Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 febr.)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 feb 2013 16:43

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

On-topic: op deze wegwijsbeurs is Hauptwerk heel prominent aanwezig. Ik ben benieuwd, zou dit de belangstelling voor Hauptwerk verder doen aanwakkeren? En ervaren bedrijven als Johannes, Content en Eminent dit als een bedreiging? Heeft Domus een slimme keuze gemaakt door in NL met Hauptwerk in zee te gaan?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 feb 2013 16:45

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ik heb tweemaal al een post hier gezet, maar weer verwijderd. Dat doe ik nu niet.
Vlgs mij las ik ergens, dat bepaalde vragen of opmerkingen beter in PB thuishoren. Dat geldt m.i. hier ook.

Onze bril en onze gedachten en onze mood op het moment van lezen, zijn vaak meer dan 60% van de boodschap.
Persoonlijk vatte ik de post van Geert niet sarcastisch, noch cynisch op.
Ik ben vandaag dan ook vrolijk gestemd... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 22 feb 2013 17:06

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Anton Heger schreef:Ik zit nu naar de samenzang met Pieter Heijkoop op dit orgel te kijken (via refdag,nl), en ben diep onder de indruk van de sound!
Gaaf ook om te zien dat Pieter kennelijk de weg weet op dit orgel, de trekknoppen feilloos weet te vinden en dan ook nog klanken voortbrengt die helemaal 'Heijkoop' zijn.

Complimenten aan de geluidstechnici en de organist!!!
Waardige opstelling om bij te zingen!


Anton, heb je ook een linkje?
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 feb 2013 17:37

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

op http://www.reformatorischeomroep.nl/ zie je live beelden van het podium. Om 17:15 is daar volgens het programma samenzang met Heykoop.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 22 feb 2013 18:09

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

josq schreef:On-topic: op deze wegwijsbeurs is Hauptwerk heel prominent aanwezig. Ik ben benieuwd, zou dit de belangstelling voor Hauptwerk verder doen aanwakkeren? En ervaren bedrijven als Johannes, Content en Eminent dit als een bedreiging? Heeft Domus een slimme keuze gemaakt door in NL met Hauptwerk in zee te gaan?



Ik weet bijna zeker dat dit heel slim is. Je moet gewoon mee, het zij vroeg of laat maar te laat zou jammer zijn. Hoe meer Hauptwerk bekend wordt, zeker ook bij de Profs, hoe meer de vraag gaat komen. Ik denk zelfs als Johannus dit eerder ook had gedaan, ze nu niet zoveel mensen op straat hadden hoeven zetten.
Het in verschillende stadia en uitvoeringen maken en leveren van consoles biedt m.i. voldoende mogelijkheden ter onderscheiding.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 feb 2013 18:48

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ik ben nu de samenzang aan het beluisteren/kijken. Klinkt prima moet ik zeggen. En dat via streaming audio. Organist is Minne Veldman. Tot nu toe mooie registratie's. De presentator bedankte Domus orgels voor het orgel......
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 22 feb 2013 18:58

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ook ik luister mee, zowaar stereo audio, een hele vooruitgang met voorgaande jaren. Vind het spel van Minne wat stroperig. je hoort wel echt de Laurens, en da's mooi, had graag een live oordeel gevormd. Is dit nu de natte versie, comvolution of gewoon de jaarbeursgalm? Over de stem van de presentator zat ook een hoop galm.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 feb 2013 19:02

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Leonard schreef:Ook ik luister mee, zowaar stereo audio, een hele vooruitgang met voorgaande jaren. Vind het spel van Minne wat stroperig. je hoort wel echt de Laurens, en da's mooi, had graag een live oordeel gevormd. Is dit nu de natte versie, comvolution of gewoon de jaarbeursgalm? Over de stem van de presentator zat ook een hoop galm.


Hij viel in voor Heykoop dus dat stroperige zal wel op verzoek zijn. Zo speelt Minne op zijn you-tube filmpjes nl. niet.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 22 feb 2013 19:16

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ze gebruiken nu de natte sample waar ik het niet mee eens ben. Ze hadden de droge moeten gebruiken met stapeling van nat in Hauptwerk. Ik als audiocriticus vind de galm op galm in die enorme hal niet realistisch maar irritant. De regie is van mening dat mensen veel galm willen horen. Het sprankelende blijft achter t.o.v. de droge sample die overigens met die sample ook kritisch is in deze ruimte. We zijn gebonden aan het Laurensorgel want dat is de speeltafel. Een for Calcier oid had mooier geweest wat mij betreft. Droog klinkt het Laurens wat scheller dan de natte, als je niet oppast veel te schel. Nogmaals, deze hal is eigenlijk niet representatief, het is een ontzettend lastige ruimte met heel veel kubieke meters, met name achter de gordijnen. Ik heb de audioopstelling gekozen zoals hij nu is, namelijk of het geluid uit het orgel kwam. Overigens met 1 set Cathedral stereo en als je dat bedenkt is het indrukwekkend wat het presteert. Voor een gemiddelde bezoeker acceptabel. Het liefst had ik de audio op het podium geplaatst in het midden, alsof het rugwerk daar stond. Echter deze plaats mocht niet gebruikt worden. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

abco

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 feb 2013 19:35

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

abco

en wat gebruiken jullie 's middags bij de 13:15 uur presentaties?
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 22 feb 2013 19:42

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Tja, ik heb het ook wel meegemaakt met dit soort gelegenheden dat de organisatie behoorlijk wat eisen stelt, wel jammer eigenlijk. Wat maakt het nou uit dat er een luidsprekersysteem op het podium staat, het is geen gangpad of zo.
De galm viel mij ook op, ik had ook de dry versie genomen of de wet met truncated releases op 250ms. Wel raar dat de regie dat ook voor het zeggen heeft trouwens :shock:
Overigens zou ik het niet eerlijk vinden als criticasters hier iets zouden afdoen aan het gebruikte geluidssysteem. Ik kan me goed indenken dat de conculega's met argusogen het geheel hebben gadegeslagen maar dit is natuurlijk geen realistische (kerk)ruimte. Daar hoop ik het ook nog eens te horen in ieder geval.

Christian

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 22 feb 2013 20:50

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Evert-Jan schreef:abco

en wat gebruiken jullie 's middags bij de 13:15 uur presentaties?


De natte sample werd geladen ondanks mijn opmerkingen.

abco

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 22 feb 2013 21:04

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Cribo schreef:Tja, ik heb het ook wel meegemaakt met dit soort gelegenheden dat de organisatie behoorlijk wat eisen stelt, wel jammer eigenlijk. Wat maakt het nou uit dat er een luidsprekersysteem op het podium staat, het is geen gangpad of zo.
De galm viel mij ook op, ik had ook de dry versie genomen of de wet met truncated releases op 250ms. Wel raar dat de regie dat ook voor het zeggen heeft trouwens :shock:
Overigens zou ik het niet eerlijk vinden als criticasters hier iets zouden afdoen aan het gebruikte geluidssysteem. Ik kan me goed indenken dat de conculega's met argusogen het geheel hebben gadegeslagen maar dit is natuurlijk geen realistische (kerk)ruimte. Daar hoop ik het ook nog eens te horen in ieder geval.

Christian


De audiolijn waar ik bij betrokken ben is een onafhankelijk bedrijf. Ik heb op vrijwillige basis de audioopstelling geadviseerd waar ik geen kant mee op kon. Op het podium had dat makkelijk gekund wat mij betreft maar ja, audio mag je niet zien volgens het traditionele denken, het liefst letterlijk achter de gordijnen. In mijn optiek een gemiste kans want het had nog veel mooier kunnen klinken daar. Ik heb uiteindelijk een beperkte regie waar het gaat om gebruikte samples en de vorm waarop deze worden gebruikt. Helaas heb je criticasters die zich totaal niet realiseren in wat voor een ruimte je moet spelen. Die kunnen soms alles afbranden en dat is frustrerend. (overigens een enkeling) En ik weet hoe het in kerkgebouwen klinken kan.(ik maak geen reklame want jullie zijn thuisspelers). Dit komt doordat je de natuurlijke acoustiek in een permanente opstelling kunt gaan fijntunen en gebruik gaat maken van een natuurlijke ruimte met reflexies. En inderdaad, de regie leggen bij de audioafdeling, want we (het publiek in de hal) doen eigenlijk niet anders daar dan naar audio luisteren. Dat orgel zelf voegt daar niets aan toe, behalve het uiteindelijke uiterlijk en je hebt het functioneel nodig om midi te produceren.

abco
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 feb 2013 21:20

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Er staat ook een content op het podium toch? Hoe klinkt die t.o.v. de Laurens set?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 feb 2013 23:35

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

S'middags is de dry versie gebruikt, alleen door het stemmen van het orgel kon er slechts een kwartier gespeeld worden. Ging mi. beter.
s'middags de wet versie dit ivm het zingen en het soort publiek die voor de zang kwamen.

Mijn voorkeur heeft ook de droge versie omdat deze veel meer beeld geeft van het orgel, maar daar zijn de meningen ook weer verdeeld over.
Om 13.15 was het dus volledig de jaarbeurs akoestiek.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 feb 2013 23:46

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Andre

Is truncated niet een optie! Je kort de galm staarten in tot bijv. 1sec..

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 feb 2013 00:47

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Jan volgens mij is dat nog iets te lang. Tenminste, als je het uitfaden van de galm die dan net begint, niet wilt horen.
Kan erg onnatuurlijk worden. 250 msec kan beter zijn. Ik doe dat als ik convolution toepas. Maar als je dat niet doet, wordt dat uitfaden natuurlijk niet gemaskeerd door de galm dus hoor je dat eerder.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 23 feb 2013 15:04

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Vanmiddag was er een cd presentatie door Gerwin van de Plaats op een Content orgel.
Op het Laurens orgel speelde Hayo Boerema, de vaste organist in de Laurenskerk.
ik heb van beiden een stuk opgenomen. Zit helaas erg veel geroezemoes van het publiek door heen. Maar dit is zoals het live werd uitgezonden op de reformatorische omroep:

http://youtu.be/hi7UwiDUdzc (v/d Plaats)

http://youtu.be/l7V1VItN6Lo ( Boerema)
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 23 feb 2013 17:53

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

mbouwheer schreef:Vanmiddag was er een cd presentatie door Gerwin van de Plaats op een Content orgel.
Op het Laurens orgel speelde Hayo Boerema, de vaste organist in de Laurenskerk.
ik heb van beiden een stuk opgenomen. Zit helaas erg veel geroezemoes van het publiek door heen. Maar dit is zoals het live werd uitgezonden op de reformatorische omroep:

http://youtu.be/hi7UwiDUdzc (v/d Plaats)

http://youtu.be/l7V1VItN6Lo ( Boerema)


Leuk om het een en ander te horen, bedankt voor de upload. Werd al heel nieuwsgierig na alle verhalen.

Het Content orgel klinkt trouwens bijzonder goed, zelfs zo naast het orgel van de Laurenskerk.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 feb 2013 21:31

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

een video van mij met Pieter Heykoop, opgenomen vanmiddag, staat nu op Youtube http://www.youtube.com/watch?v=J4jDtijO87I

Sorry voor geluid (video uit de hand gemaakt met mijn fototoestel) en beeld (in het begin waren alleen de centrale podiumlampen aan; aan het eind zijn alle lampen aan)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 feb 2013 21:55

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

dan heb ik jou gemist Evert-Jan was er vandaag ook , altijd leuk om iemand even "live" inplaats van virtueel de hand te schudden.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 feb 2013 22:03

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ja helaas, Jan Wim. Misschien een volgende keer elders.

Nog een video.
Op de replica van de Laurenskerk/Rotterdam speelt de echte organist van die Laurenskerk: Hayo Boerema
http://www.youtube.com/watch?v=deJOmMr43Zs

Sorry voor het vele omgevingsgeluid in deze video, uit de hand gemaakt met mijn fototoestel. Verder lopen er allerlei personen door het beeld.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 feb 2013 22:16

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Het geroezemoes van de mensen was bij Hayo best veel.
Ik heb spijt dat ik de droge niet geladen heb, daar had zijn orgelspel veel meer mee uit de verf gekomen.

Leuk dat ik Marien even gesproken heb, heb ik daar ook een gezicht bij. Je hoefde je niet eens voor te stellen en ik wist het al.
Marien je mag er ook een beetje trots op zijn, zonder jou was er misschien geen Vayne Audio geweest en ook geen replica van de Laurenskerk, anders misschien veel later.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 feb 2013 22:31

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Nog een video met Hayo Boerema op de replica van de Laurenskerk/Rotterdam: http://www.youtube.com/watch?v=PVyUvjU6AIQ

Sorry voor het vele omgevingsgeluid in deze video, uit de hand gemaakt met mijn fototoestel. Verder lopen er allerlei personen door het beeld.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 feb 2013 22:53

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

En mijn laatste video van Hayo Boerema: http://www.youtube.com/watch?v=KDhLYguF8a0

Sorry voor geluid in deze video, uit de hand gemaakt met mijn fototoestel. Verder lopen er ook nu weer allerlei personen door het beeld. En tenslotte zie je hoe een vleugel voor het orgel gezet wordt omdat het podium tijdens (!!) Hayo's concert zo nodig klaargemaakt moest worden voor volgende uitvoeringen, na Hayo's optreden. Opname afgebroken.


EEN ZEER SLECHTE ORGANISATIE DOOR DE WEGWIJSBEURS
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com