gr. Ron Dekker

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 08 feb 2011 12:55

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Ik heb het voorrecht om een mechanisch en een electro-pneumatisch orgel in 'mijn kerken' op 5 km afstand te hebben. Om te studeren is een mechanisch orgel toch het allerbeste. Voor thuis uiteraard Hauptwerk. Ik kan niet meer zonder kromme tenen spelen met het geluid wat ik jaren lang best wel aardig heb gevonden. 1 x Hauptwerk en je bent verslaafd. Drie minuutjes opstarttijd heb je niet meer in de gaten, vind ik ook geen nadeel.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 08 feb 2011 19:37

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Eens.
Wie m'n Hauptwerk orgel ooit gehoord heeft wil nooit meer iets anders. En misschien komt hij daarna zelfs niet meer in de kerk om daar te spelen ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 feb 2011 01:15

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Nou Anton, nu "nu sla je wel een beetje door" :o
Of je moet in een kerk wel op een heel slecht orgel spelen ;) Niets is toch "lekkerder" als
"het beroeren van de mechanische toetsen",
"het ruiken van het eeuwenoude hout",
"het betasten van de mechanische registertrekkers",
"het klapperen van de pedaaltoetsen" en
"het beleven van een mooi instrument in een stille kerk".
Pffff, ik wordt er lyrisch van :roll:

Muzikale groet, Ron

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 feb 2011 18:35

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Sinds ik thuis via Hauptwerk orgel speel kom ik veel minder in de kerk om te spelen. Binnen 5 minuten kan ik op de bank van een mechanisch instrument met 39 sprekende stemmen zitten om te studeren/spelen.
In de lege kerk geeft dat zeker voldoening; houten klavieren, trekregister, het voelt "echt".

Thuis mis ik de houten klavieren, maar het orgelgeluid geproduceerd via Hauptwerk is geweldig. Dit jaar wil ik een nieuwe console bouwen met drie houten klavieren. Ik hoop dan het "echte"gevoel thuis ook te ervaren.

Iedereen die bij mij thuis komt spelen geeft toe dat de kwaliteit van het geluid ver boven welk digitaal instrument uitsteekt.

Voor mij dus alleen Hauptwerk als hometrainer.

Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 feb 2011 19:54

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Peter, ik ben dan ook benieuwd wat je thuis hebt staan.
Zet dan svp (en dat geldt ook voor anderen) even een kort stukje op het item "Voorstelen / Mijn orgel".
Ik ga dat ook zeker doen.

Muzikale groet, Ron.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 10 feb 2011 12:57

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Nou Anton, nu "nu sla je wel een beetje door"

:shock:
Sinds ik thuis via Hauptwerk orgel speel kom ik veel minder in de kerk om te spelen.

:D

Hallo Ron,
Ik kan het je niet kwalijk nemen, want je hebt m'n Hauptwerk nog nooit gehoord, gevoeld en geroken.
Want dan lopen de rillingen over je RUGWERK, ben je nog nauwelijks bij je POSITIEF en ben je blij dat je stevige grond ONDER DE VOETEN hebt ;)
HG,
Anton
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 10 feb 2011 15:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 10 feb 2011 13:02

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

"het beroeren van de mechanische toetsen",

kan ik ook
"het ruiken van het eeuwenoude hout",

helaas, dát mis ik
"het betasten van de mechanische registertrekkers",

kan ik ook
"het klapperen van de pedaaltoetsen" en

heb ik ook last van. Zelfs de klavieren klapperen...
"het beleven van een mooi instrument in een stille kerk".

soms: als iedereen van huis is
Pffff, ik wordt er lyrisch van.

ik ook!!!

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 10 feb 2011 14:28

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Toch herken ik mij wel in de hiervoor geplaatste berichten.
Ron , zoals je weet bij ons in de kerk geen eeuwenoude houten gebinten. Alhoewel, het dak kan behoorlijk kraken. Maar voor de rest zijn de door jou aangevoerde positieve elementen aanwezig.
Toch ga ik niet zo vaak meer naar de kerk om te studeren.
Een bewijs voor mij dat Hauptwerk een goed alternatief is om lekker orgel te spelen.

Groeten,
Roel
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 10 feb 2011 14:48

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

RonD schreef:Hallo Lubbert, kom ik je nu op dit forum ook weer tegen :o
Volgens mij zit jij de hele dag achter je PC i.p.v. orgel te spelen ;)
Overigens ben ik het helemaal met je eens. Tot nu toe dan, he :!:
Na 15 jaar geen orgel gezien en aangeraakt te hebben en na een digitale orgelorientatiereis van 15 jaar ben ik niet voor niets bij Hauptwerk beland.
Digitale orgels moeten echter ook "stapje voor stapje" mee met de ontwikkeling. Bij Johannus bouwen ze nu al samples in van nagalmen van diverse kerken en gebouwen. En dat klinkt toch al wel iets "aangenamer" al haalt het qua realiteit niet bij hauptwerk.

Ik ken je alleen nog maar digitaal, maar we komen elkaar wellicht wel weer tegen, of op de forums of in het echie.
Gr. Ron Dekker

Waarschijnlijk zie ik morgen je toekomstige speeltafel, dan ga ik namelijk naar Mixtuur.nl....

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 10 feb 2011 17:54

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Hallo Ron,
Ik kan het je niet kwalijk nemen, want je hebt m'n Hauptwerk nog nooit gehoord, gevoeld en geroken.
Want dan lopen de rillingen over je RUGWERK, ben je nog nauwelijks bij je POSITIEF en ben je blij dat je stevige grond ONDER DE VOETEN hebt
HG,
Anton


Hallo Anton,

Nou ben ik wel benieuwd hoe dat klinkt?zou ik dat eens live mogen horen samen met nog een Hauptwerk vriend?

Vr,Gr,
Lub de Vries.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 10 feb 2011 17:58

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Hallo Lub,

Is goed hoor. Je moet er alleen wel voor naar Zeeland komen :cry:

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 feb 2011 20:35

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Hallo Anton,
volgens mij bespeur ik hier iets van "PLAGIAAT" :shock:
Ik geloof dat ik maar naar een advocatenbureau stap 8-)

En Peter,
v.w.b. de klank heb je helemaal gelijk. En ook houten wat zwaardere klavieren spelen prettiger heb ook ik ondervonden.
Maar het is toch nooit zoals de mechanische overbrenging van een mechanisch orgel. (alhoewel die soms beroerd kan zijn!)

Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 feb 2011 20:51

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Ron , zoals je weet


Hallo Roel, dat ik jou nu op dit forum tegen mag komen! En dat na zoveel jaar.
Ik was enkele weken geleden m'n zolder aan het opruimen en kwam toen nog een bandje tegen "uit Sliedrecht". Weet je nog? Heb ik goeie herinneringen aan. Kwamen bij het vinden van dit bandje ook veel herinneringen boven. Ik heb hem dan ook vooraan in m'n CDkast gezet.
Heb je je al voorgesteld op dit forum, dan kan ik een beetje lezen hoe het je vergaan is. Ik ben er namelijk "echt 15 jaar helemaal uit geweest" zoals je kunt lezen op het item "voorstellen/mijn orgel".

Hartelijke groeten van een "oude orgelvriend".
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 feb 2011 21:03

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Beste orgelvrienden
het gaat hier over verschillen tussen het "Hauptwerkorgel" en het "andere digitale orgel". Hierover spelen zich op het forum van Klavarorganist ook discussies af, zij het wat heftiger (maar wel leuk).

Op dit forum heb ik het volgende berichtje geplaatst, dat ik jullie niet wil onthouden:

....toen ik een kind was.....speelde ik als een kind....op een plastic tientoetsig orgeltje... en was ik in mijn beleving m'n vader op het anologe orgel...

....toen ik een tiener was....speelde ik als tiener.....op het anologe orgel van m'n vader....en was ik in mijn beleving de organist op het pijporgel in onze kerk...

....toen ik een jongeman was.....speelde ik als een jongeman...op een klein huispijporgel en op een echt pijporgel in de kerk....en was ik mezelf.

NU....een man geworden zijnde....speelde ik vorige jaar vele malen op "een van de laatste Johannussen" en op een "Hauptwerkorgel"....
NU wil ik me zo weinig mogelijk inbeelden en naar mijn smaak kom je dan toch bij het laatste orgel uit, niet bewerend, dat het eerste orgel niet mooi zou zijn...

Hieruit blijkt, dat een pijporgel altijd ECHT is, en andere orgels altijd alles te maken hebben met ONTWIKKELING, BELEVING en het ORGEL ZELF.

Tijdens mijn digitale orgelorientatietocht ging mijn partner een keer mee. En zij heeft echt "geen greintje orgelgevoel" en totaal geen affiniteit met het orgel.
EEN TOTAAL BLANCO BELEVING DUS!
Wel stappen wij tijdens vakanties etc vaak grote kerken binnen, waar zij uren kan zitten dromen onder orgelspel.
Bij het eerste orgel (Johannus) gaf zij te kennen het allemaal wat saai te vinden en niet echt. Ze miste iets. Letterlijk "ik hoor geen echt instrument".
Opmerkelijk bij het laatste orgel (Hauptwerk) was, dat zij - terwijl ik nog maar net speelde - zei "he, nu zit ik echt in zo´n grote kerk" en "nu hoor ik echt zo´n orgel".
Ook al was ik eigenlijk al overstag, dit was voor mij het laatste duwtje en een bevestiging van wat ook ik BELEEFDE.


Hart.gr. Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 06 jun 2011 19:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 11 feb 2011 00:53

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Ik moet altijd wel lachen als mensen (soms ook wel verkopers/promoters gangbaar digitaal orgel) met allerlei vragen komen over samples. Zo van: ja maar, alle andere orgelmerken zeggen ook dat ze opnames hebben gemaakt in diverse kerken en ook goede samples hebben, waarom moet Hauptwerk dan beter klinken? Er is een groep die jarenlang al die propaganda voor zoete koek heeft aangenomen en die nu wantrouwend naar Hauptwerk kijken/luisteren.

Of deze vraag: Registers op 1 windlade beïnvloeden elkaar wanneer je ze tegelijk gebruikt. Hoe is dat met Hauptwerk? De orgelmakers van vroeger worstelden met dit probleem. Cavaille-Coll en anderen losten dit bijvoorbeeld op door 2 windladen per klavier te gebruiken. Nu zouden we deze bouwfouten uit het verleden digitaal willen nabootsen, best wel vreemd!

Wat ik nog nooit gesnapt hebt is de toevoeging van allerlei instrumenten, panfluit, piano enz. Je koopt toch geen orgel om er panfluit op te spelen? Kun je beter een synthesizer kopen, dan zit veel meer van dat soort spielerei op en klinkt ook nog eens een stuk beter.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 11 feb 2011 20:21

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Over het concept mechanische orgeltractuur hoor en lees ik veel.
Vooral het gebruik van een registerknop bij een elektronisch orgel is in trek, als dit een kopie van het pijporgel is waar je regelmatig op speel, kan ik daar begrip voor opbrengen. De zelfde techniek van registreren thuis ook toepassen.
Maar als het niet nodig is gebruik dan thuis gewoon een registerschakelaar of een touchscreen.
Ik ben het met iedereen eens die voor een mechanisch pijporgel kiest vooral om zijn toetstractuur, maar wat ik hoor of lees is alleen - hoe geweldig het is om op houten klavieren te spelen.
Waarom hoor je er niemand over hoe fijn het zou zijn, als er in je Hauptwerkspeeltafel een komplete mechanische toetstractuur was ingebouwd. Dus bij een 3 klaviers versie zijn dan alle klavier- en pedaalkoppels mechanisch uitgevoerd.
Dat zou nog eens spelen zijn, dan voel je het tenminste als je koppelt. (ook beter voor je techniek)
Jammer dat het in de elektronische orgels en Hauptwerkspeeltafel niet voorkomt, voor zover mij bekend.
Wat mij betreft mogen alle nieuwe mechanische sleeplade orgels van enige omvang een elektronische registertractuur gebruiken.

JacoP
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2011 21:01

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Maar als het niet nodig is gebruik dan thuis gewoon een registerschakelaar of een touchscreen.

Ook dit is weer een "stukje beleving", Jaco, vooral voor degenen die verknocht zijn met het oude mechanische orgel en de bouwwijze (het ambacht) daarvan. En inderdaad vergeleken met "wippers" of een screen is het minder praktisch.
Voor mij geldt "hoe dichter bij dat geheel mechanische orgel hoe beter". Des te minder hoef ik mijn inbeeldingsvermogen geweld aan te doen.

Ik ben het met iedereen eens die voor een mechanisch pijporgel kiest vooral om zijn toetstractuur, maar wat ik hoor of lees is alleen - hoe geweldig het is om op houten klavieren te spelen.
Waarom hoor je er niemand over hoe fijn het zou zijn, als er in je Hauptwerkspeeltafel een komplete mechanische toetstractuur was ingebouwd

Er zijn zoveel klavieren te krijgen. Van lichte holle kunststof tot zwaardere houten tot zelfs met knik- en drukpunten. En zelfs - heb ik wel eens gelezen - met een "klein stukje mechaniek" erachter. Uiteraard zitten hier oplopende prijskaartjes aan.
En ook weer voor hen die gewend zijn in een kerk op een geheel mechanisch orgel te spelen geldt hier dat wat zwaarde toetsen en mogelijk meer toetsdruk (afstelen veren?) prettiger speelt. Maar ook hier maakt het voor de klank van het digitale (hauptwerk)orgel weer niets uit.

Wat mij betreft mogen alle nieuwe mechanische sleeplade orgels van enige omvang een elektronische registertractuur gebruiken.

Voor mij dus niet, maar dat had je al begrepen denk ik. En dat heeft dan zeker iets te maken met mijn liefde voor het ambachtelijke historische orgel en het feit, dat ik weinig met elektronica van doen heb.
Wellicht niet alleen bewondering voor dat concept, maar ook een beetje nostalgie.
De klank is het belangrijkste, maar ook de bouw, het uiterlijk van het orgel en ruimte waarin het staat kan mij inspireren als ik aan het spelen ben.
Gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 12 feb 2011 00:32

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Dag Ron,

Ik begrijp dat je een liefhebber ben van het mechanische orgel, dat ben ik ook.
Maar als je een optimale beleving wenst dan hoort daar een speeltafel met een mechanische toetstractuur bij.
Wat is er natuurlijker dan dat de toetsen op de andere manualen naar beneden gaan bij het gebruik van een manuaal- of pedaalkoppel en dat bij elke koppel de benodigde toetsdruk toeneemt omdat er weer een ventiel open gaat.
Dat is concreet voor een echte speelbeleving, terwijl het bij de aanwezige register (sleep) bediening alleen maar om het uiterlijk gaat.
Natuurlijk is een zodanig gebouwde speeltafel veel duurder, maar als je twee paar rechterhanden bezit is alles te realiseren.
Wij hebben in ons land een ijverige groep orgeldoehetzelvers, als je bij deze groep hoort krijg je het echt wel voor elkaar.

Gr. Jaco
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 feb 2011 01:29

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Honderd procent mee eens, Jaco, maar je geloof toch niet dat ik straks aan m'n nieuwe dure instrument ga zitten knutselen :o
En dan blijf je toch altijd dat laatste stapje missen naar het ventiel :(, net dat stukje, dat je het gevoel met de ventiel/pijp geeft.
En dat zal altijd zo blijven of je moet overstappen op een klein en dan ook wel heel klein huispijporgel met zeer beperkte mogelijkheden. En dat is een keuze, zoals het hele leven uit keuzes bestaat.

Misschien over 10 jaar bij gezondheid als inmiddels "Hauptwerk versie 10" is uitgekomen (waarbij zelfs de geur van het orgelhout en de geur van het zweet van mensen die hevig genieten van het orgel uit je computer/orgel komt) :lol:
gr. Ron

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 12 feb 2011 02:57

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Hebben al die orgelbouwers door de jaren heen zo hun best gedaan om de toetsdruk te verlichten, nu willen we zware mechanische klavieren met koppelmechanisme in de huiskamer op ons electronische orgel. Ze zouden het eens moeten weten! Cavaille-Coll moest Barker erbij halen, anders zou zijn eerste grote orgel onbespeelbaar zijn en hadden misschien nooit van hem gehoord. Later vond men de electrische koppelingen uit bij een mechanisch orgel. Nu hebben we digitale tracturen, waar o.a. Van den Heuvel gebruik van maakt in het orgels in Parijs en Kopenhagen. Zowat alle koppels zijn mogelijk, ook sub en superkoppels, sopraan, alt, baskoppels, verzin het maar. Trouwens, in Hauptwerk 4 ook, en dan kun je echt gave dingen doen, vooral met de kleine orgeljes! Het Stahlhutt-Jann-orgel heeft trouwens ook een koppel: pedaal naar I, kun je op het eerste klavier pedaal spelen. Dan wordt de Toccata uit de suite in Modo Conjuncto van Anton van der Horst een stukje makkelijker!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 feb 2011 00:02

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

kun je op het eerste klavier pedaal spelen.

Nou Marien, moet je toch wel heel lenig voor zijn om met je maat 44 op een klavier te spelen..... ;)
En op elektrisch en digitaal gebied zal het einde nooit in zicht zijn.
Misschien kan je in de toekomst vanachter je huisspeeltafel wel het orgel in de kerk bespelen, waarbij je de klank dan weer uit je eigen speakers hoort 8-) Maar of dat qua beleving allemaal vooruitgang is :?:

Als ik m'n hart niet zo verknocht zou hebben aan het ambachtelijke mechanische orgel, zou ik me bij elektrische registertraktuur nog wel iets voor kunnen stellen, maar bij elektrische toetstraktuur toch beduidend minder.

Want zoals ik enkele berichten hiervoor heb geschreven: Ik vind juist dat laatste stukje naar het ventiel toch wel van wezenlijk belang.
Het echte kontakt met het ventiel en de pijp, zoals je ook bij een mechanische piano het echte kontakt met een snaar hebt. Het maakt dan wel degelijk uit - zij het bij een orgel minder - HOE je de toets aanslaat.

Gr. Ron

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 15 feb 2011 21:21

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

RonD schreef:En dat zal altijd zo blijven of je moet overstappen op een klein en dan ook wel heel klein huispijporgel met zeer beperkte mogelijkheden. En dat is een keuze, zoals het hele leven uit keuzes bestaat.
Hallo Ron,

Het mechanische orgel is toch het mooiste. Echter eind jaren 70 begin jaren 80 heb ik mogen studeren in de Oude Kerk van Amsterdam. Koororgel: echt heerlijke mechaniek; Vater/Muller orgel echt een ramp. Gekoppeld spelen hiervoor moest je minimaal krachttraining doen. Het was gewoon leuk om op zo'n orgel te mogen spelen/studeren. Echter dan denk je toch wel: dit moet toch wat lichter kunnen? ;)

Mechanisch huispijporgel is prachtig. Ik heb er verschillende gehoord en bespeeld. Echter je wordt wel zeer beperkt om literatuur te spelen. Grote werken van Franck, Widor, Vierne enz kan je natuurlijk altijd technisch studeren. Echter of het ook prettig aanhoort met de beperkte dispostie of nagalm weet ik niet. Op de jubileum CD van Ben van Oosten staat ook 1 opname van zijn eigen huispijporgel. Prachtig orgel ook voor romantiek; echter de ruimte van de kerk wordt hier toch node gemist (vind ik).

Hauptwerk is hierin de ideale tussenweg. Leuk om vanaf 1 plek meerdere ruimtes / orgels te kunnen bespelen met een geweldige klank. Voor mij is de keuze niet moeilijk: Hauptwerk ipv digitaal orgel.

Mvg,
Paul Haagsma.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com