Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk of digitaal orgel?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 feb 2011 21:33

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Helemaal mee eens, Paul.
ik heb inderdaad in het verleden een 6 stemmig huispijporgel gehad (in een kleine gestoffeerde kamer).
Franse werken deed ik dan wel studeren met vaak twee 8-voeten en gekoppelde klavieren. Best te doen, maar geen gehoor en zo "droog als gort".

Gekoppeld spelen hiervoor moest je minimaal krachttraining doen

Waarom denk je, dat ik de sportschool regelmatig bezoek 8-)
Bij de inschrijving vroegen ze de reden:
Afvallen? ook :oops:
Conditietraining? tuurlijk 8-)
Maar vooral gekoppeld orgelspelen. Dat begrepen ze niet :roll: Jij gelukkig wel.
Gr. Ron.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 16 feb 2011 17:14

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Stel: er gaat straks iemand een aanbod doen van een twee klaviers mechanisch pijporgel met pedaal en alle gebruikelijke koppels, met een holpijp 8 op het ene klavier en een Fluit 4 op het andere, en bovendien Hauptwerk compleet ingebouwd en werkend?

Dan heb je toch ongeveer waar je alleen maar van dromen kan?
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 feb 2011 17:38

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Dat zou inderdaad geweldig zijn, Anton.
maar de basis is dan toch nog dat mechanische pijporgel en de basisprijs voor zo'n orgel zal beduidend hoger zijn als de prijs voor een geintegreerd Hauptwerkorgel. Laat staan een combinatie van beiden.
"En doe mij dan maar" gelijk een drieklaviers voor grote sampelsets" 8-)

Ik heb daar nooit bij stilgestaan, maar volgens mij zijn er al dergelijke orgels. En jou orgel - las ik - is ook "beperkt mechanisch.
Zo'n orgel maken zal op zich geen probleem zijn, denk ik.
Gr. Ron.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 16 feb 2011 20:03

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

maar de basis is dan toch nog dat mechanische pijporgel en de basisprijs voor zo'n orgel zal beduidend hoger zijn als de prijs voor een geintegreerd Hauptwerkorgel.

Dat kon best nog wel eens meevallen. Ik denk dat het goedkoper kan: rond de 10.000 euro dus voor een compleet werkend instrument (inclusief Hauptwerk).
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 feb 2011 00:36

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

10.000 euries voor een tweeklaviers huispijporgel met twee stemmen en een integraal Hauptwerkorgel. :o
Nou, als dat zo zou zijn: "Doe d'r mij dan maar gelijk drie" :!:
Ron

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 feb 2011 18:40

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

17 feb 2011 23:36 door RonD
10.000 euries voor een tweeklaviers huispijporgel met twee stemmen en een integraal Hauptwerkorgel.
Nou, als dat zo zou zijn: "Doe d'r mij dan maar gelijk drie"

Voor wie er belangstelling voor heeft: als mijn huidige orgel klaar is wil ik best serieus naar deze mogelijkheid kijken.
Met wat ik op dit moment weet kan ik zo'n orgel organiseren.
Alleen niet op heel korte termijn.

Anton

Dit onderwerp gaat in een andere topic verder
viewtopic.php?f=5&t=44&p=285#p285
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 jun 2011 13:59

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Jongens, ik ben tegen vloeken, vooral in de kerk...
Maar ik ben bevriend met ds. Kater uit Rouveen, daar staat een drieklaviers Monarke.
Ik kon niet echt spelen daar, i.v.m. ziekte, doch wát een mooi ding was dat!!
Werkelijk, het klonk fantastisch, ondanks dat het geen HW was.
Dat kán dus wel.
Maar daar heb je het weer, smaken verschillen....
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 03 jun 2011 17:18

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Werkelijk, het klonk fantastisch, ondanks dat het geen HW was
Bedankt voor je reactie. Zoals te zien is aan mijn eerste bijdrage in dit onderwerp, probeer ik een realist te zijn en niet HW als het einde van alle tegenspraak neer te zetten.
Ik weet zeker dat een Monarke (of andere electronicum) met goede audio/speakers beter klinkt dan een HW-systeem met matige audio/speakers.

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 03 jun 2011 20:18

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Vorige week hoorde ik bij de Content orgel voor het eerst hun nieuwe model. Ik moet zeggen dat die klank echt een grote stap vooruit was en heel dicht bij Hauptwerk komt. Maar waarom dan geen Hauptwerk zou je zeggen. De reden van die genoemd was, dat je bij hun orgel niet afhankelijk was van een PC, die na een paar jaar stuk gaat, of storingen geeft etc.

Het is natuurlijk een punt. In ieder geval vond ik de klank heel goed en eerlijk. Ron was hier trouwens ook bij, ik weet niet wat hij er van vond.

Wat betreft de Monarke, die Kees noemde. Ik speel zelf als kerkorganist op een Monarke. Bij een Monarke worden ook voor iedere toets meerdere samples gebruikt en willekeurige ontstemmingen, windmodel etc. Daarnaast is het luidspreker systeem ook veel beter dan een gemiddeld huisorgel. Daardoor klinken deze instrumenten helemaal niet verkeerd. Alleen is de klank wat meer 'gladgestreken'. Daardoor vind ik dat het instrument minder leeft. Oneffenheden in de klank maken een pijporgel juist zo mooi.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 jun 2011 22:50

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Hoi Harm.
Weer even terug op deze topic, leuk en logisch, want gezien de ontwikkelingen blijft de vraag "hauptwerk of digitaal?" relevant.

Ik kon en kan niet zo goed oordelen over de nieuwe Content, omdat er slechts 1 vaste opstelling met extra speakers stond.
We konden niet de diverse mogelijkheden "bij de pijpen", "achter de speeltafel", "op korte afstand voor het orgel" en "in de kerkruimte"horen.
Dat vond ik jammer.
Ook zat ik redelijk achertin de zaal. Ik ga en kan dus mijn mening niet goed objectief geven en doe dat dan ook niet.

Ik heb vorige jaar tijdens mijn orientatie bij Johannus ook op een Monarke gespeeld en dat klonk beduidend beter als de "gewone Johannusorgels" door betere samples en speakers etc, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan.
En toch, hoe mooi ook, blijft voor mij de best wel inspirerende klank TE EGAAL.En daarom was ik ook direkt verkocht, toen ik opeens met Hauptwerkorgels in aanraking kwam. Maar wie weet als de ontwikkeling weer 10 jaar verder is.
Gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 04 jun 2011 17:39

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

hvanzoest schreef:Wat betreft de Monarke, die Kees noemde. Ik speel zelf als kerkorganist op een Monarke. Bij een Monarke worden ook voor iedere toets meerdere samples gebruikt en willekeurige ontstemmingen, windmodel etc. Daarnaast is het luidspreker systeem ook veel beter dan een gemiddeld huisorgel. Daardoor klinken deze instrumenten helemaal niet verkeerd. Alleen is de klank wat meer 'gladgestreken'. Daardoor vind ik dat het instrument minder leeft. Oneffenheden in de klank maken een pijporgel juist zo mooi.


Klopt, het is over het algemeen erg glad, maar deze is echt goed afgeïntoneerd. Ik ben HW-fan, echt, maar eerlijk is eerlijk, dat orgel daar in de kerk, het staat er helemaal vooraan op het podium, het klinkt gewoon goed.
Kijk en als je dan een jonge gemeente bent, je budget nog moet regelen en alles met zorg overwegen, hoe uit te geven, dan ben je beter af met zo iets, dan met b.v. een echt pijporgel, zoals bij ons in de HHK te Kruiningen staat, het klinkt redelijk hoor, maar het is wel een "echte Koch" elektro-pneumaat, met alle heerlijkheden aan ziektes erbij... (sorry, kan het even niet laten...) slechts 12 stemmen en pedaal in soort unit vorm. Iedere zondag maar afwachten of je de dienst storingsvrij uit krijgt... (wordt wel aan gewerkt overigens!)
Dan kies ik voor die Monarke met heerlijke 16' luid ronkend onder de samenzang!

Ha ha, ik had wel wat anders aan reacties verwacht.... Hield mijn hart beetje vast. :P
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 04 jun 2011 18:14

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

ik heb anderhalf jaar geleden een nieuw orgel gekocht. Ik ben bij de bekende merken uitgebreid aan het spelen geweest op de diverse modellen. Maar naar mijn mening en smaak vindt ik hauptwerk met een sample set als zwolle of caen echt een hele stap verder dan wat de gewone digitale orgels presteren. Het is denk ik een kwestie van tijd voordat de gevestigde merken ook naar hauptwerk overstappen. Alleen zullen ze er een eigen draai aan geven en nooit toegeven dat ze het niet zelf hebben uitgevonden.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 04 jun 2011 18:23

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Ik denk dat je nu een aantal heel grote en weerbarstige spijkers op de kop slaat...
Helemaal mee eens!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 sep 2011 15:58

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

'k Heb zojuist de klankdemo' s van de nieuwe Johannus 150 beluisterd op de Johannus-site en dan ben ik toch blij, dat ik "tegen Hauptwerk ben aangelopen".
Klinkt toch - ondanks weer een lichte verbetering - voor mij echt te elektronisch, te egaal en t blikkerig.
http://www.johannus.com/nl/multimedia/#johannus-presents-the-new-studio-150-nl

Ron

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 26 sep 2011 17:38

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

RonD schreef:'k Heb zojuist de klankdemo' s van de nieuwe Johannus 150 beluisterd op de Johannus-site en dan ben ik toch blij, dat ik "tegen Hauptwerk ben aangelopen".
Klinkt toch - ondanks weer een lichte verbetering - voor mij echt te elektronisch, te egaal en t blikkerig.
http://www.johannus.com/nl/multimedia/#johannus-presents-the-new-studio-150-nl

Ron

Ron,
Helemaal met je eens,ik heb afgelopen weekend de zelfde demo,s beluisterd,inderdaad,nee......dit is het niet.Het is duidelijk hoorbaar een elektronicum,jammer een gemiste kans voor Johannus.Ik heb ooit in 2004 een nieuwe Opus 10 gekocht,die klonk echt beter.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 sep 2011 19:30

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

De typische electronische klank wordt vnl veroorzaakt door de reverb. Dit is geen kerkakoestiek.
Verder is het audio in de opname 44100Hz 128 kb/s tot , stereo

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 26 sep 2011 20:49

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

RonD schreef:'k Heb zojuist de klankdemo' s van de nieuwe Johannus 150 beluisterd op de Johannus-site en dan ben ik toch blij, dat ik "tegen Hauptwerk ben aangelopen".
Klinkt toch - ondanks weer een lichte verbetering - voor mij echt te elektronisch, te egaal en t blikkerig.
http://www.johannus.com/nl/multimedia/#johannus-presents-the-new-studio-150-nl

Ron


Lichte verbetering??? Ik vraag me af wat dan.. Hebben ze misschien LED's gebruikt inplaats van gloeilampen? :cry:
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 sep 2011 21:08

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Dit is geen kerkakoestiek

Gebruiken ze in deze serie dan niet het galmsysteem van de Symphonicaserie?
'k Heb het niet over de klank, maar het galmweergave daarin vond ik wel acceptabel.

Lichte verbetering???

Ik heb in m'n referentiekader nog de "anologe klank"zitten. ;)

Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 sep 2011 21:20

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Laten we geen appels met peren vergelijken, dan wel, HW versus Johannus.... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 sep 2011 21:49

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Is goed, meneer Kees Hoekmonark ;)
maar ik lust toch liever Hauptwerkbirnen als digitale apfel. ;)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 sep 2011 21:56

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Nou, ik toch immers ook?!!
Ze(Johannus) kunnen nu eenmaal de vergelijking niet aan...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 jan 2012 23:06

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Misschien ten overvloede. De Johannus studio is een orgel bedoeld voor de lagere prijsklasse en er is logischerwijs bezuinigd op allerlei onderdelen. Dit merk je in afwerking en klank.
En dat de Monarke beter klinkt dan de normale Johannus orgels is natuurlijk ook logisch. Dat is hetzelfde als we als Hauptwerkers de Behringer en de Adam AX serie en de Adam SX serie naast elkaar zetten. Als je alleen naar het geld kijkt neemt neem je Behringer en als je alleen naar het geluid luister dan ben je verkocht door de Adam SX (maar dan heb je thuis wel wat uit te leggen als je de prijs zie :lol: ) (ws heb ik binnenkort ook The Egg staan is verrassend :idea: )
Het is allemaal waar naar je geld en waar ga je persoonlijk voor. Ik had pas ook iemand die wilde keuze maken tussen Content en Hauptwerk. Hij ging voor Content :shock: .
Persoonlijk vind ik Hauptwerk geweldig, erg realistisch en verslavend en ik weet dat er verrassende Hauptwerkers zijn waar je het misschien niet van zou verwachten.
Hauptwerk heeft gewoon ook veel meer mogelijkheden.
Zelfs de kinderen vinden het leuk (de Johannus Sweelinck raakten ze niet aan) en gaan spelen.
Wat je nu al zie is dat door Hauptwerk mensen die 20 jaar niet meer gespeeld hebben opeens weer gaan orgelspelen.

Overigens klavieren met een koppel mechaniek zijn goed te realiseren, maar het is wel een stuk duurder.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 jan 2012 01:01

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Hallo Andre,
dit is altijd een leuke discussie die al veel gevoerd is en nog veel gevoerd zal worden. 8-)

In grote lijnen sta ik dan ook wel achter je verhaal, maar je vergelijkt alleen "goedkopere produkten" met "duurdere produkten".
Maar de vergelijking tussen "produkten (DIGITAAL ORGEL OF HAUPTWERK) in gelijke prijsklasses durf ik qua kwaliteit wel aan, maar dan in het voordeel van Hauptwerk.

Vorige jaar was ik op bezoek, bij iemand, die een schitterende Rembrandt had (toch niet goedkoop!), waaraan een Hauptwerk configuratie gehangen was.
Met 1 knop kon hij het verschil tussen beiden laten horen. Nou, het verschil was - en iedere leek moet dat horen - overweldigend!

Zo hoor ik opnames van mensen met "slechts" (met alle respect) enkele keyboards, die qua klank geweldig goed zijn.
Ik denk dat het inmiddels achterhaald is, dat Hauptwerk duurder is als een digitaal orgel.
Je merkt ook, dat steeds meer mensen "met Hauptwerk beginnen" en er steeds meer bedrijfjes/dealers komen die hierin investeren.

Maar ja.....dan nog ....smaken blijven verschillen.
Ron

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 jan 2012 14:28

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Hallo Ron

Ik ben helemaal met je eens als je een digitaal orgel vergelijkt met een hauptwerkorgel uit dezelfde prijsklasse dan wint het Hauptwerkorgel met kop en schouders. en zeker als je in de wat grotere orgels komt is Hauptwerk uiteindelijk voordeliger. Alleen Low Budget kunnen we niet leveren, een kompleet Hauptwerk orgel voor 3995 euro zoals de Johannus studio is niet mogelijk.

Je hebt het goed opgemerkt dat de Hauptwerkbedrijfjes uit de grond vliegen zou ik bijna zeggen. Ik ben er ook een van :lol: en inderdaad smaken verschillen. Misschien leuk goed om te weten binnen niet al te lange tijd hoop ik met enkele standaard uit voorraad leverbare modellen op de markt komen. (die ook mooi zijn in de woonkamer).
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 18 jan 2012 19:07

Re: Hauptwerk of digitaal orgel?

Een kennis van mij wilde een nieuw orgel en vond Hauptwerk te omslachtig en is bang voor computers. Ze heeft nu een nieuw orgel gekocht bij Domus. het top model van Domus t.w.v. 23.000,00 euro. Ik ben daar gisteravond wezen kijken en spelen. natuurlijk zeg je dan dat je het een prachtig orgel vindt. En qua kast klopt dat ook wel. Maar wat valt die klank dan tegen. Het is er een uit de unico serie. Voor dat geld heb je toch echt een serieus Hauptwerk systeem. Toen ik thuis kwam nog even gespeeld op mijn pas aangeschafte Zwolle surround set. Wat een verschil! Maakt mij weer super tevreden met wat ik heb.

Dit orgel gaat het ongeveer om. Wel een mooi ding om te zien:

Afbeelding
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com