Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Moet ik een Wizz-kid zijn voor hauptwerk ?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 25 okt 2012 15:14

Moet ik een Wizz-kid zijn voor hauptwerk ?

net globaal de hauptwerk manual doorgenomen en dan rijst bij mij de vraag ; moet ik een wizz kid zijn om dit allemaal in te stellen of is het een kwestie van 1 x instellen per sampleset en dan werkt het "gewoon " ... ?

Ik heb nu nog een "normaal" digitaal orgel van de oude stempel , niets aan in te stellen en dat is op zich wel makkelijk

graag jullie tips en gebruikerservaringen voor deze nieuwkomer ;)
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 okt 2012 15:52

Re: Moet ik een Wizz-kid zijn voor hauptwerk ?

Het manuaal doorlezen zonder Hauptwerk daar werkelijk bij te hebben, dat is droge kost.

Hauptwerk is wel iets anders dan bijv. een Johannus. Die zet je aan en je kunt direct spelen.
Na het aanzetten van de PC moet je na het opstarten van Hauptwerk een sampleset laden. Die staan in een keuzelijst. Als die geladen is, kun je spelen.

Eenmalig moet je zo'n orgel installeren. Je moet per register selecteren of en hoe je deze wilt gebruiken: 16, 20 of 24 bits, multi of single loop en multi release of niet. Als dat allemaal goed gebeurd is, dan hoef je daar nooit meer naar te kijken. Hetzelfde geldt voor koppelen van zo'n sampelset aan de manualen van je orgel. Dat alles staat zeer uitgebreid beschreven. Maar als iemand je het een keer voor doet en uitlegt, dan wordt het een stuk helderder en kun je het na 2 of 3x zelf (wel even notities maken). Er wonen in Hardinxveld meer HW gebruikers die je wel op weg kunnen en willen helpen.

Moet je een wizz kidd zijn? Ik denk van niet als je Hauptwerk standaard gebruikt.
En als je daar eenmaal in thuis bent, kun je nieuwe dingen gaan ontdekken: je eigen spel opnemen, de setzer gebruiken, van temperament wisselen, enz.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 okt 2012 19:56

Re: Moet ik een Wizz-kid zijn voor hauptwerk ?

Ik denk het niet. Als mensen van 85 jaar nog aan Hauptwerk beginnen die de hele automatisering niet meer actief meegemaakt hebben moet het voor de meeste mensen wel lukken.
Gewoon beginnen, de basis is één of een paar keer gezien hebben en de rest leert vanzelf. Gerust vragen er zijn hier genoeg mensen die je kunnen en willen helpen. Mijn gevoel / ervaring zegt als je eenmaal gewend ben wil je niet anders meer :D .
Zelf vind ik een gewoon elektronisch orgel niets meer aan. Een harmonium of pijporgel nog wel ondanks de beperkingen.
En Hauptwerk blijft je bezighouden er zijn nog genoeg orgels in aanmaak en nog veel meer die nog niet opgenomen zijn.

Ik zou haast willen vragen wie kent iemand die met hauptwerk begonnen is en er mee gestopt is.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com