Toon actieve onderwerpen •
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
29 feb 2016 17:25 door Peter
Goedemiddag Jan Wim,
Welke Impulse Response Window gebruik je bij je metingen?
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
29 feb 2016 18:45 door Peter
Dank je Jan Wim,
Ik neem aan dat je daar ook een motivatie voor hebt? Ik ben daar benieuwd naar.
Berichten: 298 Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59 Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
29 feb 2016 19:35 door David Peekstok
Als ik dat allemaal lees, wat je moet doen om een paar goeie speakers te ontwerpen en bouwen, dan zou mij de moed al in de schoenen zinken....
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
29 feb 2016 19:52 door Peter
Ha Jan Wim, Ha Peter, deze info is voor een leek niet toegankelijk
dus kunnen we binnenkort ook een meting van jouw kant zien??
nadrukkelijk geen competitie, maar een vergelijk
Ik wil dat wel doen, al zal een vergelijk met twee verschillende installaties en twee verschillende ruimtes natuurlijk niet helemaal een vergelijk zijn. ja, hoe moet ik anders fase, impedantie, resonantiefrequenties meten? en ik wil weten wat de SPL is
Natuurlijk, maar waarom een keuze voor speciaal die drie? Je kunt toch ook andere keuzes maken om die metingen te doen?
Berichten: 336 Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37 Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)
29 feb 2016 20:02 door Jan Leendert
Jan Wim schreef:Jan Leendert schreef:Jan Wim schreef:VRAAG: Wat bedoel je precies met het afstellen door het hoog iets te boosten op je speaker??? Graag jouw advies, zodat ik het kan uitproberen.
ANTWOORD: als het goed is zit er op de achterzijde bij de plate amp een aantal knoppen Individual HF, MF and LF level trims je zou hier de HF een beetje kunnen liften een treble vorm pas je dan toe, maar dit moet je dan puur op het gehoor doen, dus het is een beetje droog zwemmen.
Beste Jan Wim, Hierbij een afbeelding van de mogelijkheden achter op mijn Blue Sky speakers. Voor mij is het abacradabra.... Kun je mij een toelichting/advies geven. Tweeter is waarschijnlijk HF / Midrange is MF en Woofer is LF??? Wat is Baffle??? Wat is Gain??? B.v.dank! Groeten, Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
29 feb 2016 21:36 door Peter
Ha JW, dus ik hoop dat je begrip heb voor mijn algemene tools/antwoord
Geen probleem.
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
29 feb 2016 23:16 door Peter
Dag Jan Wim, Eigenlijk moeten onderstaande plaatjes in de topic over de omnidirectionele speakers staan, maar dan lijkt het net reclame.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Berichten: 205 Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15 Woonplaats: Hardinxveld Giessendam
01 maart 2016 16:08 door Orgel duppies
Peter schreef:Ha JW, dus ik hoop dat je begrip heb voor mijn algemene tools/antwoord
Geen probleem.
Zo te zien zijn jullie weer aardig "On Speak(er)ing terms "
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten. Gustav Mahler
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
01 maart 2016 16:30 door Peter
Dag Hans, Ik hoop dat je er iets aan hebt. Wij, ik denk dat Jan Wim daarmee instemt, doen dat tot lering en vermaak. We laten zo zien dat het belangrijkste deel van een Hauptwerkopstelling, het audiogedeelte, veelal op een hoger niveau te krijgen is.
Berichten: 706 Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16
01 maart 2016 18:34 door Jan
En hebben de zelfbouwende en hobbyende forumleden hier ook nog wat aan of blijft dat ieders geheim? De speakers van Peter zijn te koop natuurlijk, maar hoe zit dat met de speakers van Jan Wim? En dan denk ik in mijn achterhoofd aan bouwtekeningen, beschrijvingen, schema's ? Of kant en kaar?
Jan
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
01 maart 2016 18:42 door Peter
Ha Jan Wim,
De akoestiek heeft natuurlijk invloed op de meting. Desondanks blijft alles binnen acceptabele grenzen. Voor de aardigheid heb ik ook nog een meting gedaan in het zitgedeelte van de woonkamer. Daar zijn toch vaak ook gezinsleden aanwezig als er orgel gespeeld wordt.
Je kunt zien dat de rondstraler ook dan zijn werk goed blijft doen!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
01 maart 2016 19:58 door Loosman
Wat me opvalt bij de compound 30 is dat de hoogweergave bij deze breedbandspeakers boven de 10000hz snel afneemt. Komt denk ik toch omdat een tweeter ontbreekt. Ik persoonlijk zou voor Hauptwerk met zo'n groot freq. bereik en dynamiek nooit voor breedbanders kiezen maar dan voor de 2 of 3 weg compounds gaan. Misschien leuk Peter om ook een freq. curve van een 2 weg te laten zien ik denk dat dit ook een betere vergelijking geeft met de boxen van JW.
Groet Jan
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
01 maart 2016 20:02 door Peter
Dag Jan,
Hieronder de meting van "mijn" favoriete speaker:
Op de topic van de commerciële afdeling staan de metingen van de andere Compound speakers. Daar zie je heel iets anders!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
01 maart 2016 20:33 door Loosman
Hoi Peter
Vooral de freq. van de compound 100 is een beauty! Mooie grafieken, maar de breedbanders vallen voor mij nu toch duidelijk af. De meeste kamers laten al een hoogafval zien en dan ook nog deze afval van de boxen(compound 30) zelf erbij opgeteld zal niet ten goede komen aan de klankkleur van tongwerken, mixtuur etc. de wat scherpere registers..ik verwacht dat deze boxen wat ingetogen zullen klinken en het best tot hun recht komen met de romantische orgels. Dus voor mensen die deze boxen willen kopen ga voor de 100! Dat zijn inderdaad de evenwichtigste boxen.
Groet Jan
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
01 maart 2016 21:24 door Peter
Dag Jan, Mooie grafieken, maar de breedbanders vallen voor mij nu toch duidelijk af. De meeste kamers laten al een hoogafval zien en dan ook nog deze afval van de boxen(compound 30) zelf erbij opgeteld zal niet ten goede komen aan de klankkleur van tongwerken, mixtuur etc. de wat scherpere registers..ik verwacht dat deze boxen wat ingetogen zullen klinken en het best tot hun recht komen met de romantische orgels.
In de meting is het hoogafval al gemeten. (meting op de orgelbank) Als je als uitgangpunt neemt dat de 2 voets registers met hun grondtoon nog onder de 10.000HZ blijven en een 1 voets register de grondtoon pas in het 3 gestreept octaaf bij de Dis in het 10.000Hz gebied komt valt het allemaal nogal mee. Wel is het natuurlijk zo dat de harmonischen op den duur het af laten weten. Ik denk dat de meeste mensen die orgelspelen hier in de praktijk (van zichzelf) niets van merken.
Berichten: 96 Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44
01 maart 2016 23:04 door Eef
dag Willem jan en Peter en anderen
De speakers van Jan Willem zijn iets beter maar worden thuis afgeleverd en getest kun je goed in front plaatsen en de prijs onbekend De speaker 100 serie van Peter zijn heel laag wat minder misschien niet hoorbaar zijn soort fabriek speaker maar van zeer goede kwaliteit worden misschien thuis afgeleverd maar aanpassing is waarschijnlijk niet mogelijk wat filter werking betreft kun ze niet in front plaatsen als je dat wil wat dan ben veel geluid kwijt. Bij jan Willem een levertijd na hoe groot bestellingen zijn en bij Peter direct leverbaar maar met een prijs van ruim 3000 euro ook niet mis en bij Jan Willem misschien net zo duur of nog wel goedkoper maar in je eigen huiskamer afgeregeld.
volgens mij goed stukje service
Eef
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
02 maart 2016 10:02 door Peter
maar wat haast nog belangrijker in het hele proces is, zijn de details.
en een speaker moet 'neutraal" klinken zonder dat deze het geluid kleurt.
want naast dat een speaker van 20-20.000Hz moet kunnen weergeven moet het ook gedetaileerd zijn.
Dat is nu gelukkig precies wat ik hoor van de mensen die de rondstralers bij mij komen beluisteren en een vergelijk maken met hun eigen opstelling. Dit geldt voor Hauptwerk luisteraars en Hifi luisteraars.
Berichten: 547 Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06 Woonplaats: Veenendaal
02 maart 2016 10:22 door Andre
Hallo Peter en Jan Wim,
Interessante topic.
Ik heb een paar aanvullende vragen/opmerkingen om een goede vergelijking te maken.
Welke apparatuur (merk type) gebruiken jullie voor de meting? (lijkt mij dat deze gelijk moeten zijn anders krijg je ongewild verschillen).
Onderstaande heeft Jan Wim ook al eerder in dit topic anders verwoord. Zijn jullie huiskamers exact gelijk? Nee, dat is onmogelijk. Als je een goede meting op de orgelbank wilt doen moet je in exact de zelfde ruimte en op de zelfde plaats de speakers zetten. Nu vergelijken we appels met peren, we weten allemaal dat een speaker op elke plek in een ruimte anders klinkt, ook de rondstralers. Tevens lijkt mij een meting op de orgelbank niet erg nuttig voor anderen omdat in ieders situatie de curve anders zal lopen. Dit kan geen referentie zijn om te bepalen of het een goede speaker is of niet. Er zijn te veel omgevingsfactoren die de curve beïnvloeden en in elke huiskamer zal een zelfde meting helaas andere resultaten opleveren. Als dit niet zo was zouden veel akoestische problemen eenvoudig opgelost zijn.
Graag zou ik van beide speakers een curve willen zien in dezelfde dode ruimte op dezelfde positie (helaas zal dat moeilijk worden) en met de zelfde geluidssterkte en op verschillende afstanden.
Van Jan Wim zie ik een meting dicht bij de speaker, van Peter zou ik graag eenzelfde meting willen zien bij benadering (zelfde afstand, zelfde aantal dB). Graag ook even de afstand speaker meetmicrofoon erbij. We krijgen bij Jan Wim veel meer gegevens over afstand ed.
mvg
Andre
Berichten: 562 Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35 Woonplaats: Huizen NH
02 maart 2016 10:50 door geert01
Het interpreteren van metingen aan luidsprekers. Lees dit eens door; vooral de konklusie aan het eind. Van Polk Audio. Zomaar een willekeurige greep. Er is ontzettend veel te leren op dit gebied. http://www.ecoustics.com/articles/under ... -response/Goeie inbreng trouwens van die meneer in Huizen. over de grafische presentatie van metingen. niet alleen de schaal-omvang, maar natuurlijk VOORAL de resolutie, ofwel, hoeveel millimeter per decibel, en dit dan ook in relatie met de x-as ( de frekwentie). Maar, zoals ook techt in het door mij aangehaalde artikel wordt omschreven, de bekende MLLSA decay graphs, oftewel het dynamische gedrag van een speaker als je met ene impuls aanstuurt, zegt ook alweer meer dan die frekw karakteristiek. Etc, etc....... De konklusie is, dat het allemaal een kwestie is van evaluatie, en dat metingen tot in het oneindige kunnen worden uitgebreid en verbeterd, maar dat het altijd een kombinatie is van wetenschap en luisteren, en dat het interpreteren van deze grafieken dermate grote kennis vergt, dat de gerenommeerde fabrikanten huiverig zijn met het tonen van plaatjes aan leken. Persoonlijk ga ik, bij gebrek aan een echt akoestisch labo, niet verder dan een simpele meting van de impedantiekurve, waarmee je al wel een aantal kastfouten kunt opsporen zonder in valkuilen te trappen. O ja, schiet mij nog even op de valreep te binnen: het meettechnisch vergelijken van rondstralers met direkt stralende weergevers op basis van een opgestelde meetmicrofoon, das pas echt knap, als je dat kunt....... HG Geert HG Geert
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
02 maart 2016 12:01 door Peter
Dag André, Het lijkt erop dat je te snel gelezen hebt. Ik schreef als antwoord op de vraag Jan Wim om een aantal metingen van de Compound speakers te laten zien: Ha Jan Wim, Ha Peter, deze info is voor een leek niet toegankelijk
dus kunnen we binnenkort ook een meting van jouw kant zien??
nadrukkelijk geen competitie, maar een vergelijk
Ik wil dat wel doen, al zal een vergelijk met twee verschillende installaties en twee verschillende ruimtes natuurlijk niet helemaal een vergelijk zijn. Tevens lijkt mij een meting op de orgelbank niet erg nuttig voor anderen omdat in ieders situatie de curve anders zal lopen. Dit kan geen referentie zijn om te bepalen of het een goede speaker is of niet. Er zijn te veel omgevingsfactoren die de curve beïnvloeden en in elke huiskamer zal een zelfde meting helaas andere resultaten opleveren. Als dit niet zo was zouden veel akoestische problemen eenvoudig opgelost zijn.
Dit is jouw mening en die wijkt af van die van mij. Vandaar ook dat ik Jan Wim om een meting op oorhoogte op de orgelbank heb gevraagd. Hij heeft die meting ook uitgevoerd. Zie: Ha Jan Wim,
Je hebt de speakers gebouwd voor de weergave van Hauptwerk.
Als je eens tijd hebt wil je dan ook een meting doen op oorhoogte op de orgelbank? Dat is immers de plaats waar de organist het waarneemt.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Dat de omgevingsfactoren, zeg maar de ruimte waarin de meting uitgevoerd wordt, van invloed is op de curve kun je zien op de verschillende metingen van zowel Jan Wim als in de metingen die ik uitvoerde. Zelf heb ik nog een extra meting uitgevoerd op ca 7 meter va de speeltafel en die laat zien dat de curve overeen komt met de andere metingen! Zie hier onder. Volgens mij is het juist belangrijk dat een speaker het "goed doet" op oorhoogte op de orgelbank. Oorhoogte op de orgelbank zou ik een belangrijk referentiepunt willen noemen! Daar horen we immers wat we spelen! Gelukkig kunnen de rondstralers goed omgaan met verschillende ruimtes en kunnen akoestische problemen wonderlijk goed aan. Graag zou ik van beide speakers een curve willen zien in dezelfde dode ruimte op dezelfde positie (helaas zal dat moeilijk worden) en met de zelfde geluidssterkte en op verschillende afstanden.
Dit lijkt me absoluut niet zinvol en wel omdat ik me niet voor kan stellen dat iemand in een dode ruimte zijn of haar Hauptwerkorgel bespeelt. Een dode ruimte is ook niet natuurlijk! Van Jan Wim zie ik een meting dicht bij de speaker, van Peter zou ik graag eenzelfde meting willen zien bij benadering
Als je even terugkijkt op 29 februari om 22.16 uur zie je staan wat je vraagt. We krijgen bij Jan Wim veel meer gegevens over afstand
Hierbij de afstanden. Ik hoop dat je er iets mee kunt! De directe metingen zijn uitgevoerd op ca 20 cm van de speaker. De afstanden die horen bij de metingen op oor hoogte op de orgelbank zijn in het horizontale vlak ca 120 cm, verticaal ca 65 cm en diagonaal ca 130 cm (de laatste twee afhankelijk van de hoogte van de gemeten speaker). De afstanden die horen bij de metingen op de zitbank zijn in het horizontale vlak ca 700 cm, verticaal ca 26 cm en diagonaal ca 700 cm (de laatste twee afhankelijk van de hoogte van de gemeten speaker). Als we zoals ik ergens op het forum las: muziek via de oren naar de hersenen laten gaan en niet andersom zullen we ieder met zijn of haar Hauptwerkopstelling al snel kunnen genieten van het mooie software programma HAUPTWERK!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Berichten: 547 Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06 Woonplaats: Veenendaal
02 maart 2016 14:30 door Andre
Hoi Peter,
Bedankt voor de grafiek. Zou je de meting ook nog even willen doen met 90 en 100 dB. Er zijn organisten die met meer dB spelen, maar daar zullen we even niet vanuit gaan.
Ben erg benieuwd.
mvg
André
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
02 maart 2016 14:52 door Peter
Dag André,
Nee, dat wil ik even niet. Ik ben redelijk zuinig op mijn gehoor.
Boven 80 dB(A) wordt gehoorbescherming aanbevolen.
Boven 85 dB(A) is gehoorbescherming wettelijk verplicht!
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
02 maart 2016 18:21 door Peter
Ha Jan Wim,
Dit begrijp ik niet:
deze zal nog minder moeite met akoestiek hebben omdat je daar heel kort op zit
De afstand van een ingebouwde speaker tot de oren zal toch zo'n meter zijn?
Berichten: 139 Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31 Woonplaats: Huizen
02 maart 2016 18:48 door Boudewijn
Hoi Jan Wim,
ziet er inderdaad r*testrak uit. Maar nu dan zelfs op een schaal van -150 db tot 150 db. Zette je de curves eerst nog uit van -50 tot 150 db inmiddels is de schaal nog ff 100db opgerekt, Ik stel en schaal van -300 db tot 300db voor, is het resultaat nog beter. De curves die je presenteerd van de compound serie staan ook op jouw 'oude' een schaal van -50 tot 150 db, waarom in de nieuwe curves van je eigenbouw opeens 100db toevoegen? Je hebt toch niet stiekem iets te verbergen ofzo?
Nogmaals, het ziet er erg strak uit, maar 'k heb op deze manier de mogelijk niet om goed te kijken zeg maar.
Boudewijn
Er bestaan 3 soorten topic's [<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Berichten: 139 Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31 Woonplaats: Huizen
02 maart 2016 19:58 door Boudewijn
Jan Wim,
dank, geeft al meer beeld. Wat mij verbaasd is dat je de schaal van beide assen gelijktig moet zoomen. In van die simpele software als excell kun je de schaal van de y-as aanpassen (de decibellen voor de niet grafici [is een grafieklezer een graficus?]) terwijl je de x-as (de frequentieschaal) onaangetast blijft. Maar wat niet kan, dat kan niet zal ik maar zeggen. Onduidelijk blijft waarom dan de ene grafiek van -50 tot 150 db loopt en de ander van -150 tot 150. Bepaald het meetsysteem dat en is dat niet aan te passen?
Ik probeer door het lezen van topics zoals deze achter het jargon te kruipen al 'plaatsing van pijpen in de ruimte' en dergelijke. Als beide benen op de grond hollander / techneut kan ik daar niks mee. Vandaar de ik graag de rimpel zie op de curve. Want laten we eerlijk zijn, een leverancier die zelfbouwsystemen levert voor "grote orgels" -om maar eens een hint te geven- met een frequentiebereikspecificatie op -10db, die ga ik niet serieus nemen. Bij -6bd begint mijn buik overigens ook te knorren. En dan vraag ik mij bij al die curves af, als -3db belangrijk is als grenswaarde aan onderkant en bovenkant van de curve, dan geldt dat dus minstens ook in de spraakband tussen de 300Hz en de 3kHz. En daar lijken sommige curves op een kameel, en volgens mij zitten juist daar hele belangrijke tonen. Voorbeelden daarvan in jouw posting van 1 maart 17:56 uur.
Nogmaals, ik ben techneut maar geen audio-techneut, en ben in het gelukkige bezit van beginnende tinnitus. Maar zoals het werkt in luidsprekerland, met alleen meten kom je er niet, luisteren is minstens zo belangrijk. Maar ach, als ik thuis solo de sifflet 1" open trek stopt die ook een octaaf voor het einde van het klavier, terwijl mijn orgelleraar zegt dat die gewoon doorloopt tot het einde . .
Ik waardeer je postings (anders zou ik niet reageren) en vooral je doorzetingsvermogen om steeds weer een stevig project op te pakken.
Boudewijn
Er bestaan 3 soorten topic's [<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten
|
|